Problemen met kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Problemen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 18:20

2 jaar geleden kwam Glin in mijn leven, een lief klein poesje met (volgens de dierenarts ) het karakter van een kater :D
Glin woont samen met mij, de hond, en 2 andere kattenvriendinnetjes in een appartement.
Glin is echt een schat van een beest, knuffelig, altijd aandacht willen, altijd onder mn dekbed willen kruipen, het is gewoon echt mn lievelingskat.
Echter vertoont ze al sinds ze bij mij is een aantal dingen waar ik niet zo blij mee ben.
Zo bijt ze graag de bedrading door, en niet alleen dunne draadjes van bijv mijn oplader, maar ook de kabel van de tv, het internet, mn dvdspeler etc.
Glin heeft een voorliefde voor eten en dit doet ze dan ook graag :Y)
Als ik het eten weghaal,eet ze de hondenbrokken op, haal ik die weg begint ze met janken.
Apart voeren haalt ook niks uit, de andere 2 eten dan niet.
Glin is hierdoor dus veel te dik.
Glin jankt erg veel en ook snachts.
Als ik haar dan met de andere katten opsluit in de kattenkamer, springt ze op de deurklink waardoor de deur open gaat en gaat vervolgens weer gezellig voor mijn deur staan.
Ik ben met haar naar de dierenarts geweest, gevraagd wat het probleem kan zijn en wat ik kan doen aan haar overgewicht.
Na mijn verhaal gehoord te hebben was de conclusie van de dierenarts als volgt: Ze moet naar buiten, want ze verveelt zich en is op deze manier niet gelukkig.
Ook is haar overgewicht een serieus probleem waardoor ze ziek kan worden en niet oud door kan worden.

Dus nu zit ik hier thuis achter mn computer, de reactie van de dierenarts maalt steeds door mijn hoofd.
Want wat is wijsheid?
Ik heb al een tijd gedacht dat ze zich misschien verveelde.
Glin sloopt hier letterlijk alles, als ik bijv uitslaap en ze dus langer moet wachten op haar eten dan gooit ze mn kaarsen van tafel en mn fotolijstjes etc.
Ze jankt om eten, loopt mij voor mn voeten sochtends net zolang totdat ze eten krijgt.
Ze is echt veel te zwaar en ze kan hier met geen mogenlijkheid naar buiten.
Ik wil best verhuizen naar een huis met een tuin maar ook dat is niet zomaar even te regelen.
Ik wil mn lievelingskat niet kwijt, maar ik wil ook niet dat ze ziek word of erger nog..doodgaat door haar overgewicht.
Dus vandaar dit topic, hebben jullie nog tips, adviezen?

youngster

Re: Problemen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:25

Krabpalen in huis? Andere speeltjes?
En dat janken om eten, zolang jij haar niks geeft kan ze janken tot ze een ons weegt, maar jij bent degene die het tenslotte geeft ;) Ze kan niet haar eigen eten pakken. Voor de hond hoeft het ook niet de hele dag te staan. Als ze weglopen bij het eten de bakjes weghalen en niet meer dan 2 keer per dag wat geven. Ze wennen daar vanzelf aan, maar jij moet daarin heel erg consequent zijn!
mocht dit alles niks uithalen, dan is naar buiten idd de beste optie, maarja dat moet wel te realiseren zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:27

Tja dat wordt dan toch diëten..... Light voer voeren, minder voeren, meer bewegen (denk aan speeltjes). En het voer overdag weghalen, op vaste tijden voeren.
Katten kunnen onwijs zeuren en blijven ook lekker stug volhouden, hopelijk gaat poes het accepteren. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:30

Toch voor de kat kiezen en haar laten verhuizen?

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:08

@Youngster
De katten hebben hier een eigen kamer waarin hun eten staat, een grote krabpaal, een kleintje, heb zo'n waterfontein waar ze uit kunnen drinken.
Speelgoed ligt hier door het hele huis in overvloed,zowel van de hond als van de kat.
Mijn hond heeft een gevoelige maag en eet slecht waardoor haar voer hier dus altijd staat, ik ben al blij als ze een kwart opeet per dag dus dat weghalen is geen optie.
De katten krijgen nu al niet meer dan dat ze horen te krijgen, echter eet glin het voer van de anderen op..
Het vervelende is, dat glin dus snachts jankt.
En er is geen kamer in het huis waar ze in kan snachts waar ik haar dus niet hoor.
Ik probeer namelijk al weken dat ze snachts de kamer in gaat, klein beetje voer om haar tevreden te houden, deur opslot en dan dus proberen te slapen.
Ik word snachts wakker van haar omdat ze jankt, of tegen de deur opspringt.
Best wel lasrtig dus allemaal..

@goof
Light voer zou ik kunnen proberen maar hoe doe ik dat met mn andere katten?
Die kunnen juist wel wat voer gebruiken ;)

@bandida
Ik vraag me af wat beter is voor haar, ik wil haar niet kwijt maar hier in de flat verveelt ze zich sowieso...wat kan ik nog meer kopen zodat ze zich niet verveelt?
Ik heb zo'n tunneltje, balletjes, muisjes,zo'n ding waar een balletje inzit met kattengras erin waar ze met hun poten in kunnen om het balletje een mep te geven....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:09

Hoe oud is je kat eigenlijk? Nog jong of al wel wat op leeftijd.
Sja en misschien is het idd beter voor haar om een huis te hebben waar ze wel naar buiten kan. Soms is het niet anders.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:26

Ze is pas 2...
Dieetvoer heeft denk ik alleen nut als ik de katten apart ga voeren? ik bedoel ,dieetvoer voor katten die gewoon normaal op gewicht zijn lijkt me niet echt gezond of kan dat geen kwaad?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:33

Jordy schreef:
@bandida
Ik vraag me af wat beter is voor haar, ik wil haar niet kwijt maar hier in de flat verveelt ze zich sowieso...wat kan ik nog meer kopen zodat ze zich niet verveelt?
Ik heb zo'n tunneltje, balletjes, muisjes,zo'n ding waar een balletje inzit met kattengras erin waar ze met hun poten in kunnen om het balletje een mep te geven....

En je hebt ook al meerdere katten (dat is al bij al nog het beste speelgoed ,-)).. tja, sommige katten kunnen er gewoon niet mee om, in een beperkte ruimte leven, of toch niet in hun jonge dagen. Ik heb ook zo eentje die de eerste zes jaar van zijn leven echt iedere dag zijn kilometers moest hebben, of hij was niet te harden in huis. Nu is het omgeslagen, hij is nu 8 en ik krijg hem de deur niet meer uit :z
Moeilijk probleem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:38

Is het een idee om je andere katten hun voer 's nachts te geven in hun kattenkamer, en voor Glin in een aparte ruimte een soort slowfeeder te bedenken waardoor ze echt moet werken voor haar voer? Dan is ze actiever, eet haar eigen dieetvoer, én heeft het te druk om te janken.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:31

Ja ik heb nog 2 andere katten en ze spelen regelmatig met elkaar omdat ze alledrie nog jong zijn.
Het probleem met apart voeren is dat sowieso 1 kat dan helemaal niks eet, maargoed het valt te proberen.
Ik zal vannacht is kijken wat er gebeurd als ik Glin apart zet en de andere 2 bij elkaar.
Dieetvoer ga ik even voor kijken vandaag.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:36

Ik ken het, 1 van mijn katten was precies ook zo!
En echt, ze knappen alleen op van naar buiten kunnen. Dit is gewoon echt verveelgedrag!

Heb je geen balkon die je katproof kan maken?

Een alternatief is heel veel energie afnemen door zelf te gaan spelen met hem, dat kost wel veel tijd.
De ene kat vind het in huis geen probleem, de ander moet naar buiten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:59

En anders eventueel met een tuigje om gaan wandelen met haar?
Dat klagen van haar moet je even doorheen.. Als je niet toegeeft stopt ze vanzelf.. Ik heb (jaaaren geleden) mijn katten uit de slaapkamer verbannen.. Je had ze moeten horen, met zijn 3en achter de deur aan het klagen. Niet aan toegegeven en binnen een week wisten ze niet beter. Succes!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:16

@MonaBelle
Ik heb wel een balkon,100% katproof maken kan alleen niet, dan heb ik alsnog het risico dat ze eroverheen springen en zichzelf ernstig of dodelijk kunnen verwonden.
Ik laat ze dus alleen op het balkon als ik thuis ben en dan hou ik het in de gaten.
Ik laat ze wel soms op de gallerij rennen hier, alleen mag dat officieel dus niet.Mochten ze daar achter komen krijg ik daar sowieso problemen mee.

@Mariska_28
Niet toegeven :D dit probleem speelt al maanden en ze jankt nog steeds..
En ik wil ook niet snel opgeven of iets, maar ik slaap licht en ik hoor haar dus altijd, ik word er wakker van en dat is gewoon heel vervelend.
Tuigje heb ik hier liggen, geloof niet dat Glin het echt een succes vond...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:26

Klinkt als de kat die wij tot voor kort hadden := :+
Die bleef ook janken. Niet aan toe geven, is een leuk idee. Maar bij dit soort gevallen werkt dat dus gewoon niet. Hij woog op een gegeven moment 10 kilo en kon eigenlijk alleen nog maar rollen.
We hebben van alles geprobeerd. De 'niet toegeven' optie, de dieetvoeding optie, diverse dierenarts consulten. Hielp allemaal niks, beest bleef janken en in zijn ogen kreeg hij nooit genoeg te eten.
Uiteindelijk hebben we (puur toevallig!) brokjes gekocht die hij niet luste. Hij vond ze kennelijk echt smerig, want hij at er echt niet van. Alleen als ie al een paar dagen (!!!) echt niks had gegeten, nam hij een hoogst noodzakelijke hoeveelheid brokjes. De grap was dat hij ook redelijk snel niet meer jankte om het eten.
We hebben één keer een fout gemaakt door een lekker hapje voor hem te halen omdat we hem zielig vonden, daarna jankte hij natuurlijk weer om lekker eten. Waarna we weer een hele tijd hebben volgehouden met de smerige brokjes. Hij viel gigantisch af (vast ook niet helemaal gezond) en was ook redelijk snel weer veel beweeglijker, waardoor hij meer speelde en in z'n geheel minder jankte.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:41

Oke, voer kopen wat ze niet lust dus :D
Zit ik alleen nog met het vervelingpunt....