Verveelt mijn kat zich?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaap

Verveelt mijn kat zich?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:03

Hello !

Ik ben in het bezit van een nu 2 jarige poes. Ze komt uit het asiel, waar ze door de vorige eigenaren heen gebracht is omdat ze nog wel eens wil uithalen/aanvallen, en dat was gevaarlijk met hun kleine baby. In haar vorige huisje is poes nooit buiten geweest, en dit kan ze bij ons ook niet (flat)

Ik vraag me de laatste tijd af of poes zich niet verveelt.... Ze heeft maar beperkt de ruimte, kan niet naar buiten, en omdat ze in het asiel de andere katten nog net niet opat is ons afgeraden er een maatje bij te nemen.

Er is hier bijna altijd wel iemand thuis, en als we dat niet zijn is poes eigenlijk nooit langer dan 8 uur alleen. Als we thuis zijn is ze de eerste die aandacht krijgt.

Ik heb tientallen speeltjes, van de duurste dingen (kijkt ze niet naar om :') ) tot simpele wattenstaafjes en propjes papier. Echter zie ik poes hier maar sporadisch mee spelen (al hoor ik snachts wel vaak een balletje tegen de deur ketsen, is ze een nachtspeler?) Als ik echter een balletje voor haar weggooi, is ze dit na 3 minuten zat en gaat ze languit liggen.

Poes sloopt niet, is vrolijk en komt kroelen, maar toch heb ik zo het idee dat ze zich verveelt... Zit dit tussen mn oren? Wie stelt me gerust. En wie heeft er tips om poes meer bezig te houden?

Jodieee

Re: Verveelt mijn kat zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:06

ZO te zien heb je genoeg beweging voor je kat, katten zijn opzich al vrij op zichzelf dus een maatje is lang niet altijd goed ( onze kat moet je absoluut niet met een ander samen zetten )

Is de kat van jongs af aan wel gewend om naar buiten te kunnen?

waar haal je het idee van dan dat ze zich verveelt als ze geen echt tegenstrijdig gedrag vertoond?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:10

Ja dat weet ik dus niet zo goed, waar ik dat idee vandaan haal... Ben bang dat het tussen me oren zit, maar het gevoel dat katje ongelukkig is laat me maar niet los...

Savonds rent ze vaak op en neer door het huis en ze valt mij ook soms ECHT aan, alsof ze iets zoekt om op te jagen. Maar het feit dat ze verder niet echt speelt en doodleuk gaat liggen als ik wel met er wil spelen baart me zorgen.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:14

Misschien mist je kat het 'jagen'.
Onze kat komt 6 x in de week thuis met een muis,vogel,rat,vis etc.

Je hebt ook van die speelgoed muizen die wegschieten op het moment dat je dichtbij komt, misschien wel een idee?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:17

Heb je een leuke krabpaal zodat vanuit de hoogte alles kan bekijken? Zoek dingen die haar stimuleren zoals van die puzzel-dingen, leuke speelmuisjes, zo'n knisper-doorsluip-buis, hengel met dingetje aan het eind. En ze hoeft toch ook niet de hele dag te spelen? Als ze haar speelminuten heeft is het toch goed. En anders moet je met haar gaan spelen, zorgt dat ze gaat spelen. Poezen hoeven niet perse naar buiten; er zijn genoeg poezen op een flat die zich daar prima vermaken. Ze weet toch niet wat ze mist, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:17

Mijn poes van 4 mnd is niet veel actiever ;) ze rent vooral s'avonds als een malle door het huis (ala gekke 5 minuten) Ze komt ook niet buiten (flat) Daarbij is het vrij normaal dat een kat 14 uur per dag slaapt :) En binnen katten meestal 4 uur meer :) Ik zou me geen zorgen maken, ze doet gewoon katten dingen :)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:18

Lisann: Dat zou een goeie zijn ja! Eens kijken of ze die hier verkopen bij de dierenspeciaalzaak.... Kom net ineens ook op t idee van een laserlampje.

Hoe zie je t eigenlijk, als een kat ongelukkig is?

Sheela: Bedankt voor je reactie. Hengeltjes, speelmuisjes, sluipbuis, ik heb t allemaal. Maar ze vind t 3 minuten leuk en gaat dan liggen en er naar kijken. Ook als je met er speelt is dit maar even leuk. Of ik heb gewoon een niet speelse kat gekocht :') kan ook.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:20

Mossel: bedankt voor de geruststelling :). Ik ben van bij mn ouders thuis buiten katten gewend, misschien dat het inderdaad daar aan ligt.

Zou wel heel graag het balkon af willen zetten zodat poeslief daar lekker in de zon kan liggen, maar vriend weigert. Heb er laatst wel op t niet afgezette balkon gelaten maar toen stond ze binnen 2 minuten op de rand. Heb er toen in paniek er vanaf gehaald en binnen neergezet, want vallen van 4 hoog op tegels leek me geen goed idee.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:21

Toen mijn kat ( ziekjes was het op dat moment ) maar ik neem aan dat ongelukkig hetzelfde toont.

Zijn blik werd loom ( niet helder uit zijn ogen ) activiteit veranderde plots. En de vocht werd dof.

ik denk dat dit soort verschijnselen vooral dat aangeven.
Ze kunnen denk ik ook heel schuw of agressief worden.

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:23

Ik heb mijn kitten voordat m,n balkon was afgezet elke keer aan een je naar buiten gedaan, ging erg goed bij mij nu is het gelukkig kat proef :D
Ze liep dan aan een lijntje van 5 m wel zo vast gezet dat ze niet bij de rand kon komen := Moet er ook niet aan denken dat ze van 7 hoog naar beneden valt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:23

Misschien kun je iets van voedselverrijking met haar doen? Dus lekkere brokjes weg gooien waar ze achteraan kan om ze te 'vangen' of een cat activity fun bord kopen. Mijn binnenkat heeft zo'n bord en daarmee moet hij dus echt wat doen voor zijn eten.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:25

Heb je geen afgesloten galerij?
Waar ze lekker heen en weer kan rennen?
Zonder dat ze op de rand van iets kan gaan staan?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:25

Poeslief weigert tuigjes, als ik die om probeer te doen gaat ze compleet door t lint. Ik ga er niet dwingen als ze t zo onprettig vind. Dus aan een lijntje naar buiten is helaas niet mogelijk.

Flew, kun je meer over zo'n cat activity fun bord vertellen?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:27

Fujita Amor: Nee helaas, anders kon ze daar inderdaad lekker rennen. Alleen een trappenhuis, waarvan beneden de deur naar buiten vaak open staat (sluit niet helemaal lekker) dus als de dood dat ze naar buiten rent, de 50 kilometer weg op.

Een binnenkat was een weloverwogen keuze, en we hebben in het asiel ook specifiek gevraagd naar een kat die echt naar buiten kan, maar begin gewoon te twijfelen of t voor katjelief wel t beste is.

Overigens heeft poes bij ieder raam dat we hebben een lekker zacht plekje waar ze kan liggen, en daar maakt ze ook gebruik van. Kijkt vaak naar buiten, naar de bomen, naar de weg, naar de lichtjes in t kantoor aan de overkant.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:30

Ik denk dat ze inderdaad gewoon het buitenleven mist.
Het jagen wat katten doen

Wij hebben een binnen en buiten kat
En als je de buiten kat binnen houdt dat mauwt hij ook eerst heel erg en dan gaat hij gewoon echt zich vervelen omdat hij buiten mist.

Kon je kat in het asiel buiten verblijf in?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:33

Ik heb een binnen- en een buitenkat. Mijn buitenkat is niet binnen te houden, die haalt mijn hele huis overhoop en krabt alles stuk (meubels, houden deurkozijnen, planten, e.d.), als ze niet naar buiten kan. Overigens is ze in de wintermaanden wel een stuk meer binnen, door het weer, maar nu in deze tijd, komt ze alleen 's nachts binnen om te slapen. Overdag loopt ze in en uit, waarbij ze 2 tellen binnen is voor hapje en een slokje en vervolgens rent ze weer hard naar buiten. :D

Mijn binnenkat is een binnenkat geworden, omdat zij twee zware hartafwijkingen heeft en dus snel moe is. Ze is ook niet geholpen, vanwege te hoog risico bij die ingreep en aangezien we niet op een nestje zitten te wachten..... :+
Ze is heel happy binnen. Ze geniet van haar rust en trekt zich regelmatig gewoon terug op de zolder of ergens boven. Ze neigt helemaal niet naar naar buiten gaan. Ik denk dat ze wel weet dat er meer is, aangezien onze buitenkat wel door die deur verdwijnt en ze door de open deuren/ramen echt wel ziet dat er meer is buiten onze muren. Ze maakt niets stuk, speelt regelmatig en rent ook graag heen-en-weer, om vervolgens heerlijk te gaan slapen. Ze zou de twee jaar niet halen en wordt deze zomer alweer zeven jaar. Ze ziet er goed uit, heeft er wel eens slechter uitgezien en dan dachten we ook dat ze het niet lang meer zou maken. Schiet mij maar lek, maar ze doet het super. Ik vind zelf dat katten eigenlijk wel een buitenleven nodig hebben. Maar er zijn uitzonderingen.

Mijn binnenkat jaagt trouwens graag op vliegen en muggetjes. :D En ze is ook dol op de haarelastiekjes van dochterlief en mij. :+
Die schiet ze de hele kamer door en dan erachter aan sprinten. Wattenstokjes, ook leuk. :j

Mijn katten zitten goed in hun vel, zijn slank, ondanks dat hun bakjes altijd vol zitten (brokjes), glanzen en hebben veel levenslust.

Wat jouw katje betreft; je verhaal klinkt alsof ze het prima maakt op zich, maar het jagen zou ze zeker kunnen missen. De ene kat is energieker dan de andere kat, dat moet je ook niet vergeten. Ik heb twee gekken hier rond lopen, maar mijn binnenkat is wel rustiger, maar ook een paar jaartjes ouder en heeft natuurlijk die fysieke problemen. Ik heb vroeger ook een katje gehad, die ook niet binnen te houden was (ik woonde toen middenin de stad op een etage). Die brak de boel af en hield me de hele nacht wakker. Eenmaal buiten werd ze veel rustiger. Helaas is die doodgereden. ;(

Ik denk dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken wat jouw binnenkat betreft, maar zoek idd naar iets waarbij ze iets kan met haar jaaginstinct. :)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:33

In t asiel was een overdekt en afgeschermd buiten verblijf. Meer binnen dus, maar met 1 open want waar gewoon van dat stalen gaas zat. Dus wel buiten lucht.

Poes is echter nooit buiten geweest. Hier niet en bij der vorige adresje ook niet.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:35

Sjaap schreef:
Flew, kun je meer over zo'n cat activity fun bord vertellen?

Filmpje van een kat die ermee bezig is: http://www.youtube.com/watch?v=gzGSrDvuE_A

Ik heb er bij mijn kat eerst 'lekkere' brokjes in gedaan zodat het natuurlijk even extra interessant was. Tegenwoordig krijgt hij gewoon zijn dagelijkse portie brokjes erin, zodat hij er eten uit kan pakken wanneer hij wil. :)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:36

Twiggy2008: Poes ziet er verder keurig gezond uit. Misschien wil ik inderdaad ook wel gewoon even horen en gerustgesteld worden dat een binnenkat echt niet zielig is ;).

Vliegen en muggen jaagt ze inderdaad op, en elastiekjes vind ze ook wel leuk, alleen alles maar zo kort...

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:38

Flew: bedankt voor de link naar t filmpje :D. Leuk ding, gelijk eens googlen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:39

Sjaap schreef:
Twiggy2008: Poes ziet er verder keurig gezond uit. Misschien wil ik inderdaad ook wel gewoon even horen en gerustgesteld worden dat een binnenkat echt niet zielig is ;).

Vliegen en muggen jaagt ze inderdaad op, en elastiekjes vind ze ook wel leuk, alleen alles maar zo kort...

Het is net een mens, joh, ze zijn allemaal anders. ;)
Wel lief van je dat je het beste wilt voor je katje. Als ze nooit echt buiten is geweest, weet ze echt niet wat ze mist, hoor.
En zo te lezen is ze maar weinig echt alleen, dus...... Wij hadden eerst Beertje (die kat met hartafwijkingen) en dachten ook dat ze allenig was, dus toen kwam Tijgertje erbij. Was geen succes. Ze tolereren elkaar, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dikke vrienden zijn ze nooit geworden. Gelukkig hebben ze hier ruimte genoeg om hun leventje langs elkaar heen te leven. Maar ik neem nooit meer twee katten. Dus daar zou ik ook niet aan beginnen als ik jou was. Katten zijn behoorlijk solitaire dieren, dus......

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:41

Graag gedaan hoor. :) Mijn kat (senior) is ook niet zo actief met spelen enzo, maar door brokjes gooien en het activitybord is hij toch nog redelijk in beweging. :)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 17:42

Ja precies, we willen ook echt geen 2e, als we zien wat ze met de andere katten in t asiel deed..... ze eet ze bijna op.

Zooplus heeft super leuke dingen voor poeslief zie ik nu :D Vanavond eens online shoppen!

Bedankt voor t meedenken allemaal trouwens :) Zat er stiekem al aan te denken of katje niet ergens anders veel gelukkiger zou zijn, maar ik krijg nu weer wat hoop :D