Jonge mus gevonden, graag tips.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Jonge mus gevonden, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 20:33

Vanmiddag een jonge mus gevonden die op een 80 km weg zat/lag.
Nu weet ik dat ze soms nog gevoerd worden door hun ouders en je ze beter kunt laten zitten.
Deze lag alleen op het hete asvalt en kon 'm niet ergens in de berm zetten. OP het dichtsbijzijnde grasstukje liep een man met een hond los.
Nu zit hij dus hier in een doos. Heb beetje water geven uit pipetje, daar heeft het diertje veel van gedronken.

Ik kan op internet geen goede info vinden over de dichtsbijzijnde opvang?? (omg winterswijk/enschede ongeveer)
Wat kan ik de mus te eten geven?
Dierenambulance kon niets doen, maar kon morgen nog even bellen ( kon de man niet goed verstaan ivm slecht bereik)

Bokkers, hoop dat jullie tips hebben ! Alvast bedankt :)

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:38

Je kan hem insecten (zoals wormen) voeren, met een pincet zo doe je de snavel van de moeder na. En 's nacht is het verstandig om hem onder een broeilamp te houden, normaal gesproken zit dan zijn moeder op het nest. Weet verder niet waar een opvang zit.

Veel succes ermee ;)

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: Jonge mus gevonden, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:41

De dierenambu bellen? Die brengen ze vaak naar de dichtstbijzijnde vogelopvang. :)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:45

de jonge mussen zitten hier met klapperende vleugels te wachten bij de vetbolletjes van de vogelbescherming. Moeder hakt wat van het bolletje en voert haar kroost. Sinds een week eten ze er ook zelf van (veel geruzie daar).
Verder eten ze ook van het vogelvoer met insecten e.d. Er zitten ook gedroogde wormpjes in. Te koop bij o.a. de Welkoop.
De mussen in mijn tuin doen het er prima op.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Jonge mus gevonden, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:47

Als je wormen uit de grond gaat halen maak ze wel goed schoon, zodat er niet teveel zand meer aan zit. Mussen eten over het algemeen niet veel wormen en krijgen dus normaal gesproken niet veel zand binnen. Als ze ineens veel wormen krijgen met allemaal zand, dat is aardig slecht. Zandvrije wormen kun je prima voeren.

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 20:52

Goede tip Anya, ga morgen even kijken bij de welkoop. Heb ook geen idee hoe oud het kleine ding is.
Nordsvensk, bedankt voor de tips!
Eline, oke, en de worm in stukjes snijden ? ( ieks :\ )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Jonge mus gevonden, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:55

heeft niet één van je buren nog wintervoer van afgelopen winter liggen. Als het geen pinda's zijn (daar kunnen ze in stikken) kun je hem daar ook wel even mee vooruit helpen. Hou er rekening mee dat ze heel erg vaak eten.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:58

Even gegoogeld wat jonge mussen nog meer eten; vliegen, kevers, bladluizen, rupsen en zelfs spinnen. Dus dat word insecten vangen. :o En ze eten idd. vaak dus om het uur is het denk ik voedertijd... Maar het blijft het verstandigst op de vogel opvang te bellen. ;)
Laatst bijgewerkt door Nordsvensk op 26-05-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Inky_devil

Berichten: 3643
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:00

in ieder geval geen brood geven... Die fout maken veel mensen.

Toen ik bij de vogel opvang werkte gaven we jonge vogels altijd geweekte kattenbrokjes en dan dwangvoeren.

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:01

Even de kast ingedoken, geen vetbol, wel zonnebloempitten. En gebroken mais van de kippen nog iets kleiner gemaakt.

Eindelijk na veel 'fout op de pagina' meldingen de vogelopvang in Enschede gevonden.
Nu even bellen.

Maar 's nachts, slapen ze dan niet gewoon? En moet er een kruikje bij?

Ah, kattenvoer heb ik wel :) Hoe geef ik die ?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Jonge mus gevonden, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:03

Ik zou de vogelopvang bellen, die weten het precies

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:04

Inky_devil schreef:
in ieder geval geen brood geven... Die fout maken veel mensen.

Toen ik bij de vogel opvang werkte gaven we jonge vogels altijd geweekte kattenbrokjes en dan dwangvoeren.




is dat zo?
Ik leg ieder dag een geweekt brood neer en de mamma's en pappa mussen zie ik er mee naar de nesten vliegen....
Ik heb hier een mussenkwekerij :D

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Jonge mus gevonden, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:06

Bij mij zijn de mussen ook niet direct een bedreigde diersoort. En we hebben ook twee mega-dikke houtduiven die in de tuin wonen. Hebben zich in de winter fraai rond gevreten en blijven komen als ligt er niet of nauwelijk iets van hun gading.

Inky_devil

Berichten: 3643
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:08

Melody21 schreef:
Even de kast ingedoken, geen vetbol, wel zonnebloempitten. En gebroken mais van de kippen nog iets kleiner gemaakt.

Eindelijk na veel 'fout op de pagina' meldingen de vogelopvang in Enschede gevonden.
Nu even bellen.

Maar 's nachts, slapen ze dan niet gewoon? En moet er een kruikje bij?

Ah, kattenvoer heb ik wel :) Hoe geef ik die ?


Paar kattenbrokjes in water leggen totdat ze helemaal volgezogen zijn met vocht en zacht zijn en dan dwangvoeren.

geerke schreef:
Inky_devil schreef:
in ieder geval geen brood geven... Die fout maken veel mensen.

Toen ik bij de vogel opvang werkte gaven we jonge vogels altijd geweekte kattenbrokjes en dan dwangvoeren.




is dat zo?
Ik leg ieder dag een geweekt brood neer en de mamma's en pappa mussen zie ik er mee naar de nesten vliegen....
Ik heb hier een mussenkwekerij :D


De ouders zullen hun kroos vast wel meer aanbieden dan alleen maar brood. Mij is altijd verteld dat een jonge vogel van alleen brood heel ziek kan worden.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:11

Als de worm heel groot is, inderdaad in stukjes hakken. Zou het sowieso voor de zekerheid doen. Mama hakt ze niet in stukjes, maar toch, zo'n grote lange worm in één keer voeren lijkt me niet zo handig. Voer hem niet alleen wormpjes. Je hebt al veel tips gekregen over wat je hem nog meer kunt voeren. Mijn moeder voerde ze om de maximaal 2 uur, dus dat word wel nachtelijk voeren...

Je hebt ook een soort papje dat je bij de dierenwinkel kunt halen en in een spuit kunt doen om hem daarmee dwang te voeren, mocht dat nodig zijn.

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:17

Opvang gebeld, morgen kan ik Mister Mus brengen.
Ze zeiden ook dierenambulance bellen maar die komt niet naar Duitsland.
Ik vroeg wat hij nodig had de komende nacht, maar ze zei alleen een bakje water??
Maar ik vraag me af of hij wel zelfstandig kan drinken.

Maar Eline, 's nachts voeren de papamussen hun kroost toch ook niet?

In brood zit vrij veel zout, dat zal wel niet zo goed zijn.

Trouwens, hier zitten ook mussen zat :D die eten alles waar de kippen voor bedanken en meer.

Edit: ik krijg er dus echt geen voer in. Vogel wil slapen, of is al te verzwakt?
Heeft natuurlijk al een tijdje niet gegeten. oliebol wat nu...

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 06:33

Bah......Helaas toch overleden ;( Gisteren nog tot laat geprobeerd te voeren.
Bedankt voor het meedenken allemaal!