Van de week was het weer zover. Er liep een stel met een hond in de wei van de koeien. Niet gek want de koeien stonden er niet, de wei is een leuke speelplaats en het was mooi weer. Maar helaas lieten ze de hond er ook zijn behoeftes doen. Toen er gevraagd werd om de hond ergens anders zijn behoefte te laten doen kregen we een bot antwoord terug. (let wel: het werd netjes gevraagd ondanks het omheid prive terrein was) We kregen niet eens tijd om het uit te leggen.
Honden dragen vaak NEOSPORA bij!
Neospora canium is een parasiet die wereldwijd een belangrijke veroorzaker is van abortus onder koeien. Honden spelen een belangrijke rol in het overbrengen van de Neospora-infectie onder koeien. De hond wordt zelf niet ziek van de Neospora, maar brengt de parasiet via zijn ontlasting over op de koeien. Door het eten van gras of kuilvoer, dat vervuild is met ontlasting van honden, nestelt de parasiet zich in de koe en veroorzaakt daardoor het afstoten van het kalfje.
Om het besmettingsgevaar voor koeien zoveel mogelijk te beperken doen wij een dringend beroep op hondenbezitters. Wilt u uw hond in het buitengebied uitlaten? Laat uw hond dan niet vrij rondlopen op de weilanden.
Hoe kunt u het verspreiden van Neospora beperken?
•Houd uw hond in het buitengebied zoveel mogelijk aangelijnd.
•Vermijd weilanden en als u toch in een gebied met koeien komt, lijn dan uw hond aan.
•Laat uw hond zijn behoefte doen in de berm of een andere plaats, waar koeien er niet mee in aanraking komen.
•Ruim altijd de uitwerpselen van uw hond op. Vooral in weilanden, maar ook daar waar geen koeien lopen. Gras wordt namelijk gemaaid en in de winter gebruikt als voer voor koeien.
Dus namens mijn koe en alle koeienboeren om mij heen. Let alstublieft op deze toestand en probeer een beetje begrip op te brengen.
Het heeft enorme gevolgen voor de koeien.
Zeg nu zelf, jullie zien toch ook graag een gezond schattig kalfje

Pasgeboren gezond kalf:

Mijn koe, herstellend van een zware bevalling