Bij de operatie van je eigen dier blijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Bij de operatie van je eigen dier blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:47

Hoi Allemaal
vanmiddag wordt mijn konijn gecastreerd en het lijkt me heel interessant om hier
eens bji te kijken. Zou dit mogen??
Ik heb al wel eens snuffelstage gelopen en toen mocht ik ook bij operaties kijken.

Wilawander

Re: Bij de operatie van je eigen dier blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:13

Ik ben zelf da assistente en heb wel eens bij eigen dieren geassisteert.

Ik raadt het je af. Jij wordt stressig stel er komen complicaties bij. Daar kan de dierenartsook stressig van worden met alle gevolgen van dien.

Een goede dierenarts zal dit niet toestaan.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:11

Zo castratie is klaar ik mocht wel kijken komt misschien ook omdat ik al eens snuffelstagr heb gelopen hier. Met het konijn ging alles goed licht nu bij te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:37

Wilawander schreef:

Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Ik kijk wel eens mee, en bij een slechte afloop heb ik er juist veel meer vrede mee als ik met eigen ogen gezien heb dat het misse boel was. Daarnaast vind ik het heel leerzaam en geeft het mij juist vertrouwen in een DA als het toegestaan wordt. Ik ben dan ook heel blij dat het bij mijn (overigens zeer kundige) DA kan en mag.

TS, fijn dat je mocht kijken en ik hoop dat je konijn goed zal herstellen! :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:47

Ik vond het ook een fijne ervaring :) Castreren was wel niet zo ingrijpend maar ik weet nu wel hoe alles is gegaan. Konijn is inmiddels weer bijgekomen en ligt nu lekker in zn hokje

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:03

Lekker dat het goed is gegaan. Hoe heeft de DA de ingreep gedaan, maakte hij/zij een snede in elke balzak of net boven de balzak?
Vind ik wel leuk om te weten hoe verschillende DA's werken.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:04

in elke balzak een sneetje bal eruit en losmaken en dat waws het hihi

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:05

Meestal wordt het niet toegestaan. Ook wel logisch er zijn genoeg eigenaren die over de rooie of tegen de vlakte gaan bij het zien van een operatie laat staan van hun eigen dier.

Fijn dat jij er wel bij mocht zijn! Komt vast omdat ze je kennen en weten dat je niet gek gaat doen ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:06

Ja ik denk het ook... achja ik vond het wel leuk om mee te maken :P vond het wel akelig om te zien hoe hij helmeaal verdoofd was en nergens meer op reageerde. Maar nu istie gelukkig weer helemaal bij :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:13

RedPassion schreef:
Wilawander schreef:

Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Ik kijk wel eens mee, en bij een slechte afloop heb ik er juist veel meer vrede mee als ik met eigen ogen gezien heb dat het misse boel was. Daarnaast vind ik het heel leerzaam en geeft het mij juist vertrouwen in een DA als het toegestaan wordt. Ik ben dan ook heel blij dat het bij mijn (overigens zeer kundige) DA kan en mag.

TS, fijn dat je mocht kijken en ik hoop dat je konijn goed zal herstellen! :)

Waarom? 8 van de 10 eigenaren geven alleen maar stress voor de mensen die staan te opereren. Is voor de dierenarts niet fijn, daarbij vindt ik dat mensen niks te zoeken hebben in een operatiekammer ivm hygiënne. In een ziekenhuis ga je ook niet mee in de OK als er iemand geopereerd wordt die je kent.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:22

Wilawander schreef:
Waarom? 8 van de 10 eigenaren geven alleen maar stress voor de mensen die staan te opereren. Is voor de dierenarts niet fijn, daarbij vindt ik dat mensen niks te zoeken hebben in een operatiekammer ivm hygiënne. In een ziekenhuis ga je ook niet mee in de OK als er iemand geopereerd wordt die je kent.

Ik vind een dier toch wat anders dan een mens en hygiënne kan je ook rekening mee houden door een extra operatieschort etc.
Vroeger toen ik klein was ging ik regelmatig met een veearts mee en belde hij zelfs als er operaties gepland stonden of ik mee wilde.
Was gewoon een handig hulpje met kleine vingertjes die bij bijv. een navelbreuk van een kalf met die kleine vingertjes alles mooi op zijn plekje kon houden terwijl hij de voorbereidingen aan het treffen was om het operatiegebied te hechten. Machtig interessant vond ik het en hij had een gratis hulpje en aanspraak onderweg.
Met varkens kwamen die slanke handen ook nog weleens van pas. Eigenlijk was het een win-win situatie voor alle partijen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:39

als iedereen er bij gaat staan.. werkt toch ook niet.. altijd iemand die op je vingers kijkt.

soms is het handiger er geen eigenaar bij te hebben, als iets mis gaat.
of de eigenaar kan helemaal niet tegen zoeits en gaat tegen de vlakte..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:51

Een dierenarts zal dit niet zomaar bij iedereen toelaten, daarom is het handig als je die connectie al hebt zoals TS.
Ik ben er ook bij geweest met mijn eigen konijn en heb ook al meerdere dagen meegeholpen bij de dierenarts.
Het ligt er denk ik alleen wel aan of je een ervaren dierenarts hebt of een beginnende. De dierenarts waar ik bij geholpen heb die vond het helemaal niet erg, die vind het alleen maar leuk om mij ook dingen te leren. Het is ook een hele leuke ervaring.
@ ts: Toen mijn konijn helemaal onder zeil was, was het de eerste en enige keer dat ik haar eens op haar buikje kon aaien haha! Werken die konijnen ook eens mee wanneer je ze op moet tillen i.p.v. tegen stribbelen :P .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:51

Bij mijn ratten ben ik er wel met enige regelmaat bij geweest. :)
Geen enkel probleem ook niet toen het wel eens spannend werd. Heb zelfs nog een keer een autopsie op aanwijzing van de DA op mn eigen rat uitgevoerd. Maarja, toen was ze al dood dus.

Maar bij mijn hond moet ik er persoonlijk niet aan denken. Zou t ook zeker niet willen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:54

Ik ben er ook bij geweest bij mijn konijntje, ik vond het erg interessant. Mocht ook assisteren. Wat ik wel heel moeilijk vond was om hem onder verdoving te zien. Hij was helemaal slap, ik dacht echt dat hij niet meer wakker zou worden...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:56

Mijn paard is een aantal weken terug met spoed geopereerd in Utrecht en daar kun je van bovenaf door ramen en op een camera de operatie bijwonen.
Dat hebben wij ook gedaan.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:25

Wij stonden vorige week zelfs met 40 man op een castratie van een hengst te kijken, onze leraar had er dus helemaal geen problemen mee :D
Ik denk dus dat het van veearts tot veearts afhangt of deze kan werken terwijl er mensen meekijken, dus ik denk ook niet dat het daar echt van afhangt of het een goede dierenarts is of niet...
Fijn dat je erbij mocht zijn, hopelijk was het leerzaam :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:15

Bij ons (doorverwijskliniek) mogen (in goed overleg) wel eigenaren of dierenartsen meekijken.
Mijn collega's en ik zijn dit ook wel gewend, dus voor ons geeft het eigenlijk ook geen stress.
Maar de betreffende persoon moet zich wel 'naar de wachtkamer' laten sturen indien de situatie dit nodig acht.

Ik heb ook geassisteerd bij mijn eigen hond, hij had toen een maagtorsie.
Ook van mijn 3 katten heb ik de anesthesie gedaan.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:46

Ik ben wel bij de bronchoscopie van mijn kat geweest. Ben zelf dierenartsassistente en heb al veel gezien en meegemaakt. Maar ik moet wel zeggen dat het niet leuk is als het bijna fout gaat. Mijn kat ging bijna aan het einde van de ingreep. Ik heb gelukkig op dat moment de knop om kunnen zetten en ben gaan helpen. Zo heb ik er dus mede voor gezorgd dat mijn kat er nu nog is (anders was het ook wel gelukt, maar geeft wel een voldaan gevoel)
Maar kan me voorstellen dat niet elke dierenarts dat doet.
Bij ons in de praktijk kijkt er nooit een eigenaar mee, behalve als het van de assistente of dierenarts is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:13

Leandra schreef:
Ik ben wel bij de bronchoscopie van mijn kat geweest. Ben zelf dierenartsassistente en heb al veel gezien en meegemaakt. Maar ik moet wel zeggen dat het niet leuk is als het bijna fout gaat. Mijn kat ging bijna aan het einde van de ingreep. Ik heb gelukkig op dat moment de knop om kunnen zetten en ben gaan helpen. Zo heb ik er dus mede voor gezorgd dat mijn kat er nu nog is (anders was het ook wel gelukt, maar geeft wel een voldaan gevoel)
Maar kan me voorstellen dat niet elke dierenarts dat doet.
Bij ons in de praktijk kijkt er nooit een eigenaar mee, behalve als het van de assistente of dierenarts is.

Hier dus ook. Maar ik heb een keer gehad dat we onze hond hebben geopereerd en er een behoorlijke complicatie optrad. Bij mij ging ook de knop om maar ondanks dat gaat er heel wat door je heen. Maar kan ik zeer goed verbergen. Maar onze dierenarts kon dat niet en zei later ook dat ze zich vreselijk voelde daar ik erbij stond en ze niet wist wat ik dacht. Was absoluut geen fijne situatie en heb toen ook besloten niet meer te assisteren met een eigen dier en zo assisteer ik bij een dier van een collega en andersom.

Als assistente kan je hier makkelijker mee omgaan omdat je het gewend bent maar voor buitenstaanders is dit heel anders en die stresssituaties horen naar mijn mening niet thuis in de OK

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:20

Het is heel erg afhankelijk van hoe je er zelf in staat denk ik.
Ik ben op een zondagochtend zelf als assistente bij de spoedoperatie van mijn hond geweest, een miltruptuur.
Het was nu doen...of de hond zou dood gaan door de inwendige bloeding. De DA was alleen en assistentie oproepen zou de hond het leven hebben gekost, dus heb ik geassisteerd (ben geen DA assistente, maar heb wel veel veterinaire ervaring vanuit mijn werkveld).
Ik raak nooit in de stress van zulke dingen.
De hond heeft het gered overigens.
Ik kan daar heel zakelijk in staan op zo'n moment.

Na een verhuizing nu een nieuwe DA en ik ben onlangs bij de sterilisatie van mijn beide honden aanwezig geweest.

Ik ben niet zo'n emo-kip, dus dat gaat prima. Er was zelfs een complicatie bij het bijkomen uit de narcose, maar ook dat kan gebeuren.

Een DA opereert ook wel zijn eigen dieren...dus wat dat betreft...het is maar net welke houding je aanneemt en hoe realistisch je er zelf in staat.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:23

Vinden jullie dit met inslapen ook, dat baasjes er niet bij mogen zijn?
Onze hond, toen een 15 jarige huskey, moest worden ingeslapen, de dierenarts heeft dus gewoon 5 keer fout geprikt.
M'n moeder werd er echt een soort kwaad van.
Hond kreeg stuipen etc.
Uiteindelijk heeft hij de dikke vacht er maar afgeschoren. (Kan/hoort dat niet meteen???)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:28

inslapen zijn eigenaren volgens mij meestal bij? :o ik ben ook bij operaties van mijn paard geweest, super interessant! vind het zelf jammer dat DA's voor kleine huisdieren hier moeilijker over doen, kan me de redenen prima voorstellen hoor, maar vind het zelf gewoon interessant om mee te kijken, ik schiet ook niet snel in de stress :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:29

ik kon toen kiezen om bij de koliekoperatie van mijn pony te blijven bij de bosdreef in moerbeke. ik heb dit toen niet gedaan was al genoeg overstuur maar achteraf had ik het wel interessant gevonden.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:32

Jade schreef:
inslapen zijn eigenaren volgens mij meestal bij? :o ik ben ook bij operaties van mijn paard geweest, super interessant! vind het zelf jammer dat DA's voor kleine huisdieren hier moeilijker over doen, kan me de redenen prima voorstellen hoor, maar vind het zelf gewoon interessant om mee te kijken, ik schiet ook niet snel in de stress :)

Ja, klopt maar dit vond ik zoiets stoms...

Ik zou zelf bij een operatie wel willen kijken/assisteren waar mogelijk.
Heel interessant inderdaad.
Ga deze vakantie ook misschien stage lopen in Bodegraven.