Hond ziek door wormkuur en wil nu niet eten.... iemand tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Hond ziek door wormkuur en wil nu niet eten.... iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:40

Hoi,
Ik heb een hele lieve hond, een kruising maltezer van bijna 11,5 met de naam Monty die altijd al een moeilijke eter is geweest en regelmatig last had van zijn maag.
Hij is altijd heel aktief geweest en had regelmatig een dag of 2-3 dat hij niet wilde eten, maar daarna at hij weer goed. De laatste tijd werd hij een beetje stijf en voelde zich duidelijk niet lekker, dus ben ik 3 weken geleden met hem naar de DA geweest om hem na te kijken. Buiten wat slijtage in zijn rechterachterbeen dat hij ooit eens gebroken heeft gehad was hij helemaal in orde.

Die week heb ik hem een wormkuur gegeven waar hij doodziek van is geworden en hij heeft toen bijna 24 uur heel veel moeten braken.
Daarna wil hij bijna niet meer eten. Hij is ondertussen ook aardig mager geworden. Ik ben hem vanaf deze week Viyo aan het geven in de hoop dat hij hiermee wat meer wil eten. Wat ik ook klaar maak, hij ruikt eraan en draait zich dan om. Ik heb al vanalles geprobeerd, zijn normaal voer met blikvoer erdoor, smeerworst erdoorheen, rijst met kip, gewone worst erdoorheen, knakworst etc etc. Hij eet het allemaal niet. Ik heb speciaal seniorenvoer gehaald waar hij de laatste 2 dagen mondjesmaat van eet, ik voer het hem letterlijk een paar keer per dag zodat hij toch weer wat normaals binnen krijgt.

Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen doen. Hij voelt zich verder weer redelijk goed, buiten dat hij wat slap lijkt maar wat wil je na zeker 2,5 week nauwelijks eten. Ik kreeg van iemand de tip om hem een spuit met een of ander zwaar medicijn te laten geven omdat ze daar honger van zouden krijgen, maar daar ben ik niet zo kapot van. Iemand nog meer tips??
Laatst bijgewerkt door MontyRulezz op 09-06-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:42

vanille vla werkt meestal erg goed
en door gewoone yoghurt neutraliseer je de maag dus dat kun je ook proberen

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:52

Ik heb voor hem een supplement gehaald wat helpt met de aanmaak van gewrichtsvloeistof ed en dat doe ik door vanillevla, maar dat moet ik er letterlijk inlepelen, dus mond open, met een lepeltje wat in zijn mond laten vallen en dan slikt hij het door. Het enige wat hij op dit moment echt zelf eet is de Viyo die hij nu vanaf maandag krijgt.

saskiaojan

Re: Hond ziek door wormkuur en wil nu niet eten.... iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:04

Ik zou je hondje nu overlaten gaan op vers vlees te verkrijgen bij de dierenspeciaalzaak, dit zorgt ervoor dat de maag en darmen weer tot rust komen al alle goede bactieren weer hun werk kunnen gaan doen. De darmen en maag zijn wrs nu zo overstuur dat ze weinig tot niks accepteren.

Week of 2 op vers vlees en dan zoetjes aan weer wat gaan laten wennen aan brokjes....succes

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:28

Ok dat had ik in een ouder topic ook gelezen. Is er nog een merk waar ik naar moet kijken?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:02

Wij verkopen prins, dat is wel heel fijn voer.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:15

Ik heb het nu gehaald, vers voer uit de diepvries wat je eerst moet ontdooien. Ik ben benieuwd of hij dit wil eten, het ziet er uit als een hamburger.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:19

jep en koken he...

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:21

laten nakijken op giardia

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:06

@Mylene, wat is giardia??

@Saskiaojan; koken?? Op de verpakking stond ontdooien en gewoon zo geven. Er staat op dat je het niet hoeft te koken, dus ik heb het hem zo gegeven. Hij heeft de helft gegeten, de rest niet.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:11

Kvv hoef je idd niet te koken. Ontdooien en dan kunnen ze het zo opeten.
Als je het gaat koken, haal je juist de goede bacterien weer weg.

Vervelend dat hij niet eten wil, is hij verder ook nagekeken?
Geen zere kies in z'n bekje of last van z'n maag?
Hoe gedraagt hij zich verder?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 22:22

Ik ben met hem naar de DA geweest omdat hij wat moeilijk deed lopen alsof hij last had van zijn gewrichten en at ook wat moeilijker. Die constateerde slijtage in zijn rechterachterpoot/heup. Dat heeft hij 4 jaar geleden gebroken gehad en was gezien zijn leeftijd niet zo verwonderlijk zei hij dat hij daar nu wat slijtage aan had. Hij heeft hem helemaal nagekeken en verder was hij in orde.
Hij was toen wat sloom, wilde niet lopen, en at niet zo goed als normaal. Hij poepte wat dunner, maar dat kon komen omdat hij niet zo goed at. De DA vond het niet ernstig genoeg om er wat mee te doen qua medicatie ofzo.

Omdat hij ook nog niet ontwormt was dacht ik van misschien heeft hij ook wat last van wormen, ook omdat hij wat dunner poepte, dus daarom heb ik hem een paar dagen later een wormkuur gegeven. Hier is hij echt doodziek van geworden, heeft heel veel overgegeven. Nu is het sowieso al een hondje die snel overgeeft. Als hij wat anders krijgt dan normaal, of als het warmer weer is heeft hij er sneller last van. Al vanaf dat hij puppie was.

Ook die periodes dat hij af en toe een paar dagen niet wilde eten, dat heeft hij ook al vanaf puppie gehad. Maar nu wil hij vanaf dat hij zo heeft moeten overgeven bijna niks meer eten. Hij is verder alert, drinkt goed, poept nog regelmatig, en is verder rustig. Dat heeft hij al langere tijd dat hij wat rustiger is en veel meer slaapt, maarja hij is ook al 11,5 jaar dus dat vind ik niet zo gek.

De laatste week wil hij af en toe een beetje eten. Een hampeltje seniorenbrokjes, vandaag zo'n halve hamburger van dat vers vlees, en chorizoworst krijg ik erin. Hij drinkt wel elke dag zijn Viyo en hij ik voer hem dus een klein bakje vanillevla met zijn supplement erdoor. Hij was sowieso al nooit dik, maar nu is hij toch wel afgevallen en voel ik zijn botten.

Ik heb het gevoel dat hij door het overgeven last van zijn keel en last van zijn maag had en daardoor niet kon eten en dat hij nu gewoon niet wil eten. Zeg maar een soort anorexia ofzo. En ik weet niet goed hoe ik dat kan doorbreken. Ik ben hem nu de hele week al kleine beetjes een paar keer per dag aan het geven van wat hij ook maar wil eten zodat hij in ieder geval iets binnen krijgt. Maar het gaat niet van harte, daarom dit topic.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:41

http://www.intervet.nl/Nieuws/Hond/Worm ... ardia.aspx

Giardia

Giardia

Giardia is een eencellige parasiet (protozo) die voorkomt bij zoogdieren, ook bij de mens.
De parasiet leeft in de dunne darm. Hij hecht zich met behulp van tentakels aan het slijmvlies. Hierdoor raakt de darm aan de oppervlakte beschadigd, waardoor de vertering en de opname van voedingsstoffen niet meer optimaal verlopen.
Door deze slechte vertering ontstaat diarree.

Ziektebeeld (giardiase)

Giardia-infecties verlopen vaak zonder symptomen.
Klinische giardiase komt vooral voor bij jonge en verzwakte dieren. En wordt gekenmerkt door telkens terugkerende diarree.
Daarnaast is er sprake van slechte voedselverwerking, gewichtsverlies en verminderde vitaliteit. De eetlust blijft echter bijna altijd behouden.
Volwassen dieren vertonen minder vaak symptomen, maar ze scheiden wel periodiek eitjes uit en kunnen hierdoor andere dieren besmetten.

Besmetting met Giardia

Besmetting met Giardia ontstaat door opname van eitjes.
Deze eitjes bevinden zich in uitwerpselen van met Giardia bemette dieren.
In de darmen komen de parasieten vrij uit ingeslikte eitjes.
Parasieten hechten zich aan het slijmvlies van de darmwand en produceren nieuwe eitjes.
Deze eitjes worden met de ontlasting uitgescheiden en zijn een direct besmettingsgevaar voor andere dieren.

Diagnose

De diagnose kan worden bevestigd door het aantonen van de parasiet in ontlasting.
Het is niet altijd eenvoudig om de diagnose te stellen, aangezien een geinfecteerd dier niet continu eitjes uitscheidt.
Vraag uw dierenarts om advies.

Behandeling

De behandeling van Giardia bij honden bestaat uit een driedaagse kuur met Panacur PetPaste.
De dosering is 50 mg/kg lichaamsgewicht, eenmaal daags, gedurende drie opeenvolgende dagen.
Let op: reiniging en desinfectie van vacht, wanden, vloeren, materialen e.d. is essentieel om herbesmetting te voorkomen.

Preventie

Het is belangrijk dat honden regelmatig (minimaal 4x per jaar) worden behandeld met Panacur.
Panacur PetPaste is geregistreerd tegen Giardia bij honden, maar ook tegen een groot aantal wormsoorten.
Daarnaast is hygiene het sleutelwoord bij Giardia.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:44

ik denk dat er giardia is omdat dunnere ontlasting en ziek van de wormkuur

dat heb ik bij mijn hond ook gezien en die is er helaas aan overleden
dierenartsen vergeten vaak te testen op giardia