Kosten gebit reinigen kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Kosten gebit reinigen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 23:52

Wij hebben hier thuis een oude poes rond lopen, beestje is een jaar of 15 en zo'n 3 jaar geleden bij ons komen wonen na haar hele leven stalkat te zijn geweest.
Ze heeft chronische bronchitis (wordt eens in de zoveel tijd behandeld met antibiotica), een gebroken staart gehad (zit een knik in), cystes in de buik (geen last van) en gebroken en gespleten kiezen (waar ze ook nooit last van had, ze at alles wat ze kreeg voorgeschoteld).
Toen ze hier kwam wonen heb ik gezegd: 'ze mag hier komen wonen, maar als ze mankementen krijgt dan laat ik haar inslapen'. Maar ja, dat is heel makkelijk geroepen op voorhand ;)

Poeslief is de laatste tijd wat afgevallen en ik merkte dat ze moeite kreeg met eten (kwijlen tijdens het eten en schudden met haar kop), dus vandaag is vriendlief met haar naar de DA geweest ('en je zei dat je niet met haar zou gaan dokteren!' :o ). Haar gebit moet gereinigd worden, maar de DA heeft daar zelf geen apparatuur voor, we zullen dus op zoek moeten naar een andere praktijk.

Kan iemand me vertellen op welke kosten we ongeveer kunnen rekenen? En moet ze ervoor onder narcose? Want dat lijkt me niet zo heel erg prettig bij een oud poesje?
Het is een behoorlijk timide poesje die je hier geen plezier mee doet (wie is er wel dol op de tandarts?), maar wat moet dat moet.

mika11

Re: Kosten gebit reinigen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:03

Mijn kat is 18 en die is een paar maanden ook geholpen aan haar gebit, moest ook een kies getrokken worden.
Ze gaan wel onder narcose.
Bij een oudere kat is het iets duurder omdat ze een infuus krijgen om warm te blijven.
Het is beter om het wel te laten doen, want kiespijn en ontstekingen zijn ook niks voor een kat.
Mijn kat gebruikt al een paar jaar medicijnen voor de schildklier, maar ze heeft de gebit behandeling prima doorstaan :)
Wat het kost is afhankelijk van de praktijk, hier was toen een 'gebit maand' bij de dierenarts, dan kreeg je dus korting.
Volgens mij was het iets van 70,00 - 80,- euro ongeveer.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:07

Het ligt eraan wat er allemaal moet gebeuren.

Bij mijn kat was ik bijna zo'n 200/300 euro kwijt schoonmaken tandjes trekken... ( weet het niet preccies meer)

Bij mijn huidige dierenarts ( ff op de site gekeken)

Gebitsbehandeling uitgebreid excl narcose en consult € 150,00

Gebitsbehandeling weinig werk excl narcose en consult € 100,00

Dan heb je nog eens de narcose ( gasnarcose) 2.50 per min of 150,- voor een uur.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 09:32

Bedankt voor jullie reacties :)

Wat ik lees is dat er toch wel grote prijsverschillen zijn per dierenarts!
Ga wel even in de buurt rondneuzen welke praktijk het doet tegen welk tarief.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:20

mijn 11 jarige kater is vorige week geholpen aan zijn gebitje. 1 hoektand werd getrokken en 1 afgebroken kies. hij moest onder narcose. was iets van 92 euro kwijt

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:21

oja, en daar zitten de kosten van antibiotica bij inbegrepen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:28

Het prijsverschil zit hem puur in wat er gedaan moet worden. Moet er alleen wat tandplaque en tandsteen verwijderd worden, dan ben je vaak in een kwartier/half uur klaar en dan is dat minder duur dan wanneer er allerlei kiezen etc. getrokken moeten worden. Bij een tandvleesontsteking moet er bijvoorbeeld antibiotica en eventueel extra pijnstillers meegegeven worden, terwijl bij alleen wat tandplaque verwijderen dat niet nodig is.

Alle dieren voor een gebitsreiniging gaan onder narcose, anders is het voor de dierenarts/paraveterinair niet te doen om het gebit te reinigen. Al dan niet wordt je kat aangesloten op de gasanesthesie of wordt alleen de injectievorm gebruikt (weer een kostenverschil). Al dan niet wordt het gebit manueel gereinigd of machinaal (weer een kostenverschil).

Maar een feit blijft dat het voor een oude kat een risico is om onder narcose te gaan, hier zou ik dus goed naar advies vragen bij de dierenarts.

Gebitafhankelijk moet je ook met eventueel een aangepast dieet rekening houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 10:43

Momenteel krijgt ze geprakt vlees met warm water, dit moesten we geven ter overbrugging.
De DA zei dat ze tandsteen heeft en ontstoken tandvlees, dus het is denk ik iets meer dan alleen plaque. Daarbij heeft ze gespleten en gebroken kiezen, dus ik denk dat er wel wat getrokken moet worden.

Bedankt voor jullie reacties!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:55

Mijn kat heeft een complete reiniging gehad onder narcose, ze had een paar gekke bulten die zijn ingeprikt om te kijken wat het is (was gelukkig talg) en er zijn 3 kiezen getrokken die rot waren. Dit koste 68 euro, maar nu heb ik best een goedkope DA. Kat wou alleen de antibiotica niet slikken, maar alles is toch goedgekomen. Geen infectie.