poes uitlaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joy1996

poes uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:44

Hallo,

Over een tijdje ga ik verhuizen naar een flat van 3 hoog, en mijn kat moet ook mee,
maar ze is een echte buitenkat en dan zou ze daar dus niet meer naar buiten kunnen.
Dus ik zat te zoeken op internet en zag dat je kattentuigjes hebt en je daarmee je kat kan uitlaten.
Zou dat een goed idee zijn? want ik denk dat katten daar zo uit ontsnappen en dat ze dat ook helemaal niet leuk vinden en zich dan dus omlaten vallen of gewoon niet meelopen.
Dus wat zouden jullie doen haar gewoon binnen laten zitten of haar uitlaten?

xJasmijn

Re: poes uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:44

Ik zou haar niet in een flat mee nemen...

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:45

Ik vind niet dat je dit je kat aan kan doen.... binnenhouden...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:46

Ik heb mijn poes ook een tijd uitgelaten :j ze mocht niet springen vanwege een operatie (die ze helaas nu weer moet ondergaan ;( ) en liet haar dus ook uit. Echt leuk vond ze het niet, maar ze dulde het.

Maar ik zou kijken of ze het erg vind om binnen te blijven. Doe ik nu ook met mijn poes :) Zij was ook een echte buitenpoes

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:46

Ik zou haar in eerste instantie meenemen; misschien dat ze went aan het binnenleven of zich prima aanpast. Als ze het echt niet te harden vind kun je altijd nog een plekje voor d'r vinden, al is dat natuurlijk de mindere optie, maar in iedergeval dan een optie die voor de kat spreekt.

Mijn ervaring met die tuigjes dat katten die gewend zijn buiten te lopen zonder tuigje meestal iets hebben van wtf, wat is dat. :+

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:53

ja, ik ga zometeen denk ik een tuigje bestellen op het internet kan ik nu alvast met haar oefenen.
En haar weg doen, NEE.
Maar als ik haar zo'n tuigje omdoe kan ze dan niet ontsnappen?
En welke zou ik dan moeten nemen?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:09

Kijk heel erg uit met een tuigje aub.. Bij een kennis van me is haar kat bij een schrikactie ontsnapt.. met een tuigje... 10 wkn weggeweest en bij het terugvangen moeten opknappen van een enorme gapende wond... was echt een verschrikking..

Als je dat dus gaat doen: eerst echt goed aan het tuigje laten wennen binnenshuis oid..

En stom genoeg, wie weet hoe snel je buitenkat gewend aan binnen zijn..? Balkon afzetten kan ook nog.. En als uiterste middel kan je je kat altijd nog herplaatsen..

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:23

ja we hebben het balkon al afgezet en we zitten op de hoek en daar hebben we een heel groot balkon de voorkant is ongeveer 11 meter lang en 2 meter diep en aan de zijkant 14 meter lang en ook 2 meter diep.
Dat is dus 50 m². (zeker geen klein balkon dus)
Creatas daar ben ik dus ook heel bang voor en die kat is nog terug gekomen...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:35

Dat is wel een fiks balkon zeg! Met wat geluk neemt poes daar gewoon genoegen mee.
En die kat is niet teruggekomen.. dat heeft weken zoeken gekost en uiteindelijk kilométers verderop moeten vangen met ik meen zelfs een vangkooi...

Dus.. ik zou gewoon eerst kijken wat ze doet in huis+balkon (al dan niet met behulp van Feliway).. en dan in huis met tuigje beginnen...

Ik zelf heb ook dergelijke katten (Komen enkel knuffels en eten halen, slapen enkel binnen in de winter of savonds een paar uur voor de gezelligheid... Maar zodra ik ze echt binnen zou houden knallen ze door de ruit naar buiten... Ik verhuis gewoon maar niet uit dit krot :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:38

ik denk dat zo'n balkon wel groot genoeg is hoor :oo Mijn Puk mag nu enkel aan halsband naar buiten, ben het kattentuigje kwijt, opnieuw in bestelling, en zit dan in de tuin aan de lijn. Ze ligt dan te soezen en maakt zelf duidelijk wanneer ze naar binnen wilt. Zij is nu al bijna 10 en moest op haar 8e/7e worden geopereerd aan haar poot dus vanaf toen was het echt een lange tijd binnen, wat best wel lastig was. Nu gaat het gelukkig makkelijker, ze heeft er geen probleem meer mee en zit ook nu 24/7 in mijn slaapkamer zodat ze niet teveel rent en springt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:40

Wij hebben ook iemand die zn kat uitlaat in de buurt. lang touw der aan. en rennen maar :')

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:24

Ja, ik heb toch maar besloten het niet te doen omdat ik bang ben dat ze zich loswurmt.
Ik kijk wel of het lukt op het balkon, zet wel extra veel plantjes neer.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:03

Je hoeft nu toch nog niks definitiefs te besluiten?
Je kan nu bijv al proberen om haar wat meer of vaker (korte tijd) binnen te houden, en straks kan je altijd even zien hoe ze reageert op een tuigje.. :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:11

Wat een grote dierenliefhebbers hier op bokt....Je kat weg doen, je doet je kind toch ook niet weg als hij/zij plots niet meer buiten kan spelen? Dan ga je op zoek naar manieren om je kat het wel naar de zin te maken. Ik heb mijn kat bij mijn moeder thuis ook mee genomen, ze liep ook elke dag buiten. In de flat had ik een aantal krabpalen (van die super grote, met van die rondje hangmandjes enze) een krabton een kameraadje en ze konden op een katveilig volledig ingericht balkon. Nu na 3 jaar woon ik in een vrijstaand woonhuis, maar mijn kat ligt af en toe een keer in de tuin maar is meestal binnen.

Dus als jij je kat een super onderkomen geeft, went ie zo. Mijn kat moest trouwens wel echt 3 weken wennen, zat eerst een hele tijd achter de bank verstopt.

Tuigje zou ik niet doen, daar komen ze makkelijk uit, en dat is erg gevaarlijk in een vreemde situatie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:03

bij goed weer kan de kat hier naar buiten (ras kat) en als de deur niet open staat (heb onzichtbare omheining rodn terrein) dan gaat ze lekker mee bij deh onden uitlaten aan riem en tuig. Netjes binnen geleerd hoe ze zich moet dragen aan tuig en daarna aan riem en tuig en toen buiten op bekend terrein en toen vreemd terrrein.
Dus eerst binnen tuig aan en laten lopen (met toezicht) en daarna riem eraan en laten lopen en toen zelf riem gepakt en wat druk geven en lokken met mijn mee. Succes!!!!!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:13

Veel katten kunnen goed aan een tuigje wennen als je er van tevoren mee oefent. Wij hebben een van onze katten ook een tijdje uitgelaten toen we in een duingebied woonden. De eerste keer dat we binnen het tuig uittesten maakte hij wel een paar koprollen, maar daarna supersnel gewend. Hij vond het fantastisch, lekker grasjes eten, plasje doen in het zand etc. Dit is dan ook wel een zeer rustige en brave kat die nergens door van zijn stuk gebracht wordt. Met mijn andere zou ik het minder snel doen, aangezien die snel angstig is en dan gekke capriolen gaat uithalen.
Maar met zo'n groot balkon is het inderdaad waarschijnlijk niet eens nodig. Zorg er gewoon voor dat ze wat te doen heeft (krabpalen en klimmogelijkheid o.i.d), dan denk ik dat ze zich prima vermaakt!

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:56

Onze katten kwamen echt amper binnen, alleen om wat te eten en te drinken en soms een aai. Ruim anderhalf jaar geleden zijn wij ook verhuist naar een flat, en wonderlijk genoeg voelden ze zich gelijk thuis, natuurlijk wilden ze wel naar buiten het balkon op, maar daar gingen ze gewoon rustig op een stoel in de zon liggen slapen, ze hebben het prima naar hun zin. Misschien kwam het omdat het al 2 oudjes van 15 zijn, maar het verbaasde ons zo erg !

Wij probeerde ook met dat riempje, maar dat lukte voor geen meter. Katten waren er ook niet echt bepaald blij mee.