Konijn had miskraam..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Konijn had miskraam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 17:47

Mijn konijn was op 7 mei gedekt. Ze zou dus rond 4 juni uitgeteld.. Echter heeft ze vandaag een miskraam gehad.

Normaal als ik naar haar toe kom, komt ze me enthousiast begroeten. Gister was ze al knorrig enzo, maargoed. Ik dacht dat ze gewoon last had van de jongen (in haar buik toen nog). Maar vanmorgen zat ze dus in haar huisje, wou er ook niet uit. Ik besloot het huisje op te tillen omdat ik wilde weten of er wat met haar was.. Er lag een nest in, met een hoop haar. Ik zette het huisje weer even terug en ging het water vast verversen, hooi aanvullen etc. Heb haar even met rust gelaten en wat later nog is gaan kijken.

Er lag bloed in haar kooi, maar zag ook een 'prop' liggen. Het leek wel op een klein konijntje (te klein, niet levensvatbaar). Voordat ik echter kon kijken wat het precies was, had ze het al opgegeten. Heb verder ook niks kunnen vinden.. Haar 'buik' is nu weg. Ze is nog wel wat knorrig, maar wel weer gewoon ontzettend actief. Even later begon ze haar huisje ook weer dicht te bouwen met haar bodembedekking. (Deed ze van te voren ook, maar toen met het nestje had ze het open gemaakt).

Is het nu verstandig om haar over een tijdje nogmaals te dekken? (Was haar eerste nestje). Of kan ik dat beter niet meer doen?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:57

Je kan haar prima nog een keer laten dekken hoor, over een maandje of 2. No problemo.

Faniek

Re: Konijn had miskraam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:01

Hoe oud is ze? En wat voor ras?
Mogelijk denkt ze nu nog iig dat ze schijnzwanger is oid dus haal het nestje pas weg als ze er niks meer mee doet.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:31

Ras en leeftijd weet ik niet precies. (Vondeling. Geen wild konijn hoor, haha! Dat is wel heel duidelijk te zien). Ik weet dat dit dus vermeerderen is, en niet fokken.. Maar de jongen zouden ook voor 'eigen gebruik' zijn, niet voor de verkoop. (In de zin van: op de stage plek van een vriendin maken ze een konijnen heuvel. Hiervoor halen ze konijnen uit de opvang etc, maar zouden ook graag jongen willen. En vonden mijn konijn gewoon een leuk konijn, vandaar dat ze dit aan mij vroegen :) . En vertelde mijn nicht dat mijn konijn dus dragend was, en haar konijn (wel ras) had ze gedekt. Ze heefft een hele ren met cavia's en konijnen etc, en zag dus al uit naar die kleine huppels.. Helaas was dit mis gegaan.. En dus zou ze ook graag van mijn konijn dan wat huppels willen. (Mits de dracht dus goed zou gaan, en licht natuurlijk ook aan hoeveel jongen...)

Nestje wil ik idd nog wel een paar dagen laten liggen. En ben ook niet van plan om er bij wijze van volgende week al weer bij de ram te zetten :n.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:27

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje ondoordacht en inderdaad vermeerderen. In de opvang zitten ook genoeg jonge konijntjes, zeker de komende periode. Lekker je konijn laten helpen en een vriendje geven, daar doe je ze veel meer plezier mee! En voor je vriendin hetzelfde advies, evenals de konijnenheuvel.
Konijnen kun je trouwens toch pas op een latere leeftijd aan volwassen konijnen koppelen dus er is ook geen meerwaarde aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:28

please er zijn zoveel jonge konijntjes in opvangen en ga daar gewoon naar toe. Het is vast leuk het op te zien groeien. Misschien is er een opvang in de buurt die pleeggezinnen zoeken voor drachtige voedsters? Zo help je een nestje van hun uit de opvang te houden en vlot te plaatsen. Scheelt misschien 5 konijnen op de duizenden die in NL in de opvangen zitten...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:00

idd dierenfan. zitten zoveel te wachten. op stage 12 jonge konijnen aan de straatstenen niet kwijt te krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:04

12 is voor sommige bedrijven al veel ja. Weet dat opvang roosendaal over de 150 á 200 konijnen heeft zitten (en denk dat ik nu nog erg aan de lage kant zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:07

is weer typical oeps nest. is zorgboerderij komt 'perongeluk' een ram bij 3 zwbager 12 jongen. en dat gaat maar door.

opvangen hebben idd meestal wel rond de 50 de grotere toch echt meer.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 07:45

Ik wil hier bést op in gaan, maar ik heb geen zin in een rel topic :o. Vandaar dat, als je hier een reactie op wil, het beter via pb kan doen :j. Dan stop ik maar met dit topic.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:23

Heb je ook wel weer gelijk in, jammer want het kan een hele leuke discussie zijn. Maar goed, bokt is bokt ook niet als niet iedereen dat kan. Ik ben graag benieuwd naar je mening, dus mijn pb staat open ;).

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:22

Niet handig als je met een konijn gaat fokken waarvan je de leeftijd niet kent....
Het had veel slechter af kunnen lopen met jou voedster....