Aquarium trouble

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Aquarium trouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:44

Ik heb een 1.20m aquarium in mijn woonkamer staan. Ik heb het aquarium al ruim een jaar, en het staat sinds 3,5 maanden in mijn nieuwe huis. Ik krijg echter steeds meer problemen. Ik krijg meer en meer last van alg, op de ruiten, op de planten, op het hout... Ook word het zand steeds vies...

Iemand enig idee wat het kan zijn, of wat ik eraan kan doen?

ivy_power89

Re: Aquarium trouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:06

waarschijnlijk is je verhouding planten en voedingsstoffen niet in orde.
je hebt het moeten verplaatsen, waarschijnlijk leeg gehaald, en weer opnieuw gevuld.
Dan is je millieu verstoort en deze heeft zoals het nu er naar uit ziet een handje hulp nodig :)

Je zou elke week helft water kunnen verversen, en plantenvoeding kunnen geven in de vorm van vloeibaar CO2 en ijzer. Ik gebruik zelf provito en easy carbo van easylife.
Ook zou je protalon kunnen gebruiken, dit is een ontalgingskuur :)

succes, en als je nog vragen hebt, mijn PB staat open!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:47

wat zij je fosfaat en nitraat waarden? Als deze niet in balans zijn dan heb je ook sneller kans op algen. veel mensen denken dat deze waarden 0 moeten zijn maar dat is juist niet de bedoeling. het evenwicht moet goed zijn. is die goed dan is er genoeg voeding voor de groei van planten en te weinig voor de algen. is die niet goed dan is er meer voeding dan de planten op kunnen en daar profiteren de algen van. ik controleer het hier regelmatig en aan de hand van de waarden voeg ik fosfaat of nitraat toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:00

Staat het in je nieuwe huis niet gewoon op een plek waar té veel zonlicht binnenkomt?
Ik had dat bij m'n vorige woning ook. Nu staat het in m'n nieuwe woning weer op een goede plek, waar geen zonlicht direct op het aquarium valt, en de problemen zijn over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:03

Fosfaat en nietriet zal ik zo eventjes meten!

En hij staat idd op een plek waar direct zonlicht binnen komt, maar ik houd mijn gordijnen dicht totdat de zon eraf is...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:31

Ik heb mijn aqua ook op een lichte plek en zelfs met gordijnen dicht op zonnige dagen zie ik dat er nog veel licht in de bak valt. Ook ik heb daardoor meer algengroei dan in de winter. Enige wat je daar aan kunt doen is de bak echt donker zetten, maar meestal is dat niet een plek waar je er veel kijkplezier van hebt...
Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:16

Ondanks dichte gordijnen kan het wel invloed hebben, ivm warmte. Samenstelling van je vissen? Genoeg algeneters? Ik heb er aantal garnalen inzitten. En een schrikachtige raamklever.

Verder filter en waardes schieten mij zo te binnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 23:31

Ik heb 2 ancistrussen, en 14 corydoras... Daarnaast 29 roodvinnetjes, 2 colisa lalia en 2 blauwe spat. Het klimaat in huis is heel erg constant...

ik heb 2 filters, eentje die k al zeker een half jaar niet schoon heb gemaakt (opzettelijk) en eentje die ik iedere 2 maanden schoonmaak (wat spul uitspoelen, watten vervangen)...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:34

Vjestagirl schreef:
Fosfaat en nietriet zal ik zo eventjes meten!

En hij staat idd op een plek waar direct zonlicht binnen komt, maar ik houd mijn gordijnen dicht totdat de zon eraf is...

Je moet niet nitriet, maar nitraat meten. Dan kan je de Redfield Ratio uitrekenen (zie google voor meer info).