Aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 02:01

Hallo bokkers.

Ik wil graag een Aquarium . heb eerder een gehad toen ik klein was maar die werd altijd erg smerig.
Dus nu moet ik het goed aanpakken. wat heb ik nodig dat het water schoon blijft? Ik heb een aquarium op het oog van 60 x 30 x 30 . Is dat wel groot genoeg voor n paar grotere vissen en een paar kleintjes? Wat is een goede pomp en kwa voer, ik hoor van sommigen dat er levend voer word gegeven?
Tell me all i need to know :D

Groetjes

Vjestagirl

Re: Aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 02:08

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:18

Ik zou ook vooral even op aquafora als venividivissie, aquaforum en punkyfish bv lezen hoe je een aquarium opstart. Het is namelijk best een lang verhaal om hier zo even op te schrijven :P

Je hebt sowieso een filter en thermostaat nodig. En dus ook echt een filter, geen pompje. Een goed filter is bv deze http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... eim/154855 of deze http://www.zooplus.nl/shop/vissen/ongew ... pen/114232.

Kwa voer kun je je lol vaak wel op in dierenwinkels :P Je hebt Tetra en Sera voer en vaak nog andere eigen merken. Zelf heb ik altijd van Tetra en dan heb je weer allerlei verschillende soorten. Je zou bv 2 soorten kunnen halen dat je wat af kunt wisselen, diepvriesvoer en dan zo nu en dan nog levend voer geven. Verdere info daarover is ook allemaal op fora te vinden.

Wat je vissen betreft, als je ook weer op die fora zoekt naar vissenbestand 60 cm ofzo vind je een heleboel topics van mensen die ook niet goed weten hoeveel vissen ze in hun aquarium kunnen houden. Daar zou je dus ook even voor kunnen kijken.

Hou er verder rekening mee dat je pas na 3 weken vissen in je aquarium toe kunt voegen en dan pas groepje voor groepje dus niet alles in 1 keer.

En als laatste, vetrouw nooit maar dan ook nooit op wat de dierenwinkel je verteld!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 13:08

_Tara_ schreef:
Ik zou ook vooral even op aquafora als venividivissie, aquaforum en punkyfish bv lezen hoe je een aquarium opstart. Het is namelijk best een lang verhaal om hier zo even op te schrijven :P

Je hebt sowieso een filter en thermostaat nodig. En dus ook echt een filter, geen pompje. Een goed filter is bv deze http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... eim/154855 of deze http://www.zooplus.nl/shop/vissen/ongew ... pen/114232.

Kwa voer kun je je lol vaak wel op in dierenwinkels :P Je hebt Tetra en Sera voer en vaak nog andere eigen merken. Zelf heb ik altijd van Tetra en dan heb je weer allerlei verschillende soorten. Je zou bv 2 soorten kunnen halen dat je wat af kunt wisselen, diepvriesvoer en dan zo nu en dan nog levend voer geven. Verdere info daarover is ook allemaal op fora te vinden.

Wat je vissen betreft, als je ook weer op die fora zoekt naar vissenbestand 60 cm ofzo vind je een heleboel topics van mensen die ook niet goed weten hoeveel vissen ze in hun aquarium kunnen houden. Daar zou je dus ook even voor kunnen kijken.

Hou er verder rekening mee dat je pas na 3 weken vissen in je aquarium toe kunt voegen en dan pas groepje voor groepje dus niet alles in 1 keer.

En als laatste, vetrouw nooit maar dan ook nooit op wat de dierenwinkel je verteld!

Ohh dat wist ik niet, dus het aquarium moet eerst 3 ewken leeg staan? Met alleen water n spullen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:10

Ja, dat heet indraaien. Minimaal 3 weken. Het beste kunt je het water 1 of 2x per week testen op nitiet en nitaat...

Staat trouwens ook allemaal in het topic wat ik je gelinkt heb :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:17

Een aquarium moet idd eerst indraaien zodat de juiste bacterien zich ontwikkelen. Ik heb na 2 weken plantjes gekocht en toen na een week water laten testen bij de dierenwinkel, toen pas visjes gekocht.

Eerste visjes moeten tegen een stootje kunnen, dus neem niet meteen heel gevoelige. Vertrouw idd niet op de dierenwinkel, mij werden zwaarddragers aangeraden voor een 60x30 aqua maar die zijn achteraf dus eigenlijk te groot, ik laat het maar zo. Zoek van tevoren veel informatie op op internet over bepaalde visjes, dan weet je waarnaar je ongeveer moet zoeken.

Water verversen moet je met enige regelmaat doen, ook al ziet het water er helder uit. Die vergissing maakte ik namelijk, water zag er super uit dus een maand of 2 niks aan gedaan en kon toen ineens 3 vissen op..ehh..vissen.. := Wel heel zuur.

Qua ''stofzuigertjes'' zijn corydoras (wel even googlen, je hebt grote en kleine soorten, ik heb de Panda bijvoorbeeld) en otocynclus heel leuk. Die cory's zijn echt super-opruimers!

Verder goed opletten op het temperament van de visjes, heel drukke vissen bij heel rustige vissen gaat niet werken (zo had ik blauwe tetra's erin eventjes, meteen chaos, alles van slag, die zijn de volgende dag gelijk terug gegaan). Let ook op met hoeveel ze moeten, ik kreeg 2 zwaarddragers mee (en had echt nog aangedrongen, hoe veel moeten ze bij elkaar?) terwijl die beter in haremvorm kunnen (overigens wel geprobeerd maar elk vrouwtje dat erbij ging ging helaas vrij snel dood).

Dus; google je suf in die 3 weken dat je aqua moet indraaien! :D T is wel echt enorm leuk, ik heb er heel erg veel plezier van!

Oh ja, aanrader; schaf een ''apotheek'' aan. Als er ineens eentje ziek wordt is het fijn om alvast wat in huis te hebben zodat je gelijk aan de gang kunt met behandelen :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:54

Inderdaad google, google en nog eens google :P Met je kladblokje door de winkel lopen, namen van vissen opschrijven die je mooi vindt, googlen of ze in jouw aquarium passen en dan pas kopen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:19

super! bedankt voor deze berichtjes.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:28

Arius seemani vind ik super leuk maar ik las net dat ze 25 centimeter kunnen worden. Dus dat word hem niet denk ik.
Pimelodus pictus is dan weer de mini versie. maar die word ook al 15 cm volgroeid.
Zijn er nog meer leuke haaitjes achtige visjes? En ook iets van mini steurs ofzo? Ik kan er niet veel over vinden.

En ik zie wel eens van die kleine koraal plantjes, is dat alleen voor een zee aquarium?
En een afrikaans blauwoogje word ook nie tzo groot, maar die moet je in groepjes houden? En die zijn ook weer kieskeurig bij andere soorten omdat ze opgevretne kunnen worden.
Ik vind aparte visjes altijd leuk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:33

Alles wat groter wordt dan 6cm wordt hem niet voor jouw aquarium. Dus je kunt kijken naar een grotere bak als je dat soort vissen wilt houden, maar viide de Pimelodus Pictus moet je dus al een bak van 150 hebben, en dat kost ook direct veel meer, zwaarder filter etc.

Koraal kan alleen maar in een zout water aquarium, ik geloof niet dat er zoiets is als zoet water koraal. Maar je zou eens kunnen kijken op www.aquarium-planten.com, daar haal ik mijn planten vandaan en die hebben wel bijzondere dingen.

Wat je kunt doen op deze site http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... en1.html#A is gericht zoeken in de database. Daar vul je de grootte van je aquarium in, en hoe warm het is, en die gaat voor jou zoeken naar geschikte visjes!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:37

Vjestagirl schreef:
Alles wat groter wordt dan 6cm wordt hem niet voor jouw aquarium. Dus je kunt kijken naar een grotere bak als je dat soort vissen wilt houden, maar viide de Pimelodus Pictus moet je dus al een bak van 150 hebben, en dat kost ook direct veel meer, zwaarder filter etc.

Koraal kan alleen maar in een zout water aquarium, ik geloof niet dat er zoiets is als zoet water koraal. Maar je zou eens kunnen kijken op http://www.aquarium-planten.com, daar haal ik mijn planten vandaan en die hebben wel bijzondere dingen.

Wat je kunt doen op deze site http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... en1.html#A is gericht zoeken in de database. Daar vul je de grootte van je aquarium in, en hoe warm het is, en die gaat voor jou zoeken naar geschikte visjes!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe warm dat aquarium word. Er zit een pomp en al bij. Maar dat kun je zelf instellen toch? wat is een goede warmte? En dat database zoekt automatish wel visjes bij elkaar die elkaar niet opvreten? :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:43

MelisXFeikje schreef:
Vjestagirl schreef:

Koraal kan alleen maar in een zout water aquarium, ik geloof niet dat er zoiets is als zoet water koraal. Maar je zou eens kunnen kijken op http://www.aquarium-planten.com, daar haal ik mijn planten vandaan en die hebben wel bijzondere dingen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe warm dat aquarium word. Er zit een pomp en al bij. Maar dat kun je zelf instellen toch? wat is een goede warmte? En dat database zoekt automatish wel visjes bij elkaar die elkaar niet opvreten? :')

Dat kun je idd zelf instellen. En wat een goede warmte is hangt af van je vissen. Voor goudvissen 18 graden, voor veel tropische vissen 25 graden. Maar het kan best zijn dat een paar graden warmer of kouder beter is voor jouw bak.

Zit er een pomp bij of een filter? Pomp gebruik ik alleen als het erg warm is om het water wat meer in beweging te houden zodat het wat meer afkoelt en wat meer zuurstof opneemt. Filter is onmisbaar.

En nee, dat moet je zelf doen. De database zoekt alleen maar naar vissen die aan jouw eisen voldoen, het zoekt geen vis bestand voor je uit.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:47

Barbus hulstaerti vond ik wel een leuke
Brachygobius doriae ook maar die is nogal gevoelig voor helder zoet water. Dus ik weet niet of dat zo slim is.
Corydoras punctatus is ook erg leuk.
een koppeltje Rhinogobius wui zou ook leuk zijn.
Tatia perugiae vind ik echt super maar die kan het best alleen gehouden worden.

Hoeveel visjes kan ik houden in het aquarium? Want dan moet ik kiezen :D
En zouden deze bij elkaar kunnen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:20

Nee, deze vissen kunnen niet bij elkaar. Je hebt bijna alleen maar bodemvisjes uitgezocht, dus dat is veel te veel. Kies 1 (grotere) soort bodemvisjes die je in een schooltje kunt houden, zoals de corydoras, of 2 kleinere soorten die je met 1 of 2 visjes houdt. Verder opzoek naar 1 soort scholenvisje voor de middenlaag en 1 soort visje wat je als koppeltje of als harempje houdt die de hele bak gebruikt en dan zit je al aardig vol.

Let ook op de gewenste PH en GH waardes. Gemiddeld is een GH van 8, en zonder kunstgrepen krijg je dat niet veranderd. Een GH van 3 en eentje van 28 gaan dus niet alleen niet samen, maar zijn ook bijna niet te bereiken als je net begint!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:28

okay heel erg bedankt! :D