Rattenkooi bouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Galeobdolon

Rattenkooi bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 17:54

hallo!
ik wil na het zomer ratjes nemen en ik heb het idee gekregen om zelf het hok te bouwen.

nu heb ik een paar vraagjes: kauwen ze snel door hout heen? zoja, wat kan ik dan beter gebruiken? (ik weet nog niet welk hout ik zou willen gebruiken, maar als het allemaal hardhout word, dan word het wel een stuk duurder denk ik zo..)
voor de open kanten wil ik voileregaas gebruiken, hierbij dezelfde vraag, knagen ze hierdoorheen?

ik wil 2 dichte kanten maken, 1 aan de kant tegen de muur en de andere kant is een korte kant en die komt naast de deur(tegen de tocht)
ook komen er meerdere verdiepingen en daarbij mijn volgende vragen:
wat is de minimale hoogte van 1 verdieping? wat is de maximale helling waar ze op kunnen klimmen?

ik denk dat ik het dan voorlopig wel even gedekt heb..

XxNimezxX

Re: Rattenkooi bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:57

vraag deze vraag ook even op het rattenforum! daar hebben meerdere mensen zelf kooien gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:16

Hout is geen aanrader: Naast het knagen (want dat doen ze) trekt de geur er ook snel in. Dan heb je binnen no time een stinkende kooi, ook als verder alles schoon is.
Ik heb een kooi van aluminium en trespa (dat laatste zou je kunnen vervangen door plexiglas, dan kun je ze zien en je kan het ook voor de dichte kanten gebruiken), dat wordt veel voor rattenkooien gebruikt. Het is makkelijk schoon te houden en roest niet.

Wat bedoel je met de minimale hoogte van een verdieping? (Gezonde) ratten klimmen meestal via de tralies en al heb je bij wijze van spreken nergens een verdieping, boven komen ze wel. :) Dus in die zin maakt het niet uit, al is het natuurlijk zonde van de ruimte om weinig/geen verdiepingen te hebben. Ik denk dat ik ongeveer elke 40-50 cm een verdieping heb, dan heb je nog wat ruimte voor toiletjes, hangmatjes etc.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:34

ik wou op de onkanten van de kooi/verdiepingen inderdaad iets van plexiglas doen tegen het intrekken van de geuren, maar dan maar geen hout.
ik zal er even naar zoeken, bedankt!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:49

dan nog steeds de vraag trouwens of dat voileregaas kan..

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:57

Kijk anders eens even rond op het Ratjes Online Forum :)

Je kan ook kijken of er ergens oude vogelkooien te koop staan (de grote variant; ik heb een houten gehad van ong. 2m lang, 1.40 hoog, met gaas aan de voorkant), deze kan je met wat plexi en een likje verf aan de buitenkant vaak ook mooi opknappen! Kan je een leuke kooi opleveren en vele centjes besparen (ratten willen wel eens duur uitvallen als ze wat gaan mankeren helaas..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:58

ciska_sando schreef:
dan nog steeds de vraag trouwens of dat voileregaas kan..

Ik denk dat het wel kan, maar ideaal vind ik het niet. Het is vrij dun, dat klimt niet zo lekker voor ze (snijdt in de voetjes). Ik denk trouwens ook dat het snel buigt/vervormt als het een tijdje gebruikt wordt, maar dat weet ik niet zeker. Dat geplastificeerde spul is in ieder geval niet geschikt, daar gaan ze aan knagen en eten.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:01

dat is best een goed idee! misschien dat ik er nog een met goede afmetingen tegen kom..

Redpassion, bedankt, dan gebruik ik dat zeker niet.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:06

Wat is precies de reden dat je zelf een kooi wilt bouwen?
Volgens mij is het makkelijker en goedkoper om een leuke voliere te kopen en deze eventueel een beetje aan te passen. :$

Om antwoord te geven op je vragen: Hout is niet zo geschikt, om de redenen die hierboven al werden aangegeven.
volieregaas kan, maar je zult goed moeten kijken welke soort geschikt is. Het moet stevig genoeg zijn, niet eenvoudig doorgeknaagd kunnen worden en inderdaad geen gaas met zo'n groen laagje erom

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:18

Ik had nog nooit gehoord van de optie van de voilere. heb al wat rond gekeken maar heb nog niets geschikts gevonden.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:24

Ik had mijn ratten gehuisvest in een ferplast kamervoliere :j met behulp van plateau's, mandjes, hangmatten en trapjes kun je verschillende "verdiepingen" maken en kunnen ze lekker klimmen en klauteren :)
Op marktplaats kun je vaak wel iets vinden voor een leuk prijsje, een knaagdieren- of rattenopvang heeft af en toe ook volieres te koop.
Kan me haast niet voorstellen dat al het materiaal om zelf een grote kooi te bouwen goedkoper is, bovendien heb je er ook nog eens veel werk mee en lijkt het me ook lastiger schoonmaken. :o

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:26

Je kan bijna alle volieres met dwarsspijlen wel gebruiken, je kan de hoogte onderbreken met ferplastplateau's en hangmatten :)
Belangrijkste is dan dat je kijkt naar het soort/hoeveelheid deurtjes; vaak zijn ze groot of van die schuifdingen die naar beneden kunnen knallen.. (kwestie van omdraaien)