Welk kippenras is geschikt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

Welk kippenras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:48

hoi,
ik krijg twee kuikens, maar welk kippenras is geschikt?
Ze moeten zoiezo tam zijn, en natuurlijk geen agresief ras.
Maar omdat ik nog niet zo thuis ben in dat kippenwereldje :+ vraag ik jullie hulp:D

groetjes

Captain

Re: Welk kippenras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:49

Wij hebben cochin krieltjes.. Geweldige lieve dieren! Vanaf het begin elke dag een paar keer opgepakt en nu zijn ze tam.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:50

Je krijgt er twee? Besef je je wel dat er dan dus een kans is dat je twee hanen hebt? Daarnaast vind ik twee wel erg weinig zeg...

Tja welk ras is geschikt, hoeveel plek heb je, hoeveel wordt er geroofd door wilde dieren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:52

ik heb een wyandotte, heel lieve rustige kip.
ik heb ook een brahma gehad, die worden heeel groot, maar ook een prachtig beest.

maar ook onze gewone saaie bruine legkip is leuk en lief hoor.. En die legt tenminste lekker grote eieren.. de sierrassen leggen wat minder, en veel kleinere eitjes.. de smaak maakt niet uit verder.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:55

@H_nalanta, ik ga eens even op google zoeken :D

We hebben een groot hok geschikt voor 4 kippen, en ze hebben een vrij groten tuin om vrij rond telopen.

Waarom is twee wel erg weinig?

@juval die ga ik ook even opzoeken op google :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:56

we hebben ook een paar zijdehoenders gehad, die zijn echt grappig..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:58

Wat leuk dat je kippen mag! Voordat je aan kippen begint is het wel erg verstandig om je eerst goed in te lezen. Ik heb dat ook gedaan en heb daar al veel profijt van gehad. Ik raad je aan om eens op het Kippenforum te gaan kijken. Daar vind je ontzettend veel informatie, niet alleen over rassen, maar ook over huisvesting, ziektes, enzovoort. Er komt nog heel wat meer bij kijken dan je denkt!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:01

@Goeroe ik ga meteen even kijken, bedankt voor de link :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:25

Wij hebben een Sebright kippetje. Echt een ongelooflijk schatje. Ze waren eerst met z'n 3en maar deze dame is de enige die nog over is. Maar echt heel tam en lief. :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:24

Deze hadden wij vroeger in de tuin lopen.
Orpingtons.
Groot, rustig en vriendelijk.

Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:46

Je vraag is wel heel erg breed :D
Wat wil je zelf? Wil je krieltjes, of wil je grote kippen? Wil je rustige kippen, of kippen met wat meer pit (die dan natuurlijk wel tam zijn, want dat geef je zelf aan)? Wil je kippen met veren aan de poten, of juist liever niet?

Zijdehoentjes zou ik zelf niet doen. Ik heb er hier een lopen, en die is om de haverklap broeds. Daar kiept ze echt regelmatig bijna van om. Antwerpse baardkrielen en sabelpootjes zijn ook heel erg leuk, klein, maar gruwelijk tam te krijgen, en ook rustig in de omgang. Cochins zijn ook leuk, maar alweer wat groter, en je moet houden van hoe ze eruit zien, het zijn echt plofjes :D

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:52

als je je kippen in de tuin laat lopen, besef dan wel dat je hele tuin omgeploegd zal worden. Ook je goede plantjes....kijk anders eens naar kippetjes met veren aan hun poten, die kunnen niet zo goed ploegen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:55

iemand vertelde me dat je minimaal 3 kippen moet houden ivm met rangorde

ik ben heel tevreden van onze new hampton of was het nu new hamshires. Dat zijn vrij grote kippen, vrij rustig, leggen grote eieren met echt oranje dooiers (gemiddeld een 5/week)
onze gewone legkippen zijn stiepelgek en eigenlijk wel licht agressief zeker als het op voer aankomt. Onze kleintjes kennen geen seconde rust...

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:00

3 kippen is handiger, want als er 1 dood gaat, zit de ander niet gelijk alleen. Kippen zijn echt groepsdieren, dus die hebben gezelschap nodig.

Zijn new hampshires :)

Maar er zit nogal een verschil tussen krielen, of de grote versies. Wellicht handig om daar eerst een over na te denken, want er zijn veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kippenrassen :)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:12

teun01 schreef:
als je je kippen in de tuin laat lopen, besef dan wel dat je hele tuin omgeploegd zal worden. Ook je goede plantjes....kijk anders eens naar kippetjes met veren aan hun poten, die kunnen niet zo goed ploegen...

Zou je dat dan eens aan mijn Bramha's met veren aan de poten kunnen vertellen dat ze niet zo veel horen te ploegen.

En volgens mij is het grote onzin die stelling.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:17

ardo_iggy schreef:
teun01 schreef:

Zou je dat dan eens aan mijn Bramha's met veren aan de poten kunnen vertellen dat ze niet zo veel horen te ploegen.

En volgens mij is het grote onzin die stelling.

Ze doen het dan nog wel iets, maar niet zoveel als kippen zonder veren. Kom anders hier in de tuin maar eens een kijkje nemen...

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:32

Maar er geldt ook, niet iedere kip is zoals de rassenstandaard :)