HELP! Hoe kat buiten vangen!!?!?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

HELP! Hoe kat buiten vangen!!?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 01:34

Hoi bokkers,

Ik heb misschien een beetje ongebruikelijke vraag, maar de kat van mijn zusje
is al enige tijd weg (door het kleinste raampje boven de deur geglipt)al geruime tijd geleden
nou zien we der regelmatig onder de flat (balkon) lopen mijn zusje woont op de 3de verdieping.
Als wij beneden zijn is de kat er soms nog wel, soms ook niet meer...Als ze er nog wel is dan
proberen we der te pakken, maar dit lukt niet heb al geprobeerd met brokken te schudden
maar werkt niet, zacht vlees komt ze ook niet op af... Hoe krijg ik der te pakken?????

Iemand, help? Dierenambulance bellen???

Tips????

NiKip

Re: HELP! Hoe kat buiten vangen!!?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 01:47

Moeilijk hoor. De kat vind het waarschijnlijk erg leuk buiten. Komt ze anders nooit buiten?
En hoe lang zit ze nu al buiten? Ze zal na een tijdje toch wel honger krijgen. Gewoon af en toe met de brokjes rammelen en even afwachten zou ik zeggen..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:38

Hoi ninajojo, Normaal gesproken komt ze niet buiten nee... Ze zit nu al een maand of 5 buiten, ze is weggelipt toen wij op vakantie waren, toen mijn moeder op het huis en honden paste. Toen direct gaan zoeken, maar konden er toen niet vinden, nu zit ze steeds onder aan de flat. En ben gisteren al buiten geweest...Met zacht vlees en brokken, maar ze komt gewoon niet! Ze blijft op een meter afstand, luistert nog wel naar der naam...Dus heb al wat vlees op het gras neergelegd waar ze zit... Maar het is erg frustrerend om de kat te zien lopen, maar niet bij je komt... We hadden meteen nadat ze weg was al wel de dierenambulance gebeld, en dierenasiel etc etc... Maar zoals gezegd is ze pas sinds kort weer hier dat we der zien....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:56

mijn kat is pas geleden 6 dagen weggeweest, was ook een binnenkat, overdag liet ze zich niet zien, doodsbang door alle indrukken, ik ben savonds tegen 12-en als het stil is op straat gewoon op straat gaan zitten met brokjes die ze lekker vind en toen gewoon wachten, 6de dag hoorde ik haar ineens heel zacht vanuit de bosjes en toen ik haar riep kon ik haar pakken, wel heel rustig doen, want door de paniek herkende ze mij ook pas heel dichtbij haar

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:06

Oei, 5 maanden is wel lang...
Je hebt vallen waarin je eten kan zetten en dat het deurtje zeg maar dichtvalt als er een kat in loopt. Maar dan heb je natuurlijk weer risico dat je ineens een andere kat te pakken hebt...
Ik zou inderdaad nog een keertje de dierenbescherming/ambulance bellen om advies te vragen. Misschien weten zij wel een trucje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:09

Iets suf makend door het eten doen,en dan wel zorgen dat je in de buurt van de kat blijft.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:10

marleen_usar schreef:
Iets suf makend door het eten doen,en dan wel zorgen dat je in de buurt van de kat blijft.

nou dat vind ik wel een eng voorstel, dan kan ie ook zo onder een auto lopen en niet meer wegrennen voor honden of katten die het niet leuk met hem voor hebben

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:10

bij het dierenasiel kun je over het algemeen vangkooien lenen, hier moet je dan borg voor betalen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:14

Portiekdeur openzetten, voer neerzetten. 1 iemand buiten uit het zicht, 1 iemand evt binnen (niet te dicht bij het voer). Zodra kat binnen smult de buitenpersoon stilletjes de deur laten benaderen en dicht doen? Met geluk dat de kat de trap opschiet en zo de open voordeur door naar binnen?

En anders zou ik gaan voor een vangkooi oid..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:16

rust geduld en liefde! Geef haar de hel week om dezelfde tijd te eten. op dag 4 ga je op 2 meter afstand van het bakje zitten wachten tot ze heeft gegeten. Niets doen met de poes hoor! Dag 7 als ze je daar heeft geaccepteerd ga je een meter dichterbij zitten. Als ze dat goed gaat vinden na een dag of 3 dat ze niet meer angstig voor je is ga je op een cm of 20 van het bakje zitten. Nog steeds niet doen hoor. Ze moet je vertrouwen krijgen. En dan na een week of 2 hoop je haar te kunnen aaien. 1 hand niet proberen te pakken! Hopelijk gaat ze je dan weer zo vertrouwen dat ze bij je komt als je het eten komt brengen. En misschien kan je haar dan binnen in het trappenhuis lokken. Daar zou je haar dan kunnen pakken.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:26

Als ze al 5 maanden op pad is, dan krijgt ze waarschijnlijk ergens te eten! Ik zou haar eens volgen, als dit lukt, niet roepen, gewoon achter haar aan lopen. Hopelijk lijdt ze je naar de plek waar ze nu al een tijdje vertoefd.
Je zou eens in de buurt rond kunnen vragen waar katten gevoerd worden, misschien kun je met diegene iets afspreken? Wie weet komt diegene veel dichterbij?
Ik zou ook in de buurt briefjes in de deur doen, dat als mensen haar kunnen aanraken, haar dan naar binnen halen! Heb ik paar weken terug nog gehad! Ik zag een witte Noorse boskat lopen, erg vies. Ik dacht, die hoort niet op straat! Lief geroepen en toen kwam ze op me af, ik heb haar naar binnen gehaald, Amivedi gekeken en Jahoor! Vermist, buurt hierachter!
Succes!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:25

Ik zou gaan voor een vangkooi van het dierenasiel. Misschien duurt t een paar keer dat je haar te pakken hebt, maar uiteindelijk zal het wel een keertje lukken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:31

Idd, een doorloopval is in deze een hele handige :j Wij hebben daar laatst ook 3 kittens mee ingevangen, ging super!
Wel goed in de gaten houden dat je niet de kat dan de hele dag in de zon laat zitten.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 19:02

oke we gaan eens bellen voor een vangkooi... Thx!

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:13

hoi

mijn binnen kat was ook weggelopen net 3 weken voor oud en nieuw. wij hebben ook 2 weken
geprobeerd de kat te vangen maar dat lukte niet omdat ze zo verschrikkelijk bang was buiten.
we hadden brokjes voor de deur gezet met de deur open maar kwam alleen maar eten.
wij hebben toen een vangkooi gekocht op mp en die savonds buiten gezet met vlees voer erin
en die nacht om half 4 zat ze in de vangkooi. het werkte echt heel erg goed
heel veel succes met het vangen van je kat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:18

Visnet.
Een gróót visnet :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:58

dierenambulance of asiel bellen kan altijd maar geef weinig hoop. Ze mogen namelijk geen vangkooien uitlenen die niet op eigen terrein gezet worden en daarnaast nog enorm veel regels. De meesten laten ook de dierenbescherming dit soort vangacties regelen. Dus of zelf een vangkooi maken of regelen of wat anders verzinnen.
Die kooien lenen ze ook niet uit voor op straat omdat er mensen zijn die een kooi vergeten en dan zit een kat straks in de zon in zo'n rot hok. Maar ook omdat ze heel duur in aanschaf zijn en op straat is stelen orde van de dag helaas.

De dierenbescherming heeft in alle (of bijna alle?) gebieden een actieve groep mensen die dus de zwerfkatten vangen. Dnek dat je eerder bij zo'n groep moet zijn om te vragen hoe dit het beste aan te pakken.

Je kan idd proberen ze te voeren 's nachts als het rustig is en als dat gaat en ze heeft veel honger of vind blikvoer bijv. erg lekker dan een honden bench nemen. Daar voer achterin zetten en touw aan de deur. Zelf op afstand gaan zitten en als ze in de bench is dan deur dicht trekken. Echter vaak krijg je maar 1 kans om te vangen. Katten zijn enorm slim en laten je geen 2x zoiets proberen!!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:14

ik heb laatst anders een kitten op straat gevangen en toen bood het asiel mij zelf aan een vangkooi mee te nemen voor de moederkat, zodat ze die konden steriliseren. ik heb dit niet gedaan omdat ik borg voor de kooi moest betalen en bang was dat de kooi gejat zou worden en ik mijn borg kwijt. dus waarschijnljk verschilt dit per asiel?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:17

Vangkooi ophalen bij de plaatselijke dierenbescherming. Heel veel succes!