Mijn konijn lichte diaree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fammiie_x

Mijn konijn lichte diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:43

Mijn konijn heeft sinds vannochtend licht diaree.
Paar dagen geleden had ik hem een heel klein schijfje komkommer gegeven (uiteinde van de komkommer)
Dus het lijkt me sterk dat het hiervan komt?

Ik weet dus nu niet wat ik moet doen.
Me broer zegt wacht tot morgen ochtend en bel dan anders de dierenarts al heeft die het dan nog.

Maar normaal als je hem wilt pakken rent die weg en nu bleef hij gewoon zitten :(:)
Ook sinds vanmiddag verhaart hij gigantisch ik wil hem terug zetten en er vliegen plukken haar in de ronte ook zit die het zelf bij zijn rug weg te halen.

Iemand die dit al heeft meegemaakt met zijn eigen konijn of weet wat je moet doen?
Laatst bijgewerkt door Fammiie_x op 07-06-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Re: Mijn konijn lichte diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:44

Eet je konijn nog wel goed ? Hoe is ie verder ? Fit of minder fit dan anders ?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:45

Heeft ons konijn ook wel eens. Als hij verder gezond lijkt gewoon voer geven vanavond en morgen weer even kijken.

Krijgt hij wel eens vaker komkommer?

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:47

Hij krijgt vaker zo'n klein stukje komkommer ja :j
En heeft dan nooit ergens last van, ik maak dit nu voor het eerst mee (al mijn andere konijnen hebben het nooit gehad)

Ik heb zijn Biks eruit gehaald en alleen hooi neergelegd en op zijn waterflesje een streep gezet zodat ik het kan bijhouden of die drinkt (Het is iniedergeval geen konijn die gigantisch veel eet)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:48

Ik weet niet of je het al wist, maar van komkommer kunnen ze idd diarree krijgen... Het wordt ook afgeraden om te geven, ze 'mogen' het niet. Komende dagen zou ik geen groente geven, juist wel veel hooi... Let er ook op dat hij/zij genoeg blijft drinken (en eten!). Dit zal in de meeste gevallen voldoende zijn, anders kun je er ook nog Norrit bijgeven, maar zelf heb ik dat nog nooit aan een huisdier gegeven, volgens mij is het in pilvorm beschikbaar en kun je het het best verkruimeld geven. Maar het zou natuurlijk het best zijn als blijkt dat dat helemaal niet nodig is. ;)

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:50

Rosa__ Hij heeft nu zelf een inniminnie stukje gekregen normaal krijgt hij is groters en het zachtste gedeelt eruit Er is dan nooit wat aan de hand geweest in al die jaren.
Het is ruim 5 dagen geleden, dus dan zou het toch de volgende dag moeten zijn?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:21

In de gaten houden, enkel hooi, en misschien een klein beetje gewoon voer.
Je kan ook hooiwater maken door het te koken en het water af te laten koelen.

Niet eten is bij konijnen áltijd een spoedgeval! Dus in dat geval > DA bellen en dwangvoeren.
Verstopping zowel als gas zijn problemen die bij konijnen voorkomen.

Je hebt geluk dat het nu niet tegen de 30 graden is, maar hou zijn kontje wel schoon/in de gaten, je wilt in geen geval myasis bij je knijntje krijgen! (strontvliegen die eitjes leggen > = maden).

Tegen het verharen kan je helpen door je knijn te borstelen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:04

De komkommers komen toch niet uit Duitsland? Straks heeft je konijn een EHEC-infectie opgelopen... :=

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:10

Kunnen dieren dat ook krijgen dan

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:44

wat een onzin zeg over dat infectie.
Hij heeft klein stukje komkommer gehad dus dat betekent dat wij het al helemaal moesten hebben ;(

Ik vraag hier iets sirieus omdat ik me toch wel zorgen maak over me konijn.

Als het morgen ochtend nog zo is dan bel ik de dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:47

Wat je ondertussen zou kunnen doen is hooithee maken en dat extra naast zijn drinkwater aanbieden. En idd hooi en droogvoer laten eten. In combi met vacht loslaten en sloom zou ik idd zeker de dierenarts raadplegen.
Beterschap voor Nijn!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:57

hmm, ik vind diarree altijd iets engs bij konijntjes, ik wil je absoluuuut niet bang maken maar konijnen hebben een heel erg gevoelig darmgestel, wanneer ze of een verstopping hebben of diarree zou ik zo snel mogelijk even de dierenarts raadplegen. en in de tussentijd bovenstaande tips opvolgen en haar goed in de gaten houden,. misschien kun je haar even bij je in huis zetten in een doosje met hooi en een handdoek? zodat ze goed warm blijft? en zodat je haar wat beter in de gaten kunt houden? iig heel veel succes en laat je even weten hoe het morgen gaat?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:53

Als hij en wat diarree heeft en makkelijk te pakken is zou ik met spoed toch bij de dierenarts zitten. Ook nog zo in de verharing kon nog wel is een verstopping zijn.
Ik weet niet hoeveel brokken je geeft, maar als je 's avonds afgewogen portie geeft hoort dat bijv. de volgende dag op te zijn. Beste is 's avonds voeren ivm schemer/nachtdieren zijn.
Ik hoop dat het mee valt, maar het klinkt niet goed in de oren. Komkommer zal het niet van zijn daar mogen ze ook gerust een klein stukje van hebben, maar zeker met 5 dagen terug.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:34

Fammiie_x schreef:
wat een onzin zeg over dat infectie.
Hij heeft klein stukje komkommer gehad dus dat betekent dat wij het al helemaal moesten hebben ;(

Ik vraag hier iets sirieus omdat ik me toch wel zorgen maak over me konijn.

Als het morgen ochtend nog zo is dan bel ik de dierenarts

Je had het wel iets genuanceerder mogen opvatten hoor. :) Ik probeer ook alleen maar te helpen, en ben ook heel serieus. ;) Want immers, ben jij dan zo zeker dat konijnen niet geïnfecteerd kunnen raken door die bacterie? Dat is niet erg bekend (ik vind er iig niks over), wie weet kan het dus gewoon... Daarnaast kon ik uit je info ook niet opmaken dat je zelf ook komkommer had gegeten, en het dus onlogisch zou zijn dat je konijn besmet is aangezien je dat zelf ook niet bent...

Vind het oprecht rot voor je. Konijnen zijn idd erg gevoelige beesten, zeker hun verteringsstelsel. Het belangrijkst blijft iig het (goed) eten en drinken... Is vaak ook te zien aan houding/uitstraling (lusteloos)... Anders wordt het echt kritiek... Da-bezoek is dan zeker aan te bevelen, want je moet er snel bij zijn... Die kan dan ook evt. probiotica voorschrijven om de darmflora te herstellen... Er bestaat zelfs dwangvoeding met toegevoegde probiotica (http://www.konijnen.nl/ziekten/ehbodoos.htm).

Veel beterschap met je nijn! En als je naar de da gaat: hopelijk vindt hij/zij een oorzaak...

Hier ook nog een linkje met info waar je misschien nog wat aan hebt:

http://www.dierendokters.com/ziekte-inf ... onijn.html

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:09

Gewoon naar de dierenarts gaan, of in iedergeval bellen en vragen wat zij ervan denken.
Het kan van alles zijn: tandproblemen, darmproblemen, problemen in het dieet ect.

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 09:59

Vannochtend was me konijn gelukkig levendiger. En poept alweer wat harder. Hij drinkt goed :D
Dus ik ben hier iniedergeval erg blij mee

Dankjulliewel voor de reacties

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:37

Gelukkig maar! :) Diarree is ook niet altijd ernstig, het kan net zo goed weer heel snel over zijn.