Mijn hond heeft geen respect ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Mijn hond heeft geen respect ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:25

Voor mij of voor andere dingen ?

Een paar voorbeelden : Hij heeft een natte baard of vieze oogjes, Hoppa dat smeren we af aan het bankstel of aan het mens.
We lopen naar de voordeur en hond duwt me letterlijk aan de kant.
Loopt rustig de stoelen aan de kant omdat hij daar wilt liggen.

Nog meer ergenissen : Zodra onze kleine hond eventjes 'gromt' naar een vogel. Vliegt onze hond van 45 kilo op waardoor hij een deuk in de muur heeft getrapt en rent naar buiten toe alles omver natuurlijk.

Ik probeer hem netjes naast mij te lopen aan de riem. Maar zodra ik de riem een klein beetje vier, hoppa we gaan raceee !
Ben onderhand 2maanden!!! bezig met alleen naast mij lopen. Hij kan zit en pootje, en soms liggen ( nog mee bezig ) Maar zodra hij een compliment krijgt als hij braaf gaat liggen springt hij op en duwt zen kop op schoot en als je hem wegduwt denkt hij dat je wilt spelen met als gevolg gespring en geblaf heen en weer geren..

Ons woord als ze aan de kant moeten of naar de gang is 'Lopen' De kleine luisterd voorbeeldig maar de grote negeert ons gewoon ronduit ! Laatst keerde hij gewoon serieus de rug naar me toe..

Kan iemand mij helpen? Ik hou zielsveel van hem maar soms erger ik me zo erg..

Hond in kwestie is een Bouvier van 1 jaar en 4 maanden.

Zijn we mischien te streng voor hem ? Omdat hij zo jong is.. speels.. druk ? maar hoe hou ik hem onder de duim..

_00_0

Re: Mijn hond heeft geen respect ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:28

haha ik heb ook een bouvier en herken veel van je problemen, toen ik hem net had deed hij het ook. Ik moest hem overtuigen om naar mij te luisteren.

Zelf ben ik heel streng en k denk niet dat jij streng genoeg bent, een jonge hond heeft echt leiding nodig. Ik ga bv eerst door de deur, pas op commando mag hij komen etc.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:29

Het probleem is ook ik een ENORM eigenwijze stiefvader heb die hem het meest uitlaat.en de hond gewoon over straat laat rennen.. terwijl hij van mij moet zitten.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:30

ook dat herken ik ja, heel frustrerend want voor opvoeden moet het hele gezin op 1 lijn zitten.
Al kan je wel trainen dat er bij jou andere regels gelden. als je die consequent aan houdt zal hij snel genoeg weten wat hij bij jou wel of niet kan 'flikken'.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:32

Misschien kan je een (persoonlijke)cursus volgen.(ik weet niet of je dit al hebt gedaan)
Veder zal ik proberen consuquent te blijven. Belonen en hij gaat weer weg, gewoon opnieuw proberen.
Misschien wat meer beweging? Ik weet natuurlijk niet hoeveel je wandelt met hem.
Succes!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:32

Ik vrees nu al voor de reacties die je gaat krijgen hier......

De enige goeie tip die ik je kan geven: ga naar een goede cursus met hem.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:33

Cursus word hier niet gedaan helaas, Zou het graag willen maar komt niet van mijn geldpotje.. en alles moet met goedkeuring van men stiefpap

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:33

Sja het is inderdaad wel een beetje bouvier eigen, ze zijn gewoon een beetje lomp en onbehouden. Hebben jullie je goed in laten lichten voor je aan de bouvier begong? Inderdaad consequent zijn, niet steeds andere manieren toepassen en niet het de ene keer wel tollereren en de andere keer niet.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:35

veel persoonlijk trainen, maar ook veel leuke dingen samen doen. De mijne werkt echt voor mij en vind het heerlijk. Betrokken worden bij wat ik doe. Neem je hem wel eens mee naar de paarden ofzo iets?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:36

Annettu_ schreef:
Cursus word hier niet gedaan helaas, Zou het graag willen maar komt niet van mijn geldpotje.. en alles moet met goedkeuring van men stiefpap

Kan ik begrijpen, je ouders hebben het laatste woord.
Snuffel anders eens rond naar een goed theorieboek, waaruit je oefeningen kan gaan doen, en alvast iets leert over gedrag, en lichaamstaal.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:36

nee hij gaat nooit mee naar de paarden. Opzich doen we niet veel, ze worden 4 tot 5 x per dag uitgelaten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:37

Annettu_ schreef:
nee hij gaat nooit mee naar de paarden. Opzich doen we niet veel, ze worden 4 tot 5 x per dag uitgelaten.

En hoelang gaat hij dan, zit hij alleen vast of ook wel 's los? Ik bedoel dat hij 4 of 5 keer word uitgelaten klinkt wel veel maar als dat is even naar het veldje lopen en weer terug aan een strakke riem dan kan hij echt zijn energie niet kwijt.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:38

we lopen heen met de riem en dan mag hij los bij een bepaalde boom ( eerst zitten ) Lekker ravotten en rennen en alles voor ongeveer 20 min. terug weer de riem om

We doen ook 1 x in de 2 dagen met de bal :) zijn ze allebei doodmoe.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:40

Dat is behoorlijk saai, zeker voor een jonge hond. Maar dat is mijn mening.

Maar wil je nou dat de hond naar jou luistert of wil je ook wat met hem doen ( sport,spel etc)? :)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:42

Ik wil dat hij naar mij luistert. Maar tips wat ik meer met hem kan zou ik graag willen hebben !

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:53

Annettu_ schreef:
Het probleem is ook ik een ENORM eigenwijze stiefvader heb die hem het meest uitlaat.en de hond gewoon over straat laat rennen.. terwijl hij van mij moet zitten.

en daar heb je idd een probleem! wil je de hond goed laten luisteren zal je of alleen aan de slag moeten of dezelfde aanpak moeten hebben.. althans das wel t beste.

Ik pas zo nu en dan op een berner senner... super lief beest van toen 1 jaar ondertussen bijna 2. Soms ben ik dr een weekje, soms een dagje en soms een weekendje. Het duurde altijd even 1 of 2x keer lopen eer ze weer wist waar ze bij mij stond. Ze moet netjes wachten met de deur uit lopen (eerst ik dan zij) en ook weer tzelfde verhaal als we naar binnen gaan. Op het veld mag ze pas los als ze rustig is..trekken aan de lijn heeft dus een nadelig effect voor dr. Ze moet naast me lopen. tevens had ze de neiging extreem veel te snuffelen (op zoon erge manier dat echt niet vooruit kwam. t was ook niet dat ze daar wat wou doen ofzo) Ze heeft dus ook leren door te lopen tot we ergens zijn waar ze lekker dr ding mag doen. Ze plaste/poepte ook alleen in de tuin en niet buiten.

Het koste me enorm veel tijd en energie omdat het natuurlijk sowieso ff koste en dat als ik weer wat weken weg was geweest ze weer alles opnieuw deed als vroeger.
Nu eindelijk snapt ze het. we lopen met 90% van de tijd met een lange riem die krom hangt. Ze trekt me niet meer naar t veld en wacht netjes bij de deur.. heel soms wilt ze het ff vergeten maar ik corrigeer haar dan eigenlijk vrij snel. Ben nooit echt steng geweest eigenlijk, heb niet eens mn stem verheft ooit. Wel ben ik consequent. Waardoor t dus zo lang geduurt heeft is door de eigenaren zelf. Ondertussen zijn ze me onwijs dankbaar. Kreeg laatst een bedankje/compliment dat ze niet weten wat ik gedaan heb maar ze door mij minder in de tuin doet en meer buiten, ze niet meer trekt en meer respect heeft. Ik doe echter niks raars buiten haar duidelijk laten weten wat wel en niet kan.

Kortom, als ze dan weer iets wel mag en dan niet dan begrijpt je hond het niet. Een kind ontspoord dan ook, een paard ook. Je moet duidelijk zijn!
Jou probleem heeft een vriendin van me ook zij gaat er netjes mee naar puppy cursus omdat dit dr eerste pup is. Echter zusje en ouders doen waar ze zin in hebben (incl voeren aan tafel) aangezien ze veel werkt en zij dus ook de hond uit laten is er nog steeds niks mee aan te vangen.
Het kan natuurlijk wel ondanks dat je iemand hebt die zijn eigen ding doet! alleen het kost je dan meer energie en tijd eer ze snapt wat bij jou de bedoeling is

Geef iig de moet niet op ;) bouviers zijn top honden als je eenmaal een echte partner bent
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 29-05-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:57

Onze oude bouvier dat was echt een geweldige hond... heerlijk beest kon ik alles mee.

Ik zal proberen consequent te zijn. maar het lijkt alsof het hem echt niks doet.. hij.. is niet.. geintreseert. van waarom moet dit?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:59

ik hoop iig dat het je gaat lukken :D houd de moed erin hoe erg ze soms ook t bloed onder je nagels haalt ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:37

Annettu_ schreef:
we lopen heen met de riem en dan mag hij los bij een bepaalde boom ( eerst zitten ) Lekker ravotten en rennen en alles voor ongeveer 20 min. terug weer de riem om

We doen ook 1 x in de 2 dagen met de bal :) zijn ze allebei doodmoe.

Tja echt heel veel spannends bied je hem ook niet. Ik begrijp dus ook dat je elke keer naar hetzelfde veldje gaat?

Geef dat beest een lange wandeling met opdrachten. Geef hem een taak! Ga naar nieuwe plekken. Laat hem nieuwe indrukken op doen. Neem hem mee met boodschappen doen. (Je kunt een backpack kopen voor honden, kan hij de kleine boodschappen dragen = een taak)

Wij hebben een Bulldog van ook zo'n kilootje of 40. Die gebruikt rustig de bank om te remmen als hij op topsnelheid gaat :+ Hij is misschien breed, maar hij kan door de nauwste gaatjes! (gewoon jouw benen en de tafel opzij douwen :P ) Wat het beste werkt is je niet aan de kant laten douwen, gewoon terugdouwen. Nee hond, dat past écht niet.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:47

We gaan naar verschillende veldjes ! :) we hebben geluk met de wandelroutes die we hebben ook allemaal losloop zijn. Maar wat meer taken ? Ik kan zo niks bedenken.. mee boodschappen doen gaatniet. hij vind het echt niet leuk om alleen achter gelaten te worden buiten vastgebonden aan een paal !

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:44

Het zit niet in de verveling van de hond, alhoewel je hem ook meer geestelijk kunt stimuleren om hem 'moe' te maken. Verstop bijv. eens de bal tijdens het uitlaten en laat hem zoeken. Dit kun je ook met koekjes doen (niet te veel natuurlijk). Je kunt ook hem oefeningen laten doen voordat hij de bal krijgt. Dus eerst zit, lig, af enz. en dan de bal gooien als beloning.
Zo moet je hond namelijk ook eerst kalm zijn voordat hij de bal mag apporteren. Na een paar keer staat de bal dus voor kalme energie en niet voor drukke energie. Zo maak je van de bal alleen al een beloning en heeft hij een doel i.p.v. simpelweg balletjes ophalen.

Verder kun je de kleine dingetjes oefenen zoals zitten als je de halsband of riem omdoet, dan voor de deur zitten. Deur wagenwijd open en jij eerst, daarna volgt de hond. Dan weer zitten zodra hij buiten staat en dan doe jij de deur dicht. Zo begin je het uitlaten ook al rustig, want als ik het zo hoor is hij in het begin al opgewonden.
Let ook goed op hoe je je zelf voelt. Wees rustig, zoals Cesar altijd zegt: "it's all about the energy"
Misschien zoiezo wel leuk om ook eens met je vader te kijken, het heet The Dog Wishperer op National Geographic.
Probeer er eens met je stiefvader over te praten, en dan rustig uitleggen dat jij het best vervelend vind dat de hond zo druk is als jij hem uitlaat. Misschien dat je stiefvader dan ook gaat beseffen dat die hond ook bij hem zo is. Dan kunnen jullie samen oplossingen gaan bedenken (waarvan jij nu al ideeën hebt) en dan samen er aan gaan werken. Het is enorm belangijk voor de hond om op 1 lijn te zitten, anders veroorzaak je veel verwarring.