Afgelopen zaterdagochtend was het zo ver. Ze was wat zoekerig en onrustig en wilde graag in haar werpkist gaan liggen, maar ik verwachtte eigenlijk dat het wel avond of nacht zou worden. Maar nee, Jardy gunt me mijn nachtrust en floepte om half 10 's morgens de eerste pup er al uit. En om half 1 kwam de zesde en laatste. Een groter nest dan gedacht, ook nog, en een hele snelle bevalling. Moeder en kinderen doen het uitstekend, ze groeien gemiddeld tot nu toe zo'n 30-40 gram per dag.
De pups hebben allemaal al een naam, die begint met een K. Die naam moet omdat de Raad van Beheer binnen 14 dagen de geboorteaangifte inclusief namen wil hebben, en die K moet omdat ik fok via de Belgische rasvereniging, en die zijn aan de K toe dit jaar. En als je dan Franse honden hebt en eigenlijk vindt dat ze ook Franse namen moeten hebben, dan is dat nog een uitdaging
Gelukkig kan je een beetje valsspelen door woorden die met een C beginnen met een K te spellen. Anyway, genoeg gepraat, hier een paar fotootjes...
Tijdens de bevalling, pups zijn nog nat. Hier zijn de eerste 3 geboren:

En hier zijn er 4 geboren. Nummers 5 en 6 kwamen een stuk erachteraan, en na die eerste 4 had ik even tijd schone en droge handdoeken in de werpkist te leggen.

Een dag later het hele nest maar eens zonder moeder op de kiek gezet - meteen een test of ik ze uit elkaar kon houden
:
En vandaag heb ik wat close-ups geprobeerd te maken van de pups:
Eerst de setjes - op volgorde de nummers 1 en 2, dan de nummers 3 en 4 en tenslotte de nummers 5 en 6:

Kyrielle (teefje) is de linker, en Kiros (reutje) de rechter. Kyrielle betekent sliert of sleep, en Kyrielle heeft een witte streep op haar boeg, dus dat vond ik nogal toepasselijk. Kiros is een niet zo gewone Franse jongensnaam die 'koning' betekent.

Kabyle en Karlotta, twee teefjes. Karlotta is de lichtste van de twee, in kleur én in gewicht. Kabyle betekent 'Kabylische', iemand uit Kabylië, een streek in Algerije. Karlotta is een meisjesnaam (alternatieve spelling van Charlotte) en betekent charmant, verfijnd. Aangezien het de kleinste van het nest is, past dat ook wel weer aardig.

Kaprice en Kadran zijn de laatste twee. Kaprice (teefje) ligt links, grote broer Kadran rechts. Caprice (wat de correcte spelling is) betekent onder andere onverwacht, grillig. Aangezien Pyreneeérs best wel eens gekke stunts kunnen uithalen, past het wel bij het ras. Of dit puppy dat nou per se gaat doen is afwachten
Kadran (eigenlijk spel je het cadran) betekent (zonne-)wijzer. Hij heeft een bijna dichte cirkel op z'n boeg, dus ook hier was de link snel gelegd.
En dan nog wat solo-foto's:

Kabyle

Kaprice

Kiros

Karlotta

Kadran

Kyrielle
Wie een leuke hond zoekt die van werken houdt, graag met de paarden mee gaat naar buiten, of gewoon het erf moet bewaken, ik kan de Pyreneeër aanbevelen. Het zijn ook goede honden voor agility, fly-ball en dat soort sporten. Het is een taai ras, dat redelijk oud wordt (rond de 15 jaar is vrij normaal). Ze zijn langharig, maar de vacht vereist weinig tot geen onderhoud, en je huis ligt ook niet onder het haar omdat ze weinig ondervacht hebben. Ook stinken ze niet naar hond, vind ik altijd. Er zijn kortharige rassen die dat erger doen...
En dat je al die namen hebt verzonnen...knap zeg!

*checkt of ze haar lenzen wel in heeft*