Oog van de hond druppelen. Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PineApple

Oog van de hond druppelen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 11:54

Hoi bokkers
Ik woon nu sinds een paar dagen weer bij mijn ouders thuis, samen met mijn reutje van 7 maanden. Mijn ouders hebben een teefje van 9 jaar. Ze gaan eigenlijk heel goed samen, negeren elkaar een beetje en spelen wat.
Nou hadden we ze botjes gegeven en ook dat ging prima. Alleen had de teef haar botje binnen gelegd en was mijn reu met zijn bot nog buiten. Op een gegeven moment liet hij zijn botje vallen en wil het weer oprapen. Sara wilde ook dat botje oppakken wat resulteerde in wat gegrom en gehap heen en weer. Niks ergs was ook in een halve minuut voorbij. Echter piepte mijn uk wel een keertje.
Toch eens wat beter gekeken ook al was er eigenlijk niets gebeurt. Is ze waarschijnlijk met haar tandjes achter zijn ooglid blijven haken (hij heeft al van die hangende oogleden) en is het ooglid een beetje ingescheurd. Zag er verder rustig uit, 3 drupjes bloed en toen was het alweer dicht. Toch even da gebeld en die zei dat ik alleen langs hoefde te komen als het ging ontsteken of als ik het niet vertrouwde.
maandagavond is dat gebeurt. Gisterochtend zag het er allemaal wel schoon en goed uit, alleen had hij meer soep aangemaakt als anders. 's middags zat zijn hele oog vol met soep, dus hup in de auto en naar de da. Ik vertrouwde het niet.
Nu heeft hij een penicillinespuit gehad en is zijn oogje schoon gespoten. en heb ik zalf gekregen die ik er 3x daags in moet smeren.
Laat dat nu het probleem zijn. Hij vind het VERSCHRIKKELIJK, maar dan ook echt. weigert stil te zitten, trekt steeds zijn hoofd weg. In je eentje is het fysiek onmogelijk. We doen het nu zo dat hij bij mij op schoot zit en dan klem ik hem vast en smeert mijn moeder zijn oogje in. het lastige is ook nog eens dat hij heel veel haar heeft, wat dus ook echt voor zijn ogen kan komen te hangen.
Mijn ouders zijn vanaf vandaag tot en met zondag weg. en moet ik het dus in mijn eentje zien te klaren. Ik denk er over om de buren maar te vragen, maar ik moet 's ochtends om half 8 weg...en om ze dan wakker te maken om mij te helpen met die hond vind ik ook zo wat.
Iemand tips? zodat ik het in mijn eentje kan?

Wilawander

Re: Oog van de hond druppelen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:18

Wat lekkers erna geven dan hebben ze zo door dat het niet zo erg is.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:27

krijgt hij al, interesseert hem niet zo.
zelfs zijn meest lekkere stokjes. Hij wil het niet hebben en wil alleen maar onder de tafel zitten zodra hij van schoot af is...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:27

Even een elastiekje in zijn haar dat het haar niet in het ook komt. Wat van hond is het? Als hij dus lang haar heeft probeer de sik goed vast te houden. Vaak gaat het alleen beter dan met zijn tweeen vanwegen de stress van het vastklemmen. Na het smeren iets heel lekkers geven als hij netjes stil zit.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:35

Het is een kruising tussen een golden retriever en een schapendoes.
ik ga dat met dat elastiekje proberen, is iig het probleem van het haar al opgelost. Wij hebben verder altijd kortharigen gehad. Had ook helemaal niet aan de mogelijkheid van zo iets simpels als een elastiekje gedacht.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:30

Gekke is dat het volledig opsluiten van de hond vaak de reden is dat hij weg probeert te komen. Als je hem gewoon op de grond laat staan en dan zijn oog inzalft, lukt dat niet?
Ik zalf regelmatig de ogen van mijn hond in (hangende oogleden en beetje entropion) en als ik haar aan alle kanten vasthoud, spartelt ze enorm tegen. Laat ik haar gewoon staan en geef ik haar het vertrouwen dat er niks bijzonders gebeurt, dan ondergaat ze het gewoon :)

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:36

doet hij ook niet. hebben we geprobeerd. Dan rent hij echt weg. het doet hem waarschijnlijk pijn, ook al laat hij dat niet echt merken. En het is een angsthaas eerste klas.
Is ook allemaal wat voor hem. Net 3 dagen in Nederland, weg van het vertrouwde thuis. Ok, ik ben vertrouwd. maar verder is alles nieuw...

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:41

Ik zet de hond ook op mijn schoot, en neem de neus en kaak met mijn linker hand vast, langs onder. Dus met je duim boven op de neus (niet te hard duwen, hij moet nog kunnen ademen :+ ) en dan met je rechter hand kan je het flesje ondersteboven, met de dop naar beneden dus vastnemen, en met de rug van je hand de haren wegduwen en het oog openhouden. Let op dat je niet met het flesje tegen de oogbol komt, dat doet ze pijn.
en daarna een lekkere plak salami ofso :D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:45

Je linkerhand om de snuit van de hond. (is wel een beetje bedreigend voor de hond, maar goed) in die hand een plakje kip/salami/etc. De haren van te voren met een spelde/vlechte etc. vastzetten en gewoon zo laten zitten. Met je rechterhand de zalf in zijn oog doen. Houd je rechterarm voor zijn benen of een poot op je arm. Dit doe je als de hond op je schoot zit.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:47

ik zal het proberen met een plak salami in mijn hand. maar is het dan niet lastig dat ze dat proberen op te eten terwijl je ze vast hebt?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:48

Mijn honden zijn te groot om op schoot te nemen en hebben ook een verschrikkelijke hekel aan oog- en oordruppels. Ik pak altijd een oor erbij als ik ze in hun nekvel vastpak, ze kunnen dan niet echt een kant meer op. Niet echt leuk, wel effectief en soms moet het nou eenmaal. Succes met druppelen.
Als ie trouwens heel diep slaapt is dat ook nog wel een truuk om te proberen, eer ie goed wakker is, zit de zalf er al in ;).

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:52

Je moet de salami geven als de druppels erin zijn hé :) anders zal het indd niet vlot gaan
Edit: als je de hond in zijn slaap verrast, moet je niet kwaad zijn als hij je bijt. Dat zou ik in zijn plaats namelijk ook doen.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:54

ja, maar je zei net dat je de salami al in je hand had. Vandaar dat het mij lastig lijkt. Hij krijgt het niet van te voren natuurlijk. Eerst lief zijn, dan belonen.
hij is eigenlijk te groot voor op schoot. maar hij zit daar zo graag en voelt zich daar veilig, dus dat wil ik er eigenlijk wel inhouden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:56

Je kan hem ook doen zitten op de grond en er langs achter bij gaan zitten. Zodat hij tussen je knieen zit

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:59

In zijn slaap verrassen ga ik sowieso niet doen. Hij voelt zich nou net veilig genoeg om gewoon lekker te gaan slapen. dan ga ik hem dat niet aan doen.
kan het eens proberen, meestal als ik er bij op de grond zit gaan we spelen en ik denk dat hij dat ook zeker gaat proberen. maar even kijken of het helpt kan geen kwaad. Ik zal toch een manier moeten vinden, haha

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:00

Als ie eet, dan blijft ie wel zitten....Dus ik weet niet wat lastiger is...een hond die er uit peert of een hond die izjn kop niet stil houd....

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:51

weet ik ook niet haha.
zat te denken dat ik ook iets van blikvoer of pate over de vloer kan smeren, dat hij t eraf likt en dan er in druppelen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:53

Ik heb hetzelfde probleem met oordruppels, kom eigenlijk 2 handen tekort.
Omdat ik ook nog die flaporen omhoog moet houden. Ik heb het ook zonder dwang een aantal dagen geprobeerd maar ook dat hielp niet. Hij stuitert alle kanten op en zo'n klein hondje is dan ineens lastiger als een grote hond :+ (vind ik)
Dus ik blijf even meelezen ;)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:23

Mijn hond is dan wel een kleintje, maar ik heb haar eerst 'blijf' geleerd...dan bleef ze iig op haar plek zitten/liggen en moest ik alleen zorgen ik het hoofd stil hield en dat alles er goed inzat, waren eerst ook oordruppels. Ze probeert niet meer weg te komen als ik zeg dat ze moet blijven (ook heel handig voor in bad, probeert ze er iig niet meer uit te springen :D ) En terwijl ik dan bezig was met druppelen, beloonde ik haar wel voor het blijven, dus ondertussen zeggen hoe flink en hoe braaf ze is. Dan hoef je dat ook niet pas achteraf te doen, want er is al iets om voor te belonen :) Ik weet niet of je hond snel genoeg leert, maar dat kan al wel een grote hulp zijn.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:28

ik deed het gister zo: hem laten zitten en blijven (dat gaat al redelijk) en dan van voren. keek hij me met zijn grote ogen aan en dan er in druppelen. verrassingseffect heeft gewerkt. helaas had hij me vanmorgen door en ben ik achter hem gaan zitten, vastklemmen met mijn arm en dan proberen. duurde 5 minuten maar ging redelijk. hij raakte in elk geval niet in paniek

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:38

als hij dat blijven redelijk snapt, zou ik daar proberen op te focussen :j en als hij weg probeert te komen, even streng terug op de plek zetten en dan weer losjes vasthouden, meestal hebben ze dan wel snel door dat als hij gewoon netjes blijft, jij hem ook niet klemt of tegenhoudt. In het begin moet je er wel rustig je tijd voor uit trekken, maar zo leren ze het best :) zeker als hij nog snel in paniek raakt. Ik doe het trouwens ook altijd op dezelfde plaats, zodat ze weet wat er komt, verrassingseffect heeft bij mijn hond ook geen nut :n Wat je nog kan proberen is hem in een hoek zetten, dus dat je al 2 muren hebt, je gaat zelf langs zijn andere kant zitten en dan kan hij alleen nog maar naar voor, dan kan hij al niet zoveel kanten proberen uit te gaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:05

mijn hond wordt al gek al hij het tubbetje ziet. ik doe het daarom voortaan op mijn vinger en dan zo goed als mogelijk in en rond het oog. met tubbetje is het hier echt onmogelijk.