Hoe Main cone weer toonbaar maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Hoe Main cone weer toonbaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:48

De maine cone van kennis 1 zit bij kennis 2 in kattenpension. Wegens heel plotseling overlijden van kennis 2 haar man druppel ik de oren van deze kat, vind ie namelijk niet zo leuk. Goed, dat druppelen lukt met behulp van een handdoek prima. Maar het schatje schud zich lekker uitgebreid uit als je aan het druppelen gaat, en als mn moeder kennis helpt lukt het iets minder goed. gevolg; aan beide kanten zit de kop vol druppelvocht, vacht ziet er niet meer zo mooi uit. Nu vind ik het wel zo leuk voor kennis 1 als ze na haar vakantie weer een toonbare kat ophaalt, maar hoe krijg ik deze meneer toonbaar? Ik heb geprobeerd met een nat washandje de vacht schoon te maken en daarna te borstelen, maar het plakt nog net zo hard samen. Ook wil ik zijn kop niet al te nat maken vanwege zn oren; geen idee wat hij heeft aangezien de dierenarts hem niet kon onderzoeken volgens kennis 1 (ok, er komt een hoop dreigend geluid uit), maar ik neem liever niet het risico dat de klachten (ze heeft niet verteld welke) terugkomen.

Kortom; hoe pimp ik meneer main cone weer op?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:17

Mijn eerste gedachte is eigenlijk na het lezen van je verhaal: als de dierenarts de Main Coon niet goed kan onderzoeken, waarom en hoe zijn er dan oordruppels voorgeschreven? Want oordruppels mogen namelijk niet zomaar worden meegegeven (als het trommelvlies namelijk niet intact is, kan er schade worden aangericht aan het binnenoor). Wat voor oordruppels zijn het?

Ik denk dat het beste nog is - toch proberen! - wat voorzichtiger omgaan met de oren druppelen, dat je de boel na het druppelen even goed ''sopt'' zodat de kans minder is dat alles er weer uit komt als de Main Coon gaat schudden met zijn kop o.i.d. :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:25

Dat is een goede vraag; geen idee. Maar kennis 1 heeft de druppels van dierenarts, het is haar kat en zij wilt ze gedruppelt hebben, dus het zal wel. Ik heb eigenlijk alleen opgezocht hoeveel druppels hoevaak gegeven moesten worden (was niet doorgegeven). Zijn reactie wordt wel minder heftig, dus ik denk niet dat hij meer last krijgt.

Het vervelende is dat hij dus tijdens het druppelen vast begint met schudden, en al vol zit

Typfoudt

Re: Hoe Main cone weer toonbaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:24

Oke, beetje een gek verhaal! Ik zou namelijk niet zomaar de oren gaan druppelen zonder dat ik weet wat er eigenlijk aan de hand is. Maar ik zou niet weten hoe je anders het spul uit zijn vacht kunt krijgen dan met een nat washandje. Hem dan toch proberen beter vast te houden. Echt fixeren :j En anders beetje bij beetje misschien doen? In ieder geval stoppen met de ''houtgreep'' als hij echt begint te mauwen en wilt gaan bijten, want dan krijg je hem straks al helemaal niet meer te pakken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:44

gek idd dat een dierenarts oordruppels mee geeft zonder onderzoek. Kijk als een dier last heeft van zijn oren zit er iets niet goed. Je kan wel bijv. oorcleaner mee geven maar dan heb je kans dat het probleem niet opgelost wordt of als het een verkeerd middel is idd alleen maar erger wordt.
Zo hebben wij een hond gehad in pension die al maanden surolan kreeg in zijn oren. Maar het probleem was chronisch volgens haar DA. Wij vonden het al verdacht van oormijt en mochten hem laten onderzoeken bij onze DA en idd was het oormijt. 2 weken later waren de oren weer geheel in orde en nu nog steeds.
Geeft weer aan dat goed onderzoek door een dierenarts heel belangrijk is. Deze hond liep dus al maanden met oormijt wat veel jeuk geeft en nog meer problemen terwijl het binnen 2 weken verholpen kon zijn.

Mijn idee is als een zalf goed is voor het oor en het helpt dat een dier het al snel toe laat. Heb zelden problemen bij asiel dieren om oren te doen omdat het altijd op lucht. Oke, niet alle katten vinden het fijn maar flink doorpakken is zelden nodig.

Voor schoonmaken: oorspul is enorm vet. Dus je moet voor de vacht een ontvetter hebben. Echter als het geen binnenkat is moet je oppassen want je haald dus al het vet van de vacht af waardoor de vacht niet meer waterdicht is zeg maar. En wat je kan gebruiken om het vet eruit te halen? Zelf zou ik een katten trimster bellen met de vraag of de DA. Echter een trimster heeft ervoor geleerd en zal het beter weten dan een dierenarts.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:51

wat de oordruppels betreft daarin ga ik mee met de rest, waarom voorschrijven?

Er bestaan droogshampoo's in de handel voor honden en katten, verkrijgbaar bij de betere dierenspeciaalzaak, daarmee kun je de vacht schoonmaken zonder de kat te hoeven wassen.
Misschien wil talkpoeder ook nog wel helpen, even inpoederen, goed verdelen, laten drogen en weer heel erg goed uitborstelen. Dat wordt door fokkers en mensen die met katten showen nog wel gedaan om vieze plukken naast de oren schoon te maken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:56

Babypoeder, dat gebruik ik voor de honden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:44

OK, bedankt voor de tips.

Verder bedankt voor het meedenken voor het wel of niet oren druppelen, maar het is dus niet mijn kat, niet mijn pension, en de eigenaresse is zelf met de kat naar de dierenarts geweest, en wilt dus de oren gedruppeld hebben ;) Hoewel hij het druppelen zelf nog steeds niet leuk vind, is hij ook minder hysterisch aan het verstoppen. Het is hoop geluid en weinig doen

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:45

Je hebt ook poeder waarbij je de kat niet hoeft te wassen dit kun je gewoon op zijn vacht doen hetzelfde effect als shampoo. ik weet alleen niet of het ook echt werkt :P