(Afghaanse) windhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

(Afghaanse) windhonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 21:47

Hoi allemaal!
Ik kijk regelmatig hier bij Beestenboel, maar mijn favoriete ras ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen! Dus ik dacht, laat ik eens een topic openen om te zien of er meer afghanen-fans of windhonden-fans in t algemeen op bokt zitten :D
Kunnen we verhalen en ervaringen uitwisselen.. want ja, dit jaar hoop ik eindelijk mijn eerste echte eigen afghaan te gaan krijgen :D

Vooral de Saluki's en Afghanen heb ik altijd al super gaaf gevonden qua uiterlijk, maar sinds ik er achter ben gekomen dat het ook nog eens zo'n heerlijke relaxte en lieve honden zijn qua karakter heb ik besloten op zoek te gaan naar een pup! En dan wel eentje van het bergtype, die zijn wat stoerder en eigenwijzer :))
Nog niet zo makkelijk om een pup te vinden trouwens, want het aantal fokkers van Saluki's en Afghanen is nog net niet op één hand te tellen.

Een van mijn favorieten is deze superstoere jongen, wát een verschijning! Ik heb hem helaas niet meer in het echt mogen zien, hij is een maand voordat ik bij de fokkers ging kennismaken overleden -O-
Afbeelding

Dus, vertel :Y)
Ik weet dat ze niet onwijs populair zijn, maar er zijn toch vast nog wat meer windhonden-liefhebbers op bokt :D

En misschien kunnen we ook nog wel wat vooroordelen wegwerken :Y) Want tis altijd jammer dat mensen denken dat afghanen domme, knetterwilde showdieren zijn

Mizora

Re: (Afghaanse) windhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:58

Hier nog een windhondenliefhebber. Ooit hoop ik een Whippet en misschien zelfs wel een Azawakh te hebben. Zeker die laatste vind ik prachtig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:05

Azawakh honden ken ik niet echt, die zijn volgens mij echt onbekend in Nederland, niet?
Whippets vind ik inderdaad ook heel erg leuk :j En Sloughi's ook trouwens :)

Wat gaaf dat je ook een windhond wil! Het schijnen echt heerlijke rustige huishonden te zijn als je ze elke dag wat beweging geeft :D
Wil je er ook mee gaan coursen of showen?

Ik ben vorige maand eens gaan kijken bij een windhondenshow in Duitsland, daar liep echt van alles wat, en echt super gave dieren liepen er tussen! Al kan ik nog niet alle rassen uit elkaar houden :Y)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:31

Hier ook een fan van windhonden. Heb stage gelopen bij Ierse wolfshonden. Ben ook groot fan van de whippet, greyhound en deerhound!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:50

Daarvan zijn de fokkers in Nederland en Duitsland bij elkaar op één hand te tellen. Als er eens per jaar een nestje van is in Nederland is het veel. Op de grootste honndenshow van Nederland (waar en de naam ben ik even vergeten). Waren drie Azawakh, als ik het goed begreep van 2 mensen. Vader en zoon, en dan nog één losse.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:03

Goh wat gaaf, Leandra, stage lopen bij wolfshonden! Ook gave dieren, al hou ik zelf niet zo van die ruwe vacht :Y)
Wat heb je gestudeerd dat je daar stage ging lopen?

Ja jammer is dat he Mizora! Zonde, dat zo'n mooie rassen toch zo onbekend blijven. Dat heb ik ook heel erg bij de Saluki's, daarvan vind je ook hooguit een paar nestjes per jaar in nl.. Maar das wel leuk dan dat jij er wel eentje wil!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:25

Ik heb de opleiding paraveterinair dierenartsassistente gedaan. Daarvoor moest ik stage lopen ook bij een kennel. Ik had het geluk dat er een Ierse wolfshonden kennel in de buurt was. Heb het daar echt super naar mijn zin gehad. Ook honden van pup tot goede showhond op zien groeien.
En kan idd vertellen dat ze echt super gaaf zijn. Heerlijk relaxed in huis en lekker dol buiten.
En ze denken soms dat ze schoothonden zijn:
Afbeelding
Afbeelding

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:05

Dom? Ik heb altijd begrepen dat de Afghaan een van de slimste hondenrassen is.
Ze hebben wel een bepaade air en wat arrogantie om zich heen hangen...Whahaha...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:09

Ik meld me!!! :D
Wij hebben vroeger een Afghaan gehad. Ik was nog kind, maar kan me herinneren dat het een onwijs lieve hond was.
Het was een teefje en dan Black and Tan.
Ze was helemaal niet arrogant, heel lief voor ons en behoorlijk waaks.
Mijn oom kwam eens bij ons de ramen boven lappen, aan de buitenkant, maar die kon de tuin dus niet in.
Mijn moeder had dit gedrag helemaal niet van onze hond ingeschat dus gezegd dat mijn oom zo de tuin in kon.
Nou, dat kon dus niet :D

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:10

Eigenlijk vind ik het helemaal niet jammer dat deze honden vrij onbekend blijven. Zeker als het op een gegeven moment een modehond wordt, krijg je al die door gefokte dieren. Vandaar dat ik ze liever wat onbekender zie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 11:39

Hahaha, geweldig die wolfshonden :D Wat een kalf, zo op je schoot :)) Gewoon net een knuffel he!

Klopt Chichiba, het zijn ook ontzettend slimme honden, maar gewoon net zoals katten heel erg eigenwijs. Er is eens een test gedaan met heel veel hondenrassen en voer, en het ras dat het eerst het voer te pakken had werd bestempeld als slim.. maarja, een afghaan heeft gewoon zoiets van, 'ja dahaag, je denkt toch niet dat ik al die moeite ga doen voor een beetje voer he, daar heb ik mijn personeel voor :evaw: ' :') Dus worden ze door veel mensen gezien als domme honden -O-

Wat leuk dat je er ook een hebt gehad ragebol :D Black and tan is een gave kleur!! Ik ken er ook eentje met die kleur, die lichtbruine streepjes bij de wenkbrauwen, echt zo gaaf he :)) Grappig dat jullie hond zo waaks was, dat schijnt nogal te verschillen he.

En inderdaad, het heeft ook voordelen dat de honden vrij onbekend zijn. Maar het nadeel is natuurlijk wel dat eigenlijk alle honden aan elkaar verwant zijn, en fokkers echt naar het buitenland moeten voor een goede reu en nieuw bloed. Maar het is wel fijn dat het wereldje zo klein en gezellig is dat iedereen elkaar kent op keuringen :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:05

ik ben een fan van de windhonden.
ol heb ooit een kruising whippet gehad.
een erg snel en energie volle hond.
ooit miss nog een mooie greyhound

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:33

Leuk, booster :D

Ook nog mensen die wel eens bij coursings zijn geweest of mee hebben gedaan?
Een kennis van me wil daar dit jaar eens mee gaan beginnen met z'n afghaan, dus ik ben benieuwd :D Lijkt me in ieder geval wel gaaf om eens te zien :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:40

Ik woon in Duitsland en 3 jaar geleden hadden ze hier een soort van braderie die helemaal op dieren gericht was. Furstenauer Tiertagen heette het.
Enfin, daar hadden ze dus een baan voor windhonden gerealiseerd.
We wilden nog vragen of onze knor (kruising Whippet x ? ) mee mocht lopen. Maar ik durfde niet goed, ze renden wel achter zo'n konijnenvel aan, maar onze knor zou onze knor niet zijn als ze ineens bedacht dat ze ook wel eveb op de markt kon gaan kijken. Er zat geen hek om de baan namelijk.

Maar jemig wat gingen die Ieren en Deerhounds nog hard zeg.
Kennis van me heeft ze gefokt. Ik vind het superlieve honden. Afgelopen winter kon ik van een fokker nog een pup voor niks krijgen. Fokster werd opgenomen in het ziekenhuis en de teef lag net 6 weken met pups, pups mochten nog niet weg dus.
Gelukkig konden ze via de rasvereniging iemand vinden die voor de hele bups heeft gezorgd, anders had ik ze allemaal hier gehad :D
Maar ja, het is nooit goed om met een heel nest te gaan slepen, ben blij dat ze het anders op hebben kunnen lossen. Ik heb de pup ook met pijn in mijn hart afgewezen ;)
Vriendje wilde er ook echt geen hond bij en zeker geen van een meter hoog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:47

:)) Ja het zijn echt bijna pony's he :') Zo groot. Super gaaf wel!
Voor dat rennen hebben ze meestal wel een licentie nodig. Dan moeten ze eerst in hun eentje een aantal oefen-rondjes rennen op verschillende dagen om te kijken of ze wel genoeg op de haas gefocust zijn. Haha inderdaad, stel je voor dat ze er ineens vandoor zouden schieten alle richtingen op :')

Die kraampjes bij de windhondenshows hebben trouwens echt gave spullen :j Die kennis van me heeft daar zo'n brede handgemaakte leren halsband gehaald, maar GAAF dat dat ding is!! :wow: En ik maar aan t zoeken op internet :Y) Nee, das echt de moeite waard om eens te gaan kijken als je leuke windhonden-spullen zoekt :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:01

Tja en weet je wat het ook nog is....
Ik heb er 3 jaar over gedaan om dat jagen op zicht een beetje onder controle houden.
A ze heeft nog nooit een prooi kunnen vangen, omdat we haar daar nooit de kans voor gaven en B ik heb zo gruwelijk mijn best gedaan om leuker te zijn dan een konijnen. En geloof me, dat valt niet mee als je een kruising windhond hebt.
Stel je voor dat ze me matsen en dat ze een keer de baan op mag, dan is al die training voor niks geweest.
Dan gaat ze me echt niet meer leuker vinden dan een sappig konijntje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:15

hier ook een windhonde liefhebber
we hebben er nu nog 2, vorig jaar oktober ons 10 jarige galgo meisje in moeten laten slapen, ze was op
nu hebben we nog een whippet en een galgo reu
onze whippet is erg fel dus ik denk niet dat ik nog gauw weer een whippet zou nemen
galgo's zijn zo ontzettend lief <3
Afbeelding
loekie 11 jarig poedeltje, katara de poes,bella de whippet 7 jaar en javier de galgo 9 jaar

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:23

Leandra schreef:
Ik heb de opleiding paraveterinair dierenartsassistente gedaan. Daarvoor moest ik stage lopen ook bij een kennel. Ik had het geluk dat er een Ierse wolfshonden kennel in de buurt was. Heb het daar echt super naar mijn zin gehad. Ook honden van pup tot goede showhond op zien groeien.
En kan idd vertellen dat ze echt super gaaf zijn. Heerlijk relaxed in huis en lekker dol buiten.
En ze denken soms dat ze schoothonden zijn:
Afbeelding
Afbeelding

Heyyyyyy, bij Jon en Sonja :-)

Ik fok ierse wolfshonden. Heb 4 volwassen honden en op dit moment een nest pups van 5 dagen jong. Het zijn er 12.
Mijn eerste ier kwam van Jon en Sonja. Wanneer was je er? Wie weet heb ik je wel gezien :-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:27

ik vind ieren echt geweldig maar een aantal jaren geleden was de leeftijds verwachting erg laag bij dit ras
is dat inmiddels veranderd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:29

Nou ja, op zich begrijpen ze volgens mij wel het verschil tussen een echt konijn en de haas van de renbaan :) Ik ken mensen die thuis konijnen hebben en waar de honden niet naar omkijken en op de baan toch prima achter de haas aan schijnen te gaan :)

Ja zijn whippets toch zo fel?
Leuke foto! Grappig, dat witte maskertje :))
Zijn dat normale leeftijden voor dat soort windhonden, rond de 10 jaar?
Van afghanen weet ik dat ze rond de 13-14 worden, dat verbaasde me eigenlijk wel voor zo'n grote hond, dat zijn toch mooie leeftijden :j

Oew tokedri, wat leuk :D Heerlijk zeg, dat je n nestje hebt :D 12 pups? :wow: Jee wat een hoop, of is dat normaal bij Ierse wolfshonden? *foto!* :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:31

Het gaat niet om mijn konijnen thuis ;)
Het gaat om de konijnen, hazen, fazanten, en ander spul in mijn weiland.
Nu kan ik mevrouw nog terug fluiten.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:33

8nnemiek schreef:
Nou ja, op zich begrijpen ze volgens mij wel het verschil tussen een echt konijn en de haas van de renbaan :) Ik ken mensen die thuis konijnen hebben en waar de honden niet naar omkijken en op de baan toch prima achter de haas aan schijnen te gaan :)

Ja zijn whippets toch zo fel?
Leuke foto! Grappig, dat witte maskertje :))
Zijn dat normale leeftijden voor dat soort windhonden, rond de 10 jaar?
Van afghanen weet ik dat ze rond de 13-14 worden, dat verbaasde me eigenlijk wel voor zo'n grote hond, dat zijn toch mooie leeftijden :j

Oew tokedri, wat leuk :D Heerlijk zeg, dat je n nestje hebt :D 12 pups? :wow: Jee wat een hoop, of is dat normaal bij Ierse wolfshonden? *foto!* :D

12 Is best veel.
Hierbij een foto toen ze net geboren waren:

Afbeelding

Afbeelding

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:35

spatter schreef:
ik vind ieren echt geweldig maar een aantal jaren geleden was de leeftijds verwachting erg laag bij dit ras
is dat inmiddels veranderd?

We doen er alles aan om ze ouder te laten worden. Helaas is een jaar of 7 a 8 nog steeds gemiddeld.
Pas hadden we een clubdag en er waren er een heel stel van 8 jaar en ouder en er was er zelfs een van 12 en een half!!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:36

ooooow........ <3
Stom vriendje van mij! Er kan best nog wel een hond bij.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:38

Ragebol1977 schreef:
ooooow........ <3
Stom vriendje van mij! Er kan best nog wel een hond bij.

Tuurlijk *\o/*