Wat is wijsheid --> hoornkikker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Wat is wijsheid --> hoornkikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:54

Op marktplaats kwam ik een advertentie tegen van vlak bij over een hoornkikker
Echter heeft deze al best lang op marktplaats gestaan en de interesse voor dit beestje blijft bestaan

[/ link advertentie verwijderd ]

Heeft iemand hier een hoornkikker?
Wat zijn jullie ervaringen? (oa kwaken ze bijvoorbeeld)
Laatst bijgewerkt door SanderD op 30-05-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link naar advertentie verwijderd i.v.m. communicatie van derden

Solleke_Noah

Re: Wat is wijsheid --> hoornkikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:57

Wat een cool beestje :D Wat zegt google erover? Heb er verder zelf geen ervaring mee.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:58

Ik ga nog ff googlen maar dacht misschien hebben mensen hier ook ervaring met deze beestjes

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:02

Dit vond ik al even snel:

Hoornkikkers zijn het meest actief 's nachts en bij valavond.

Het zijn grondbewoners , die meestal half begraven op een prooi liggen te wachten. Ze slokken prooien op die zo groot zijn als zichzelf.

Wanneer ze bedreigd worden, reageren de grote exemplaren verrassend onverschrokken en agressief. Ze springen zelfs naar hun vijand toe om hem te bijten. Hoornkikkers zijn echte kannibalistische roofdieren.

Enkel tijdens de paringstijd kunnen ze elkaars aanwezigheid verdragen.
De paring heeft plaats in poelen en plassen, waar grote hoeveelheden eieren worden gelegd. De kikkervisjes zijn agressief en eten alles wat ze voorgeschoteld krijgen. Als ze aan land gaan hebben ze echter veel vijanden, waaronder hun eigen soortgenoten.

Ze bewonen stilstaande ondiepe wateren, zoals poelen in de jungle, kleine rivieren en lagunes.

Ze voeden zich met kikkers, hagedissen, knaagdieren, grote insecten en al wat niet te groot is om te verzwelgen.

=> behoorlijk fel beestje dus, haha. Ga je nog een kluif aan hebben om te voeden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:03

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:05

Haha ja dat had ik door :P
Had heel even een ingeving van kan ik wat van mij wandelende takken bij in doen maar een tel later dacht ik
Wacht niet zo'n goed idee :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:06

Jeetje, die dieren zijn echt extreem kannibalistisch, haha. Voordeel is dat een groter exemplaar 'maar' 1x per week een muisje moet. + vitaminen dan.

Ik blijf erbij, cool beestje, maar z'n huisvesting kost wel nogal werk volgens inet.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:12

Wat een sneu klein bakje voor zo'n dier?
Vind hem wel erg leuk om te zien!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:16

Volgens mij is dit een kleintje
Maar zou ook eens die man/vrouw vragen waar ik m misschien van kan kopen hoe die dat allemaal doet

@lusitano
Ja vond het ook al klein bakje

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:16

Heb hier wel een grotere bak te staan maar nog lang niet groot genoeg voor m dus
Maar goed eerst kijken of t van me ouders mag (vast wel niet :P)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:18

Oh jeetje die is gaaf! :oo

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:22

Ja :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:53

Deze hoornkikkers worden ook wel pacman kikkers genoemd. Ze zijn inderdaad extreem agressief en kunnen heel hard bijten. Er wordt gezegd dat ze zo sterk zijn dat ze je pink kunnen breken (en aangezien ze zonder problemen een muis naar binnen werken denk ik niet dat dat erg overdreven is).
Dit is een dier waarvoor je best wel wat reptielen ervaring moet hebben om het te kunnen houden, weet niet in hoeverre de TS ervaring heeft met reptielen? Hij kan iig niet zomaar in de vijver. Hij vreet je hele vijver leeg en er is ook nog het gevaar dat ze ontsnappen en zich in het wild verspreiden. Nu zal dat met 1 enkel mannetje geen groot probleem zijn, maar dat risico is er altijd. Dier moet dus binnen in huis gehouden worden. Heeft vrij veel ruimte nodig, meer iig dan het bakje waar hij nu in zit. Hij eet alles, insecten; knaagdieren; vogels; enz. Regelmatig afwisselen om het dier goed te laten eten en ervoor te zorgen dat hij alles binnen krijgt.
Deze kikker maakt een sissend en piepend geluid, met name als ze boos zijn (en dat zijn ze snel :P). Echt kwaken doen ze volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 10:09

Een vijver hebben wij niet
En dit dier blijft zeker weten binnen gezien de temperaturen die hij nodig heeft
Als ik dit zo allemaal lees valt het nog wel een beetje mee met de verzorging (niet zo super moeilijk)
Hij zal op mijn kamer komen te staan (in de winter beneden net zoals mijn wandelende takken)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:16

Ik heb mezelf toen eens ingelezen omdat ik dit ook wel leuke kikkertjes vond. Mijn conclusie was echter dat ze op een gegeven moment echt een groot aquarium nodig hebben en dat ze eigenlijk maar weinig doen. Heb toen dus ook besloten om er geen te nemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:53

Laatst bijgewerkt door SanderD op 30-05-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal twee foto's per post, bij voorbaat dank.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 10:57

Hoe groot was dat terrarium?
Wat en hoeveel gaf je m te eten
Dat het geen bewegelijke dieren zijn maakt mij niet uit (heb al bewegelijke dieren genoeg met die nimfen van mij haha)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:03

deze bak is 50cm bij 30 ofzo,maar later is ie naar een kleinere bak verhuist,ze bewegen echt amper...

en hij kreeg krekels,visjes,muizen,sprinkhanen enz...wat belangrijk is is dat je een warmte matjes hebt,en dat ze in een vochtige omgeving leven,de mijne zat op spagmum mos,maar dat wordt toch afgeraden,beter is het om ze in natte aarde (grond) te houden.

degene die je op MP hebt gezien is denk ik al volwassen,er is bekend dat ze heel oud kunnen worden,maar de meeste die ik ken worden ong een jaar of 3 a 4 in gevangenschap..

als je ze klein koopt ( en ze zijn vrij prijzig zo rond de 30 a 40 euro) zijn ze echt heel schattig,maar het is niet eenvoudig ze groot te brengen,ik had er vorig jaar 1 meegenomen ( sjon is doodgegaan toen hij ruim 3 was) maar die wilde absoluut niet eten,en ook met dwangvoeren heb ik hem niet kunnen redden... :\

die grotere dieren eten vaak wel makkelijker als die kleintjes...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:05

Er staat dat deze tussen de 3 en 6 jaar oud is
Hij is 40 euro incl alles
Warmte matjes ga ik dan ook zeker naar kijken
En gewoon potgrond voldoet dat ook?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:07

aangezien ze graag bij water leven snap ik niet dat er in terrarium geen moeite is gedaan een beetje water te plaatsen....
Wel leuk beestje

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:12

ja gewoon vochtig potgrond voldoet,liefst zo dat ie zich er een beetje in kan graven,en jongens,dat bakje is niet klein,die kikkers zijn gemaakt om te zitten en vreten,niet om te hupsen...dat kunnen ze ook amper die pootjes staan niet in proportie met hun lichaam... :')

en gewoon een plat badje voldoet hoor,zijn nl ook geen zwemmers,meer baders,beetje erin zitten en er weer uithupsen,ze zouden verzuipen als het te diep is,of als ze niet uit het badje kunnen komen,zijn nu niet echt de meest sportieve kikkers zeg maar :D

en tja,je kan die kikker kopen,maar of hij nog jaren meegaat...ik durf het niet te zeggen,mss heb je geluk..

overigens de mannen kwaken wel,en hard ook,de vrouwen niet...vrouwen worden ook veel groter als de mannetjes..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:24

Heb al wat heen en weer gemaild met die jongen
En hij zij dat hij niet wist wat het was
Maar dat de kikker 1 keer keihard begon te 'schreeuwen' verder ook niet nooit niet

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:37

Ik dacht bij de eerste fotos arggggg, maar ik vind Sjon toch wel heel mooi. interessant om te lezen in ieder geval :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:38

Sjonnie is idd mooi

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:02

Als je graag naar een bak met mos of turf staart, en heeeeel soms een kikker te zien, en er wat eten in te gooien, prima ;-)
Heb er hier 1 zitten (alweer 5/6 jaar) en tja... ze zijn grappig, maar ik zie hem ZELDEN!
Maar hij leeft al wel zo lang in gevangenschap bij mij, en bij sommige gaan ze redelijk rap dood.
Hij zit hier in een terrarium van 50*30*30 cm.