Vissen overlijden en worden ziek, water in orde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Vissen overlijden en worden ziek, water in orde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:25

Hallo,

Wij hebben sinds begin dit jaar een tropisch aquarium met molly's.
Ook hebben wij slaketende slakken erin omdat wij nogal last hadden van slakjes en 3 algetende visjes.

Een poosje geleden hebben we er 3 guppys bij gehad, die zijn allemaal omstebeurt overleden ineens. Meteen het water laten testen en dat was in orde, waarschijnlijk waren ze al zwak.
Nu kreeg 3 weken geleden 1 molly ineens rode vlekjes op zijn wangetjes, deze werden alsmaar groter en uiteindelijk gingen ze open. Was dus geen wondje van buiten maar kwam echt van binnenuit. Een andere (zilver)molly begon wat gelig te zien. De dierenwinkel heeft ze ingenomen zodat ze niet de rest van ons aquarium besmetten en wij hebben een middeltje gehad voor de zekerheid om in het aquarium te gooien voor eventuele besmettingen.
Een dag later lag 1 van de algetende visjes dood.
Het water hebben we nogmaals laten testen maar is weer helemaal in orde, en bij de dierenwinkel hebben ze geen idee hoe dit kan.

Ik maak me wel zorgen, we hebben inmiddels nog 4 mollys en 2 algetende visjes, en ik wil er alles aan doen dat die niet ook overlijden. Iemand enig idee waar dit mee te maken kan hebben?

_Tara_

Re: Vissen overlijden en worden ziek, water in orde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:41

Klinkt toch als een ziekte in je aquarium. Wat voor filter heb je en hoe vaak verschoon je die? Temperatuur van je aquarium?
Ik weet ook niet wat de dierenwinkel test aan je water, maar meestal zijn dat alleen de waterwaardes. Daar test je geen ziektes mee. Je zou een ESHA2000 behandeling kunnen doen. Eerst een 50% waterverversing doen denk ik.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:47

We doen om de week 25% water verversen, de filter maken we om de paar weken schoon. Temperatuur is rond 25/26 graden. We hebben afgelopen weekend behandeld met ESHA2000. Daarna was de algetende vis ineens dood, maar misschien was die al ziek? Misschien dat het nu wel beter gaat na de behandeling...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:01

Klinkt als een bacteriele infectie of misschien kieuwworm. Esha 2000 is een erg oud middel waar bijna alle ziekteverwekkers resistent tegen zijn.
Ik zou eerst Furanol gebruiken.
Wat zijn de waterwaarden?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:04

hmm ik heb ook een aquarium maar ik ververs elk week 10% en maak altijd de filter schoon..
Maar goed als je het water getest hebt, en dat is goed, zou ik het ook niet weten.
Moet wel zeggen dat bij ons in het begin er ook veel dood gingen, maar momenteel is die stabiel

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:30

Je filter moet je echt niet altijd schoonmaken! Dan haal je heel je bacteriecultuur iedere keer weg.

TS, ik zou zo snel niet weten wat je nog zou kunnen doen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:32

heb je toevallig iets hangen / gespoten tegen vliegen en ander ongedierte? Heb zo'n "ambi-pur achtig ding gehad tegen vliegen en daar werd bij vermeld: niet in de buurt van aquaria gebruiken. Inderdaad omdat de vissen daar dood aan gingen. (heb geen idee of je zoiets tegenkomt als je je water test, heb geen verstand verder van vissen)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:39

Water getest.. maar waarop dan??

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 10:21

Mhh ik heb geen idee waarop? Ze hebben zo'n strookje erin gelegd en gekeken naar de kleurtjes. Wel een uitgebreidere daarvan.

Wij hebben wel een ambi-pur achtig ding hangen naast het aquarium! Van een ander merk en niet voor vliegen of ander ongedierte, lijkt me niet dat dat het kan wezen dan?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:23

Alles van parfum, deo, luchtverfrissers, weet ik 't wat is slecht voor je aquarium. Zeker als je dat direct naast 't aquarium hebt hangen.

Meestal testen ze je water op hardheid, pH, nitraat, nitriet enz. Met zo'n strookje is wel minder nauwkeurig dan met druppeltjes.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:48

anne_bento schreef:
Mhh ik heb geen idee waarop? Ze hebben zo'n strookje erin gelegd en gekeken naar de kleurtjes. Wel een uitgebreidere daarvan.

Wij hebben wel een ambi-pur achtig ding hangen naast het aquarium! Van een ander merk en niet voor vliegen of ander ongedierte, lijkt me niet dat dat het kan wezen dan?

daar zit ook drijfgas is, dus ik denk dat dat het probleem is! (of zou kunnen zijn

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:51

we hebben ook ooit een hoop dooie vissen gehad doordat het ambi puur ding te dicht bij het aquarium hing. Gelijk weghalen hoor, grote kans dat dat de oorzaak is!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:57

http://www.jbl.de/en/online-hospital/pict_diag_groups

Hier kun je allerlei ziektes zien bij vissen welke aan de buitenkant te zien zijn.

Mocht het er niet tussen zitten, kan je overwegen om een afschraapsel te laten maken van een vis en deze onder de microscoop te laten onderzoeken op eventuele parasieten. Er zijn een aantal aquariumspeciaalzaken welke dit doen voor de klanten, maar bij sommige hangt er ook een prijskaartje aan. Maar hier kun je natuurlijk naar informeren.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:42

Ik zal eerst die luchtverfrisser weghalen, had nooit gedacht dat dat het kon wezen! Wie weet heeft dat ermee te maken! De vissen die we nu nog hebben lijken in orde, de zieke vissen zijn terug naar de dierenwinkel en de doden hebben we direct weggegooid, vind het altijd zo luguber gezicht... mocht er nog 1 overlijden zullen we eens wat uitgebreidere testen doen want we houden weinig over op deze manier.