een 2e hond nemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

een 2e hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:20

Ik heb nu een Jack russel x Chihuahua van 4 maanden en ik wil over een paar maanden een 2e grotere hond er bij nemen. Chico is een reutje en dit gaat perfect samen met de teefjes van mijn ouders. Ik ga in augustus het huis uit en dan neem ik er een 2e bij. Hoe is jullie ervaring? Kan ik beter een reutje nemen omdat ik nu ook een reutje heb?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:31

Waarom zo vroeg? Je hebt je pup amper in huis...

Woogy

Re: een 2e hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:35

wat is de reden dat je er nog eentje bij wilt nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:36

Ik zou wachten tot je huidige hond minstens 1 jaar is.
Dan is hij wat kalmer/volwassener en een beetje door z'n pubertijd heen.
Het is veel makkelijker bij het opvoeden van een 2e hond, als de eerste hond al het goede voorbeeld kan geven.

Als je er 2 tegelijk moet opvoeden, kan dat heel erg zwaar zijn. Zeker als ze elkaar 'aansteken' met ontdeugend gedrag.

Houd er ook rekening mee, dat wanneer je het huis uit gaat en op jezelf gaat wonen, je heel veel tijd nodig hebt in je eigen huishouding/werk(/studie?).
Voor 't opvoeden van een extra hond heb je ook best wat tijd nodig natuurlijk :)
Het is fijn als je eerst een beetje je ritme kan vinden in je eigen huishouding, voordat je er een extra taak bij neemt in de vorm van een extra hond.

Maar ik kan je wel vertellen dat 2 honden heel fijn zijn, als ze goed samen gaan.
Ze kunnen elkaar gezelschap houden en met elkaar spelen, etc.
Wij hebben er ook altijd 2 gehad. :j

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:41

De reden dat ik er nog een wil is omdat wij per 1 augustus intrekken op onze nieuwe stoeterij. Ik ben niet bang aangelegd maar voel me toch een stuk veiliger met een grote hond erbij. De stad die gelegen is aan de stoeterij wordt regelmatig ingebroken en als mensen weten dat er 2 meisjes wonen.. Daarom wil ik graag een grote hond erbij, daar zijn de meeste mensen wel van onder de indruk.

Mijn werk is de stoeterij dus ik of mijn zus, er zal áltijd iemand thuis zijn. We hebben ruime ervaring met het ras waar we voor willen kiezen. En mijn kleine hond, Chico is een hondje die dol is op gezelschap en als ik hem de eerste paar maanden 'alleen' laat zitten weet ik zeker dat hij dat niet leuk vindt. Hij is dol op de honden van mijn ouders.

Ik ben er van bewust dat de opvoeding zwaarder zal zijn :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:45

Bij een reutje is een teefje het gemakkelijkst. Wel opletten met loopsheden enzo.

Wil je nog een pup erbij? Want dan weet je helemaal niet of die wel uitgroeid (en gaat waken) zoals je wilt. Misschien is een herplaatser een betere optie.
Bovendien kun je dan selecteren of die wel met kleine hondjes om kan. Voordat je kleintje het onderspit delft tegen een opgroeiende pup van een groot ras.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:10

Twee reuen kan ook goed gaan hoor, maar ik zou zelf idd ook voor een teefje erbij gaan :j Maar dan idd wel goed opletten met de loopsheid, dus ofwel een van de twee castreren, ofwel écht heel erg goed uit elkaar houden als teefje loops is. Misschien kan je reutje een poosje uit logeren als teefje loops is ofzo?

Ik begrijp je redenatie trouwens wel hoor, om er nu al een hond bij te nemen, maar persoonlijk zou ik ook echt nog even wachten. Mijn reu is nu 14 maanden en nog keihard aan het puberen, ik moet echt al mijn aandacht aan 'm besteden, en ik moet er echt niet aan denken om nu ook nog eens een tweede te moeten opvoeden/africhten.. Je zou natuurlijk ook voor een leuke herplaatser kunnen gaan :) Maargoed, ik besef me terdege dat dat heel persoonlijk is ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:17

tja ik zou maken dat er een leeftijds verschil zit van 2 jaar en duidelijk verschil qua dominantie hoewel het heel moeilijk is om te zeggen hoe een pup gaat worden.
Daarnaast als je een grotere hond wil voor je eigen als extra veilig gevoel zou ik ook gaan voor een herplaatser waarvan karakter duidelijk is. Dus een hond die wel lief is maar wel voor huis en haard op wil komen. Bij een pup weet je nooit hoe het uit groeit en daarnaast is je huidige hondje heel jong nog en klein en kwetsbaar. Als je er grote hond bij zet van bijna dezelfde leeftijd ga je misschien een probleem krijgen als ze even sterk zijn en rangorde willen bepalen. Dat kan er fors aan toe gaan en je kleintje gaat het dan heel erg afleggen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 21:44

Daar heb je gelijk in, ik wil niet dat ze ruzie krijgen! Chico wordt sowieso zo jong mogelijk gecastreerd. En ik wil een Ridgeback, en daarvan weet ik wel aardig hoe het karakter over het algemeen is. Ik zit inderdaad ook na te denken over en herplaats hond. Maar dan heb je natuurlijk het risico dat je een probleem hond in huis haalt. En ik kan bijvoorbeeld geen hond hebben die agressief is tegen mensen omdat op ons terrein de hele dag mensen komen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:51

Gezien de ruimte die de honden bij jullie krijgen op het terrein lijkt het mij niet zo'n probleem om er nu al eentje bij te nemen. Qua dominantie zal het ook nog wel mee vallen als je nog een reutje neemt vanwege het verschil in grootte. Wij hebben een Duitse Dog kruising en labrador kruising en een Shih Tzu en de kleine is veruit de baas in huis :-)
Wat namelijk weer wel heel leuk is dat ze zeker als ze jong zijn de hele dag kunnen spelen. Het enige waar je mee op moet letten is dat je kleintje tijdens het spelen niet omver gelopen gaat worden en dat is wat lastig te voorkomen. Een Ridgeback als herplaatser is op zich prima , er zitten best goede exemplaren tussen maar een 2e kleintje voor je pup is ook wel leuk, waarom niet gewoon gezellig 3 honden :-)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:56

Welk ras wil je erbij dan als ik vragen mag?

Teefje is het makkelijkste inderdaad bij een reutje.
Een tip, voed die kleine wel goed op tegenover grote honden, want die twee reuzen van mij worden regelmatig GEK van die kleine hielenbijters ;)
Maar ik zou ook nog even wachten tot de eerste wat ouder is, is voor jullie en voor de honden een stuk makkelijker.

Maar, de tweede hier was echt de beste keuze ooit hoor! :j

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:56

Er wordt aangeraden om pas een nieuwe pup te nemen als je hond 1,5 jaar oud is.

Wij hadden dit weekend een logeerhond(half jaar oud) en onze hond( 1 jaar) samen.
Dit was veel te vermoeiend voor ons en voor de honden. Omdat ze nog zo jong zijn weten ze niet goed wanneer ze moeten stoppen.
Ik zou toch nog even wachten, hoe leuk het ook is.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:59

maras schreef:
Gezien de ruimte die de honden bij jullie krijgen op het terrein lijkt het mij niet zo'n probleem om er nu al eentje bij te nemen. Qua dominantie zal het ook nog wel mee vallen als je nog een reutje neemt vanwege het verschil in grootte. Wij hebben een Duitse Dog kruising en labrador kruising en een Shih Tzu en de kleine is veruit de baas in huis :-)
Wat namelijk weer wel heel leuk is dat ze zeker als ze jong zijn de hele dag kunnen spelen. Het enige waar je mee op moet letten is dat je kleintje tijdens het spelen niet omver gelopen gaat worden en dat is wat lastig te voorkomen. Een Ridgeback als herplaatser is op zich prima , er zitten best goede exemplaren tussen maar een 2e kleintje voor je pup is ook wel leuk, waarom niet gewoon gezellig 3 honden :-)

Het is even leuk als ze spelen maar ze kennen nog geen grenzen. Ze blijven maar doorgaan en slapen te weinig wat voor een pup erg noodzakelijk is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 22:05

Maar als ik zorg dat ze zoveel uur per dag in de bench komen, zijn vast dingen voor te bedenken

Ik wil er een Rhodesian Ridgeback bij.
Chico is erg druk maar de Ridgebacks van mijn ouders zijn erg duidelijk, af en toe even een speelmomentje en dan gaat het ook aardig ruig. Maar als het klaar is is het klaar en dan houdt hij ook wel op. Chico is nogal een doordrammer dus af en toe doe ik hem even in de bench om hem een rust moment te geven.

Ik vind 1 hond gewoon niet leuk, mijn ouders hebben er nu 2, nu 3 omdat Chico er bij is, dan wordt het wel erg druk hoor :D

Soms gaat het zo:
Afbeelding

Of zo:
Afbeelding

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:13

Inderdaad niet al te moeilijk over doen, de honden spelen een uurtje en jij doet ze weer in de bench, en als je dat zo elke dag opbouwt dan hebben die honden een prachtig leven. Ik vind meerdere honden ook leuker als 1 hond en als je de ruimte hebt dan maakt het niet zoveel uit. Wij hebben ook 1 hele grote hond voor de veiligheid en nog 2 honden meer voor de gezelligheid. Je kunt nooit honden genoeg hebben in je leven zeg ik altijd maar :-)
Veel plezier met je stoeterij en met je honden !

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:15

Kijk eens of je dan een wat oudere rigdeback erbij kan krijgen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 22:18

Ik houd het RRCN wekelijks in de gaten en kijk af en toe op MP. Maar echt veel zie ik ze niet voorbij komen helaas! Ik kijk rustig om me heen, we beginnen daar 1 augustus. Dan is Chico alweer 7 maanden. Ik hoef niet direct een hond. Maar dat er een komt is een feit :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:53

Ik snap je redenatie maar ik zou echt wachten tot je chi is uitgegroeid en correct opgevoed!

hoe groot en lief je 2e hond is/wordt, als je chi ineens hele andere dingen gaat doen (en dat gaat ie doen, als ie straks in de pubertijd komt!) dan heb je kans dat je 2 compleet vervelende honden hebt, en dan is de lol er echt heel snel vanaf.
onthoud dat honden meestal 2x een pubertijd beleven, en het hangt van jou af, hoelang die pubertijd duurt!
chi's zijn meesters in andere lekker opstoken, dus voor je het weet.......

Wij wachten nu op de geboorte van onze 2e hond, maar onze teckel is nu 15 maanden oud!
Daarbij luisterd onze teckel meestal erg goed, en verwacht ik totaal geen problemen.
We hebben met onze teckel expres gewacht tot we een normaal huishouden hadden, en alles in rustig vaarwater. ik was toen thuis dus had alle tijd voor de pup.
En nu werk ik maar partime dus voor pup nummer 2 ook alle aandacht.
Als jij op een stoeterij gaat wonen, heb je dan wel alle tijd voor je nieuwe pup EN je chi die zij nodig hebben?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:37

ik heb trouwens op het moment ene ontzettend leuke hele waakse podenco reu zitten die een goed baasje zoekt. Hij is ontzettend lief en ik geloof zo'n 50 cm hoog. Al zijn podenco's wel struiners en moet je daar heel consequent mee zijn.
Ik moet wel zeggen dat twee honden tegelijk opvoeden stik moeilijk is dus weet wel waar je aan begint met een tweede.
Mocht je iets willen horen over ons podencootje stuur dan een pb

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 14:27

Wat een leukerd is Timo, ik denk dat wij voor een Ridgeback kiezen maar ik kan het altijd overleggen ;)

Ik heb besloten te kijken of er mogelijkheid is voor een herplaatste hond, ik vermoed inderdaad dat het niet verstandig is om 2 puppy's naast elkaar te houden. En een stoeterij brengt al genoeg drukte met zich mee. Chico luistert wel maar is met enige regelmaat oostindisch doof en reageert dan matig

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:56

ridgeback idd via herplaatsing van rasvereniging doen. Eventueel grote goede fokkers aanschrijven met bijv. een standaart mail die je schrijft of ze toevallig een herplaatser weten die wat voor je is.
Niet via MP doen. Het ras is niet altijd even makkelijk en een rasvereniging is veel serieuzer dan vele mensen op MP die NU hun hond kwijt willen.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:20

ik heb na, chihuahua teefje van nu 4,5maand (10weken toen ik der kocht )
heb er nu sinds 2weken een chihuahua reu van 1 jaar erbij ideaal!!
zowiezo wou ik er geen pup bij, heb je er 2 om op te voeden.