13 dieren dood op 1 dag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

13 dieren dood op 1 dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:40

Hoi,
Bij mijn verzorgpony is er 'iets' aan de gang waar ik niks van snap.
Er zijn dus 13 dieren dood gegaan op 1 dag, waarvan ik er zelf een paar dood ontdekte en de eigenaar heeft me over een paar dieren verteld.
Vanochtend leefde het konijn nog. Vanmiddag wilde ik hem drinken geven (had hij nog wel, maar even verversen) ligt hij daar met zijn ogen open op z'n zijkant. Ik raakte hem zacht aan met het takje, maar geen reactie. Dood. De eigenaar heeft hem begraven.
Volgende slachtoffer: een baby-gansje. Net 2 dagen uit het nest, en zijn hoofd was er af. Het andere gansje leeft nog wel.
Dan nog een duif, die lag in het hok. Die was ook onthoofd en zijn buik was opgevreten. Óók dood.
8 kippen, plotseling verdwenen. Ze zijn niet ontsnapt want dan lopen ze nog bij het terrein in de buurt voor het eten. Die zijn alle 8 weg, stuk voor stuk.
Alles gebeurde op 1 nacht, behalve het konijn. Die overleed denk ik 1 uur voordat ik daar was. Er lagen ook nog 2 dode muizen in een schuur die er gisteren nog niet lagen.

Ik snap er echt niks meer van, hoe kan dit nou weer?! :?
Willen de eigenaren van de dieren af, omdat ze gaan verhuizen? := Of zit er een wezel, vos of iets anders? Nu maar hopen dat er niks met mijn verzorgpony gebeurd...
Zou iemand weten wat dit zou kunnen zijn?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:41

Vos? Marter? Loopt er ergens een wild beest? Denk dat dit opzet is als ik het zo lees.. Geen ziekte denk ik..
In de gaten houden en de overige dieren met iets extra's beschermen, zoals extra gaas oid :)

Vervelend zeg!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:42

Uh oké dit klinkt wel heel creepy :=
Wat zei de eigenaar erover? Een roofdier lijkt me niet, zijn de dieren ook aangevreten of hebben ze tandafdrukken of bijtsporen?

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:43

Het is wel een drama daar he ?!! Eerst al met die shetlander die een stinkend geslachtsdeel had.

Ik weet niet of dit inderdaad echt zo is of misschien maak je het net even iets erger!

Maar als dit echt gebeurd is dan is er of een vos of wezel of inderdaad ze willen eraf dus eve dierenbescherming bellen!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:46

De eigenaar zei dat de kippen stuk voor stuk opeens weg waren. En dat hij nog wat dieren vond. Het konijn heeft helemaal niks, de andere heb ik niet gezien. De duif niet, het eendje heb ik wel gezien die ligt in de stal met de gans erbij. Daar ga ik echt niet in! Dat beest valt je al aan als je naar hem kijkt. Maar hij is onthoofd, dus wel sporen...

Oh ja, de eieren verdwijnen ook plotseling. Baby duifjes worden gelijk vermoord zodra ze geboren zijn. Misschien een roofdier dat een plek heeft gevonden om eten te halen?
Ja het is er inderdaad een drama, er is altijd weer wat.

Anoniem

Re: 13 dieren dood op 1 dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:48

een vos ;) die heeft 2 jr geleden bij ons op stal ook de kippen te grazen genomen (maar van die vos is nu een muts gemaakt....)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:52

klinkt als een marter of een vos. belangrijk dat alles goed is afgesloten met max 1x1 cm gaas. ook moet het afgedekt zijn, dan kunnen ze er niet bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:54

Yep, gewoon een roofdier: wij vonden ook wel eens kippen in meerdere delen terug... gatsie!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:55

Bij ons is deze week ook een kip (de lievelingskip ;( ) doodgebeten... Waarschijnlijk door een hond die het terrein op is gegaan maar zeker weten doen we niet...

Wat heftig zeg! Maar hoop dat jullie erachter komen wat er gebeurd is!

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:13

Dat klinkt inderdaad als een vos of marter. Als het een marter is stelen die ook eieren en walnoten, deze kan je in hun hol vinden.
Wij hebben zo'n slachtpartij vorig jaar gehad, ik had net 10 kuikens waarvan steeds wat van ging missen of hoofd eraf. Echt niet leuk om te vinden, we vonden overigens een paar karkassen van de kuikens vorige week op de zolder van het kippenhok...

Enige remedie is alles hermetisch afsluiten en zorgen dat alle dieren 's nachts in nachthokken zitten waar zelfs geen muis in of uit kan.

Het konijn kan overigens misschien aan shock overleden zijn, misschien toen als het roofdier een poging gedaan had om het hok in te komen? Ze zijn daar erg gevoelig voor.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:46

Oké, bedankt voor de reacties.
Vervelend zeg, voor sommigen waarvan de kippen opeens vermoord zijn!

De kippen liepen los over heel het erf, wat erg groot is. Ze waren dus makkelijk 'mee te nemen'. Het konijn stond wel in de tuin in een dicht hok, en hij lag in het afgesloten stuk. Ik schrok wel echt toen ik het openmaakte en dat konijn daar zag liggen met de ogen open... Er liepen muizen in zijn hok rond. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Ze hebben niet aan hem geknaagd in ieder geval maar aten wel van zijn voer.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:47

lijkt me wel eng om mee te maken. Is het niet een dierenbeul die ze wilt vermoorden?
mis. hebben de muizen een ziekte mee genomen?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:49

Bij ons gingen er 5 eenden dood op 1 dag!
dat was laatst, ook echt super raar :( Wij snappen er ook niks van

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:50

VivaLaVida schreef:
een vos ;) die heeft 2 jr geleden bij ons op stal ook de kippen te grazen genomen (maar van die vos is nu een muts gemaakt....)

Ik dek ook een vos en zat best lekker warm zo een muts :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:51

ik de3nk ook een roofdier die precies weet waar die wezen moet, misschien is konijn zich de zenuwen geschrokken

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:57

Is inderdaad een roofdier, kop eraf klinkt als een bunzing, maar ik denk niet dat die 8 kippen kan opeten en laten verdwijnen :D Zal dus toch wel een vos zijn... of beide... of de kippen zijn gejat 8-) Wel balen, maar het is de natuur. Bij mijn werk in de buurt worden momenteel veel konijnen uit hokken gejat door een vos die zich gezellig in het dorp gevestigd heeft.... Balen voor de kinderen die ineens het hokje leeg zien... of nog erger...

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:08

misschien is er wel een dierenbeul die ze allemaal dood/steeld.
het kan best zijn dat de kippen wel gestolen zijn maar de rest van de dieren zou ook wel door een roofdier kunnen zijn.
het is moeilijk om het te kunnen zeggen want het kan vanalles zijn.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:10

Afgelopen nacht: 1 grote gans dood.
Moeder gans zat bij het kleintje in de stal en 's nachts hoorde de eigenaar lawaai. De moeder heeft haar baby-gans doodgetrapt en de vader is meegenomen/vermoord. Nergens veren te zien... En het was echt een grote gans.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:24

Ja, kan makkelijk hoor: weet niet of je wel eens een vos hebt gezien maar die kunnen rustig een wat mindere gans meenemen :) Een vos eet konijntjes, fazanten en een niet oplettende gans of haas en laat zeer weinig tot geen sporen achter van zijn ehh lunch.
Dat is alleen te voorkomen met een degelijk hok (en zelfs dat biedt niet altijd garantie).

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:21

je maakt me wel bang eigenlijk (kunnen jullie ook niks aan doen hoor ;) ).
want mijn konijnen lopen ook gewoon 24/7 in de ren, ik hoop dat ze optijd naar boven vluchten als er een vos is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:09

Iets is in elk geval op rooftoch, vos mss? Konijn zal ie ook wel geprobeerd hebben, maar die kunnen van schrik zeg maar zo doodvallen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:48

Waarschijnlijk een vos misschien even een jager bellen die s' avonds op wacht gaat zitten. Kan zijn dat er veel zitten, dan plunderen ze veel.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:59

Ik denk ook meteen aan een vos. Die vreten bij mij op het werk ook wel eens een lading kippen of konijnen op als ze de kans krijgen. Dus als iemand de hokken niet helemaal hermetisch heeft afgesloten of er een eigenwijsje geen zin had om in het nachthok te gaan zitten. Vinden we de volgende ochtend ook een stel onthoofde kippen of konijnen of zo. En altijd een paar minder kadavers dan dat er dieren verdwenen zijn.

Wij zijn zo in 1 nacht een keer 30 kippen kwijtgeraakt, allemaal doodgebeten en sommigen opgevreten of aangevreten. Was echt een slachtveld.

Zou maar eens gaan denken aan een goed nachthok of zo, eentje dat roofdierproof is.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:15

ik denk ook aan een vos, of een vos met een partner in crime. de kippen die stuk voor stuk verdwijnen klinkt zeker als vossenwerk, het konijn kan zich letterlijk doodgeschrokken zijn van de vos of een marter die het hok probeerde binnen te komen :j
wat Tigra zegt, misschien jagers uit de buurt waarschuwen dat jullie waarschijnlijk een vos op het terrein hebben, en de dieren dan maar voor de nacht ophokken.