gezocht: tips voor pups met parvo die het verdienen te leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

gezocht: tips voor pups met parvo die het verdienen te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:40

Zo´n 3 weken geleden was ik samen met een vriendin, haar hond en mijn hond aan de wandel. We kwamen langs de nodige bananenplantages en zij vraagt mij: ´heb je die arme hond hier wel eens gezien?´ (nee, ze gaan hier echt niet lekker met dieren om). Mijn antwoord was nee, ik heb hem alleen vaak zat gehoord. Wij erheen. Geen volwassen hond te bekennen. 2 puppies in een klein hokje van 1,5x1,5. De lucht was niet te harden. Er lagen vleeskadavers (ideaal voer voor puppies) en bergen stront e.d. Het schemerde, dus we konden niet veel zien.
De volgende dag ben ik weer gegaan, met een bak goed voer erbij en een fles vers water. En toen ben ik echt geschrokken. Op klaar lichte dag kon ik die 2 stakkers goed zien en wat waren ze mager, vies en bang. Hun water was zwart, het stikte van die grote vieze zwart/blauwe vliegen en over de lucht die er in de brandende zon hangt daar valt niet eens wat te zeggen. Extreem, zo´n stank. Diezelfde middag mijn besluit genomen, ik zou ze daar weg halen. Als iemand zo met zijn dieren omgaat verdien je ze niet, ze zouden binnen een week dood zijn gegaan. Dat was zeker.
´s Nachts terug gegaan en ze meegenomen. Het was volle maan, goed zicht, geen problemen. Thuis meteen in bad gedaan met vlooienshampoo en uiteraard goed te eten gegeven en wat liefde en aandacht. De volgende dag zou ik ze wel even naar een opvang brengen, want we hebben al een hond en 1 is genoeg. Vergeet het maar, niemand wilde ze hebben. Helaas zijn er niet echt goede organisaties hier.
Nu heb ik die 2 nog steeds. Ze bivakeren in ons restaurant dat we toch nog aan het opknappen zijn. Overdag buiten, ´s avonds in het toilet. Niet ideaal, maar beter dan wat ze hadden. Ik heb ze direct ontwormd. Ze scheten 3 dagen lang letterlijk wit van de wormen. Gisteren de ontworming herhaald en dat zag er daarna goed uit. Het enige probleem is: ze hebben parvo. Na de eerste diaree met bloed gelijk naar een DA hier gegaan (zijn helaas ook niet zoals in NL) en het was duidelijk. We hebben antibiotica gekregen, meer kunnen we volgens DA niet doen. Onze eigen hond is gelukkig ingeent, dus daar verwachten we geen problemen mee.
Het probleem is nu: het zijn vechters, ze willen. Dus willen wij ze die kans geven. We kopen het beste voer dat te krijgen is, voeren regelmatig kleine porties en als ze het weer eens vertikken om te eten maak ik een papje en dan spuit ik dat gewoon hun mond in. De volgende maaltijd eten ze dan weer wel zelfstandig. Ze poepen een dag goed, en weer een dag beroerd. 2 keer per dag de antibiotica. Het is inmiddels bijna een obsessie voor me, ik wil dat ze groot en sterk worden! Lieve bokkers: wat kan ik nog meer doen! Alle tips zijn welkom maar bedenk wel: de faciliteiten hier in de wereld van dierenartsen zijn niet zoals in NL. Wellicht mensen met ervaring die uitvoerbare tips kunnen geven? De 2 puppies willen, en dus willen wij ook voor ze vechten. Alvast bedankt voor de hulp

Edit: mijn theorie dat ze binnen een week dood zouden gaan klopte trouwens. Na 3 dagen was dat vieze stinkhokje helemaal ingestort. Grote stenen en puin van de berg af. Niet links van het hokje, niet rechts van het hokje, nee, bovenop het hokje. Stond zeer vreemd te kijken toen dat gebeurd was.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 04-06-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:47

zodiacje

Re: gezocht: tips voor pups met parvo die het verdienen te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:52

Ach arme pupjes. :(:)
Fijn dat je je best gaat doen voor ze!
héél veel sterkte,hoop dat je ze er doorheen kan trekken!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:54

Heb die link gelezen. Het rare is: op 1 klein spuugje na heb ik geen gebraak gezien.... Laat staan met bloed. Uitgedroogd zijn ze trouwens ook niet. Gewoon broodmager. En er wordt toch met klem gezegd dat braken 1 van de hoofdsymptomen is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:57

Ik hoop voor je dat de DA het mis heeft en dat het geen Parvo is maar gewoon diarree van de wormenkuur en het wennen van de darmen aan het goede eten.

Succes!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:01

Super dat je ze hebt mee genomen, ik had precies hetzelfde gedaan. Ik denk dat je zo al goed op weg bent, misschien helpt het ook om ze kvv te geven (kompleet vers voer). Kan je bij dierenzaak krijgen in de vriezer :). Het beste voer zijn orijen en acana. Ik zou acana kiezen, omdat dit minder vettig is, en dus niet zwaar valt op de maagjes. Er zit ook veel vlees in, over de 50%. Kies niet voor kip variant, maar echt rundvlees!

kijk voor alle info op hondenpage.com of .net , weet het niet meer zeker haha.

Succes en hoop dat ze er weer bovenop komen!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:13

Super dat je dit doet voor die pupjes! Op zich dat ze al drie weken hebben overleefd is al heel wat. Weet je zeker dat ze parvo hebben?
Die diarree kan ook nog door de worminfectie komen idd.
Volgens mij is er niet echt veel meer aan te doen dan je nu al doet. Goed voeren en antibiotica en hopen dat ze het overleven.
Heel veel succes ik hoop echt dat ze het overleven!!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:19

oei weet je zeker dat ze parvo hebben? zijn ze daarop getest of is het een gok van de DA?

dan zou ik toch echt wel heel goed uitkijken voor je eigen hond. dat je hond geent is tegen parvo wil niks zeggen. onze hond was ook geent en kreeg het ook.... daarnaast schijnt het dat parvo muteert en dat de huidige entingen niet altijd meer helpen daardoor.

als ze echt parvo hebben dan vrees ik het ergste voor de pups. dat redden ze echt niet met alleen een antibiotica kuur :n

ons verhaal:
[BB] ons hondje is dood ziek, wie duimt er voor ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:13

Heb je de mogelijkheid dat ze aan een infuus kunnen?
Het gevaar bij parvo is uitdroging, omdat ze niet meer willen eten en drinken.

Is er ook getest op het coronavirus?
http://members.home.nl/dekids/coronavirus.htm

De symptomen daarvan lijken erg op parvo.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:40

Oei, hebben ze zeker weten parvo, ze zouden dan inderdaad moeten braken en enorme dirarree moeten hebben? Dan gaan ze het hoogstwaarschijnlijk niet redden, bijna iedere hond sterft eraan. Wij hebben een paar maanden geleden onze hond verloren aan die rotziekte. Pas inderdaad dan ook erg op met je eigen hond.

Er zijn geen medicijnen tegen parvo, alleen medicijnen om de bijverschijselen te voorkomen/genezen. Ze willen misschien nog wel eten/drinken, maar het komt er meteen weer uit, dát is het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:57

Ik vond de symptomen van jouw hond erg lijken op wat Dimo had toen hij een rubberen bal had ingeslikt, en daardoor verstopt was geraakt, zo worden de symptomen van Parvo idd ook beschreven. Dan heb je idd braken, en echt alles wordt eruit gebraakt, zelfs water. Dus écht alles.
Diarree, met bloed.
Hond wordt sloom en slap, hijgt erg (pijn) en ziet er gestressed uit.

Ik denk dat als de hond niet braakt, dat hij dan ook geen parvo heeft. Maar ik ben geen DA.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:26

Bij leptospirose ( ziekte van weil ) en hondenziekte (ziekte van carre ) kan bloederige diarree ook een symptoom zijnals het parvo is idd aan t infuus

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:17

Ben ik weer, bedankt voor alle reacties en ook de PB´s die ik heb ontvangen. Ik zal de symptomen die ze hebben even iets verduidelijken. Ze hebben bloederige, slijmerige diarree. Het spuit er letterlijk uit van achteren. In al die tijd heb ik er slechts 1 keer eentje zien spugen. Lijkt me niet bepaald een vorm van chronische braakneigingen. Energie hebben ze wel degelijk. Ze spelen veel met elkaar, met mij en zijn ook heel alert. Ze hoeven mij maar de auto te horen parkeren aan de overkant van de straat en ze gaan gelijk tekeer en op de uitkijk staan volgens vriendlief. Eten doen ze wisselend. Ze eten een dag goed en dan weer een dag slecht. Valt geen peil op te trekken.
Vanmorgen ben ik weer bij ze geweest en ga zo weer. Vandaag was de stand van zaken als volgt: goed gegeten en gedronken en het idee dat de poep iets minder slijmerig en wat droger was. Wellicht komt er eindelijk verbetering. Ik moet wel eerlijk zeggen: ik begin dat parvo idee ook steeds meer in twijfel te trekken. De dierenarts heeft dit niet getest gewoon geconstateerd.
Even wat achtergrond informatie: ik woon op La Palma. Hier zijn de beste brokken die verkrijgbaar zijn van het Spar huismerk. Er wordt niets fatsoenlijks verkocht. Dat verse vlees idee klinkt leuk, maar is hier ook niet te krijgen. Er wordt wel hondevlees in het vriesvak verkocht maar dat bevat 85% vocht. Voor mij een goede reden om dat dus niet te kopen, zal ook wel weer rommel zijn. Ook de dierenartsen zijn anders opgeleid dan in NL, hoewel sommigen echt enorm hun best doen. Daarom stel ik de vraag ook maar hier om er hopelijk wat meer mee te kunnen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:31

Misschien moet je ze eens wat gekookte kip met rijst voeren, dat wil ook nog wel eens helpen bij diarree. Om eerlijk te zijn denk ik haast niet dat het parvo is want volgens mij overleven ze dan niet zo lang en zijn ze dan doodziek. Maar ik heb er totaal geen ervaring mee, is meer van horen en zeggen. Hoop van harte voor je dat ze het gaan overleven!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:06

Als ze zo levendig zijn en niet braken, hebben ze geen parvo hoor. Dan zijn ze echt heel erg ziek en denken er niet aan om te spelen. Maar dat is alleen maar goed!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:08

ik denk ook niet dat het parvo is, maar dat is alleen maar positief voor de pups.

mijn hond wilde echt niet meer eten en kon niet eens meer spelen al zou hij willen.

hopelijk knappen ze snel op!

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:41

Als je zegt dat ze alert en actief zijn denk ik ook niet dat het parvo is, om het zeker te weten uitstrijkje bij de DA laten doen? Dat kunnen ze hier ook (Hongarije en ook niet altijd de beste DA) en uitslag is binnen een paar minuten bekend.

een vriendin van me heeft van de winter een pup uit het asiel gehaald die het parvo virus had, ze heeft er echt keihard voor gevochten samen met haar DA. 2 maal per dag erheen voor vocht infuus, injecties etc... En gelukkig heeft hij het overleefd maar heeft wel toen hij nog in het asiel zat een aantal honden geïnfecteerd. Het personeel had het in eerste instantie niet door, deze honden zijn naar Duitsland getransporteerd om daar geadopteerd te worden waar het dus erger werd. (dus ja, die uitbraak laatst kwam door die pup van mijn vriendin)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:40

Ik denk dat je parvo -gelukkig- kunt uitsluiten dan. Mijn hondje had het, en de geur van de diarree is dan ook niet normaal, het stinkt op een heel aparte manier, een andere geur dan normaal. Verder poepte mijn hondje de héle gang onder en liet ze alles lopen (waterdun + bloed). Op een gegeven moment raakte ze, ws van uitdroging, in shock. Zij is alleen maar achteruit gegaan en uiteindelijk ook overleden..

Hopelijk vergaat het deze pups beter en gaan ze een mooie toekomst tegemoet! Anyway een dikke pluim voor jou dat je ze gered hebt! +:)+

Hou ze iig goed in de gaten, puppies en diarree is zo gevaarlijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:48

Ook ik ben er wel van overtuigd dat het geen parvo is. Ze doen het op het moment weer goed, maar dat hadden ze 2 weken geleden ook een keer gedurende een aantal dagen. Ben dus een beetje sceptisch nog. Maar hopelijk zet het door nu, ze eten al 3 dagen zonder problemen en zelfs de poep begint ernstig op normaal te lijken. Wat het dan wel is (geweest) is me een raadsel.
We zijn nu ook klaar met de door de dierenarts meegegeven antibiotica, dus hopelijk krijgen ze die terugval niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:27

Ik ben benieuwd hoe het nu met de puppen gaat?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:17

ik ben er ook erg benieuwd na!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:22

Sorry, ben heel weinig op internet geweest. Met de puppies gaat het geweldig! :D Het is ongelooflijk hoe ze opgeknapt zijn. Sinds een paar dagen kan ik zelfs eindelijk de vacht zien glanzen, dat was voorheen niet zo. Is toch een mooi teken van gezondheid, dacht ik zo. Ze poepen normaal, eten goed en graag en zijn drukker dan ooit.
Gelukkig heb ik begin volgende maand eindelijk een ander huis met een stuk grond zodat de puppies en onze hond thuis lekker bij elkaar kunnen spelen in de tuin. Hopelijk gaat dat goed als ze bij elkaar zijn.
Bedankt iedereen voor alle tips en het meedenken!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:26

Geweldig! Zijn al je inspanningen niet voor niets geweest. Ben wel benieuwd naar foto's van de pups. Wat voor soort honden zijn het?
Nogmaals veel succes met je hondjes maar het gaat helemaal goedkomen zo!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:33

Foto´s plaatsen wordt lastig. Ik heb geen internet thuis. Slecht bereik in het huis. Wellicht is het mogelijk in het nieuwe huis! Ze zijn allebei lichtbruin met een witte punt aan de staart. Het mannetje heeft een roze varkensneusje en de mooiste felgroene ogen die er zijn. Het vrouwtje heeft een gitzwarte neus en zwarte ogen.
Het ras is Podenco Canario. Een soort wind/jachthond die hier veel gehouden wordt. Het valt al op dat ze hier geen moer om dat ras geven, ze worden uitzonderlijk slecht behandeld door de eigenaren. Gebruikt in het jachtseizoen en wie niet goed genoeg functioneerd wordt afgeschoten of gewoon ergens achtergelaten. Hele dagen met zijn 20-en achterin een camionet en maar hopen dat de baas eens een keer klaar is met zich bezatten in de kroeg en ze ook eindelijk uit die auto kunnen en water kunnen drinken. Kortom, ik hoop deze twee een mooi leven te kunnen geven en wellicht een klein voorbeeld te zijn voor de mensen hier om te laten zien hoe het ook kan.