vogel opvang /asiel in de omgeving van oss / denbosch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

vogel opvang /asiel in de omgeving van oss / denbosch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:57

ik heb net een jonge kauw in de wei gevonden. hij fladderde wat rond, maar het lukt hem niet echt op vooruit te komen.
toen ik hem wilde pakken probeerde hij weg te komen en landde op zijn rug. ik kan niks vinden aan verwondingen. zijn poten lijken het gewoon te doen en ik zie ook niks aan zijn vleugels. dus weer vrijgelaten, maar hij lag meteen weer op zijn rug.

nu heb ik hem maar in een doosje gedaan en mee naar huis genomen. hij oogt verder gewoon fit, dus ik vond het zonde om hem daar dood te laten gaan.

weet iemand een vogelopvang / asiel in de buurt van den bosch of oss? dichtsbijzijnde die ik tot nu toe heb kunnen vinden is tilburg, maar als er eentje in denbosch zit zou helemaal mooi zijn.
of zou ik hem ook gewoon bij het dichtsbijzijnde asiel af kunnen geven? of doen zij niks met wilde vogels?

en wat kan ik hem tot die tijd te eten geven denken jullie?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:59

ondertussen in een oud topic gevonden dat je ze rundergehakt kunt geven, dus dat ga ik maar eens proberen...

pubelia

Re: vogel opvang /asiel in de omgeving van oss / denbosch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:02

In een dichte doos zetten in een rustige omgeving. Dus bv in een schuur. Schaaltje water erin. En dan eten wat een kauw eet. (weet ik niet precies)

Dan laat hem maar een nachtje daar staan. En laat hem morgen weer vrij. Vliegt hij niet goed weg dan. Dan doe je hem weer terug in een doos. En dan de Dierenambulance (oss) bellen!

Ik weet dat een opvang in nistelrode zat/ zit. Maar geloof dat die alleen aan nemen via Dieren ambu.
Heb daar ooit met de dierenambulance een gans afgezet namelijk!

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:03

Vers vlees (diepvries) voor honden en katten mengen met beovoer of universeelvoer voor vogels en een klein beetje water en dan lekker prakken en kleine beetjes in z'n snavel doen. Vind het wel raar dat hij op z'n rug gaat liggen trouwens ................ Succes ermee!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 23:29

ik was vergeten voor de hond vlees mee te nemen (diepvries staat op stal) dus de hond eet vanavond rundergehakt. de vogel dus ook maar, want ik heb niks anders in huis. heb net een ieniminie beetje vlees naar binnen gekregen, maar verder houd hij nu zijn kaken stijf op elkaar...

iemand tips?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:31

Iets van een potlood of zo iets tussen zijn snavel 'wrikken' dan kan je het er zo in doen ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 23:31

het dierenasiel in oss is op zondag gesloten, zal ik dan morgen maar gewoon de dierenambulance bellen waar ik hem naar toe kan brengen?

hij probeert niet eens uit de doos te vliegen tijdens het voeren, dus ik kan me niet voorstellen dat hij morgen opeens weer vliegt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:38

Daarom moet je hem juist met rust laten ;)

En dierenasiel is iets anders als de ambulance! Die zullen ook als het goed is eerst zeggen, in een dichte doos, donkere ruimte een half dagje/ nacht laten zitten. En dan kijken wat die doet als je hem vrij wil laten. (althans dat deden wij in uden wel ;))

Als je dat morgen al hebt gedaan, dan komen ze hem halen!

Je kan overigens ook een ijs stokje oid gebruiken voor de snavel open te maken ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 23:45

ijsstokjes heb ik helaas ook niet en met een potlood vind ik ook zowat, straks verwond ik z'n tong ofzo :o

heb hem verder ook nog met rust gelaten, alleen met voeren niet natuurlijk. hij zit nu ook gewoon in het doosje.

ik snap dat een ambulance iets anders is dan een asiel ;) maar de dierenambulance werkt toch samen met het asiel neem ik aan?

zou ik voor vannacht een bakje water in zijn doos kunnen zetten? of heeft dat geen zin en wordt het dan juist een bende?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:48

Zet er maar een schaaltje neer met suikerwater.

En de dierenambulance kan ten alle tijden in het asiel om dieren af te zetten. (bv katten en honden)
En kunnen altijd terecht met andere dieren bij opvangen. Die weten meerdere opvangen voor verschillende dieren te zitten.

Je zou overigens ook nog als de dierenambulance hem niet mee neemt, zie-zoo bellen in volkel. Die doen zulke dieren ook opvangen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 23:55

oke, thanx. dan ga ik hem nu wat water geven en naar bed. dan kijken we morgen wel verder.

de vogelopvang in tilburg zit dan dichter bij mijn werk dan volkel en ik moet morgen werken dus dan is het waarschijnlijk makkelijker om ff naar tilburg te rijden.

makkelijker is het natuurlijk als hij morge gewoon weer vliegt. al weet ik niet of ik hem dan gewoon los kan laten want lees net dat kauwen die niet met hun ouders meevliegen verhongeren en ik weet niet of hij al oud genoeg is om zelf voedsel te vinden.
bel morge wel gewoon ff de dierenambu en/of vogelopvang voor advies :)

(ben vort berucht bij de asiels hier in de buurt denk ik, in een maand tijd een schildpad, jonge kat en een vogel gevonden en weggebracht, ik kan zo mijn eigen asiel beginnen :+ )

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:20

En volgende keer de kauw laten zitten de ouders zijn wel in de buurt om er op te letten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:40

De volgende keer niet meer oppakken. Kauwen springen meestal ongeveer een week van tevoren uit het nest voor ze kunnen vliegen. Dit is een veel voorkomende maar goedbedoelde fout die veel mensen maken. De ouders zijn dan gewoon nog in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-06-11 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:43

Je kan ook een schaaltje met kattenvoer (vlees of brokjes) naast hem in het doosje zetten, hij kan wrs al zelf eten.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:49

ik zou even kijken of je in de buurt van waar je m gevonden hebt een nest kunt vinden en m zo dicht mgelijk daarbij terug zetten!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 08:53

waarom zou ik hem terug zetten? hij kan toch niet lopen/vliegen. hij donderd steeds op zijn rug en kan dan ook niet meer overeind komen zonder hulp.

ik neem heus niet zomaar een vogel mee hoor *zucht*

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:01

Cayenne schreef:
De volgende keer niet meer oppakken. Kauwen springen meestal ongeveer een week van tevoren uit het nest voor ze kunnen vliegen. Dit is een veel voorkomende maar goedbedoelde fout die veel mensen maken. De ouders zijn dan gewoon nog in de buurt.

daarom!

jonge vogels worden zo vaak onterecht meegenomen! Of ze zijn aan t leren vliegen, worden moe, vallen neer en gaan als ze iets bij gekomen zijn weer vrolijk verder. Of ze kunnen gewoon nog niet vliegen zoals ws in dit geval. Wanneer ze gestoord worden door ons mensen raken ze in paniek en willen vluchten Het ziet er dan allemaal veel dramatischer uit dan t is! Ik snap dat t goed bedoelt is hoor, absoluut.
Dit is net zoiets als een jong hertje. Die worden alleen gelaten door de moeder overdag. Hoeveel mensen daar niet aanzitten omdat ie zo zielig alleen is. Met een beetje pech verstoot de moeder hem als ze terug komt omdat er zo'n vreemde mensen geur aan zit. Goed bedoelt dus, maar ws doet t meer kwaad dan men denkt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:20

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:18

er zitten tig kauwen op mijn wei en ik zag heus wel het verschil tussen deze en de andere jonge kauwen.

het zal vast in de meest gevallen zo gelden, maar ga niet zo bijdehand doen en doen alsof er nooit een beest tussen zit wat wel hulp nodig heeft.

maar hij is al weggebracht, dus het is al opgelost.

de mensen die wel mee wilde denken bedankt.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:32

Niet zo aanvallend! Wij probeerden ook mee te denken! Uit je post viel niet op te maken dat er tig jonge kauwen zitten, daar heb je het geen moment over gehad. Zoals je het beschrijft klonkt t als een kauw die nog moest leren vliegen.
Ik werk zelf op een kinderboerderij, hoe vaak mensen niet aankomen met vogeltjes waar niks mis mee is....
Dat wij net een andere mening hebben dan jij graag zou willen horen wil niet zeggen dat we niet mee denken!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:34

lees je vorige posts een na met je uitroeptekens, dan snap je misschien dan je zelf ook aanvallend over kunt komen.

ik heb het niet verteld, maar julllie hebben ook niet verder gevraagd....

maar goed het is opgelost, dus prima zo :)