Kleine russische hamster krabt zich vaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Kleine russische hamster krabt zich vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 23:38

Ik heb net een nieuw rusje gekocht van ongeveer 2 weken oud (nog héél klein). Wat me opvalt is dat die zich heel vaak zit te krabben, niet specifiek op één plekje maar echt overal. En dan loopt die plots weer verder en dan even later doet hij het terug. Hij zit sinds zaterdag in die kooi, is dit om zijn geur te verspreiden of heeft die nu werkelijk jeuk door iets? Ik zie niets in zijn vachtje, geen velletjes of schilfterjes en de pootjes zien er ook niet speciaal anders uit van kleur.
Iemand die dit ook eerder gehad heeft? Zou niet weten of het een allergie is of iets dergelijks... Laten we hopen van niet, nu al naar de DA lijkt mij enorm stressvol voor zo'n klein diertje....

MirandaNH

Re: Kleine russische hamster krabt zich vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:10

Oeii oeii 2 week is nog te jong om bij mams weg te gaan. Mijn nestje heeft hier 4 week bij mams gezeten... Waar heb je hem/haar weg?

Goed kijken, zie je ook geen kleine zwarte beestjes? (ook ff huisjes/tunneltjes etc checken of in het bodembedekking) ik heb namelijk last gehad van bloedmijt (ieniminie kleine zwart/rode beestjes) en toen hadden mijn hamsters ook last van jeuk.. misschien last van vlooien? Anders zou ik het ook niet weten.

Meld je eens aan op http://forum.dehamster.nl/ misschien kunnen ze je hier verder helpen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 07:40

MirandaNH schreef:
Oeii oeii 2 week is nog te jong om bij mams weg te gaan. Mijn nestje heeft hier 4 week bij mams gezeten... Waar heb je hem/haar weg?

Goed kijken, zie je ook geen kleine zwarte beestjes? (ook ff huisjes/tunneltjes etc checken of in het bodembedekking) ik heb namelijk last gehad van bloedmijt (ieniminie kleine zwart/rode beestjes) en toen hadden mijn hamsters ook last van jeuk.. misschien last van vlooien? Anders zou ik het ook niet weten.

Meld je eens aan op http://forum.dehamster.nl/ misschien kunnen ze je hier verder helpen.

Laten we zeggen dat ik hier maar een gok geef qua leeftijd. Ik dacht dat ze ongeveer zo oud waren aangezien ze er zo klein uit zien. Maar misschien is hij toch ouder, kan het niet inschatten het werd me niet meegedeeld. Oud is ie allesinds niet, ze zaten al als nestje apart van de moeder en eten etc doet hij wel heel goed. Hok verkennen doet hij wel nog, denk niet dat hij alles al goed weet zijn. Likt ook overal aan. Heb hem al onderzocht maar zie echt niets, en is een grijsje (met zwart daar onder) dus zie er eigenlijk nog minder van. Maar op zen buikje zie ik ook niets. Het is raar, plots zit hij te krabben en erna loopt ie weer gewoon rond.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:51

Dan is je Rusje zowiezo wel 6 weken dan.. Heb je misschien een foto? Wat heb je voor bodembedekking in de kooi? Misschien is hij daar allergisch voor? Heb je een nieuwe kooi of een tweedehandse?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:14

MiSsY_Me schreef:
Dan is je Rusje zowiezo wel 6 weken dan.. Heb je misschien een foto? Wat heb je voor bodembedekking in de kooi? Misschien is hij daar allergisch voor? Heb je een nieuwe kooi of een tweedehandse?

Ik heb schavelingen (zo noemen wij dat toch). Ik zie geen rode huid etc, zijn pootjes zijn gewoon licht roze. En hij doet het al minder, af en toe zit hij te krabben, maar niet dat hij er wondjes door heeft of kale plekken. Je ziet eigenlijk niets aan hem, dus dan lijkt dit niet erg toch? Het is mijn kooi die ik al meermaals gebruikt heb voor verschillende hamsters. Mijn vorige is net overleden dus ik heb de kooi toen schoongemaakt en ontsmet... Dus daaraan zal wel niets liggen. Ik had er ook nooit eerder problemen mee.

In dit album staan er een paar : http://www.mijnalbum.nl/Album=U3V74X6W
Maar zou eigenlijk eens een duidelijkere foto moeten maken.. Hier ben je waarschijnlijk weinig mee.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:03

Misschien heeft het te maken met chinchillazand? Hij vindt het namelijk zo leuk om daar in te rollen. En hij krabt wel redelijk vaak, maar er zijn geen kale plekken zichtbaar. Moet ik er dan iets aan doen of laat ik het beter zo? Het lijkt me zo stresserend om hem mee te nemen naar de DA...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:26

Je kan hem natuurlijk voor de zekerheid even behandelen tegen parasieten dat kan geen kwaad.

Wel denk ik iets om over na te denken dat de kooi volgens mij als ik zo kijk echt te klein is voor de ze hamham.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 15:28

Faniek schreef:
Je kan hem natuurlijk voor de zekerheid even behandelen tegen parasieten dat kan geen kwaad.

Wel denk ik iets om over na te denken dat de kooi volgens mij als ik zo kijk echt te klein is voor de ze hamham.

Euhm, volgens mij kan je de grootte van de kooi echt niet inschatten :-). Die is helemaal niet klein. Er zijn trouwens twee verdiepingen in. Ik denk niet dat ik vraag naar commentaar op de grootte van de kooi.
De hamster is amper een half handje groot. Je ziet hem bijna niet lopen in die grote kooi. Hij heeft een radje en kan klimmen zoveel hij wil. Heeft buizen etc naar andere etages. En mag elke dag uit de kooi rondrennen. Ik denk dat veel hamstertjes het veel erger gesteld hebben.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:53

Mag ik vragen wat het grondoppervlak is van je kooi? :) Voor een rusje moet het minimaal 50 x 30 zijn (plateautjes niet mee gerekend omdat hamsters meer gronddieren zijn en niet snel de hoogte in gaan, chinese hamstertjes zijn wel sneller happy in een hogere kooi).

Wat ik zou doen als ik jou was zoiezo ff behandelen tegen parasieten. Dat kan je in de dierenwinkel gewoon kopen (merk: Beapher). Dit kan namelijk nooit kwaad om te doen. En wat voor bodembedekking gebruik je? Want sommige hamstertjes kunnen nu eenmaal niet tegen bepaalde bodembedekkingen. Als het aan houd kan je altijd de dierenarts even bellen en je vraag voor leggen, misschien heeft hij/zij een idee erover? Veel succes in ieder geval met je hamstertje, vind het een leukerdje hihi.

(en mooi om te zien, iemand die geen te klein loopwiel heeft! toppie)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:08

Hij zit op schavelingetjes, of wat jullie het ook noemen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem meer op de plateaus zie dan in de bodem. Hij heeft namelijk 2 huisjes met katoenwolletjes ook. Ik weet niet of het een echte allergie is, huid is niet rood etc. Krabt ook geen wondjes. Misschien idd eens behandelen tegen parasieten.
De bodem is net 50 x 30, heb ik net gemeten... Klimmen vindt hij anders ook wel fantastisch!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:35

Wat houden katoenwolletjes in? Bedoel je hamsterwatten? Want die moet je er dan meteen uithalen. Die zijn namelijk erg schadelijk voor hamsters! Mooi dat de kooi aan de minimum maten voldoet. :) En er is altijd wel een uitzondering tussen hamsters hihi, de meeste rusjes houden gewoon van veel grondoppervlak (zoals ik de ervaringen van russenhouders lees).

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 10:10

Het zijn geen gewone hamsterwatten. Katoenen wolletjes mogen ze echt wel hebben. Je moet ze eens een katoenpit geven, van zo'n bloem. Dat vinden ze fantastisch dat ze er alles uit kunnen halen.
Dat zijn allemaal aparte stukjes, want dat komt van die katoenzaadjes. Dus die watjes vormen eigenlijk geen geheel waar ze kunnen in haperen etc. Heb er nog nooit problemen mee gehad. En ik weet dat andere watten schadelijk zijn. Ja mijn rusje zit niet speciaal in de bodem, en heb er al een stuk of 6 gehad in totaal waarschijnlijk en nooit eerder sliepen ze beneden etc. Graven doen ze soms wel eens. Maar niet specifiek veel eigenlijk. Liever in het radje, klimmen en racen door de buizen :D!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 15:55

Heb er trouwens eens naar zitten kijken hoe hij zich krabt. Het is vaak als hij net wakker is.
Hij krabt aan ergens in de buurt van zijn oor, en likt dan steeds weer aan zijn pootje, en krabt weer, en zo telkens opnieuw. Ook likt/bijt hij af en toe boven zijn staartje, maar dan draait hij helemaal rond want die is blijkbaar moeilijk bereikbaar! Uiteindelijk houdt hij op en doet hij maar gewoon verder met wat hij bezig was. En lijkt er niets aan de hand. Zodra ik kan ga ik anti-parasiet halen, maar lijkt me toch onwaarschijnlijk dat het dat is.