Eenzaam oud konijntje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Eenzaam oud konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:41

:wave:

Zulke verhalen horen we zó vaak. Mensen die een konijn kopen maar er verder niet de verantwoording voor nemen want een konijn is toch niet zo leuk. Dit ligt echter wat anders.

Een jaar of 7 terug een koppeltje konijnen gekocht, 1 van mijn zusje en 1 van mij. Het andere konijn is na 2 jaar overleden en sindsdien zit mijn konijntje alleen.
Vreselijk, maar ik heb me laten vertellen dat er geen nieuw konijn bij kon. Daarbij wil ik gewoon geen ander konijn meer want deze gaat ook een keer dood en dan is die ander weer alleen :+ En zo blijft die cirkel maar rond gaan.

Ik zal heel eerlijk zijn, ik ben echt geen konijnenmens. Vind er nu niet zo veel leuks aan maar neem mijn verantwoording en probeer er zo goed mogelijk voor te zorgen.

Maat ikk vind het echt heel rot dat ze alleen zit want sociale 'konijnencontacten' ( hihi :') ) zijn zó belangrijk voor konijntjes!

En ik snap mijn ouders ook, een hele uitloop maken voor een konijn dat al vrij oud is, dat doe je niet zo snel.. Ze zit ook nog in zo'n rothokje :(:) Ik ben nu de komende weken vrij en ik ga er wat aan proberen te doen door voor een uitloop te zorgen maar dat contact met andere nijnen heeft ze dan nog steeds niet.

Ik wou het toch even van me afschrijven want ik zit er wel mee, ik gun mijn beesten echt wel beter als een eenzaam bestaan in een hok.. -O-

dierenfan

Re: Eenzaam oud konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:51

ren met uitloop en naar opvang gaan voor een oude metgezel?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:54

Die uitloop komt er ook, daar ben ik mee bezig :j Maar die oude metgezel, tja dan zul je net zien dat die weer ongelofelijk oud word en die van mij overlijd. Is de metgezel weer alleen :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:55

Als je je konijn toch niet meer zo leuk vindt, kun je hem dan niet beter weggeven aan een opvang waarbij hij herplaatst kan worden met een maatje? Dan ben jij er "vanaf" en krijgt je konijn nog een mooi einde met een vriendje :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:58

hmm ja misschien wel het beste.. Lastig, ik ben niet het type dat dieren aanschaft en dan weer 'dumpt' als het niet meer uitkomt maar in dit geval misschien wel het beste voor nijn zelf :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:03

Ik zou dit zeker geen dumpen noemen, maar eerder kiezen juist voor het dier :j

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:04

Je kan ook een leen konijn nemen. Kijken welke opvangen bij jou in de buurt dat zouden willen doen. Dat als jou konijn overleden is dat je het leen konijn dan weer terug kunt brengen!

(ik weet niet of ze het ook echt doen zo met konijnen, weet wel dat het zo werkt bij rattenopvangs, je kan het altijd proberen toch?)

Vind het iig knap dat je het zelf in ziet! Veel mensen met 1 konijn zeggen dat het niet zielig is.... maar dat is het dus wel! Hopelijk vind je een goede oplossing :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:06

Zo voelt het wel een beetje.. #)

Wat ik ben vergeten te vermelden: Mijn zusje heeft nog 2 jongere konijnen zitten, nu heb ik altijd begrepen en geleerd dat die dus absoluut niet samen kunnen met mijn opoe maar ik ben nogal een leek op dat gebied dus bij deze. Ze kunnen dus echt niet samen?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:07

MirandaNH schreef:
Je kan ook een leen konijn nemen. Kijken welke opvangen bij jou in de buurt dat zouden willen doen. Dat als jou konijn overleden is dat je het leen konijn dan weer terug kunt brengen!

(ik weet niet of ze het ook echt doen zo met konijnen, weet wel dat het zo werkt bij rattenopvangs, je kan het altijd proberen toch?)

Vind het iig knap dat je het zelf in ziet! Veel mensen met 1 konijn zeggen dat het niet zielig is.... maar dat is het dus wel! Hopelijk vind je een goede oplossing :)

bedankt :) haha wat leuk :D! Wist niet eens dat zoiets dergelijks bestond!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:07

Misschien zijn er knaagdier opvangadressen waar je een knaagdier naartoe kunt brengen zodat hij met soortgenootjes samen kan of met een cavia, en dat je er voor blijft betalen zolang hij leeft. (net zo iets als een pensionstal of rusthuis voor paarden maar dan voor knaagdieren).

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:08

Ik heb niet zo gek veel verstand van konijnen (meer van ratten haha) maar ik weet wel dat WinSel hier op bokt wel veel vertand ervan heeft. Pb haar anders eens. :j

@ elfje : een konijn en cavia zou ik niet bij elkaar zetten, spreken niet elkaars taal dus dan zal de behoefte naar een konijnenmaatje er nog altijd zijn.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:10

Bailey_4ever schreef:
MirandaNH schreef:

bedankt :) haha wat leuk :D! Wist niet eens dat zoiets dergelijks bestond!

ik weet dus ook niet zeker of ze dat zo doen met konijnen. Maar voor ratten bestaat dat wel zeker.
Gewoon eens informeren bij een opvang bij je in de buurt en wie weet :D Zo hoef je dan toch geen afstand ervan te doen
maar blijf je ook niet in het cirkeltje van konijnen houden ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:11

Ik ben er :P even het topic door lezen en dan krijg je antwoord van me

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:13

Bailey_4ever schreef:
Zo voelt het wel een beetje.. #)

Wat ik ben vergeten te vermelden: Mijn zusje heeft nog 2 jongere konijnen zitten, nu heb ik altijd begrepen en geleerd dat die dus absoluut niet samen kunnen met mijn opoe maar ik ben nogal een leek op dat gebied dus bij deze. Ze kunnen dus echt niet samen?

Bij een ouder konijn kun je prima een ander konijn zetten, dit is juist veel beter
Wat is het geslacht van jou konijn en wat is het geslacht van die andere 2 konijnen ?

Wat je ook kan doen is naar een opvang bij jou in de buurt gaan en een leuke oude nijn ophalen en nog een goeie oude dag bieden
Bij opvangen tekenen je een contract waar meestal ook in staat dat als je niet meer voor het dier wil of kan zorgen het dier terug moet
Dus zo blijf je niet met 1 konijn zitten :)
In de opvang zitten ook genoeg oude konijnen die een goed tehuis verdienen

Als het geslacht van jou konijn een voedster is ga dan voor een gecastreerde ram voor er bij
Dat werkt het beste

Is jou konijn een ongeholpen ram, kijk dan goed naar zijn conditie en overleg samen met ej DA of het verstandig is om het nog te laten castreren

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:14

MirandaNH schreef:
Ik heb niet zo gek veel verstand van konijnen (meer van ratten haha) maar ik weet wel dat WinSel hier op bokt wel veel vertand ervan heeft. Pb haar anders eens. :j

@ elfje : een konijn en cavia zou ik niet bij elkaar zetten, spreken niet elkaars taal dus dan zal de behoefte naar een konijnenmaatje er nog altijd zijn.

Ik heb altijd konijnen en cavia's bij elkaar en dat gaat heel goed.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:16

Dat raad ik dus ten strengste af
Konijnen en cavia;s zijn 2 totaal verschillende dieren, spreken niet elkaars ' taal 'en hebben ander voeding en verzorging nodig
Ze zitten dan wel samen maar hebben niks aan elkaar
Beide dieren zijn groepsdieren dus horen met een soortgenoot te leven

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:19

WinSel schreef:
Bij een ouder konijn kun je prima een ander konijn zetten, dit is juist veel beter
Wat is het geslacht van jou konijn en wat is het geslacht van die andere 2 konijnen ?

Wat je ook kan doen is naar een opvang bij jou in de buurt gaan en een leuke oude nijn ophalen en nog een goeie oude dag bieden
Bij opvangen tekenen je een contract waar meestal ook in staat dat als je niet meer voor het dier wil of kan zorgen het dier terug moet
Dus zo blijf je niet met 1 konijn zitten :)
In de opvang zitten ook genoeg oude konijnen die een goed tehuis verdienen

Als het geslacht van jou konijn een voedster is ga dan voor een gecastreerde ram voor er bij
Dat werkt het beste

Is jou konijn een ongeholpen ram, kijk dan goed naar zijn conditie en overleg samen met ej DA of het verstandig is om het nog te laten castreren

haha dat was snel :+ Ik heb hier een voedster zitten. Die van mijn zusje ook beide, deze zaten al samen bij de boer en zijn haast bevriend geboren haha. Heb ook gelezen dat het helaas vaak niet zo makkelijk of niet gaat om 3 voedsters samen te zetten. Die van mij is ook vrij dominant.

Dan lijkt mij het bijhalen van een oudere ram bij een opvang een van de betere oplossingen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:21

3 voedsters zou ik idd niet gaan koppelen, dit gaat vaker fout dan goed
Het beste is idd om een gecastreerde ram bij een opvang op te halen, als je zeker bent dat jou konijn een voedster is
Neem je eigen konijn mee naar de opvang zodat je in de opvang al kan koppelen met een leuke ex ram, dan kun je meteen zien of het klikt

Hier staat een lijst met alle opvang centra in NL
http://www.bunnybunch.nl/opvangen--en-asiels.html

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:38

bedankt voor de link :) Ik ga het thuis eerst een goed bespreken. Het kan natuurlijk ook nog zijn dat mijn ouders onder geen beding een metgezel erbij willen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:44

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten.
1 van mijn konijnen ging dood en de andere was toen 8.
Eerst wou ik er ook geen bij, omdat ik na die konijnen wou stoppen.
Maar ik zag al snel dat ze toch echt een maatje nodig had.
Toen heb ik de opvang gebeld en die hadden maar 1 oudje zitten. Namelijk van 10 jaar.

Toch besloten om hem op te halen en tot nu toe doen ze het hartstikke goed.
Mocht er nu 1 dood gaan word het een lastiger verhaal. Lars word dit jaar 12 en Francien 10.
Dan zou ik het zo niet weten of ik er nog 1 bij neem. Maar dat moet ik dan gewoon bekijken hoe het konijn dat overblijft het doet.

Maar ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.
Vooral niet als ik ze heerlijk tegen elkaar aan zie liggen, wat ze erg vaak doen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:58

Heb net al een woordenwisseling gehad met moeders. Ik wist het allemaal weer beter want je kan geen ouder konijn dat een tijd alleen heeft gezeten met een ander plaatsen. Ze zou me wel weer spreken als het fout ging.

Zonder steun gaat dit me niet lukken ben ik bang. Kan moeilijk naar Ede fietsen vanaf Ruurlo -O-
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 15-06-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:02

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:18

Sneu voor je nijntje. Je kunt hem ook altijd een knuffelbeer geven, vaak vinden ze dat wel lekker om tegenaan te liggen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:30

Maar dat vervangt zeker geen konijn !!!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:39

Ik heb hetzelfde probleem met mijn konijn, alleen heb ik een ongecastreerde ram die ook al leeftijd is