Kat spuugt vaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Kat spuugt vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:30

Hee allemaal,

Onze kat spuugt de laatste tijd wel veel. Gister heeft hij de hele keuken onder gespuugt. En ook nog delen in de woonkamer.
Mijn moeder kwam er niet achter wat het kon zijn.

Ik ben er niet zeker van of dit door te snel eten komt. Aangezien het niet één keer was, maar een tijdje door.

Groetjes,
Biggers

Stopcontact

Re: Kat spuugt vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:31

Heb je al eens ander voer geprobeerd? Die van mij doet het ook, hebben nu ander voer dat ging goed. Vanmorgen had ze alleen weer overgegeven.. dus ik volg ook hier het topic even :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:36

Hij krijgt al vanaf begins af aan Royal Canin. Eerst geen problemen mee gehad. Hij heeft niet ronde brokjes. Eerst waren het driehoekjes. :+

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:46

Ik kom toevallig net bij de dierenarts vandaan waar ik dezelfde vraag heb gesteld :D .

Mijn kat heeft periodes dat ze ineens heel veel spuugt, beide katten overigens maar deze had afgelopen weekend weer de boel ondergekotst en had toch al een afspraak staan voor iets anders dus meteen ook hier naar laten kijken. Kat is verder helemaal gezond gelukkig en ligt niet aan het voer maar het spugen zou komen door wormen (deze zitten net achter de maag en kunnen die daardoor irriteren waardoor ze alles eruit gooien). Omdat mijn katten binnen zitten dacht ik dat ik niet hoefde te ontwormen maar dierenarts vertelde dat je ook wormeitjes aan je schoenen mee kan nemen naar binnen dus advies was binnenkatten 1 keer per jaar goed te ontwormen, voor buitenkatten heb ik niet naar gevraagd.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:49

Hoe oud is ze, en word ze regelmatig ontwormt? Veel last van haarballen, of moeite met ontlasting?
Is ze verder fit, en zit ze goed in haar vacht? Mocht je een zieke indruk van haar krijgen moet je altijd contact opnemen met de DA

- In sommige gevallen helpt het om een wat hoger eet bakje te geven.
- Kleinere porties voeren
- lichtverteerbare voeding: Royal canin heeft ook licht verteerbare voeding. Dit kan je bij de DA verkrijgen en heet sensitivity control of hypoallergenic! Is het proberen waard.
- tegen eventuele veel braken, last van haarballen, obstipatie wil ook wel eens een laxerend middel werken.
Die zijn verkrijgbaar bij de DA zoals bijv. kat-a-lax. Niet zelfs gaan lopen klungelen met olie en dergelijke .
- mocht ze last van wormen hebben dan is het verstandig om haar zo snel mogelijk te ontwormen, en over 2 weken de kuur te herhalen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:53

Ik volg dit topic ook even.. Ik voer mijn kat nu de sensitivity control van Royal Canin, maar hij spuugt nog steeds. Drie weken terug is er een kies bij hem getrokken en de dagen erna voerde ik hem vlees uit blikjes en toen spuugde hij niet..

Hoger eetbakje ga ik nog eens proberen, ook geef ik een deel van de brokjes in een speelbal om te voorkomen dat hij zo gaat schransen..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:01

@IcePrincess,
Onze kat mag alleen binnen, omdat het een duur ras is. Maar ik wel 2 keer buiten in de kattenren geweest. Ik heb vandaag nog geen spuug ontdekt, maar gister was het enorm.

Volgens mij is ze sinds ze in ons bezit is, geen wormenkuur gehad. Waarschijnlijk omdat mijn moeder dus dacht, dat het alleen van buiten komt.

Verder is ze fit, zit ze goed in haar vacht. Ik heb verder geen haarballen gevonden.

Hoger eetbakje is denk ik wel een goed idee. We kunnen het proberen. :)

Even kijken welke voeding onze kat krijgt van Royal Canin.

Edit: Royal Canin Feline Health Nutrition
Indoor long hair 35 (Hairball Reduction)

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:14

Ook ik volg dit, mijne doet het dus met alles behalve zijn vlees.. En dan nog eet die zijn vlees amper op..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:16

Hoe oud is ze? En drinkt ze ook meer? Is ze vermagerd?

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:22

wij hebben een oude kat (18) thuis zitten, en die spuugt ook nogal regelmatig... nou is dit eigenlijk niet zoveel op een dag, maar goed.

wij hebben een speciale anti-kost pasta. dit werkt erg goed en ze vind het nog lekker ook. ik de tijden dat ze het erg heeft gewoon iedere dag een beetje en kotst ze niet dan krijgt ze het ook niet of 1 keer per maand ofzo.
kan de naam nu even niet voor je opzoeken omdat ik niet bij mn ouders thuis ben.

iig wel ff ontwormen enzo, dat is altijd wel goed!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:25

De poes iets net 1 jaar geworden. Hij spuugt gemiddeld om de dag. En dat dan wel iets van 5x.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:03

1 jaar zou een beetje jong zijn voor nierproblemen :o Ik denk dat ze gewoon een maagontsteking heeft. Je kan proberen haar verdeelt over de dag kleine beetjes licht verteerbaar voer te geven en als het niet overgaat langs de dierenarts ;) Het is wel belangrijk dat ze niet haar water uitspuugd en dat ze vrolijk en actief blijft.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 07:07

Het spuugt zit wel water en ook het voer. Dus dat is dan wel een probleem.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:11

Dan zou ik even contact opnemen met de dierenarts. Klinkt als een maagontsteking....

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:33

Ik zal nog heel even op internet kijken, en daarna kan ik er mee (of mijn ouders,) naar de DA.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:35

Ik heb toevallig ook gelezen dat het stres kan zijn. Kan misschien wel, want we hebben sinds kort een nieuwe poes erbij.