We krijgen een Kitten! Iemand nog belangrijke tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AGarcia

We krijgen een Kitten! Iemand nog belangrijke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:43

Hee iedereen,

De titel zegt het al, we krijgen een kitten!

Over 2 weken komt het kleintje hierheen en is dan 2 maanden oud.
We hebben ons uiteraard al ingelezen en de spullen gekocht.
Hij heet Tijgertje en word meerendeels van mijn zusje :Y)

Alles over zindelijk maken e.d. hebben we uitgeprint en degene waar hij nu is heeft ons al vanalles uitgelegd.
Dit word ons eerste echte katertje!

Nou vroeg ik me af of jullie nog tips hebben om dit lieve mannetje een zo goed mogelijk thuis te geven :D

ps. Wij hebben eerder uiteraard al dieren gehad, konijnen, kippen, vissen, hamsters, fretten, maar zo'n loslopend diertje is wel wat nieuws :D

Ik hoor het graag!

Liefs,

Wendy

gipsyboy

Re: We krijgen een Kitten! Iemand nog belangrijke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:45

laat hem voorlopig niet naar buiten.
minimaal 6 weken binnen houden en dan rustig aan laten wennen.
laat hem ook de eerste 2a3 dagen lekker met rust om goed te laten wennen en zijn nieuwe huis verkennen.

verder goed kittenvoer, krabpaal speelgoed, en ook voldoende rust geven is erg belangrijk.

veel plezier ermee, zal vast wel goed komen :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:48

ik wou eigenlijk zeggen wacht nog maar even met de kitten want vanaf 8 weken leren ze de sociale dingen zoals manieren etc van hun moeder en broertjes en zusjes. 12 weken zou een perfecte leeftijd zijn om de kitten in huis te nemen. maar ik weet dat merendeel van de mensen dit niet wil horen dus jah :P

als eerst, zorg er voor dat alles een vaste plaats heeft, dus niet de kattenbak verplaatsen etc. verder moet je proberen het voer aan te houden dan de fokker de kittens ook gaf om verdere darmproblemen te voorkomen :) houd de kitten lekker bezig, veel in de handen, en laat hem wennen aan wassen, honden, andere katten etc

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:51

lifaya schreef:
ik wou eigenlijk zeggen wacht nog maar even met de kitten want vanaf 8 weken leren ze de sociale dingen zoals manieren etc van hun moeder en broertjes en zusjes. 12 weken zou een perfecte leeftijd zijn om de kitten in huis te nemen. maar ik weet dat merendeel van de mensen dit niet wil horen dus jah :P

Mee eens :j

Tip over naar buiten laten gaan is ook een goeie! En inderdaad de kattenbak niet verplaatsen want dan heb je kans dat ze het door het hele huis gaan doen. Wat je ook niet moet vergeten is zodra hij 6 maanden is te laten castreren, want anders heb je kans dat hij gaat sproeien, als ze dat eenmaal doen, is het moeilijk af te leren. En als de kitten de eerste paar dagen niet heel sociaal is naar jullie toe, gewoon even laten doen want zo'n beestje moet even wennen.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 16:48

Mijn zusje zegt dat de kittens gewoon de brokken van hun moeder mee eten.
Het katje word nu ook veel in de hand gehouden, ook door ons, zijn kennissen van ons en het is een heel speels ding dus we hebben nu al zo'n 20 speeltjes :+

De kattenbak staat in de keuken, als wij weg zijn houden we hem binnen in de keuken. Als we thuis zijn mag hij gewoon naar buiten etc.

Ik zat ook al te denken aan 12 maanden.. maar het gezin waar we hem van krijgen zegt ook 8 weken etc. Het is nu ook al een stoer sterk ding, maar dat zegt natuurlijk nog niks :P

*Edit: Hier een foto van onze lieve kater <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AGarcia op 13-06-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:58

ik zou toch nog een maand wachten ;) dat is beter voor de kitten. Waarom weet ik niet maar veel mensen met een nestje willen er zo snel mogelijk van af, terwijl 12 weken echt het beste is

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:07

Ja, als de eigenaren hem echt weg willen hebben zit er niets anders op natuurlijk. Het gaat er ook niet om of hij stoer en sterk is met z´n 8 weken, maar in de laatste 4/5 weken leren ze nog ontzettend veel van de moeder!

Ik zag vorige week een briefje hangen bij de supermarkt van kittens die met 5 weken al weg mochten := :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:09

Leuk! Ik krijg er over twee weken ook een klein poesje bij. :+: Mijn derde. :o

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:10

Jhaa, ik vind het ook wel kortaan, maar als de eigenaar het zo wilt...
Daarbij gaan zij in de zomervakantie ook weg, en wij niet. In de zomervakantie willen ze dus alles (op 1 jong na) weg hebben. :?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:11

Hij zou met 8 weken al zindelijk moeten zijn hoor. Ik vind ook 8 weken te jong, maar anders gaat hij waarschijnlijk naar een ander. Met 9 en 12 weken moeten ze geent worden. En let op dat hij ontwormd is, anders moet je dat ook nog doen.
Zorg voor voldoende speelgoed of neem er een speelkameraadje bij.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:12

Ik zit ook al mijn vader ervan te overtuigen dat 2 veel beter is, als we weg zijn (heel zelden) dan hebben ze elkaar om te ravotten :+ en niet de meubels.
En ze hadden nog een mooie rode over <3

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:27

Laat hem ook meteen wennen aan nagels knippen. Dat is erg handig als je idd je meubels heel wilt houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:03

Als die eigenaar zo netjes om gaat dat ze kittens te vroeg bij de moeder moedwillig weg gaat halen zou ik daar geen kitten nemen. Zou wel iemand zoeken die mijn kitten wel een goede basis mee wil geven. Dan maar wat later een kitten er zijn er zat in NL en de meesten zijn heel leuk.

Lijkt nu heel leuk zo'n klein ding te krijgen maar als er dan later gedragsproblemen komen omdat hij te vroeg weg is gegaan bij zijn moeder dan is er niemand thuis en kan niemand er wat aan doen.

Wat maakt die maand uit op hopelijk zo'n 15 á 20 jaar??

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:17

@dierenfan; ik snap je volkomen, maar dat de kitten nou zo vroeg weg gaat bij de moeder wilt niet automatisch zeggen dat deze gedragsproblemen krijgt. Onze buren kregen hun kitten met 6 weken, prima, lief, aanhankelijke kater is het nu, alweer 3 jaar oud.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:18

wil zeker niet automatisch zeggen. Maar zeer veel katten met gedragsproblemen zijn wel katten die met 6 á 8 weken of jonger bij de moeder en broers/zussen weggehaald zijn.

Ga je niet vast pinnen op die ene die goed gegaan is. Weet zo 10 voorbeelden waarbij het niet goed gegaan is

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:42

Leuk dat je (je zusje) een kitten krijgt!

Probeer hem de eerste maanden (ik zou langer dan die 6 weken wachten die gipsyboy zei) binnen te houden, en daarna eerst alleen onder toezicht naar buiten, weet niet of het de bedoeling is dat het een binnenkat wordt of deels buiten etc... maar voordat hij zonder toezicht een bepaalde tijd naar buiten kan zou ik persoonlijk wachten tot hij ongeveer 7-8 maanden is.

Laat hem aan zoveel mogelijk dingen wennen, vreemde katten/honden, vreemde mensen in huis, evt tuigje, evt 'op bezoek' bij mensen etc. Afhankelijk van of de kat bijv thuis blijft of met je zus meegaat als zij het huis uitgaat. Als voorbeeld, toen mijn zus student was en op kamers zat nam ze een kitten, deze heeft de eerste paar jaar iedere vrijdag en zondag een lange treinreis gemaakt, omdat het beestje dit zo gewend was en meerdere 'plaatsen' als thuis beschouwde (ouderlijk huis en studentenkamer) is het nog steeds makkelijk de kat ergens te laten wennen (bijv als mijn zus op vakantie gaat en iemand oppast), beestje is onderhand 13 :)
Natuurlijk zijn er een hoop dingen ook wel afhankelijk van het karakter van de kat, sommigen schieten in de stress van de kleinste dingen, anderen kun je veel mee doen, maar hoe meer oefening als het beestje nog jong is hoe beter vaak.

Kattenbak en voerbakje op afstand van elkaar houden, de meeste katten vinden het vies om te eten naast de kattenbak.... logisch ook als je je beseft dat katten toch een stuk beter ruiken als mensen.
Als je een kattenbak met kap (en klepje) hebt aangeschaft... bedenk dat sommige kittens dat 'eng' vinden, de eerste tijd de klep eraf kan helpen en langzaam wennen aan de kap op de bak.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:57

xD, hij heeft gisteren zijn eerste muisje opgegeten.
Over het naar buiten gaan, mijn pa heeft als bedoeling dat het een huis kat word.
We hebben wel een tuigje om hem gewoon mee naar buiten te nemen, en misschien gaat hij ook wel een paar keer mee naar de paarden om even op ratten te jagen :P

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:27

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het precies met entingen e.d?
Op welke leeftijd deze moeten en waarvoor ze dienen :)