Luipaard gekko is niet in orde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Luipaard gekko is niet in orde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:46

1 van onze luipaard gekko's voelt zich niet goed. De vetreserve in zijn staart is bijna verdwenen doordat hij al een flinke tijd slecht of niet eet. Hij vervelt slecht en had gisteren ook een beetje een snotneus. Toen ik hem oppakte voelde hij ook ijskoud. Heb hem snel in de warmtegrot gelegd en vanochtend was hij al iets warmer, maar nog lang niet zo lekker warm als zijn vriendje (die overigens wel goed eet).
Hij krijgt eigenlijk alleen moriowormen en af en toe een paar sprinkanen, andere dingen lusten ze niet. Ik heb al geprobeerd om ze wasmotlarven te geven, maar daar halen ze hun neus voor op, evenals fruitvlieglarven en meelwormen. De andere gekko wil wel eten, maar de zieke dus niet.

Hij is verder niet bleek of anders van kleur. Heeft ook geen beschadigingen ergens zitten. Het dier is ongeveer twee jaar oud en is in die twee jaar nog nooit ziek geweest.

Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn?

(p.s. dierenarts kunnen we eigenlijk niet heen. De dichstbijzijnde dierenarts die iets van reptielen weet zit op zeker 2 uur rijden bij ons vandaan.)

doriss

Re: Luipaard gekko is niet in orde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:50

Kun je niet telefonisch om advies vragen bij die reptielen-DA?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:56

Ja kan natuurlijk altijd, maar ik dacht laat ik het ook even aan bokt vragen. Hier zitten toch ook wel mensen met reptielen ervaring en misschien hebben jullie nog tips om hem aan het eten te krijgen. Normaal wil deze ook nog wel uit de hand eten, maar nu dus niet. Darmparasieten heb ik pas geleden nog op gecontroleerd, waren er niet, maar wel een preventieve wormenkuur gegeven. Echter heb ik dit een aantal weken voordat hij ziek werd al gedaan, dus dit kan hier geen verband mee hebben.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:28

Ik denk dat ze op een reptielenforum er veel meer vanaf weten dan hier. Misschien kun je dit topic daar ook neerzetten? Denk dat je dan veel meer feedback gaat krijgen dan hier. :)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:40

Heeft hij ook slijm in zijn mond? Ik ken er niet zo veel van maar heb dit jaar koudbloedigen gehad als keuzevak. Wat bij mij gaat rinkelen als belletje is een longontsteking aangezien reptielen daar heel snel last van hebben. Maar voor zekerheid zou ik ook maar bellen of een mailtje sturen :)