Hond en kat samen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Hond en kat samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:15

Hallo,

Ik zit met een situatie waarvan ik denk dat het nu toch wel een probleem aan het worden is.
Ik heb een hond van inmiddels 20 weken, en een kat. De hond is bij mij gekomen als pup, de kat was er al. In het begin ging het redelijk goed tussen beide. De hond jaagde wel wat achter de kat aan, maar dit alles ging op een speelse manier.
Echter gaat dit steeds harder en harder. De hond duikt nu echt bovenop de kat, het is geen spel meer, de hond heeft een houding van ''Liggen jij'' en het baart mij nu toch wel zorgen. Dan zou je zeggen, als het echt te hard gaat grijpt die kat de hond wel. nee dus. De kat haalt niet uit, en heeft ook al een paar keer echt pijn gehad. Het dubbele is, zodra de hond moe is en ligt te suffen laat ze de kat wel gewoon bovenop haar liggen, de kat heeft ook echt een atttitude van ''jij vind mij heus wel lief'' en blijft maar kopjes geven. Wat de hond ook doet.

Ik laat ze uiteraard niet alleen. Als ik erbij ben en de hond duikt eropaf corrigeer ik haar (sinds een tijdje, eerder negeerde ik het,maar het gaat mij nu gewoon TE hard) Ze houdt dan op, maar zodra ze de kans ziet duikt ze er weer bovenop.

De kat heeft boven een eigen slaapplek, waar de hond niet bij kan komen, maar hij wil gewoon beneden zijn, bij mij zijn, hij vind het helemaal niks om naar boven gestuurd te worden.

Ik hoop eigenlijk op tips en ervaringen. Ik wil mijn kat het liefst niet herplaatsen, maar zoals ik er nu tegenaan kijk gaat mijn kat hier niet gelukkiger op worden :(

Groetjes

Edit: ik wil mijn kat dus NIET herhaal NIET herplaatsen, dus nee die moet NIET wijken, maar ik vind het niet fijn dat hij zich ongelukkig voelt.
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 29-05-11 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Re: Hond en kat samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:17

Opvoeden. Lang lijntje eraan in huis en corrigeren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:17

Elma_ schreef:
Ik wil mijn kat het liefst niet herplaatsen, maar zoals ik er nu tegenaan kijk gaat mijn kat hier niet gelukkiger op worden :(

Moet de kat weg als de hond zich niet kan gedragen?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:18

nou echt heel hard gaat het waarschijnlijk niet.
mijn hond en kat deden in het begin ook zo.
ik heb enkel regelmatig tegen me hond gezegt dat hij rustig moet doen.
en nu zijn het de grootste maatjes.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:19

Quellian schreef:
Elma_ schreef:
Ik wil mijn kat het liefst niet herplaatsen, maar zoals ik er nu tegenaan kijk gaat mijn kat hier niet gelukkiger op worden :(

Juist niet, daarom vraag ik ook om ervaringen, omdat ik ze graag allebei wil houden.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:19

Quellian schreef:
Elma_ schreef:

ja dat vroeg ik me dus ook af, die kat moet dus wijken omdat er een pup bij is gekomen die de kat pijn doet ;(

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:20

hanny_jelke schreef:
nou echt heel hard gaat het waarschijnlijk niet.
mijn hond en kat deden in het begin ook zo.
ik heb enkel regelmatig tegen me hond gezegt dat hij rustig moet doen.
en nu zijn het de grootste maatjes.

Dat zeggen meerdere mensen als ik dit voorleg, maar ECHT hard, mijn kat blijft gewoon liggen en komt absoluut niet voor zichzelf op, ik heb hem al een aantal keer horen piepen omdat het te hard gaat :(

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:20

Even LEZEN aub mensen, ik zeg ik wil mijn kat NIET herplaatsen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:21

Wel een beetje krom als de kat weg zou moeten als de hond zich misdraagt.

Zit je met je hond op puppycursus of zo? Dan kun je misschien tips krijgen hoe je ermee om kunt gaan.
Zij kennen je hond ook beter.

Edit: het lijkt in je openingspost alsof je de kat wilt herplaatsen als je het niet zou kunnen oplossen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-05-11 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:22

Nogmaals, LEZEN. ik wil mijn kat niet herplaatsen, en als mensen woorden gaan verdraaien ben ik ook heel snel uitgepraat ;)

@ mika11, wij gaan naar cursus. ik zal het idd even voorleggen daar, maar aangezien het sowieso wel fijn is ervaringen te lezen, heb ik een topic geopend ernaast ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:26

hm dat is wel vreemd dan.
vooral om dat het pas een pup van 20 weken is.
en als je hem voor straf in zijn mand/bench stuurt?
dan heeft je kat meteen het gevoel dat je voor hem op komt en leert je pup dat dit niet mag.
til hem er desnoods aan zijn nek vel in.
dit klinkt heel hard maar doet de moeder ook als een pup zich niet gedraagt en dus zal je pup het makelijker
linken aan stout gedrag

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:26

Sancha schreef:

Meen je niet!! Moet ik haar opvoeden ??? :oo

DOH, zoals ik zei, ik corrigeer haar nu flink, mijn angst is meer, dat het een soort oer instinct is, wat ik er niet uit ga krijgen.. Die drang wint het toch steeds weer van het er zelf voor kiezen de kat met rust te laten, en dat vind ik lastig...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:27

Elma, je hebt in je OP staan 'liefst niet' oftewel je voorkeur gaat er niet naar uit. Heeft niets te maken met woorden verdraaien.

Mijn zus had een hond die de katten niet met rust kon laten, de katten moesten wijken, onbegrijpelijk.

Er zit in jouw geval maar 1 ding op: hond opvoeden. En anders de deur uit als ie zich niet kan gedragen. Meedere opties dus toch nog.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 29-05-11 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:28

hanny_jelke schreef:
hm dat is wel vreemd dan.
vooral om dat het pas een pup van 20 weken is.
en als je hem voor straf in zijn mand/bench stuurt?
dan heeft je kat meteen het gevoel dat je voor hem op komt en leert je pup dat dit niet mag.
til hem er desnoods aan zijn nek vel in.
dit klinkt heel hard maar doet de moeder ook als een pup zich niet gedraagt en dus zal je pup het makelijker
linken aan stout gedrag

Ik ben idd de laatste dagen heel hard voor haar als ze dit doet. Ik ben echt voorstander van goed gedrag belonen, slecht negeren, maar dit gaat te ver.. Ik ben alleen bang dat ze op deze manier JUIST de kat teveel gaat associeren met op dr donder krijgen....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:28

:(:) arme kat.

Sja, mijn kat zou hem allang een flinke mep gegeven hebben.......
Hier thuis is het andersom.
Onze jonge kater(ex kater) vreet als hij kan mijn labrador op :Y)
Dan hoor je de hond piepen :(:)

Sinds de kat naat buiten mag is het een stuk beter vertoeven voor de hond :+
De kat kan zijn ei nu buiten kwijt.

Heb je niet een tuin waar je de hond lekker moe kan maken?
En is hij gek op bijv. een kluif?
De hondenschool raadde mij vroeger aan een mergpijp te halen bij de slager.
Groot genoeg om met de tong net niet in het midden te kunnen komen.
Vervolgens de mergpijp uitkoken, leeg maken en er leverpastei in doen.
Dan is de hond vreselijk druk met zijn leverwost/pastei en heeft geen tijd voor andere dingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:28

Ik heb ook een hond en twee katten. De hond is al 10 en de katten zijn nog veel ouder.
Hij jaagt er ook wel eens achteraan, maar hij is zelf klein van stuk dus de katten blijven hem altijd de baas en zijn niet bang voor hem.
Mijn hond doet het vooral als ik de katten in zijn ogen teveel aandacht geef. Dan wordt ie jaloers.
Hij heeft al een paar keer een flinke tik gehad van een kat dus hij heeft er zeker wel respect voor.
Hopelijk gaat jouw kat een keer goed van zich afbijten zodat de hond weet dat ie niet alles kan maken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:29

Quellian schreef:
Elma, je hebt in je OP staan 'liefst niet' oftewel je voorkeur gaat er niet naar uit. Heeft niets te maken met woorden verdraaien.

Mijn zus had een hond die de katten niet met rust kon laten, de katten moesten wijken, onbegrijpelijk.

Er zit in jouw geval maar 1 ding op: hond opvoeden. En anders de deur uit als ie zich niet kan gedragen. Meedere opties dus toch nog.

Jammer dat het zo opgevat wordt, want dat was niet hoe ik het bedoeld had iig. Ik heb de OP aangepast en hoop dat het nu duidelijk is dan :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:29

Elma_ schreef:
Sancha schreef:

Meen je niet!! Moet ik haar opvoeden ??? :oo

DOH, zoals ik zei, ik corrigeer haar nu flink, mijn angst is meer, dat het een soort oer instinct is, wat ik er niet uit ga krijgen.. Die drang wint het toch steeds weer van het er zelf voor kiezen de kat met rust te laten, en dat vind ik lastig...

Guttegut...

Ja opvoeden inderdaad. Een opgevoede hond zal je kat met rust laten. :j
Misschien corrigeer je op de verkeerde manier. Wat doe je precies?
En om wat voor pup gaat het eigenlijk?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:30

Hond een riem met lijn omdoen in huis en elke keer als hij de kat wil pakken corrigeren. Het duurt ff maar naar het loont zeker. Ik heb een mechelse herder van 3 jaar huis gehaald terwijl ze gewend was om op een stoeterij als waakhond te dienen in de stal en nooit in huis was geweest en op alle katten jaagde. In het begin wilde ze onze 2 katten steeds grijpen maar door steeds te corrigeren is het helemaal goed gekomen. Ze slapen nu samen op de bank :)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:31

quartel schreef:
:(:) arme kat.

Sja, mijn kat zou hem allang een flinke mep gegeven hebben.......
Hier thuis is het andersom.
Onze jonge kater(ex kater) vreet als hij kan mijn labrador op :Y)
Dan hoor je de hond piepen :(:)

Sinds de kat naat buiten mag is het een stuk beter vertoeven voor de hond :+
De kat kan zijn ei nu buiten kwijt.

Heb je niet een tuin waar je de hond lekker moe kan maken?
En is hij gek op bijv. een kluif?
De hondenschool raadde mij vroeger aan een mergpijp te halen bij de slager.
Groot genoeg om met de tong net niet in het midden te kunnen komen.
Vervolgens de mergpijp uitkoken, leeg maken en er leverpastei in doen.
Dan is de hond vreselijk druk met zijn leverwost/pastei en heeft geen tijd voor andere dingen.

Inderdaad, heel sneu voor die kat :( Ik ben er eigenlijk ook wel vanuit gegaan dat de kat haar eens flink op haar plek zou wijzen, maar hij doet het gewoon niet :(
wbt training, we trainen echt genoeg. Eten geven als de kat binnenkomt heb ik ook geprobeerd, maar die ''drang'' wint het zelfs van de lekkerste worst....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:31

Elma_ schreef:
Ik ben idd de laatste dagen heel hard voor haar als ze dit doet. Ik ben echt voorstander van goed gedrag belonen, slecht negeren, maar dit gaat te ver.. Ik ben alleen bang dat ze op deze manier JUIST de kat teveel gaat associeren met op dr donder krijgen....

Ik ben normaal ook van het slechte gedrag negeren, maar sommige dingen gaan te ver en kun je inderdaad niet negeren.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor die associatie, een hond is niet gek, hij weet het dondersgoed, maar moet alleen nog even doorkrijgen dat het echt niet mag.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:33

Guttegut...

Ja opvoeden inderdaad. Een opgevoede hond zal je kat met rust laten. :j
Misschien corrigeer je op de verkeerde manier. Wat doe je precies?
En om wat voor pup gaat het eigenlijk?[/quote]

Zodra ze erop wil duiken krijgt ze van mij een hand op dr schoft. met een ''NEE'' erbij. Dan wijkt ze en gaat ook meteen af. Ze weet het dus dondersgoed, als ze bezig gaat en ik sta op hoef ik maar te wijzen of ze loopt ervan weg. Maar die drang om erop te duiken wint het steeds, en het gaat er steeds groffer aan toe :(

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:33

het lijkt me een heel erg vervelend probleem.
Ik hoop dat je er uit gaat komen.
Lijkt me echt niet lekker als je ze steeds uit elkaar moet halen.

succes....en sterkte

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:35

Quellian schreef:
Elma_ schreef:

Ik ben normaal ook van het slechte gedrag negeren, maar sommige dingen gaan te ver en kun je inderdaad niet negeren.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor die associatie, een hond is niet gek, hij weet het dondersgoed, maar moet alleen nog even doorkrijgen dat het echt niet mag.

hier sluit ik me voledig bij aan.
ik zit bij een VDH club en wordt daar vooral geleerd om slecht gedrag te negeren.
en goed bedrag tebelonen.
maar moet je hem een keer echt strafen kun je dit het beste op een manier doen hoe honden het ook bij elkaar doen.
vandaar ook hem aan zijn nek vel in zijn bench/mand plaatsen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:35

Elma_ schreef:
wbt training, we trainen echt genoeg.

Kennelijk dus niet, of je hond zou dit gedrag niet vertonen :o
Plus het is iets dat je de komende maanden 100% moet gaan afleren, dus niet even dan 10 minuten oefenen en dan ermee ophouden voor die dag. Kat najagen mag gewoon pertinent niet. Klaar.

Even heel goed doorpakken. Ik snap je aanpak, maar dat heeft nu geen nut meer. Lang lijntje eraan en corrigeren. Heel duidelijk zijn. Beter eens te hard, dan 10 keer te zacht want daar leren ze geen reet van.