Laat jonge vogels liggen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Laat jonge vogels liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 23:40

Echt overal zie ik mensen jonge vogeltjes meenemen.
Laat ze liggen! Het zijn vogels die proberen te vliegen, maar het nog niet lukt.
De ouders zullen ze op de grond voeren en beschermen.

Citaat:
Veel jonge vogels in vogelcentrum'

ZUNDERT- Het Vogelrevalidatie-centrum Zundert en de dierenasiels worden overstelpt met jonge vogels die door mensen in tuinen en parken worden gevonden.

In verreweg de meeste gevallen gaat het om vogels die nog niet kunnen vliegen, maar waar de ouders bij in de buurt zijn.
Een natuurlijk proces, dat je niet moet verstoren, zegt het Vogelrevalidatiecentrum. Afblijven dus.

"Behalve jonge merels, krijgen we momenteel absurd veel kraaien, kauwen, eksters en ook gaaien. Het gaat echt om tientallen exemplaren per dag.
Hiervoor hadden we een enorme toestroom van kool- en pimpelmezen", zegt Diwi Nieboer van het Vogelrevalidatiecentrum.
"Het ziet er vaak heel zielig uit, zo'n hulpeloos jong vogeltje dat op de grond loopt. Mensen vrezen dan dat ze een makkelijke prooi zijn voor katten en honden.
Jonge vogels springen uit het nest, maar meestal worden ze beschermd door hun ouders.
Ze worden ook gevoerd op de grond. Maar bij het zien van zo'n jong kwetsbaar dier, raken veel mensen in paniek.
Ze pakken de vogeltjes op en brengen het naar ons of bellen de dierenbescherming."

Dit jaar zijn al een kleine veertienhonderd vogels bij het Zundertse revalidatiecentrum afgeleverd.
Ruim vierhonderd exemplaren meer dan vorig jaar.

Nieboer vermoedt dat het mooie weer oorzaak is van de hausse. "Veel mensen zijn buiten en komen jonge vogels tegen."

Ze raadt mensen met klem aan alleen vogels te brengen waar écht wat mee aan de hand is.
"Als je een jong vogeltje alleen in de tuin ziet, observeer hem dan eerst een tijdje. Kijk goed of er wel of geen ouders in de buurt zijn."

De vogels worden in Zundert opgevangen en grootgebracht. "Uiteindelijk laten we ze in groepen los in het bos", aldus Nieboer.

Het dierenasiel in Breda bevestigt de grote toestroom van jonge vogels.

Een medewerkster vertelt dat gisterochtend in amper twee uur tijd alweer vijf kauwtjes binnen zijn gebracht.
"Wij brengen ze vervolgens naar Zundert. En ook de dierenambulance is vanochtend vier keer uitgereden."
Ook het asiel drukt mensen op het hart af te blijven van jonge vogels.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/8822 ... entrum.ece

rockwitch

Re: Laat jonge vogels liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:42

Hier zat vanmiddag ook een kauw op de grond, zag gelijk dat die nog niet zo oud was, maar hij fladderde wel al een beetje, dus heb hem ook gewoon laten zitten, maar wel even een buurtkat in de tuin wat te eten gegeven, wilde niet dat hij die vogel zou pakken. De ouders waren me ook echt aan het wegschreeuwen, dus ik heb alleen even van een afstand gekeken of hij niks mankeerde en toen gewoon weggegaan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 23:43

toppie!! zal niet lang meer duren voordat die kauw kan vliegen
verstandig om de kat even eten te geven :P
maar gok dat die ouders wel flink zouden uithalen naar die kat

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:43

heb er vanmiddag ook 1 voor de deur gezien....we hebben hem lekker laten zitten, natuur regelt zijn eigen wel....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:08

Idd Nessa, een van de ouders kwam al naar de grond en begon goed te krijsen naar mij en die kat, dus toen ben ik gewoon gelijk vertrokken, later zag ik ze ook helemaal niet meer en had ik het idee dat het jong met een van de ouders ergens op een dak zat. Dus die vliegt nu wel.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:11

Bij ons lag er ook een in de tuin. De ouders zaten al te roepen enzo.
Maar een van de katten had hem al in de gaten, dus ik heb hem snel gepakt en op de stallen gezet, vlakbij waar de ouders zaten. Dat hadden ze al snel in de gaten, dus het is goed afgelopen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:13

Nou, ik mocht hier ook niet aan zo'n jonge vogel komen van de bovenbuurvrouw, en nu is ie dood. Denk dat ie meer kans had gehad als ik hem hoger in een boom gezet had. Op de grond zijn het zulke makkelijke prooien.

Op stal zet ik de jonge zwaluwen ook gewoon terug in het nest. Vastpakken met een handdoek snel overladen en niet meer aankomen. Ouder-vogels hebben ze nooit verstoten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:34

jonge zwaluwen heb ik weleens buiten bij een hoekpaal van de weiland net buiten de stal gelegd hele nestje was kapot.. ze konden wat fladderen / lopen.. ze werden gewoon gevoerd.. het was droog weer.

later zaten ze verder weg en op het hek.. en vlogen wat in de padock weren nog gevoerd.

maar als ze te jong zijn liggen ze toch dood na tijdje soms niet.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:42

Mijn kat wordt al enkele dagen gestalkt door een overijverige merelmoeder. Ik kan perfect afleiden waar mijn kat ergens zit door het getsjilp van het vogeltje. Toch een mooi staaltje van de instincten van de natuur :D.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:08

Hierin is ook een taak voor de dierenambulance.
Wij vragen bij elk gesprek of de ouders nog in de buurt zijn en laten de mensen nog zeker 8 uur opletten of er echt ouders zijn.
Alleen gierzwaluwen halen wij altijd op die kunnen vanaf de grond niet weer opvliegen dus die ouders zullen hun jongen ook niet voeren als ze op de grond zitten.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:15

Een paar weken terug lag er ook een jong vogeltje bij ons in de tuin, wij hebben hem ook laten liggen maar helaas was het vogeltje de volgende dg wel dood. We hebben hem begraven in de tuin.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:19

idd helemaalmee eens .

Heb jaren op de dierenambulance gereden en daar was dit een drukke tijd omdat dus iedereen de vogels meenam etc etc .

in het nest oefenen met vliegen is wat klein en lastig daarom gaan ze naar de grond .
duurt gemiddelt een dag en dan zijn ze in de lucht .

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:44

Heb net een jonge vogel uit de bek van mijn bloedorstige kat gered }>
gelukkig vloog ie meteen weg, zullen er nog wel meer gaan volgen aankomende weken!
Onze Bertus loopt wel altijd meteen naar de deur met zijn prooi, hier vrouwtje voor jou!! :7

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:49

Ja automatisch uit bescherming pak ik altijd zo'n vogel wel op en neem je hem mee of breng je hem ergens hoog op, omdat anders de katten hem pakken. Zo sneu altijd...

Maar goed de natuur moet eigenlijks zijn werk doen, maar kan het altijd wel moeilijk laten :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:56

Vorige week ook een schattig piepend vogeltje die probeerde te vliegen. Katten eten gegeven, maar bij thuiskomst lagen er kleine zwarte veertjes in de hal...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:33

Ja.... hier heb ik vorige week ook een vogeltje met rust gelaten, de ouders probeerden me duidelijk weg te jagen. Maar de volgende ochtend lagen er maar liefst DRIE half opgevreten vogeltjes... ook sneu!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:34

Wat ook wel zou helpen is als mensen hun katten in de uitvliegperiode overdag wat vaker binnen zouden houden, en de honden aangelijnd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:38

Waarom? Die dieren houd ik niet binnen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:41

Zwartwitje schreef:
Wat ook wel zou helpen is als mensen hun katten in de uitvliegperiode overdag wat vaker binnen zouden houden, en de honden aangelijnd.

doe ik ook momenteel :j is helaas 1 jong mereltje wat het niet heeft overleefd, wist niet dat ze al uit het nest waren :o begin me alleen af te vragen tot wanneer de uitvliegperiode duurt, want de katten zijn zo nu en dan echt strontvervelend met hun energieoverschot :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:43

Ik hou mijn katten nu ook goed in de peiling hoor, met dat jonge spul.
Ik had gisteren jonge duiven door de tuin slenteren. Dan gaan de katten naar binnen.
Ze hebben ook nog nooit een vogel gevangen. Gelukkig maar want ik hou van de vogeltjes in mijn tuin.
Vorige week had ik 8 jonge pimpelmeesjes rondhupsen. Heerlijk gezicht.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:45

MamboBeach, omdat dat de overlevingskansen van vogels die nog niet vliegvlug zijn waarschijnlijk best wat vergroot.

Jade, helaas verschilt dat per soort. De jongen van de een vliegen wat eerder uit dan de ander. :) Wat ik me kan herinneren van het werk in het vogelasiel is dat merels het eerst en het laatst uitvliegen (verspreid over het voorjaar en de zomer dus) en de spreeuwen bijvoorbeeld allemaal binnen een week of twee. Dan moet je er ook nog rekening mee houden dat veel (zang)vogels aan een tweede leg beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:50

Zwartwitje schreef:

Wij houden de kat(ten) zoveel mogelijk binnen (lukt heel goed,mams ligt toch vooral bij de kittens),maar er lopen hier ook zwerfkatten (lopen van boerderij tot boerderij). Gisteren zijn hier helaas 2 jonge musjes doodgebeten,ook wij wisten niet dat er een nest zat.
Kat liep ineens met 2 kleine musjes in d'r bek.
Vanmorgen gelukkig nog 1 levende gezien,kat blijft nu zeker binnen :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:53

Tja, wij hebben ze hier wel verhuisd. Van de tegels naar 20 meter verder in een strook verlaten grond zegmaar. Dit omdat er ponykamp was en de paarden hier gepoets werden en nee, we gaan de paarden niet ergens anders zetten. Ik heb gekeken waar de moeder was en er voor gezorgd dat moeders zag en hoorde waar de jongen heen gingen. Halve dag later waren de jongen daar ook weg. hier geen katten in de buurt en de honden gaan er niet achter aan.

Eind goed al goed..

Bij mijn vriend thuis hebben ze wel ooit een tamme kraai gehad.. Maar moeders was opgegeten door hun hond. Beest was tam. Ging altijd met de wandel 4 daagse de wandelaars in de benen pikken :')
Ook ging hij voor de kooi zitten en 'blafte' hij naar de honden. die blafte terug en hij pikte door de kooi heen in hun pootjes. dat hebben ze nooit vergeten want toen hij ooit in de kooi viel hebben ze hem meteen gepakt.. Y;(

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:44

joketje schreef:
Mijn kat wordt al enkele dagen gestalkt door een overijverige merelmoeder. Ik kan perfect afleiden waar mijn kat ergens zit door het getsjilp van het vogeltje. Toch een mooi staaltje van de instincten van de natuur :D.

Dat heb ik ook :D. Zodra de kat naar buiten gaat begint het meteen, net of die vogel de deur in de gaten houdt :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:48

[quote="Zwartwitje"]MamboBeach, omdat dat de overlevingskansen van vogels die nog niet vliegvlug zijn waarschijnlijk best wat vergroot.

quote]
Dat begrijp ik, maar ik houd die dieren echt niet binnen. :n Dat gaat me niet lukken.