Nieuw konijn bij de mijne in, gaat dat goedkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frodo

Nieuw konijn bij de mijne in, gaat dat goedkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:14

Hallo allemaal :wave:

Ik heb een konijn, Coco, een dwerg lotharinger. Ontzettend lief diertje, maar ik heb het gevoel dat ze zich verveeld. Ze zit namelijk alleen in haar hokje. Daar kan er prima eentje bij! Maar omdat ik overal las dat er konijnen overschotten waren, wil ik niet gaan fokken. Ik wil er wel een opvangen. Maar nu is de vraag, gaat Coco dat accepteren? Of kan het juist zijn dat het nieuwe konijn over haar heen loopt? Coco is niet brutaal, eerder onzeker. Hoewel dat stom klinkt, ben ik er wel bezorgd om. Kan dat zo zijn, of is ze wel brutaal genoeg? Of te brutaal..?

Brand los zou ik zeggen!

Mischa

Re: Nieuw konijn bij de mijne in, gaat dat goedkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:15

Hier zijn echt al zoveel topics over, en op internet staat hier ook behoorlijk veel over, maargoed.
Sowieso is een soortgenootje leuker, mits 't klikt uiteraard, zorgen erom maken is het wel minste wat je kan doen aangezien het niet is van even een konijn erbij en 't is wel goed zo.
Je zegt dat ze nu alleen in d'r hokje zit. Hopelijk bedoel dat ze in een ruim verblijf zit met een ren, bij gebrek aan ruimte is nog een konijn natuurlijk niet aan te raden. Bij de opvangcentra helpen ze je met het vinden van een geschikte partner.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:18

De karakters van twee konijnen moeten inderdaad wel bij elkaar passen, maar daar is een rdelijk makkelijker oplossing voor. Ga naar een konijnenopvang, daar hebben ze veel verstand van konijnen koppelen en ze hebben veel verschillende konijnen zitten, dus als het met de een niet klikt kan er zo een nieuwe poging met een ander gedaan worden.
Bovendien kan een karakter van een konijn tegenover een ander konijn heel anders zijn dan tegenover mensen lijkt te zijn. Mijn voedster werd door iedereen in mijn omgeving als dominant bestempeld, toch bleek dat schuwe konijntje dat maar de helft van haar grootte was toch de baas te zijn na de koppeling.
Ik kan je alleen maar aanraden om je nog wat verder in te lezen over koppelen, over neutraal terrein en meer. Maar heel leuk dat je er over nadenkt, twee konijnen samen kan zo ongelooflijk leuk zijn, dat is iets dat je als mens niet kunt vervangen, hoe twee konijnen maatjes zijn.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:46

Goed dat je er een maatje bij neemt, konijnen zijn veel leuker om samen te houden dan alleen.
Op www.bunnybunch.nl kun je nog meer informatie lezen over wat voor verblijven geschikt zijn voor 2 konijnen en er staat ook een lijst met alle konijnenopvangen in Nederland.
Op het forum kun je ook onder het kopje Huisvesting foto's vinden van konijnenverblijven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:16

Super dat je denkt over een maatje!
Ik heb zelf een opvang dus koppel wekelijks ;)
Belangrijk, omdat je spreekt over haar hokje is dat haar hok ruim genoeg is met voorkeur met een ren. Wij raden aan minimaal 2 vierkante meter voor 2 konijnen beschikbaar te hebben. Het beste is om haar te koppelen aan een gecastreerde ram in de opvang zodat je kan kijken of het klikt, want ze zal echt zomaar met iedereen samen willen gaan wonen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:40

Ik zou samen met jouw konijn naar een opvang gaan en daar op zoek naar een passend maatje. Ik adviseer een gecastreerd rammetje. Dit gaat waarschijnlijk het beste.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:25

Super bedankt voor de info. Ik zal eens op de site kijken!