gerbils of hamster? (evt. ratjes)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

gerbils of hamster? (evt. ratjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 00:30

Hallo bokkers!
Ik krijg een huisdier en heb nu 3 diertjes gezien... een rat die super lief is! gerbils die ik leuk en schattig vind en een hamster die mijn hart heeft gestolen :D
Ratje was de eerste rat die ik ooit aangeraakt heb en was nog een jonkie en beet me niet en was harstikke lief!!! (natuurlijk zoek ik er dan nog zowieso 1 bij :) )
Maar toen kwam ik bij de andere dierenzaak waar ze pikzwarte super hypere gerbils hebben die ik toch wel heeul schattig vond!
Ben ik vandaag wezen kijken en ... ik zag een ONTZETTEND leuke hamster die ook gelijk naar het glas kwam en een leuke kleur had en leuk koppie <3

Nu twijfel ik .. Ik denk dat het ratje het niet helemaal word ,maar ik ben echt verlieft op dat ene ratje!! (dus mocht iemand een rattenliefhebber zijn en zelf ratjes hebben en nog 1 wilt hoor ik dat graag! Dit ratje verdient een geweldig huisje!)
Rat twijfel ik dus over.. ook omdat ik die kleine wel leuk vond ,maar ik weet niet of ik zo'n grote wel durf te pakken .. (ga binnekort wel even een grote rat bezoeken :D )

Hamster wil ik al heel lang ,maar toch houden sommige dingen me tegen.. en gerbil lijkt me ook leuk!

Ik heb voordelen en nadelen van alles opgeschreven :)

Hamster
Voordelen:
-Is vrij op zichzelf
-Lekker actief als ie wakker is
-Schattig en lijkt me gewoon echt leuk :))
Nadelen:
-Avond dier
-bijten (sommige)

Gerbils
-Heel actief ook overdag :)
-Ook schattig :))
-Nieuwschierig
Nadelen:
-Ookal zijn ze tam , ze blijven té actief om eigenlijk echt even geaait te worden (niet lang ,maar gewoon paar minuutjes)
-minder schattig dan hamster XD

Vakantie 's is geen probleem (heb dan een goede oppas al ;) )
Kooi word bij gerbil of hamster een aquarium of terrarium en bij een rat(ten) word het gewoon een traliekooi :) Een ruime!
zowieso word het bij alle dieren 80x50 minimaal.

Tijd heb ik ook ,maar mijn keuze ging dan meer wat naar Hamster aangezien die wat op zichzelf zijn zodat ik er wat minder tijd aan moet besteden dan bijv. aan ratten ,maar MOCHT het dier het nodig hebben heb ik natuurlijki alle tijd. Dat is het niet :)

Wie heeft welk dier? En hoe bevalt het ? watzijn de nadelen ? wat de voordelen?
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 02-06-11 00:43, in het totaal 2 keer bewerkt

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:33

ratjes zijn veel leuker :D veel socialere diertjes, die kun je echt dingen leren. Je moet er wel minimaal 2 nemen. Bij een hamster juist weer geen 2.
En ratjes die passen zich heel erg aan aan jouw dag/nacht ritme, een hamster blijft toch meer echt een nacht/avond dier.

zigranta

Re: Ratjes , gerbils of hamster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:37

Zelf een hamster gehad vond er niet veel aan doordat het beestje wakker was als ik ging slapen.
Een rat heb ik ook gehad en dat is echt heel erg leuk!Heel makkelijk in de omgang.
Gerbils heb ik geen ervaring mee.

Tendance

Re: gerbils of hamster? (evt. ratjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:53

Ratjes zijn ECHT tam te maken. Je kunt ze bij je dragen, zonder bang te hoeven zijn dat ze vallen. Ze zijn sociaal en veel mensgerichter dan hamster en gerbils.
Gerbils zijn over het algemeen te actief om in je handen te hebben en blijven ergens behoorlijk wilde beestjes.
Ook geld het voor hamsters, net als bij Gerbils, dat het niet echt heel sociale dieren zijn + ze zijn 's nachts actief.

Ik zou voor een ratje gaan

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:56

Welk dier van de drie het ook word, kijk ajb eerst bij een opvang.... :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 01:12

Dat ligt eraan ;)
Als het een rat word ,word het zowieso die uit de dierenzaak ,omdat dat de enige rat is die ik zou willen
2de rat erbij zou ik evt. wel bij opvang halen :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:04

Ga aub niet naar een dierenwinkel, allemaal doorfok, ik raad het je echt af

Ratjes zijn leuke dieren en zeker tam te krijgen
Ik heb nu 2 hamsters en die zijn goed actief, ook overdag, je kan het hok erg leuk in richten
Gerbils zijn ook erg leuke dieren maar niet echt knuffeldieren, wel kun je het terrarium leuk in richten :D

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:09

Ik heb jaren lang ratten gehad, geweldige beesten!
Ook hamsters gehad, maar toch minder leuk omdat ze vaak wakker zijn als jij slaapt en omdat ze toch niet zo tam zijn.
Gerbils hebben kennissen van mij gehad en zijn toch meer 'kijk'beestjes.

Als ik nu iets uit zou moeten kiezen, zouden het absoluut weer ratten worden!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:13

Als je echt een dier wil om tam te maken en om op je hand te hebben zou ik idd ook kiezen voor ratte
DIe andere dieren zijn daar niet echt geschikt voor
Ga aub wel naar een opvang, voor beide ratten....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:56

Zeker geen dieren bij een dierenwinkel halen inderdaad...
Daarnaast zijn ratjes hele leuke dieren :j Denk er wel aan dat die een flink grotere kooi nodig hebben dan bv een hamster en dat ze ook meer ruiken dan een hamster. 80x50 is al een mooi grondoppervlak, zorg dan dat 'ie nog eens minstens 60 cm hoog is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:52

Ik vind zelf gerbils érg leuk. Ik had altijd een grote kooi waar ik een complete baal zaagsel in legde (zonder uit elkaar te halen), met er omheen een boel hooi, en dan gingen ze dat zelf helemaal uit elkaar trekken en gangen graven, ik vond dat zó leuk om te zien he :D :D Die beesten zijn zo vrolijk en enthousiast he :)) Altijd, hups, uit t holletje voor eten als er iemand langs kwam.. en ze liepen ook af en toe los door de kamer, hartstikke nieuwsgierige beestjes dus ze rennen dan steeds een rondje, komen weer even over je heen kruipen, weer een rondje hupsen.. ze hebben echt zo'n grappig huppeltje he, net eekhoorntjes :D
Maar om echt mee te knuffelen zijn ze niet ideaal, daar zijn ze te hyper voor.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:38

8nnemiek schreef:
Ik vind zelf gerbils érg leuk. Ik had altijd een grote kooi waar ik een complete baal zaagsel in legde (zonder uit elkaar te halen), met er omheen een boel hooi, en dan gingen ze dat zelf helemaal uit elkaar trekken en gangen graven, ik vond dat zó leuk om te zien he :D :D Die beesten zijn zo vrolijk en enthousiast he :)) Altijd, hups, uit t holletje voor eten als er iemand langs kwam.. en ze liepen ook af en toe los door de kamer, hartstikke nieuwsgierige beestjes dus ze rennen dan steeds een rondje, komen weer even over je heen kruipen, weer een rondje hupsen.. ze hebben echt zo'n grappig huppeltje he, net eekhoorntjes :D

Ja dat bedoel ik :j :')
Ze lijken me echt leuk .. Zo hyperactief.

Wat is makkelijker tam te maken en makkelijker tam... Een hamster of gerbils

_Tara_ schreef:
Zeker geen dieren bij een dierenwinkel halen inderdaad...
Dit heb ik al beantwoord ;)

_Tara_ schreef:
Daarnaast zijn ratjes hele leuke dieren :j Denk er wel aan dat die een flink grotere kooi nodig hebben dan bv een hamster en dat ze ook meer ruiken dan een hamster. 80x50 is al een mooi grondoppervlak, zorg dan dat 'ie nog eens minstens 60 cm hoog is.

Grote kooi komt zowieso! Maakt niet uit welk dier het wordt :D

WinSel schreef:
Als je echt een dier wil om tam te maken en om op je hand te hebben zou ik idd ook kiezen voor ratte
DIe andere dieren zijn daar niet echt geschikt voor
Ga aub wel naar een opvang, voor beide ratten....

Dat hoeft niet persee dat op je hand zitten.. gewoon dat ik erna kan kijken en dat ze dan leuke dinge doen en dat ik ze af en toe aai.
Voor het knuffelen heb ik mijn eigen hondje ;)
WinSel schreef:
Ga aub niet naar een dierenwinkel, allemaal doorfok, ik raad het je echt af

Elin_ schreef:
Dat ligt eraan ;)
Als het een rat word ,word het zowieso die uit de dierenzaak ,omdat dat de enige rat is die ik zou willen
2de rat erbij zou ik evt. wel bij opvang halen :)

WinSel schreef:
Ratjes zijn leuke dieren en zeker tam te krijgen
Ik heb nu 2 hamsters en die zijn goed actief, ook overdag, je kan het hok erg leuk in richten
Gerbils zijn ook erg leuke dieren maar niet echt knuffeldieren, wel kun je het terrarium leuk in richten :D

Kijk dat bedoel ik xD ze zijn alle 3 zo leuk!!!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:48

8nnemiek schreef:

maar doen ratjes ook wel een beetje, als je die stukjes wc papier geeft gaan ze er ook mee rondlopen en nestjes bouwen enzo, en ratjes kun je ook goed laten loslopen, je kan ze zelfs leren op commando naar je toe te komen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:52

Ook een hamster kan je leren om op commando naar je toe te komen.
Mijn hamster die ik zelf gefokt had kwam altijd naar me toe als ik hem riep. Ook als hij uit zijn kooi ontsnapt was. :')

Ik zelf zou sowieso niet voor gerbils gaan, ik vind ze veeelste druk..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:28

Heb je de ruimte voor ratten?
Die hebben het meeste ruimte nodig(vooral kwa hoogte). Ik weet niet of zo'n grote kooi op je kamer past of bij je ouders in de huiskamer mag ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 12:47

Ja ruimte heb ik zeker :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:06

hou er rekening mee dat ratten een zwakke gezondheid hebben. ik heb zelf jaren ratten gehad (heb er nu nog 2) maar ik hoef er geen meer. Hoe geweldig leuk ze ook zijn, het doet veel te veel pijn om ze te zien aftakelen door tumoren en ademhalingsproblemen. Al mijn vrouwtjes zijn kapot gegaan aan de tumoren, bij sommige heb ik ze laten weghalen, maar kwamen net zo hard weer terug.
En hoewel ze op stofvrije bodembedekking zitten, kregen ze toch ademhalingsproblemen.
Het zijn geweldig leuke diertjes. Enorm sociaal, slim, lief en knuffelig... maar dat zorgt er enkel voor dat het nog meer pijn doet wanneer ze ziek worden.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:15

ik heb zelf gefokt met gerbils.
dit zijn géén knuffeldieren, maar kijkdieren.
je krijgt ze héél moeilijk tam, ze bijten,...
voor naar te kijken zijn ze geweldig!
je moet ze wel altijd per 2 zetten, anders sterven ze .

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:17

Ik heb nog geen gerbils mee gemaakt die bijten
Ik denk dat dat per gerbil/dier verschild

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:59

alle mensen die ik ken die gerbils hebben, bijten.
als je ze tam wilt hebben moet je er van kleins af aan minimum een 1u mee bezig zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:10

Nah, mijn gerbils hebben nooit gebeten, terwijl die soms ook rustig een week genegeerd werden wat aaien/aandacht betreft. Waren juist heel tam, ze kwamen doodleuk op je hand zitten als je in het hok bezig was, heel handig met schoonmaken...

Die van m'n zus waren wat bloeddorstiger. Naar mensen niet, maar daar zijn ze een aantal keer zo verschrikkelijk aan het vechten geweest dat het bloed bij het glas omhoog zat. Hadden een of meer van de gerbils een ander de keel doorgebeten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:14

Ik heb zelfs verschillende hamsters gehad, ik zou als je voor een hamster gaat wel een goudhamster doen, die zijn echt geweldig :j (Dwerghamsters die bijten nog wel eens en goudhamsters nooit)En ze zijn echt binnen 2 dagen tam. Heel leuk en schattig zijn ze en je raakt er echt gehecht aan :j Gerbils heb ik geen ervaring mee.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:22

Ik heb 2 gerbils, hele leuke diertjes, alleen geen knuffeldieren.
Als ze wakker zijn kan je uren naar ze kijken(het zijn niet speciaal dag of nacht dieren, ze slapen een paar uur, paar uur wakker, paar uur slapen enz.)
Het leukste is als je ze net verschoont hebt, dan gaan ze eerst de hele kooi doorrennen en dan graven en alles, heel leuk :D.
Je moet wel een goede glazen kooi nemen, het liefst met plankjes en zonder lijmresten. Mijn kooi koste 85 euro, maar ze hebben er heel veel plezier van. Ik doe er altijd een mengsel van zaagsel, hooi en No-Smellstof in, kunnen ze zich heerlijk mee vermaken.

Je moet ze wel altijd per 2 of meer houden, het zijn juist heel sociale dieren, als hun maatje sterft, moet je heel snel voor een nieuwe zorgen.

Afbeelding
Dit zijn mijn gerries, Pringles(voor) en Lays(wit).

Hamsters zijn een beetje saai, ligt er vaak aan wat voor hamster, maar die van mij waren nooit zo leuk als mijn gerbils.
Ik heb ook ooit op een vrij tam ratje mogen passen, heerlijk sociaal beestje was dat :D.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:37

ik zou ook voor 2 ratjes gaan,
Hele gezellige beesjes. Wil je knuffelkontjes, dan mannetjes. Wil je liever lekker actieve ratjes, dan vrouwtjes.
Hamsters heb ik vroeger ook gehad, maar mijn mening is dat je dr niet echt veel mee kan. Misschien dat andere dat niet vinden, maar ik vind ze saai :o
Gerbils geen ervaring mee.

Wel zou ik ze iig niet bij een dierenwinkel halen. (geld ook voor andere diertjes)
Opvang zou idd kunnen, maar ook bijvoorbeeld een rattery.
Heb mijn ratjes toendertijd bij een rattery gehaald en heel veel plezier van gehad.
Wel is het idd waar wat Ashkerlon zegt...de gezondheid van ratjes is niet altijd je van het. (des te meer een reden om je beesjes niet bij een dierenwinkel te halen, die krijgen hun beesjes van vaak grootschalige fokkers die gewoon doorfokken met dieren die tumoren doorgeven)
Heb alle 3 mn ratjes moeten laten inslapen, 2 door n middenoorontsteking en 1tje door tumor.

Veel succes bij het vinden van je nieuwe huisdiertje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:12

Mijn gerbils hebben ook nooit gebeten :) Ik kon ze oppakken, gewoon in m'n hand, aaien enzo, en nooit ook maar geprobeerd te bijten :) En ze waren erg tam, vanaf het begin al. Het zijn nieuwsgierige beestjes, en ze raken snel gewend aan handen en zeker als daar wat lekkers uit komt :)