kruiper in de dierenwinkel...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

kruiper in de dierenwinkel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 18:45

Hoi,

Vandaag zag ik in de dierenwinkel een kruipertje zitten. Hij zat bij meerdere grasparkieten in en ook in de hokken ernaast zaten grasparkieten en andere vogels.
Zij alle vogels nu mogelijk drager of zijn de vogels in de naastgelegen hokken veilig?

Ik koop hier trouwens geen vogels maar ik vroeg me af of mensen die hier een vogel kopen nu een drager van deze verschikkelijke ziekte in huis halen.

Groetjes

Wilawander

Re: kruiper in de dierenwinkel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:47

Als het Polyoma is dan zijn alle vogels besmet. Maar een parkiet uitziende als kruiper hoeft geen Polyoma te hebben daar kunnen tig andere oorzaken voor zijn zoals darmbaterieen waardoor ze niet genoeg voedingsstoffen krijgen, PBFD (ook erg besmettelijk) enz.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 18:49

Dus sowieso slecht als zo'n vogeltje daar zit.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:51

Misschien een jonge vogel die nog niet kan vliegen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:55

Ik ben kweker en ik zou zo'n vogel nooit naar een dierenwinkel doen. Bij mij wordt bij zo'n vogel bloed afgenomen en ontlasting onderzocht en dan de nodige maatregelen genomen als dat nodig zou zijn.

Dus in mijn ogen een slechte dierenwinkel.

Robert@ dan zou hij nog niet volgroeid zijn en dus nog niet zonder ouders kunnen. Nog erger. Een parkiet vliegt met 4 weken compleet in de veren uit en worden dan pas zelfstandig gemaakt door de ouders

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:05

Deze zag er verder qua grote exact zo uit als de andere jongen. Alleen zonder slagpennen aan vleugels en staart.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:06

Lekker laten zitten en ook geen andere vogels kopen mocht je ooit willen gaan kweken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:07

Ik haal het vogeltje absoluut niet op en ook geen anderen daar. Ik wil niet dat mijn vogels risico's lopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:20

Heb je de eigenaren van de dierenwinkel er wel op gewezen dat er een kruiper tussen zit?
Soms snappen ze nieteens wat het is, dus dan is het wel handig om het aan te geven.
Los van dat het gewoon een verschrikkelijke ziekte is voor vogels, zullen ze er met klanten ook problemen mee krijgen, dus het is voor hen ook goed om te weten en dat lees ik nergens terug in je topic.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:05

De meeste dierenwinkels op enkele na boeien dat helaas niet.

Zo was ik onlangs bij een hele grote goed bekend staande dierenwinkel. Ik was er nog nooit geweest en dacht gelijk even de vogelafdeling inspecteren.
Nou erg leuk.
- papagaaien aan kettingen met bijschrift pas op ze vallen aan.
- Vogels in TT kooien als vast verblijf
- Vogels in reiskistjes voor vast verblijf.
- Vreselijke smerige kooien
- Veel vogels met pshygische poblemen
- Veel plukkers.
- Veel soorten parkieten die slecht tegen elkaar kunnen bij elkaar in enz,
Daar wordt ik zo verdrietig van.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:08

Ik wou het even nakijken en navragen voor ik misschien onrust zaai. Maar vanmiddag ga ik het ze voor de zekerheid zeggen dat het kleintje niet in orde is.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 17:23

Nou helaas Wilawander... hier ook weer een die het met een L*Lverhaal goed probeerde te maken.

Volgense hem was dit geen kruiper want deze kon vliegen. Toen hij hem pakte vloog hij dus niet, dan heeft hij vast bloedluis. Maar ook dit was het niet. Toen kwam hij met dat kruipers ziekte een gynetische fout is en absoluut niet besmettelijk. Het kwam door te veel met dezelfde lijn kweken en geen nieuw bloed toevoegen. Maar hij hield hem wel in de gaten. Toen ik zei dat het een virus was lachte hij en zei dat het dus erfelijk was en niet besmettelijk.

Erg jammer.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:26

Ik sta ook in een dierenspeciaalzaak, en ik heb eigenlijk ook altijd geleerd dat het erfelijk is en niet besmettelijk...maargoed blijkbaar kan iedereen fouten maken ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:16

Niks erfelijks aan tenzij het een feather duster betreft maar dit komt zelden voor en deze jongen worden vaal hooguit 4 weken oud en bereiken dus de dierenwinkel niet.Dit is een niet besmettelijke gendefect maar denk dat 9 van de 10 mensen in winkels hier nog nooit van gehoord hebben.

Polyoma oftwel Kruipersziekte is zeer besmettelijk en heeft totaal niks te maken met erfelijkheid of inteelt.

Bloedluis zorgt ook niet voor veeruitval. Wel kunnen ze door jeuk veren uittrekken maar geen slagpennen.