als ik het zo zie is het toch een lies/navel breuk. Want als ze op de rug liggen is er niets te zien dan lijkt me dat het wel bijv. de darmen zijn die eronder hangen. Zacht is het dan en heel gevaarlijk voor de kittens bij deze grote!!!
Vind het er wat eng uit zien eigenlijk. Stel dat het darmen zijn en ze stoten of hangen ergens aan. Is er geen kans dat het dan verder scheurt van binnen (als het iets zou zijn dat niet volledig is)? Of dat het kapot gestoten wordt?
Bij zulke bulten is het bij ons eigenlijk altijd navel/lies breuk en 3 weken en onder narcose is eigenlijk niet te doen maar met 8 á 10 weken wordt het zeker verholpen! En als het heel dringend is dan eerder en voor de rest extra in de gaten houden.
Hopelijk gaat het meevallen!
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 10-06-11 22:08
Mij lijkt het ook een navelbreuk/liesbreuk. Wij hadden vorig jaar een nest van 7 kittens waarvan 2 ook een behoorlijke breuk hadden. Het poesje had een behoorlijke gat, daar paste zo je vingertopje in. Die is op een leeftijd van ongeveer 4 maanden gesteriliseerd en gelijk de breuk verholpen. De kater had het wat minder; die is met 6 maanden gecastreerd en de breuk verholpen. (wij hebben ook opvangnestjes in huis). Is een second opion een optie? Of zit je vast aan een bepaalde DA? Wij moeten hier eigenlijk altijd naar de zelfde DA, alleen 's avonds of in het weekend kun je ook bij een ander terecht.
Dat ziet er inderdaad uit als een navel of liesbreuk. Zou toch kijken of je naar een andere dierenarts kan gaan voor zijn opinie want echt gezond is het niet.
MerleSimone
Geplaatst: 10-06-11 22:23
Zou ik toch nog een keer naar laten kijken..
ShauniBef
Geplaatst: 10-06-11 22:24
Zoals je gelezen heb Rubber_Duck is TS idd bij de DA geweest maar moest ze het even aankijken !
Toen ik de foto's zag maar je tekst nog niet gelezen had, dacht ik gelijk aan een navel/liesbreuk.. Sterkte met de kleintjes
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 10-06-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
CM_
Geplaatst: 10-06-11 22:25
Dat ziet er idd uit als een liesbreuk. Dit kan idd erfelijk zijn of inteelt. Nu valt er weinig aan te doen, dan goed voelen dat er geen ontlasting vast zit in de breuk (harde darmen op die plek) Verder is het meestal een schoonheidsfoutje en kunnen ze er goed mee leven.
Ik zou het ook even na laten kijken bij een andere dierenarts. Als diegene hetzelfde zegt dan weet je het zeker.
Vala
Geplaatst: 10-06-11 22:36
Ik lees ook dat de DA zegt dat dit geen navelbreukje is maar mijn kat had dit ook toen ze klein was, zag er net zo uit en was wel degelijk een navelbreuk. Maar ja, als de DA zegt van niet weet ik het ook niet en het is wel gek dat ze het alle 5 hebben!
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 10-06-11 22:39
Het is dus fout gedacht dat ze er wel oud mee kunnen worden, want als het een fikse breuk is, kan dat best gevaarlijk zijn. Ik weet niet meer hoe de DA dat heeft uitgelegd, maar als ze groter worden, wordt de breuk ook groter en kunnen de darmen in de knel komen te zitten. en bij de sterilisatie/castratie kan dat gelijk verholpen worden.
Bij mijn kitten is het tegelijk met de sterilisatie ´gerepareerd´, hoefde toen ook niet direct van de DA, ze had het al met 3 maanden en is met 9 maanden geopereerd.
Liannevh
Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-11 22:50
.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
kainda
Geplaatst: 11-06-11 08:28
Hebben alle kittens zo'n bult?
Ik heb een aantal nestjes gefokt en ook mijn kittens hadden zo'n rare bult. Vochtbult achtig iets. Maakte me best zorgen.
Maar uiteindelijk bleek het welvaart te zijn Mams had hele goede voeding
Het is meestal met een paar weken weer over, als ze wat actiever gaan worden.