Ik heb een bobbelhond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Ik heb een bobbelhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:15

Voordat ik mijn vraag hier neerzet: ik ben er al mee naar de dierenarts geweest. Dus maak je daarover geen zorgen :)

De kwestie is de volgende. Mijn hond, een Duits/Mechelse herder, heeft de laatste tijd bijzonder vaak last van een dikke bobbelneus. Hij krijgt dan op zijn lange snuit allerlei dikke bobbels. Die voelen zo hard aan, dat het wel bot lijkt.
De laatste keer dat het echt zeer erg was, zijn we ermee naar de dierenarts geweest. Zij vertelde dat het een bepaalde allergie is, eentje waar je waarschijnlijk toch niet achterkomt wat het is. Hij kreeg een spuit en een paar uur later was het weg.

Nu vraag ik me in sommige gevallen af of het wel een allergie is.
Zo heeft hij bijvoorbeeld vaak als ik 's ochtend beneden kom al een dikke neus. Als we dan gaan wandelen, trekt het weg.
Als hij alleen thuis is geweest (wat hij overigens PRIMA kan), heeft hij het soms ook. Als hij gewoon lekker op de bank ligt te slapen en ik ben erbij, krijgt hij het soms ook!
En van de week was ik buiten aan het wandelen, er komt een andere hond langs, meneer schiet in de stress en gaat blaffen en PLOP er schiet een bult uit zijn neus.

Eerst dacht ik aan stress, maar wat is er stressvol aan lekker in je mandje slapen totdat je baasje komt?
Het is echt iets van de laatste tijd.
Er is qua voeding niks veranderd, hij krijgt al jaren Carnibest. Ook zijn we niet recentelijk verhuisd. Enige dat veranderd is, is dat mijn vriend (aan wie de hond zeer gehecht is) een aantal maanden geleden is ontslagen. Hij zit dus elke dag thuis, lekker bij de hond.

Herkent iemand dit? Veel last schijnt de hond er niet van te hebben, het ziet er alleen niet uit, zo'n bobbelneus!

Brainless

Re: Ik heb een bobbelhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:23

Honden kunnen (net als mensen) van de ene op de andere dag ergens allergisch voor worden.
Daarnaast kan stress de reactie verergeren.

Als de spuit van de DA werkte kun je ervan uitgaan dat het wel een allergie is.
Waarschijnlijk heeft je hond iets van anti histamine gekregen en dat werkt alleen bij een allergie.

Je hond kan allergisch zijn voor iets uit zijn eten, planten, huismijt en zelfs voor mensen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:25

allergisch voor je vriend.....? :')

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:25

Enig idee hoe ik er achter kan komen waar hij dan eventueel allergisch voor is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:27

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:02

Dit heeft mijn mechelse herder ook regelmatig. Het verdwijnt vaak net zo snel als dat het gekomen is. Heb geen flauw idee waar zij allergisch voor moet zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:38

Hee bij jullie ook al dus. Onze witte herder heeft het af en toe ook. Alleen s ochtens en in de loop van de dag trekt het weg. Lijkt ook geen logica in te zitten wanneer en hoe lang. Maar dus ook een herder.

Hebben zij misschien meer geurklieren of zo?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 09:16

Gisteren was het echt heel opvallend. We waren weg geweest, een paar uurtjes. We kwamen thuis, hond dolenthousiast, ik keek: niks! Ik pak zijn hoofd in mijn handen en zeg tegen hem: 'Oh kijk nou! Helemaal geen bultjes!' En meneer gaat hollend zijn bal halen. Hij komt terug en voila: een bult! 10 minuten later was ie weer weg. Ik vraag me echt af of het stress of allergie is, want het verschil is niet goed te meten.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:20

Duwt hij misschien tegen de bal met zijn neus..... wat voor soort bal is het, is ie van rubber (latex) ??

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:57

Nee van stof, is zo'n kinderspeeltje van Ikea. En hij heeft hem al jaaaaren!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:08

Joh, dat was zo'n beetje het enige wat ik kan bedenken. Een allergie voor latex, dat kan heel goed. Maar als de bal van stof is dan is dat dus niet het geval. Leg de bal toch even weg en als het dan niet meer voorkomt dan weet je dat. Krijgt hij desondanks toch een bobbelneus dan maar weer verder denken.