ik wil een fretje kopen advies gevraagt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

ik wil een fretje kopen advies gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:58

hoi
ik wil een fret je gaan nemen als huisdier er bij
maar nu heb ik een paar vraagjes
wat is het beste een mannetje of een vrouwtje
en kan je ze allen houden of moeten ze met 2 bij elkaar
ik heb een groot konijnen hok van ruim 1 m
kan hij of zij hier in of moet ik een ander hok aan schaffen
ik weet wel hoe het gaat bij konijnen en zo
maar niet bij een fret en ik wil hem of haar een goed leven gaan bieden
en een goed hok
dus advies is heel welkom
ik heb wel 4 katten en 2 kleine poedels (deze konden ook met mijn konijn vroeger in huis lopen samen)

groetjes nagano

xMarieke

Re: ik wil een fretje kopen advies gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:00

Fretten hebben sowieso een hoger hok nodig om te kunnen klimmen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:01

Iedergeval moet je een heel groot hok met meerdere lagen. Denk ook niet dat je ze alleen moet houden.
Mannetje castreren want anders verga je van de stank.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk geen huisdier.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:03

oke dat hok snap ik dan
maar op het internet geven ze wel aan dat ze alleen kunnen gehouden worden
en hij of zij mag er wel meer dan 3 uur uit per dag hoor dus klimmen kan over al op

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:07

het zijn het hele actieve beesten, begrijp dat als hij maar 3 uur mag rondrennen dat ze dat dan ook 3 uur lang doen. qua kat en hond ligt echt aan de fret zelf, sommigen kunnen leuk spelen anderen bijten.

ze hebben idd een hok met met meerdere lagen nodig google anders eens op fotos :)
je moet het hok wel elke schoonmaken en dan nog vind ik ze stinken ( geholpen of niet ;) )

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:08

Internet zegt heel makkelijk dat dieren alleen gehouden kunnen worden.
Maar ik blijf er bij dat dieren waarvan bekend is dat ze sterke sociale banden aangaan met soortgenoten, niet alleen gehouden dienen te worden, dus ook fretten niet.

Het hok dat je beschrijft lijkt mij erg klein, aangezien de fretten daar dan wel 21 uur per dag in zitten als jij ze 3 uur los laat.
Fretten zijn zeer actief, beweeglijk en hebben echt ruimte nodig. En ze leveren je heel veel werk op, dus lees je goed in voor je begint.

Een teefje moet je laten steriliseren of laten dekken als ze eenmaal loops is. Die kan je niet ongesteriliseerd laten. En een reutje kan ongecastreerd erg sterk gaan ruiken (wat fretten zowiezo al doen), dus ook dat moet je meenemen in je overweging.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:08

Het is een hoop werk dat is punt 1.. Fretten moeten elke dag eruit.. Je kan ze wel alleen houden maar met z´n 2e is beter omdat het echt beestjes zijn die contact nodig hebben.. een mannetje moet voor een bepaalde tijd gecastreerd zijn anders stinken ze..

ik zou aanraden omdat het je eerste fret is een oudere te nemen.. dus geen pup. Want die moet je nog opvoeden en daar heb je ervaring voor nodig.. zowie zo bij de fretten opvang.. er worden zoveel lieve fretjes op straat gezet en bij het fretten asiel kunnen ze je ook veder helpen met informatie
http://www.frettiggestoord.nl

als je meer wil weten pb je me maar.. ik heb 2 van die mafkeesjes :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:12

Het is qus huisdier absoluut niet te vergelijken met bijv. een konijn.

Als je geen ervaring hebt met fretten moet je absoluut geen pup nemen.
Dat red je in de opvoeding niet.
Daarnaast inderdaad minstens 2 bij elkaar. Als je persé één fretje wilt kun je het beste contact opnemen met een frettenstichting met opvang. Die hebben heel soms fretjes die niet met andere samen kunnen.

Qua hok kom je inderdaad lang niet toe, die moet genoeg verdiepingen hebben om te klimmen en om een eigen plekje te maken.

Los laten lopen is ook erg belangrijk.
En hou daarbij wel rekening dat fretten overal in en onder kruipen dus een inspectie vooraf is geen luxe ;)

Ik heb jaren lang fretjes gehad dus als je iets wilt vragen mag dat altijd ;)

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:18

kohtje schreef:
Iedergeval moet je een heel groot hok met meerdere lagen. Denk ook niet dat je ze alleen moet houden.
Mannetje castreren want anders verga je van de stank.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk geen huisdier.

Indd je moet een heel groot en hoog hok hebben voor een fred,
Mijn neef heeft er een staan van 2 meter hoog.
Alleen ze stinken ontzettend, hun hebben dan een mannetje die wordt gecastereerd binnekort want hij sproeit heel erg waardoor de stank niet te houden is...
Ik ga er bijna van over me nek..

Maar vind ze wel heel erg grappig lig elke keer weer in een deuk als ik hem zie loslopen...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:24

Hier ook de gelukkige eigenaresse van 2 stinkerds (want dat zijn het, hihi!).
Ik heb 2 gecastreerde mannen zitten. Ik heb heel bewust voor mannen gekozen, want het is heel vaak zo dat moertjes veel feller zijn. Alleen houden is voor een fret eigenlijk echt not done. Ik heb er een tijdje een alleen gehad uit nood, maar dat ging gewoon echt niet. Toen heb ik er 1 bij gehaald, en hij fleurde helemaal op. Daarbij is het vreselijk leuk om ze te zien spelen.

Over 3 uur loslaten = 3 uur spelen, daar durf ik aan te twijfelen. Die van mij komen er ook veel uit, maar na een half uurtje liggen ze echt wel alweer te pitten.

Houd er rekening mee dat fretten inderdaad behoorlijk kunnen stinken. Vooral als ze hun anaalklieren leeg maken, geloof me, dat ruik je :j Dus daar moet je tegenkunnen.

Ik vind je hok niet al te groot, helemaal niet voor 2 fretten. Dus ik kan je aanraden om voor een groter hok te gaan kijken.

Mag ik vragen waarom je voor fretjes gaat?

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:46

Zoals hier boven gezegd kun je een fret niet in een konijnenkooi houden.
Fretten houden er echt van om te klimmen, ook hangmatjes etc. zijn erg populair, dit lukt niet in een konijnenkooi. Daarnaast is een konijnenkooi vaak niet stevig genoeg voor een fret. Een van mijn fretten hangt soms als een gek aan de tralies, een gemiddelde konijnenkooi kan dat geweld niet aan, want sterk zijn fretten.

Bij een fret moet je er inderdaad aan denken dat je ze echt laat castreren. De vrouwtjes blijven namelijk loops, wat op den duur leidt tot beenmergdepressie waaraan ze kunnen sterven. De mannetjes zul je voornamelijk moeten laten castreren om hun stank en het huidvet dat ze produceren.
Ook zul je fretten net zoals honden in moeten laten enten.

Daarnaast is het voer voor fretten ook niet erg goedkoop. Ook in lang niet al het voer zit daadwerkelijk in wat ze nodig hebben.

Ook moet je er echt aan denken dat je dagelijks aan het schoonmaken bent. Fretten kunnen zindelijk worden, alleen vraagt dat wel de nodige tijd een aandacht. 2 van mijn 3 fretten zijn helaas nooit echt goed zindelijk geworden, wat echt veel meer schoonmaakwerk inhoud. Je zult echt dagelijks (het liefst 2 maal daags) de ontlasting uit de kooi moeten halen, anders ruik je ze toch wel. Ook regelmatig de kleedjes waarin ze slapen in de was gooien reduceerd de stank behoorlijk. Onze fretten staan dan ook in woonkamer en echt stinken doen ze niet.

1 of 2 fretten ligt helemaal aan de fret zelf. Een van onze fretten gaat het liefste zijn eigen gang, maar de andere 2 zijn toch echt maatjes en zou ik ook nooit uit elkaar halen. Sommige fretten hebben gewoon echt een maatje nodig, andere niet. Persoonlijk vind ik 2 fretten samen leuker, ze kunnen erg leuk samen stuiteren en spelen en vooral erg lief samen slapen.

Als je toch echt besluit een fret aan te schaffen (want leuk zijn ze zeker). Ga dan naar de opvang. In deze fretten opvangen zitten al verschikkelijk veel fretten omdat mensen vaak gewoon niet weten waaraan ze beginnen. Ook wordt er veel te veel gefokt met fretten wat impulsaankopen niet ten goede komt. Mede hierdoor zitten de frettenopvangen behoorlijk vol.
In deze opvangen heb je erg veel keuze (jong en oud, verschillende kleuren), je wordt goed ingelicht over de karakters en er wordt echt gekeken naar welke fret(ten) bij jou pas(sen)t. Ook zijn deze fretten vaak al ingeënt en gecastreerd, waardoor een fret uit de opvang vaak ook nog goedkoper is in verhouding.

Oja, niet alle honden en katten vinden fretten erg leuk gezelschap, hou daar ook rekening mee. Fretten dagen graag uit en spelen graag op momenten dat de honden en katten willen slapen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, als je wil mag je me altijd nog vanalles vragen of langskomen om kennis te maken met de fret ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:52

Leuk dat je een fretje wilt!

Zoals hierboven gezegd is het hok wat je voor ogen had wel echt te klein.
Ik hou nu al ruim 10 jaar fretten. Sinds 2 jaar zitten mijn fretten buiten. Niet voor de stank, maar omdat ik het goed vind dat ze frisse lucht halen en dag en nacht meemaken.

Ik heb nu 2 fretten samen. Ze hebben beide dezelfde moeder, maar een andere vader.

dit is hun hok:

Afbeelding
Er hangt een bordje dat ze bijten, maar dat is om vervelende voorbijgangers te waarschuwen ;)
Ze beten in het begin ook heel erg (heb ze van pup af aan) en waren zeer moeilijk opvoedbaar. (In beide zit wat terug in de familie echt bunzingbloed, ze zijn grotendeels fret, maar dus wel pittiger dan de gemiddelde fret) Nu zijn ze echter behoorlijk mak, voor mij al jaren maar voor andere nu eindelijk ook!

Zoals je ziet, een hoop plateaus, hangmatjes, nachthok, mandjes, etc.
Dit is zelfbouw ;).
Maar er zijn hele mooie goede frettenhokken te koop voor binnen. Zoals de ferret nation.
(makkelijke deuren die helemaal open kunnen, zo kan je echt overal goed bij met schoonmaken, anders moet je al snel het hele hok uit elkaar halen).

Wat je hebt gelezen over dat je fretjes ook alleen kan houden is deels waar.
Fretten stammen af van de bunzing en de bunzing is een solitair dier.
Doordat fretten nog erg dicht bij de natuur staan hebben ze ook nog een deel van dit gedrag.
Maar... fretten zijn gedomesticeerd. Ze vertonen dan ook juveniel gedrag, wat inhoud dat ze zich hun hele leven gedragen als puppy's.
Door dit gedrag is het dus wel mogelijk om meerdere fretten te houden, omdat puppie's wel in een nest bij elkaar leven.
Het is een beetje dubbel, want onbewust hebben fretten toch echt stress van soortgenoten in de omgeving. Maar door de domesticatie kunnen ze eigenlijk ook niet zonder. Het beste is dus om groepjes klein te houden en niet meer dan 3 fretten te nemen.
Dus 2 zou prima zijn, maar zorg er wel voor dat ze van jongs af aan (dus onder de 1 jaar) al aan elkaar zijn gekoppeld. 2 uit een zelfde nest is ook prima!
Na de leeftijd van 1 jaar is koppelen veel stressvoller.
En een fret met veel stress, krijgt later gegarandeerd problemen met zijn darmstelsel, wat kan leiden tot de dood. (Zie website van de frettenkliniek Hanneke Moorman)

Om terug te komen op het bunzing verhaal. De fret is ook nog niet zo lang gedomesticeerd als de hond of kat.
Nu komen we op een ander punt. Voeding...
Fretten zijn vleeseters en kunnen absoluut geen plantje verdragen en dus ook geen granen (ze kunnen het gewoon niet verteren), die wel altijd in brokken zitten.
Het beste voor de fret is zelfs om prooidieren te voeren, wat inhoud, hele muizen, ratten, hamsters, konijnen.
Mocht je dit echt niet zien zitten, wat ik wel kan begrijpen ;) zorg dan voor een goede kwaliteit frettenvoeding met zo min mogelijk graan.
Fretschen 4 you (duits merk) is erg goed, Totally Ferret kan ook.
Andere merken bevatten vaak te veel aan granen wat op latere leeftijd voor dodelijke darmproblemen kan zorgen.
Jaja die darmen zijn zeer gevoelig.
Wat ik zelf nu geef aan mijn fretten zijn Muizen en daarbij nog een brok. Ik geef kattenvoeding, Hills I/D.
Deze voeding bevat genoeg aan voedingsstoffen voor fretten en de vezels die erin zitten lossen zelf op (Het is gemaakt voor katten met darmproblemen). Dus de fretten ondervinden hier geen last van.

Als je verder vragen hebt, stel ze gerust ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:53

www.fret.nl een hele goede stichting en een forum met mensen die veel ervaring hebben.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:11

Heb zelf ook een tijd een fretje gehad (helaas wilde mams t niet meer en heb ik een heel goed huisje voor haar gevonden, mis dr wel nog steeds, wat een lol heb je aan zo'n beest zeg!) en idd, weet waar je aan begint :+
Je moet idd regelmatig schoonmaken en inderdaad; maak het huis fret-proof. Die van mij was sowieso enorm hyper, stuiterde echt uren de tent door (3 uur per dag eruit maakte je haar echt niet blij mee, hing dan aan de tralies als we langs de kooi liepen). Toen we ruim een 1,5 jaar nadat zij naar een ander huisje was gegaan onder de keukenkastjes moesten zijn en de plinten eraf haalden kwamen we nog frettenkeutels tegen :')

Maar het zijn geweldig leuke dieren, mits je er voldoende tijd voor hebt :j Hierboven zijn al heel veel nuttige tips gegeven, kan ik weinig aan toevoegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:41

wanneer ga je je fred kopen?
mij lijkt het (persoonlijk!) niet zo handig om een fred binnen te houden...
ik ben zelf ook een keer aan een uitdaging begonnen... een varken...
maar sommige dieren zijn moeilijk, hoor!
gelukkig heb ik een nieuw huisje(heel leuk!) gevonden.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:09

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:19

ik las dat je al een konijnen hok hbt je zou evt. kunnen kijken vor nog 1-2 2dehands konijnenhokken te kopen ze dan obvenopelkaar te zetten en ze teverbinden. Op marktplaats zijn zulke hokken soms erg goedkoop af te halen. Het is maar een idee.

btw weet waar je aan begint idd.... vriendin van mij heeft er 5 gehad (1 man en 4 vrouwen). de man en 2 oudere vrouwtjes uit een opvang, vooral de vrouwen waren erg slecht opgevoed vroeger beten regelmatig etc. Is er wel uitgegaan en toen ze ouder waren heeft ze 2 pups bijgenomen. Heeft maanden geduurd todat ze aanelkaar gewend waren maar is uiteindelijk prima gelukt en zaten ze samen in een groot hok. Inmiddels is het mannetje dood. Ze heeft ze nu buiten zitten in zo n kant en klaar hokvoor kippen met nachthok en buitenren heel handig en super leuk voor de beesten. in het nacht hok (wnat dit is natuurlijk en grote ruimte) heeft ze in de winter eenklein houten kastje staan waardoor ze daarin kunnen slapen om beschutter te zin tegen devorst. Dit gaat super. Ze stinken idd enorm vooral toen ze nog binnenzaten rook je ze echt goed...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:22

Als je goed zoekt is een kooi ook nog wel te vinden hoor, voor fretjes :) Ik had mijn fretje destijds inclusief kooi voor heel weinig..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:14

ze stinken niet enorm als ze geholpen zijn vind ik. Werk in een opvang voor fretten en kan wel zeggen dat je heel duidelijk ruikt of er niet geholpen fretten in huis zijn of niet. Als ze geholpen zijn dan ruik ik ze eigenlijk niet. Wij doen wel dagelijks alles de was in en schoonmaken.

Goede nieuwe hokken en niet te duur kan je vaak al vinden op www.zooplus.nl

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 11:00

heb er nog even goed over na gedacht
en ik koop toch geen fretje hoe graag ik het ook wilden
als ze een groot hoog hok nodig hebben heb ik hier geen ruimte voor en ik een laag hok wil ik hem of haar niet stoppen

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:42

Ik ga even door in dit topic. Ik loop al langere tijd te spelen met de gedachte om een fretje te nemen. Vandaag was ik op een dierenmarkt in Belgie en daar was ook een nestje met fretjes. Natuurlijk niet meegenomen. Al had ik het wel even moeilijk, haha.

Maar oké, het begint nu toch weer heel erg te kriebelen.

Mijn vraag. Kunnen fretjes ook goed buiten gehouden worden? Ik zou graag een ouder al reeds bestaand koppeltje mannen vanuit de opvang willen of 2 kleine donderjagertjes en de uitdaging aangaan van de opvoeding. Dus het zou om 2 fretjes gaan en om dit hok: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/stal/outback/100581

Wat zijn volgens de frettenkenners de voor- en nadelen van zo'n hok? Wanneer ik thuis ben, zullen ze zeker ook binnen vertoeven. Het gaat vooral om de periode 's nachts en wanneer we zelf niet thuis zijn.