Vraagje wb aquarium.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Vraagje wb aquarium.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 07:57

Hallo!

Ik heb nu 2 zoetwateraquariums met kleine steentjes als bodembedekking. Nu ben ik 10 dagen weggeweest en heeft mijn oma de vissen gevoerd, alleen stikken beide aquaria van de algen nu. Tijd voor een grondige schoonmaak dus.
Ik ben van plan beide aquaria helemaal leeg te halen en goed te schrobben, hierbij bewaar ik natuurlijk wel 50% van het water voor de goede bacteriën e.d.

Nu mijn vraag; ik wil al heel lang zand op de bodem maar ben eigenlijk niet van plan om weer heel veel geld uit te gaan geven aan zand enzo. Is het mogenlijk dat ik zand en wat stenen uit de Rijn haal? (Ook wat mosselen eventueel?) Het lijkt mij geen probleem als ik deze goed omspoel en de helft van het oude water sowieso weer terug doe... Wat denken jullie? Doen of niet doet?

Ik heb ook al op wat aquariaforums gekeken maar daar worden zulke moeilijke termen gebruikt. :Y)
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Vraagje wb aquarium.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:02

Zand is niet zo duur hoor! Ik zou gewoon een zak kopen bij de Ranzijn of zo, eerst even goed uitspoelen want anders gaat het enorm stoffen en dan erin en rustig water erbij laten lopen.

Tegen de algen zou ik trouwens eerder een appelslak of algenetertjes (ligt eraan hoe groot je aquaria zijn) halen. Je hebt ook sponsjes die je op je glas klikt en dan kan je het aan de buitenkant met een magneetje heen-en-weer bewegen. Stuk minder intensief voor je aqua.

Overigens ben ik niet degene met de meeste kennis over aquaria op bokt. Er is een HK topic ook :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 08:04

Ik heb al algenetertjes in beide aquariums. Hardnekkige zooi. :+
Die borsteltjes voor op het glas heb ik ook maar het is echt zó vies nu.. (en stiekem vind ik alles opnieuw inrichten ook wel errug leuk! :'))
De dierenwinkel bij ons verkoopt ook zand maar dat is gewoon reteduur, die zijn sowieso vrij duur met alles. Vandaar dat ik aan deze oplossing zat te denken..

Bedankt! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:04

Als je het maar uitkookt zodat je alle ongewenste bacteriën en algen dood wel bewerkelijk hoor ;)

Weet niet hoe groot je aquaria zijn maar op zich is zand niet zo verschrikkelijk duur...
Verder hangt het er ook vanaf wat voor vissen/planten je erin wilt zodat je evt een voedingsbodem aan kunt brengen.Heb zelf met terassen gewerkt.
Gewoon met (uiteraard op maat gesneden)glasplaatjes vakken gemaakt zodat je niveau verschil krijgt,ook makkelijk om planten in te zetten.
Kun je erin lijmen met speciale aquariumkit :)

Zo kun je zelfs in het kleinste aquarium veel diepte krijgen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 08:06

Oke, hoe gaat dat uitkoken precies in zijn [***]? In een emmer met kokend water er overheen?
Voedingsbodem heb ik nog nooit gehad in de 2 jaar dat ik nu aquaria heb. Heb altijd van die tabletjes die ik onder de wortels van de planten stop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:09

Dierenwinkels zijn sowieso schreeuwend duur. Mijn zak zand heb ik toen bij de Ranzijn gehaald (= tuincentrum) en daar had ik makkelijk twee aquaria mee kunnen vullen.

Wat betreft planten had ik wat kleins voor en groter achter en dan op verschillende hoogten geplaatst. Ik had ook een plant die erg stevig was, met grote bladeren (geen idee hoe die heette) en die deed het altijd super en de fishies hingen er lekker tussen.

Bodemkruipers kan ik afraden overigens, dat woekerde bij mij zo erg dat ik steeds de helft eruit moest halen :')

Tinky haar tips zijn ook goed :j

Uitkoken moet je het echt uitspoelen en dan in een pan met kokend water storten een uur of zo... Echt veel werk dus.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:09

Uitkoken is veel werk hoor....je neemt een kleine hoeveelheid stenen...grind of zand(eerst heel goed uitspoelen/schrobben).Deze doe je in een pan met heet water en brengt dit aan de kook. Zorg ook echt dat dit minimaal een minuut of 5 doorkookt...daarna weer omspoelen met schoon water en volgende portie.

Rock had het er ook al over :)

Niet naar een dierenwinkel gaan...beter speciaalzaak of idd (voor bodembedekking) een tuincentrum.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 12-06-11 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 08:11

Haha dat heb ik er wel voor over, heb toch vakantie nu.
Dank jullie wel! Zal vanmiddag bij de paarden een aantal bakjes zand meenemen, dan kan ik morgen aan de slag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:19

Verkijk je er niet op hoeveel zand je nodig hebt he? ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 08:20

Nee hoor, begin eerst met mijn kleine aqua. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:23

Okee slim plan :) Succes!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:25

Oei ik zou echt geen zand van "de natuur" om 't zo maar even te zeggen in je aquarium doen! Daar kan vanalles in zitten waar je geen weet van hebt dan. Gewoon bij een tuincentrum een zak metselzand halen, dat goed uitspoelen en klaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:26

H_Nalanta schreef:
Nee hoor, begin eerst met mijn kleine aqua. :)

Ik had voor mijn aquarium van 1 x 1,10 m ( L-vorm,inhoud 300L) rond de 100-120 kg nodig :)

Tara...wij hadden het advies al gegeven om het uit te koken,anders kun je het niet gebruiken ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:49

Haha nou zoveel kilo heb ik niet nodig, 't is echt een kleintje! :+

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:09

Vergeet niet, je hebt zand en zand. De samenstelling kan heel erg verschillen!
Beste wat je kan doen is metselzand of filterzand gebruiken. Wel even uitkijken dat er geen schelpjes (kalk) tussen zitten. En altijd goed omspoelen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:26

Kalk hangt af van je vissen,als er goudvissen inzitten dan is kalk wel gewenst hoor ;) Voor (sub) tropisch mag er geen kalk inzitten,die houden van zacht water :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:30

Uitkoken of niet, ik zou 't niet doen... Je weet ook niet of er kalk ofzo in zit. Te veel variabelen naar mijn mening bij zand wat je zomaar ergens weg schept.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:32

Zoiezo geen mosselen uit natuurwater in je bak doen. Die beesten zitten vaak vol ongedierte wat je niet bij je huisdieren in wilt hebben.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:05

geen zand uit de rivier halen. dit is vaak verontreinigd en er zit vaak veel kalk in. gewoon bij de g*mma of k*rwei een zak metselzand of brekerzand halen.deze zijn vaak kalkvrij. dit kan je zien als er tijdens het afspoelen veel schuim vanaf komt. zak van 25 kg. voor 2 euro. hoef je niet allemaal erin te gooien maar zou ook een deel apart houden voor als je tijdens het afhevelen van de bodem, teveel hebt afgeheveld.
GEEN speelzand nemen want dat ik bedoeld om in zandbakken zandkasteeltjes te bouwen. speelzand slaat dicht.

ook geen mosselen in je tropische bak doen. zit vol met ongedierte en kalk

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:11

Oke dank jullie wel! :)