Hoe hond totale rust laten houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Talsha

Hoe hond totale rust laten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 17:24

Om een lang verhaal kort te maken val ik direct maar even met de deur in huis. Als er ergens nog vragen over zijn of iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!

Om problemen voor te zijn ben ik op zoek naar tips om mijn hond (in elk geval) de komende week rustig te houden. Afgelopen woensdag zijn we wezen zwemmen en daarna kwam ze ineens op 3 poten uit het water. Wel wou ze gewoon door spelen. Dit natuurlijk niet gedaan en vervoer gebeld of die ons op kon komen halen. Daarna heb ik haar thuis rustig gehouden en gekeken of ze in de volgende dagen beter ging lopen. Dit was maar half het geval, waardoor ik vanmorgen de keuze heb gemaakt om de dierenarts te bellen voor een afspraak. Daar komen we net vandaan en zijn er foto's gemaakt van haar poot.
Op deze foto's was geen breuk te zien, maar de orthopeed heeft ook nog even naar mijn hond zelf gekeken en de linker teen van haar linkerpoot was toch niet goed. Dit is of een ontsteking in de spier/pees of er zit een scheur in het bot die niet te zien is op de foto's. De komende week krijgt ze pijnstilling en een antibiotica kuur. Nou is mijn hond op het moment nog wel redelijk rustig, maar dit zal niet lang meer duren.

Ik ben best fanatiek met mijn hond en dus is zij gewend om veel te doen. O.a. lange wandelingen, mentale spellen (speuren, appel), fietsen, zwemmen, enz. Maar nu moet ze dus absoluut rust houden. Dit gaat vaak een dag of 3 goed en dan wordt ze drukker en moet ze echt even wat doen. Dit gaat hem dus niet worden.

Nou is ze op het moment ook nog rustiger door de pijn vermoed ik. Ik ga dus zodadelijk met de pijnstilling beginnen en vermoed dat ik dat morgen/overmorgen echt ga merken.

Dus om echte problemen voor te zijn, heeft er iemand tips om mijn hond de komende week toch in elk geval mentaal nog een beetje bezig te houden?

*edit*
Ik zag dat mijn titel in strijd is met mijn laatste zin, maar wat ik dus bedoel is lichamelijk zo goed als totale rust en haar mentaal wel bezig houden.
Laatst bijgewerkt door Talsha op 03-06-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:26

Wat je kan geven zijn valeriaan tabletjes, dat gaf ik ook eens aan een hond.

Talsha

Re: Hoe hond totale rust laten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 17:34

Ik zal eens kijken waar ik die kan krijgen! :)
Dit is neem ik aan gewoon homeopatisch?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:35

Ja kruidvat heeft dat, je mag er 3 op een dag geven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:37

Ik heb een hond met een blessure. Ik geef hem een kluif als hij druk begint te worden en als ik buiten bezig ben, zet ik hem buiten in een redelijk grote puppyren. Ook heb ik een bench en daar leg ik hem in als ik weg ga.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:42

Mijn hond heeft ook valeriaan gehad idd, en hem gaf ik dan kauwbotten in de tuin. Hij ging dan wel lekker in de zon met zijn bot liggen. Je zou ook een kong kunnen doen, en die vullen met wat lekkers. Zelf doe ik er brokjes in gemengd met vlees, dan is het moeilijker voor de hond om het eruit te krijgen. Dan zijn ze lekker bezig, maar lopen ze niet zoveel.

Sterkte met je hond!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:45

Waarom hebben ze er geen spalkje omheen gedaan zodat ie hem iig recht houdt, en het wat steviger zit?

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 17:47

Dit omdat mijn hond er wat dat betreft niet genoeg pijn aan heeft. Omdat zij ook momenten heeft dat ze er wel gewoon op loopt. Het valt vooral in de draf *hoe noem je dat bij honden? :+ * op dat zij pijn heeft en nadat ze op staat. Om die reden wouden ze het eerst zo proberen, maar moest ze dus wel rust houden :)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:49

aha, okee. Ik denk dat ik er toch om gevraagd had, maar ik snap hem. wbt totale rust zou het echt niet weten, mind-spelletjes doen :j Maar iig heel veel sterkte de komende tijd!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:51

He wat jammer dat dit gebeurt is, zou een drukverbandje misschien helpen dat alles binnenin het pootje niet gaat bewegen?? (ja ik zeg zomaar wat hoor) en idd eee kauwkluif??
sterkte met Donna, ik vind het echt heel sneu voor jullie :(:) :(:)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:53

wellicht is dit een optie en dan in een kleine kamer, of grote bench opsluiten zodat ze niet uit enthousiasme toch gaat springen / rennen / schudden en weet ik wat ze nog meer verzint om er wat lekkers uit te krijgen!

http://www.dursydog.nl/productgroep/324 ... enpuzzels/

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 18:09

Mensen tot nu toe bedankt voor de tips!

Heb net een kong gehaald. Leverpastei bevat niet veel energie en kleurstoffen toch? Want het wordt er natuurlijk niet beter op als ik haar dat allemaal ga geven om haar bezig te houden.

Heb ook even een bot gekocht waar ze niet veel energie door krijgt, maar wel een tijdje mee kan doen.

De valeriaan tabletten ga ik morgen even navraag over doen bij kennissen. Ze komen morgen terug van vakantie en zitten nogal in het homeopatische wereldje (daar heb ik absoluut niks tegen als dat wel zo overkomt!) en zij kennen mijn hond. Anders had de dierenwinkel ook nog wel druppels, maar dat was meer voor honden die angstig waren voor onweer enzo.

Ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar mijn bench hier naar toe laat komen. Daar heeft ze echt al een aantal jaar niet meer ingelegen, maar ik wil toch ook zeker weten dat ze geen gekke dingen doet als ik niet thuis ben.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 18:14

Heb net mijn moeder maar even gebeld (mijn bench staat daar in de schuur) en die komt morgen hier naar toe :) .

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:18

Vaak zie je wel dat ze wat wennen aan rust. Mocht je weer wat met hem lopen, dan adviseren ze vaak zo veel mogelijk rechte lijnen lopen aan de riem.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:42

zo te zien heb jij ook een mechelaar. ik zou het speuren uit gaan werken in denk spelletjes. ik zou ook nieuwe commando's aan gaan leren. bijvoorbeeld met zijn neus dingen aan raken. rechter hand moet ze met haar neus aanraken, linker hand geeft snoepje. kan je danuit bouwen naar allerlei voorwerpen aan raken. allerlei spelletjes om haar dus geestelijk wat moe te maken. heel veel succes en sterkte

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 12:16

Ik heb inderdaad een mechelse herder.
Die tip kreeg ik inderdaad gisteren ook van een vriendin van mij! En ga ik ook zeker gebruiken. Ze gaf ook als tip om google even rond te speuren naar trainings filmpjes voor zulke dingen, omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb :) .

Mensen heel erg bedankt voor alle tips!

Als mensen nog andere tips hebben hoor ik die graag :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:17

Nee geen tips, maar ik wil je wel nog even veel sterkte wensen :(:) En Donna natuurlijk ook :)

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 12:31

Bedankt :) . Het gaat wel goed komen hoor. Het vraagt alleen een beetje creativiteit van mijn kant *waar ik niet heel erg goed in ben :+*.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:21

Talsha schreef:
Bedankt :) . Het gaat wel goed komen hoor. Het vraagt alleen een beetje creativiteit van mijn kant *waar ik niet heel erg goed in ben :+*.

ik deed in de kong ballen altijd wat pindakaas , mocht je dit niet willen heb je ook speciale vullingen te koop in de dierenwinkels.
vaak wil het wel helpen om zelf ook meer op de bank te gaan hangen om de rust te bewaren.
ik heb zelf ook 2 hyper hondjes die veel energie hebben en het liefst de hele dagen rennen , maar toen ik na een operatie zelf 2 maanden plat moest , namen ze daar maar genoegen mee , ik kon ze simpelweg niet uitlaten. wel had ik natuurlijk geregeld dat ze door een ander op zijn tijd mee genomen werden en dat ze konden uitrazen , maar heb ook wel eens 1,5 week gehad dat ze genoegen moesten nemen met 2 kleine rondjes op een dag , zielig maar het was ff niet anders ,,

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:31

Wij zijn weer terug van de DA. Op zich goed nieuws. Mijn hond mag weer wat doen. Wel heeft zij een gewrichtsontsteking. Springen is ten strengste verboden voor de komende maand. Hopenlijk is het tegen die tijd weg. Zo niet wordt het chronisch en zal ze een gewrichtsinjectie krijgen. De DA hoopt dat het zo verbeterd, want dan heelt het ook mooier. Wel zal het allemaal nog even duren. Hij zij al, ze kunnen beter wat breken dan zo een kneuzing :+ .

De kong vul ik met leverpastei in combinatie met wat brokken. Dan doet ze er gemiddeld 45 minuten mee.

Heb net ook een nagelschaar gehaald (in combinatie met een vijl). Dit om de nagel aan haar linker teen wat korter te houden dan de rest. Zodat ze niet elke keer de grond ermee raakt en het dus iets meer rust krijgt.

De komende weken krijgt ze nog metacam, maar dan voor de helft van haar gewicht.

Wel zit ik met een ander klein probleempje. Ik wil haar eigenlijk ook zo weinig mogelijk trappen laten lopen, maar om in mijn woonkamer te komen moet ik een trap met 6 treden af. Hebben mensen daar misschien nog creatieve ideeen voor? Ik zat zelf al te denken aan een plank en daar latjes opmaken en er dan voor zorgen dat ze alleen maar via daar kan lopen. Maar moet dan ook nog een oplossing bedenken om ervoor te zorgen dat de plank gaat blijven liggen.
Tillen is ook een optie, maar ik ben fysiek eigenlijk nog niet weer fit genoeg om dit meerdere malen op een dag te doen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:21

Je kunt ook vloerbedekking of rubber op de plank maken, dan lopen ze er vaak ook goed overheen. Op internet zijn ze ook wel te vinden, mocht je een voorbeeld zoeken. Zelf maken lijkt me het goedkoopst, want ze zijn behoorlijk prijzig.
Succes, en fijn dat het al zoveel beter gaat!