Cavia's, 2 mannetjes? of 2 vrouwtjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Cavia's, 2 mannetjes? of 2 vrouwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:01

Ik ga samen wonen met mijn vriend.
vandaag halen wij de sleutel op.
en als ons huis een beetje op orde is willen we graag 2 cavia's.

Heel bewust 2 cavia's omdat ik 1 cavia maar zo alleen vind.
met z'n tweetjes kunnen ze spelen, communiceren en elkaar gezelschap houden.

Vroeger heb ik al een aantal cavia's gehad.
dus weet wel iets van cavia's, maar dat is al járen geleden.

Nou vraag ik me dus af.
is het beter om 2 vrouwtjes (zeugjes) of 2 mannetjes (beertjes) te nemen?
of maakt dat eigenlijk niks uit?

ik wil sowieso 2 jonkies uit hetzelfde nest.
zodat ze al vanaf de geboorte bij elkaar zijn.
maar dan 2 zusjes? of 2 broertjes?

Vjestagirl

Re: Cavia's, 2 mannetjes? of 2 vrouwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:02

zeugjes doen er wat langer over om tam te worden, beertjes ruik je wat meer...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:03

ok.
maar wat is ruik je wat meer? stinken ze echt heel erg? (om even een vb. te noemen: zoals ratten?)
en zeugjes doen er wat langer over.... zullen die altijd wat angstiger blijven? of valt dat mee?

Ik wil namelijk wel een goede keus maken.
en over het algemeen lijkt het alsof bij hobbyfokkers etc. meer beertjes overblijven dan zeugjes...(voor de verkoop)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:19

ik heb zelf 2 zeugjes, en die ruik k helemaal niet (en ze staan midden in mijn woon/slaapkamer). Hoe sterk beertjes precies ruiken weet k niet.

mijn zeugjes zijn nu k ze 6 weken heb al aardig handtam, maar oppakken blijft lastig...

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:20

Ik heb vier beertjes, ze zitten twee aan twee en het gaat prima, ik had er eerst drie bij elkaar zitten maar dat ging na een jaar niet zo goed meer, ik denk dat de kooi te klein was dus werd er 1 uit de kooi gepest. Ik heb nu sinds vier weekjes een nieuwe bij het weg gepeste beertjes zitten, ook een beertjes die nu twee maand oud is en dat gaat ook heel goed, zorg er voor dat je genoeg ruimte in de kooi hebt, voor twee cavia's minimaal 1meter bij 50 cm, dan maakt het niet zoveel uit of je mannetjes of vrouwtjes hebt. Mannetjes zijn vaak wat aanhankelijker, maar vrouwtjes krijg je ook wel tam.
De stank vind ik trouwens mee vallen, je moet gewoon je kooi goed schoon houden, als je dat doet stinken mannetjes niet meer dan vrouwtjes.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:21

Ik heb vaak twee vrouwtjes gehad en nu heb ik 2 beertjes zitten, maar ze stinken echt niet bij mij.
Dat ligt natuurlijk ook aan hoe vaak je je kooi schoonmaakt. Ik doe 1x per week groots en elke dag de vieze plekken en dat werkt prima.

Eigenlijk maakt het weinig uit en met mannetjes heb je meer caaf die worden wat groter. Het enige mindere zijn die ballen :) maar dat went ook wel. Kunnen die beestjes ook niets aan doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:27

Er blijven zeker vaak meer beren over en mijn beren heb ik eigenlijk nooit geroken (zaten wel apart) totdat ze bij een zeug terecht kwamen (ongelukje, het hadden jonge beertjes moeten zijn). Nu ze met zijn tweeën zitten zonder zeugen en met rust in de groep ruik ik ze ook niet meer dan de zeugengroep toen die op mijn kamer stond.
Welke makkelijker handtam te maken zijn weet ik niet. Ik maak ze het namelijk niet normaliter. En toen we een nest hadden (en die door het wegen handtam waren gemaakt) was het mannetje net iets speelser, maar niet veel.

Overigens had ik ook 3 beertjes, zaten ze in een kooi van 45 bij 2.10 (3 bakken aan elkaar) en die zijn uiteindelijk ook echt op de knok gegaan. Maar nummer drie (het mannetje van het nest) mistte al eerder een flink stuk uit één oor. Dus drie mannen zou ik nooit meer doen. Het heeft me nog een rit naar de huisartsenpost gekost ook. Antibiotica en tetanusprik, ik blijk allergisch te zijn voor caviabeten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:27

Ik heb ook 2 beertjes samen. Vind niet dat ze stinken. Maar geurlos zijn ze ook niet.
Qua tam krijgen: De ene beer is wat moediger dan de andere. De ene schiet nog steeds in zijn hokje vanaf dat er beweging is. En de andere gaat juist gaan piepen omdat hij denkt dat er wat te eten valt. Met oppakken juist hetzelfde.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:53

2 beren en 2 zeugen kan allebij prima. Het is net waar je zelf de voorkeur voor geeft. Ik ben zelf meer een zeugen liefhebber. Heb ook wel beren gehad, maar dat liep toch nooit helemaal lekker (maar dat betekend zeker niet dat 2 beren niet samen gaan! Ik had gewoon pech) Uiteindelijk heb ik 1 beer gehouden en gecastreerd, en die is toen tussen de zeugen gegaan. T nadeel van beren vind ik ook dat als ze ouder worden ze kwaaltjes krijgen met hun geslachtsdelen en kontjes. Ze kunnen zichzelf dan niet meer goed schoon houden wat inhoud dat je zelf hun piemeltje en kontje schoon moet gaan maken. :o Niet echt een fris werkje.

Maargoed zeugen kunnen als ze ouder worden last krijgen van eierstokcystes... dat heb ik zelf nog nooit mee gemaakt trouwens, maar je hoort t wel heel vaak.

Vind trouwens dat er geen verschil zit met het tam maken tussen een beer of een zeug.. Per ras merk ik wel veel verschil. Peruufs zijn echte goedzakken, shelties en coronets zijn wat pittiger. En gladharen en borstels kunnen echte mutsen zijn.

Let trouwens wel op bij welke fokker je gaat kijken, ik ben in de afgelopen jaren er achter gekomen dat heel veel fokkers zich veel beter voor doen dan dat ze zijn! Ik zou er voor kiezen naar een opvang te gaan, of naar een hele kleinschalige fokker (met max. 20 dieren) die alles netjes op oorde heeft.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:12

Ik heb zelf een koppel beren en een koppel castraat-zeug.

Als je een koppel beren neemt is het het beste als je er twee neemt die niet van dezelfde leeftijd zijn, dit ivm met puberteit. Als je beren hebt die tegelijkertijd in de puberteit komen is de kans groot dat ze gaan vechten. Heb het zelf meegemaakt met twee broers.

Mijn beren stinken totaal niet, heb eerder het idee dat mijn zeug meer ruikt. :P

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:13

conclusie is dus eigenlijk dat ik best 2 zeugjes kan nemen?

Ik zie dat de meningen erg verdeeld zijn.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:25

Wil je zeker weten dat t goed gaat heb je met 2 zeugen ind. meer kans... maar 2 beren kan ook goed gaan..

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:28

Gewoon een stelletje uit de opvang halen! Die al een tijd samen zitten en aan elkaar gehecht zijn.. Er zijn genoeg cavias die op een huisje wachten!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:29

2 beren gaat voor zover ik weet prima samen, zolang er geen zeugen in de buurt zijn.
Meerdere beren gaan na verloop van tijd wel vaak vechten, ook als er geen zeugen zijn.

Als je het dus echt op 2 cavia's wilt houden maakt het niet uit of je 2 beertjes of 2 zeugjes kiest.
Mijn ervaring is dat beertjes wat sulliger en knuffeliger zijn dan zeugjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:46

Ik heb ook 2 beren en je ruikt ze wel, maar als je het hok 2 keer in de week verschoont heb je er geen last van :)

Je kan ook naar een opvang gaan ;) Zitten vaak hele leuke cavia's

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:50

wij hebben zelf 1 beertje en 1 zeugje
en de kooi wat we hebben is 1m60

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:57

Ik heb zelf 2 zeugjes gehad, dat is altijd goed gegaan! Moeder en dochter. Dochter zelf gefokt, maar haar moeder ging dood bij de geboorte van het tweede nestje, dus toen zat ze alleen. Toen hebben we er een jong vrouwtje bij gedaan, ging vanaf dag 1 goed. Weet niet of dat normaal ook zo goed gaat, maar deze waren erg makkelijk. Met beertjes heb ik geen ervaring.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:58

Ik heb drie zeugjes, dat gaat prima.
Ze hebben weleens meningsverschillen onderling, maar ik heb zelf nog geen zeugje gehad wat ik niet kon koppelen.

Met beertjes heb ik geen ervaring.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:18

Persoonlijk ben ik een voorstander van de combinatie zeug en castraat. Een berenkoppel is een optie maar het komt wel voor dat ze zodanig vechten dat je ze zult moeten scheiden (vaak gaat het dan prima als ze jong zijn maar beginnen de problemen als ze ouder en meer man worden). Vechtende beren is geen pretje, zeker niet voor een "beginnende" caviahouder. :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:33

Ik denk dat we toch voor 2 zeugjes gaan

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:42

Lijkt me een prima keus :)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 05:55

hier allebei de geslachten in huis en ik ruik de beer niet meer als de zeugen.
beren vind ik zelf persoonlijk wel aanhankelijker als zeugjes.
maar echt ruiken, nee dat doe ik ze niet.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 06:32

Dat 2 beertjes stinken en niet bij elkaar kunnen is ECHT een broodje aap verhaal.
Ik heb zelf cavia's gefokt en heb zelfs de dekberen 2 om 2 bij elkaar gehad.
Je kunt twee broertjes maar ook een ouder beertje aan een jonger beertje koppelen.

Het ligt totaal aan het karakter van de cavia of hij/zij te koppelen is aan de cavia die JIJ ervoor uitgekozen hebt

Ik heb ook een zeug gehad die hoe dan ook niet te introduceren viel in de groep meiden.
Heb haar toen met een dochter samen laten zitten en toen ze wat ouder was lukte het wel.
Zelf heb ik overigens ook nog nooit een zeug met eierstokcystes gehad, maar hetzelfde met konijnen, het zou voor kunnen komen, maar ga d'r niet van uit.

Neem is een kijkje op http://www.guinealounge.nl/ daar kwam ik geregeld.
Meteen ook kat in 't bakkie, want na het uitzoeken wat voor ras(sen) jullie willen heb je meteen allemaal betrouwbare, serieuze fokkers.
Het is zelfs mogelijk om cavia's via mede forumgebruikers cavia's van de andere kant van het land naar jullie toe te laten komen, iets wat in cavialand heel normaal is.

Al snap ik dat je het waarschijnlijk veel leuker vind cavia's uit het nest te kiezen.
Goed trouwens dat je er 2 neemt, want cavia's alleen is zelfs een vorm van dierenmishandeling en je zult bij een fokker dan ook niet snel een cavia mee krijgen als je zegt er maar 1 te willen houden.
Koop er hoe dan ook geen bij de dierenwinkel!!

Heel veel succes met jullie huisje en ga op je gemak zoeken naar huisgenootjes die jullie beide geweldig vinden.

Grtjs,
Sanne

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:35

Ben t eens met je stukje maar echt niet alle fokkers van t http://www.guinealounge.nl/ zijn betrouwbaar :n Er zit een hele hoop ellende tussen de caviafokkers in Nederland!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:42

Ik zou echt voor 2 beertjes gaan! Een ouder beertje van ong. een jaar met een jong beertje van 4/5 weken gaat het best. Beertjes zijn zo veel leuker met elkaar, worden veel sneller tam en zijn gewoon veel liever..
Mijn 2 zeugen zijn de hele dag met elkaar aan het kibbelen, mijn 2 beertjes lagen de hele dag naast elkaar te slapen en lief te spelen.
Ik zou voor cavia's bij een opvang gaan. Er zitten er zoveel helaas, die allemaal op een warm huisje zitten te wachten!
Wel een ruime kooi van min. 1.20 bij 50, hebben ze veel meer ruimte en kunnen ze elkaar ook even ontlopen als ze dat willen. Anders kán het nog wel eens fout gaan.
Over het ruiken: Ik had er alleen last van toen de jongste wilde domineren (wat niet lukte ;) ). De typische berenlucht is echt niet te harden dus niet met je neus bovenop zitten. Qua urine ruiken ze niet meer dan zeugen.

Lees eens de website www.degrotecavia.nl door, staat ontzettend veel nuttige info op. Op het forum zijn ook veel mensen met jarenlange ervaring die je kunnen helpen.