Schaap en geit gered.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

Schaap en geit gered.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:30

Hallo allemaal,

2 dagen geleden zagen een vriendin en ik een schaap liggen in het gras, wij dachten niets aan de hand die ligt gewoon. Toen we er vandaag weer langs reden zagen we het beestje nog steeds liggen. We waren toch maar gaan kijken. We zagen toen we dichter bij kwamen dat het schaap onder het bloed zat en enorm grote bulten had. We hebben haar overeind gezet. Ze stond te trillen op haar benen, snel hebben we haar ondersteund totdat ze normaal kon staan. Ik heb mijn flesje water uit mijn tas gehaald en het aan haar gegeven, ze dronk het enorm snel op ze had enorme dorst . Na het flesje nog een paar keer gevuld te hebben om haar drinken te geven en haar gras gegeven te hebben, hebben we haar in een stal in de wei gelegd. Toen kwam er ook een Ingevallen bloedent geitje naar ons toe gewankeld met een welsh hengstje die haar aan het aanvallen was. We hebben snel het geitje ook in de stal gezet. De hengst was nog een jaarling dus ik denk dat het niet echt heel gemeen bedoelt was maar de beestjes waren er erg slecht aan toe. We hadden al eerder een briefje opgehangen wat er nu nog steeds hangt. Er is dus niemand bij de dieren geweest. Dierenambulance gebeld daarvan moesten we 112 belln. 112 gebeld daarvan moesten we dierzorg bellen. Dierzorg gebeld die kwam niet omdat het geen noodgeval was en ze dus geen tijd hadden. We hebben de geit en schaap maar in de stal gezet met water en gras en de hengst buiten laten staan. De stal was al dicht dus kon de hengst niet naar binnen. We kijken morgen verder. We hebben in de buurt gevraagd of iemand de eigenaar kent maar niemand kent hem.

fjordjes

Re: Schaap en geit gered.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:31

Vervelend, kan je geen melding maken bij AID? Misschien kunnen die wat doen?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:32

Beetje domme vraag maar wat is de AID?

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:34

Dat is de Algemene Inspectiedienst.
Wat gek zeg dat ze van niemand zijn.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:36

Ze zijn vast van iemand maar niemand kent diegene dat betekend ook dat er dus nooit iemand naartoe gaat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:37

AID doet allerlei inspecties, net zo iets als de db maar ze mogen meer.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:49

o oke ik snap het, dierzorg (ik wist niet zeker of het zo heet) doet hetzelfde.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:51

Dierzorg is niet hetzelfde als de AID hoor, die mogen bekeuringen uitdelen enzo. Denk niet dat dierzorg zoiets mag doen..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:52

Ik las net ergens dat je 114 kunt bellen voor noodgevallen met dieren, misschien dat een idee?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:54

DB zei dat dierzorg was om te kijken hoe het met de beestjes ging en de eigenaar op te sporen geloof ik en dan laten ze de rest over aan de politie zo was het verhaal. Maar hoe bedoelen ze geen noodgeval de beestjes waren eerder dood dan levent.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:54

Ik ga het morgen allemaal bellen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:04

Nog een paar vraagjes aan jullie..

-Het schaap had rare grote zachte bulten op haar rug iemand enig iedee wat dat is?
-En het geitje had een dikke buik en ze was enorm ingevallen bij haar heupen.
-Als er toch niemand gaat komen ga ik zelf alvast een beetje aan de slag met de wonden schoonmaken enz iemand tips?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:08

Ik zou sowieso een dierenarts langs laten komen!! :oo Mocht de eigenaar zich nog aandienen dan kan je de rekeningen daar aan geven.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:10

DA is gebeld kon er niets aan doen omdat ze toestemming nodig hebben van de eigenaar.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:12

Grote zachte bulten kunnen wijzen op bijtwonden. Kunnen niet ernstig lijken maar dit an snel veranderen in grote etterbult.

Dikkeme, dat mensen niet beter om hun dieren denken. In mijn opinie is het hengstje hier de aanstichter, maar waar is de eigenaar van het spul???

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:13

beauisvancie schreef:
Nog een paar vraagjes aan jullie..

-Het schaap had rare grote zachte bulten op haar rug iemand enig iedee wat dat is?
-En het geitje had een dikke buik en ze was enorm ingevallen bij haar heupen.
-Als er toch niemand gaat komen ga ik zelf alvast een beetje aan de slag met de wonden schoonmaken enz iemand tips?

De geit kan eventueel een dikke buik en ingevallen bij de heupen zijn door een bevalling. Zo hebben wij er ook 1 gehad. Maar het kan misschien ook zijn dat ze nog zwanger is (maar al meerdere keren is bevallen -> ingevallen heupen) en te weinig eten krijgt.
Het kan ook zijn dat ze wormen heeft -> ingevallen.
En zoals hierboven vermelt wordt kunnen de bulten van bijtwonden van de pony komen, maar eventueel ook van ontstekingen (dat verklaart misschien het liggen ook)

Kortom, er kan eigenlijk vanalles zijn. Ik zou even wachten tot na je telefoontje en dan verder kijken.

Ik vind het trouwens super dat je dit doet voor die beestjes! Ik hoop dat je ze uiteindelijk echt kan redden en dat ze een beter leven krijgen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:14

Ik heb echt geen iedee wat ik er mee aan moet. Voorlopig doe ik alles wat ik kan en ga ik zelf de diertjes dagelijks verzorgen. En ik ga natuurlijk zoveel mogelijk rondbellen.
Laatst bijgewerkt door charlotte_L op 24-05-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:15

Wat vreemd. Ik heb zo vaak gevonden dieren laten helpen door een dierenarts. Misschien een andere DA bellen? Nou moet ik zeggen dat ik de zorg meestal pas op me neem nadat ik allerhande mogelijke moeite heb gedaan de eigenaar te vinden. Dat heb ik dan ook altijd vermeld bij de DA. De kosten nam ik zelf op me. Het is aan jou wat je kunt en wilt doen natuurlijk.

Wat de plekken zijn zou ik niet weten, het kunnen heel goed dikke abcessen zijn die vol zitten met maden..Komt snel voor bij schapen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:16

He bah wat naar.

Goed hoor van je dat je de beestjes zo helpt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:17

ik dacht ook aan maden kan je niet wat wol rond de bult wegknippen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:19

Ik zou als ik jou was morgen eerst de AID bellen of je ouders of een andere volwassene laten bellen en goed uitleggen dat de dieren er slecht aan toe zijn. Dan komen ze echt wel kijken.
Wel vreemd dat er nooit iemand bij die dieren komt kijken. Denk ook haast dat het hengstje de andere dieren heeft toegetakeld. Wel lief van je dat je zo voor ze zorgt. Hopelijk wordt je morgen wat wijzer. Succes ermee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:20

beauisvancie schreef:
Ik heb echt geen iedee wat ik er mee aan moet. Voorlopig doe ik alles wat ik kan en ga ik zelf de diertjes dagelijks verzorgen. En ik ga natuurlijk zoveel mogelijk rondbellen.

Foto's maken en eerst AID langs laten komen voordat je gaat verzorgen. Anders zijn de omstandigheden te goed voor de AID om in te kunnen grijpen

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:20

Dit is bij ons de best aangeschreven DA en ook de grootste. Ik weet niet wat ze allemaal nodig hebben en of we het wel kunnen betalen natuurlijk. Dus ik wacht nog even af en ga verder zoeken. Dat ingevallen stukje bij de geit is niet normaal je kan er je handen onheen doen zodat ze elkaar raken en je ziet ook de botjes. Ik zal morgen wat foto's maken van de verwondingen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:21

tamary schreef:
beauisvancie schreef:

Foto's maken en eerst AID langs laten komen voordat je gaat verzorgen. Anders zijn de omstandigheden te goed voor de AID om in te kunnen grijpen

Ja was ik ook al van plan.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:21

Ik zou zeker nog even terugbellen. Het is onzin dat ze hier niets aan 'kunnen' doen, het zal eerder zo zijn dat ze de melding niet snel serieus nemen. Ik zou nog even goed uitleggen hoe de dieren er aan toe zijn en dat het dus echt een kwestie van nood is. Belachelijk ook dat ze dit zomaar laten gaan, als de eigenaar nooit aanwezig is, is het hun taak om aan de bel te hangen en erachter te komen wie de eigenaar is.
Dit valt onder verwaarlozing en de dieren kunnen zelfs in beslag genomen worden doordat de wonden niet goed verzorgd worden.

Ik vind het super hoe je zelf gehandeld hebt! Goed idee ook om ze in de stal neer te leggen weg van het hengstje. Ik zou dus als ik jou was gewoon blijven bellen en je niet zomaar laten afwimpelen. Die dieren zouden in het ergste geval dood kunnen gaan aan de verwondingen, dat is het wel waard om even brutaal tegen die mensen te zijn.