Ik had een vraagje, wij hebben een 12 jarige Golden Rietriever. En zoals de titel al zegt hij ruikt enorm erg, uit zijn mond. Zelfs zo erg, het is gewoon niet te houden in zijn buurt en iedereen ruikt het ook.
Hij heeft ook een bult op zijn neus, we hebben hiervoor speciale tandpasta gehad, en ook hebben we driemaal tandsteen weg laten halen en laten kijken voor ontstekingen maar dit kwam door de ouderdom.. Het ging een week weg, maar kwam weer terug.
Wat voor bult heeft hij op zijn neus? Iedere hond stinkt uit zijn mond, maar als het écht zo erg is zal ik nog maar een keer naar de dierenarts gaan om te kijken wat de oorzaak is. Wat krijgt de hond te eten? En heb je wel eens een goede (!) kauw snack geprobeerd? Tanden borstels geloof ik niet zo in, heb in het wild nog nooit een hond met een tandenborstel gezien .
Onze dierenarts zegt dat wij onze Berner Sennen harde droge brokken moeten voeren. Van 'nat' voer zou hij tandsteen krijgen en uit zijn mond gaan ruiken. En tot nu toe heeft ie prachtig witte tanden en stinkt ie niet uit zijn mond. Hij krijgt ook elke avond een dentastick, die helpt ook tandsteen voorkomen. En geef je de hond ook 'menseneten'? Daarvan gaan ze ook uit hun mond stinken.
Mizora
Geplaatst: 16-06-11 10:19
Blikvoer hoeft dat niet perse te doen. Het gaat meer om het merk en type. Zowel bij droogvoer als blikvoer.
Ook menseneten hoeft de hond echt niet van uit zijn mond te gaan stinken. Het kan wel, maar meestal herken je dan wel de geur.
Het klopt wat lotje-2 zegt, een hond moet met harde brokken goed kauwen, wat voor hem gelijk een tandenpoets beurt is. Wat ook kan, is dat je hond gewoon ontstoken/rotte tanden heeft, dat stinkt verschrikkelijk en is te verhelpen door die kiezen te verwijderen.
Over het algemeen wordt er sowieso te weinig op brokken gekauwt. Een hond slikt ze gewoon door. Kauwen heb je een flink bot voor. Iets dat iedere hond daarom ook hoort te hebben. Daarmee maken ze hun tanden schoon. Ook bevatten brokken vaak een hoop koolhydraten (vnmlk granen, vaak als 1e ingredient) en dit is juist wat er aan de tanden blijft plakken. Blikvoer heeft vaak toch een hoger vleespercentage en daardoor minder 1e aanplak.
BiBiQ
Geplaatst: 16-06-11 10:28
De meeste honden kauwen niet op brokken, dus dat maakt niet uit. Met natvoer heb je wel eerder tandsteen. Kan je hem niet een buffelhuid kluif geven. Hierdoor houdt hij de tanden netjes schoon. Dentastix helpen niet eens, die zijn te zacht.
In brokken zit meer droge stof vleesgehalte. Natvoer is 80-90% vocht en meer niet.
Ik weet niet of hij al tandsteen heeft, dit stinkt ook onwijs. Even laten behandelen en de stank zal een stuk minder zijn. Ik zou hem sowieso even laten nakijken, ook gebit e.d. Wie weet heeft hij wel een ontsteking ergens.
Ik geef mijn honden proden plaque-off. elke dag een klein schepje over het voer en het helpt echt goed. De kleinste had ook een mondgeur waar je misselijk van werd, en dat is nu zo goed als weg (tenzij hij op 10cm van je af in je gezicht zit te hijgen, dan ruik je nog wel wat).
BiBiQ
Geplaatst: 16-06-11 10:34
tinkermarie schreef:
tandsteen stinkt maar niet zo enorm dat d ehele kamer t kan ruiken.
Dit kan wel hoor. Ik ben hondjes tegengekomen bij de d.a. die je 2 kamers verder al rook.
Brokken heeft helemaal geen zin. Een hond kauwt helemaal niet, een hond scheurt. Sinds mijn honden vers eten zien de tanden eruit als nieuw aangezien ze nu iets voor hun eten moeten doen .
je hebt ook een soort spray (of in elk geval soort vloeistof) die je aan je dier kunt geven, tegen mondmeur Ik ken het zelf verder niet maar als alles is nagekeken zou je dat nog kunnen proberen om het te veraangenamen voor iedereen?
je kan je hond het beste een bot geven waar hij op kan kauwen/knagen. Dentasticks zijn idd te zacht en daarnaast worden honden er te dik van! Er is idd een speciale mondspray voor honden die uit hun bek ruiken:
mijn hond stonk ook echt vreselijk uit zijn bek (is 10 Jaar ) was niet heel veel te zien .
toch maar even een roesje en zijn gebit laten doen . Er zat een vreselijke onsteking onder zijn kies, netjes getrokken en nu ruikt hij heeeeel wat beter uit zijn bek .
Hij heeft nooit iets van pijn laten blijken , maar ben blij dat ik het zelf niet vertrouwde door de geur .
Donja, dat kan wel helpen, als je een schoon gebit hebt. Mocht je hond toch veel tandsteen hebben en eventueel rottende tanden, dan zal je toch echt een bezoekje aan de dierenarts moeten plegen.
lekker een bot bij de slager halen! mijn hond stonk ook ontzettend erg uit zijn mond maar nu krijgen we standaard van de slager op zaterdag een groot bot mee en het is veel minder geworden. tandenpoetsen vind ik een beetje onzin, doen ze in het wild toch ook niet?
De DA zegt dat het geen ontstekingen zijn en tandsteen is ondertussen al drie keer weggehaald maar het is naar twee weken gewoon weer terug. We hebben een groot bot gehaald voor hem.
Eens kijken of we wat verbetering zien.
(Bedankt voor alle reactie's, ik ben helaas niet zovaak online vandaar deze late reactie.)
Waar ruikt de geur naar? Want je omschrijft het als een nogal heftige geur. Ik dacht toen gelijk aan aceton geur, en dat komt vaak voor bij dieren met diabetes...