Opties bij heupartrose hond (tips en ervaringen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Opties bij heupartrose hond (tips en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 08:56

Ik zou graag willen weten wat de, theoretische (!), opties zijn bij een hond met heuparthrose. Dit uit zich in moeilijker rechtstaan, soms door de heup zakken. Ervaringen zijn ook zeer welkom. Enkele dingen die waar ik zelf over had gedacht, maar waarvan ik de haalbaarheid niet weet:

- nieuwe heup(en)
- soort zijwieltjes-constructie bij wandelingen
- soort stevig 'broekje' om de boel te ondersteunen
-... ?

De hond zelf staat uiteraard onder behandeling van de dierenarts, die zijn mening is momenteel aankijken en ondersteunen dmv medicatie als het erger wordt.

NZ92

Re: Opties bij heupartrose hond (tips en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:40

Ik ken hier wel iemand in het dorp die zijn hond met de achterpootjes in een wieltjes constructie heeft hond heeft ook artrose en kon zijn achterpootjes niet meer goed gebruiken dus als ze gaan wandelen gaat hij daarin met zn achterpootjes enals hij dan moet plassen/poepen tillen ze hem eruit. Hond oogt heel gelukkig en blij!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:32

We zijn alweer een paar weken verder maar het is op korte tijd erg verslechterd, gisteren zakte hij opeens door zijn poten en hij heft sindsdien maar heel even gestapt om buiten zijn behoefte te doen. We gaan vandaag terug naar de dierenarts, zijn opties horen, maar als er nog iemand iets met succes heeft toegepast (van behandeling, medicatie, wat dan ook), hoor ik het graag, zodat we dat zelf nog aan de dierenarts kunnen voorleggen.

Het lijkt erop dat hij nu vooral last heeft van slapte, door het vele slapen zijn zijn spieren steeds slapper geworden en door gisteren (hij was 's ochtends ziek, daarom niet veel opgestaan) lang aan één stuk door te liggen lijken zijn spieren weer verslapt... het lijkt dus nu eerder een spierprobleem dan heupprobleem te zijn. Het zijn vooral de spieren in zijn kontje die quasi weg zijn. Kan iets als hydrotherapie hiermee helpen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:22

Wat ten eerste belangrijk is, over wat voor ras hebben we het?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:24

Koningspoedel, hij wordt in oktober 11 jaar.

Ik moet er wel bijzeggen dat we hem op drie jaar oud uit het asiel gehaald hebben, hij was ernstig verwaarloosd geweest, moest dat iets met vroegere slijtage te maken hebben... het is nooit meer een dikkerd geworden, hij is altijd nét iets te mager gebleven. Maar nu heeft hij echt een bottenkontje (dus de spieren echt weg)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:26

Ja ik ga dan toch voor een nieuwe heup.
Daar heb ik a. het meest ervaring mee (als paraveteriniar) en alleen daarmee kan je je hond weer pijnvrij krijgen.
De andere oplossingen, lossen eigenlijk niets op. (zijn enkel slecht voor je eigen rug).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:37

En hoe realistisch is een nieuwe heup bij een 11-jarige hond? Wat is de kostprijs ongeveer? Heb je de ervaring dat de slapte dan ook 'meteen' over is of is dit gekoppeld aan hydrotherapie? Ik ga zowiezo foto's laten maken (tot nu toe is mijn vader altijd geweest maar die staat wat minder op z'n strepen heb ik de indruk....)

Wat zijn die andere oplossingen? Mijn rug kan wel wat verdragen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:42

Ja voor een 11 jarige hond is het wel erg veel geld...
De slapte is niet meteen weg en dat is ook logisch want de spieren moeten opbouwen.
wel loopt de hond dezelfde dag de praktijk weer uit met zijn nieuwe heup.

Maar voor een hond van 11 jaar......tja, ik weet niet of IK dat zou doen.

Heb je hem al op pijnstilling staan momenteel...........ik zou eerst eens zien hoe dat gaat.
Wellicht doet hij het op een lage dosering rimadyl per dag heel goed.
En kan je met bijvoorbeeld losse hydrotherapie al een hoop goed doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:46

We hebben hem een tijdje metacam gegeven, maar dat had niet erg veel effect. Het meeste merkten we het bij rechtstaan, dan is hij voorzichtig. Ziet hij een kat in de tuin schiet hij er net zo lief achter, om in de bocht natuurlijk door zijn heup te gaan. Op wandeling beperkt hij zich tot stappen en 'draven', in een enthousiast moment holt hij nog wel achter onze andere hond aan, maar dat houdt hij niet lang vol. Ik heb eerder de indruk dat de slapte van zijn spieren hem te parten speelt (zijn achterpoten zwabberen opzij bij snelle 'galop'), dan echt pijn...

Ik ga hydrotherapie zeker voorleggen, heb al de adressen hier in de buurt opgezocht. In hoeverre verschilt rimadyl van metacam?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:34

Ik heb nog de tip cortisonen gekregen, en dan spieren terug opbouwen, als iemand hier ervaring mee heeft? Cortisone zijn niet gezond op lange termijn zeker?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:13

Als hij vooral last heeft van te weinig spieren en daarom slap is. Waarom dan niet een tijdje anabole geven met veel pijnstilling om hem even weer wat spieren te laten opbouwen. Sommige honden reageren trouwens iets beter op carprodyl/rimadyl dan op metacam. Maar een nieuwe heup op een zijn leeftijd, denk niet dat ik daarvoor zou kiezen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 14:41

Bedankt voor je reactie, dat is dus ook wat de DA uiteindelijk gedaan heeft, hij heeft testosteron gehad en cortisonenkuur als pijnstiller, nu moeten we terug met kleine wandelingetjes en 'fietsen' met zijn poten (dus handmatig zijn poten in beweging houden) zijn spieren terug opbouwen. Hij kan ondertussen al terug zelf opstaan en wandelen dus het is al wat positiever :)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:46

Ze kunnen daar in een vrij korte tijd heel er van opknappen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:19

ik denk dat zwemmen heel goed voor hem is,een nieuwe heup kost ong 2500 euro overigens...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:01

Idd ook hydrotherapie.
Voor de hond zelf is dit het minst belastend en krijgt hij wel weer spieren.

Een nieuwe heup...Nee
Als er eenmaal artrose ontwikkeling is heeft dit ook weinig nut.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:44

Hoezo heeft een nieuwe heup weinig nut als er eenmaal artrose is Kamatz??
Ik heb niet de indruk dat je er veel verstand van hebt...
Ik zet met enige regelmaat nieuwe heupen bij honden (als paravet met een arts).
Er komt een heel nieuw gewricht in...........dus een kop, een kom en een steel (in het bovenbeen) waar de kop aanvast zit.
De de artrose wordt in zijn geheel verwijderd om uberhaupt de protheses te kunnen plaatsen.

Een prothese soortgelijk aan de onze
Afbeelding

Maar buiten dat zou ik het op deze leeftijd ook niet meer doen TS...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:07

ik zou naar een orthopeed gaan voor adviezen ipv een algemene dierenarts. En daarnaast als mijn oudje van 11 veel last zou krijgen (heb nu geen oudje hoor) van dit soort pijnen zou hij/zij pijnstilling krijgen en aangepaste beweging en fysiotherapie en als het niet meer gaat mag hij gaan rusten........
Idd iets van anabole geven zou ik ook een optie vinden en daarna rustig en langzaam proberen wat beweging aangepast op te bouwen en vast te houden.
Laat je hond oud zijn, zou met een 11 jarige hond niet meer willen denken aan een nieuwe heup. Niet vanwege de onkosten die overigens heel hoog zijn maar ook omdat ik hoop als ik oud en versleten ben ze ook niet nog aan me gaan puzzelen doro allerlei rare dingen te doen

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:14

Ga eens met je hond langs Dorit Aharon ( orthomanueel therapeut) enigste in NL.
Zij is goed met het bewegingapparaat van honden, mijn hond heb ik deze week nog laten behandelen. Heeft ook artrose her en der, en liep sinds een tijdje beetje raar met zijn linker poot/heup. Dus voor controle weer naar Dorit geweest, beleken er 4 rugwervels weer scheef te staan.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:25

Wij hebben een hond gehad (bouvier) van 3 die een nieuwe heup moest vanwege heupdiplasie. Is 7 jaar goed gegaan kreeg toen last van de andere kant. Ook daar een nieuwe heup in. Echter is dat slecht afgelopen ivm osteoporose. Hierdoor brak het bot vlak onder de nieuwe prothese vanwege de spanning die erop stond.
OP deze leeftijd zijn de risico's een heel stuk groter en het is toch een hele ingreep.

Hydrotherapie is bij ons voorafgegaan aan de operatie om de andere heup sterker te maken zodat die wat meer kon opvangen. We hebben wel degelijk verschil gemerkt na een aantal trainingen. Bovendien vond de hond het ook leuk om te doen.