Konijn van ong 6 jaar nog castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Konijn van ong 6 jaar nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:38

Hoi dames!

Ik heb 2 konijnen, hollanders (wel echte nepperds hoor :P). Ik heb ze ooit van marktplaats gehaald als zijnde: 2 broertjes. Het bleken echter een mannetje en een vrouwtje. Waarschijnlijk wel broer en zus dus. Er komen geen kleintjes uit, hoe vaak ze het ook proberen...
En daar zit direct het probleem: Ze oefenen nogal veel. Vooral in het voorjaar is het raak en het vrouwtje is dan nogal vaak de klos. Ze hupt ervoor weg, maar het mannetje krijgt het meestal wel voor elkaar erop te klimmen. Soms gaat ze tactisch in een hoek zitten of kruipt ze in een buis, maar dan wacht hij geduldig tot ze weer anders gaat zitten. Ze zijn onwijs gek met elkaar, zitten gezellig samen en wassen elkaar etc. Ik wil ze dan ook liever niet uit elkaar halen.

Nu wil ik misschien het mannetje laten castreren. Maar kan dat nog, ook al is hij wat ouder? Ik weet dat ik moet letten op gasnarcose en dat het risico bij konijnen vrij groot is. Hij is verder gezond en goed op gewicht.
Hoeveel kans heb ik dat de hormonen ong gelijk blijven omdat hij al zo lang als échte man heeft rondgehuppeld? Ik schat hem nu op 6 jaar, weet niet precies van welke datum ze zijn.... ;)

Bedankt alvast!! Tips welkom!

dierenfan

Re: Konijn van ong 6 jaar nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:58

Mijn dierenarts doet het onder plaatselijke verdoving. Zeer zeker nooit nuchter laten zijn een konijn!!!! Wil je DA dat dan moet je echt naar een andere. Ik moest met voer afgeven maar mocht toch helpen dus konijn goed vast gepakt met speciale greep ervoor. Ballen verdoofd en gebied er rond, Ballen eruit, ontsmetten, 1 oplosbare hechting en konijn weer mee. Goed in de gaten houden dat het zeker binnen een uur eet en dan een week heel schoon houden zijn hok ivm mogelijke ontsteking anders.
Was 35 euro kwijt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:56

Of castreren helpt.... mijn rammetje is gecastreerd dat ie 3 jaar was en nu is hij bijna 6 en nog net zo actief. Wel het voordeel dat hij zijn frustraties over 4 voedsters kan verdelen dat scheelt- Maar hij is dus gewoon nog een wipkip (wij hebben dus puur laten castreren omdat we gaan jonkies willen)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:40

Het lijkt me sterk dat je een voedster en een ram hebt, aangezien broer en zus namelijk ook jongen met elkaar kunnen krijgen. Ik zou eerder denken dat je of 2 voedsters hebt of 2 rammen. De andere combi is gewoon niet mogelijk want dan had je allang jongen gehad. Dus eerst even naar een goede dierenarts die kan bepalen wat het geslacht is van de konijnen. Want dan betekent het ook dat het rijden op elkaar puur dominantie is en is toch het beste om een andere combi te maken. Als het 2 voedsters zijn zou ik er een gecastreerde ram bijhalen uit de opvang, die kan de rust weer herstellen tussen de dames.
Als het 2 rammen zijn zou ik ze zeker alletwee laten castreren en of 2 koppels maken, dus voor ieder een dame aanschaffen en apart houden. Je zou een viertal kunnen proberen maar dat is over het algemeen wat lastiger. Of je ene ram herplaatsen en een dame erbij nemen zodra hij gecastreerd is.
Als je dames hebt is het ook een optie om ze te castreren (in volksmond stereliseren) aangezien ze schijnzwanger zijn gemiddeld 2x per jaar en dat zorgt ook voor onrust. Castratie werkt niet altijd bij dit gedrag, maar doordat ze alles eruit halen heb je geen kans meer op baarmoederkanker.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:54

Wij wilden onze ram ook laten castreren maar van de da te horen gekregen dat ze niet altijd uit de narcose komen.

Hij is heel speciaal dus dat risico willen we niet nemen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:59

Je hebt altijd een risico met castreren maar 9 van de 10 keer gaat het gewoon goed hoor
Castreren van een konijn is voor het konijn veel leuker, al die hormonen
K heb heel wat konijnen weggebracht om te laten castreren en heel soms gaat het fout
Maar als je konijn in een goede conditie is, is er niks mis mee

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:57

Ik laat konijnen nog met 10 jaar castreren en allemaal goed gegaan die ene keer dat het mis ging met de narcose was een konijn van nog geen jaar oud.. Andere 2 keren waren het andere complicaties bij jonge konijnen. Maar dan spreek ik op de 300 konijnen al laten castreren zeker..
De hormonen dalen zeker, bij de rammen van 8 jaar die ik pas heb laten castreren was het na enkele weken helemaal tot rust en bij rammen waar mee gefokt word trekt het na een aantal weken ook weg. Ik zou het zeker overwegen..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:50

@ Sunnylove: Ik weet voldoende van konijnen om te weten dat dit een mannetje en een vrouwtje zijn :). Eén van de 2 is dus onvruchtbaar, geen idee welke ;). De man heeft flinke ballen, dus er kan zeker gecastreerd worden :D.

Ok, fijn! De mogelijkheid is er dus en het risico is niet groter dan bij een jong konijn ;). Nu eens kijken wat er in de buurt zit dat het op gasnarcose doet en voor een normaal prijsje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:54

Alle castraties die ik laat doen zijn trouwens ook nog zonder gasnarcose enkelen daarvoor met gasnarcose en juist degene die is overleden vlak na de narcose kwam uit gasnarcose. Vandaar dat ik me daar niet op vast pin.. alle oudere mannen die ik tot nog toe heb laten castreren onder gewone narcose en waren er zo weer bij.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:56

Bedankt Faniek! Ik heb het hier bij de dierenarts zien doen en daar wordt ik niet erg blij van. Ik zal eens informeren bij Sting zijn dierenarts, in Vries :).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:28

Je moet er wel een goed gevoel bij hebben heel belangrijk :j
Ik help soms zelf met de castraties en dat gaat heel fijn hier altijd. Ik hoop dat de dierenarts van Sting wat is :j

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:21

Castratie zou voor hem nog wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:03

6 is nog niet zo oud voor een konijn, dat moet dus nog gemakkelijk kunnen. Ik heb mijn konijnen al meerdere malen laten opereren, van castreren tot het verwijderen van abcessen en het verhelpen van gebitsproblemen tot plastische chirurgie. Heb ze altijd nog weer thuis gehad. 1 konijn kwam niet uit de narcose, maar die heb ik ter plaatse laten inslapen vanwege ver uitgezaaide kanker.