Natural dogmanship

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Natural dogmanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:16

Hallo!

N.a.v een topic van mijn hond ([BB-ITP] Hunter @ Cursus. (natural dogmanship)) , kwam ik erachter dat niet veel mensen op de hoogte zijn van Natural dogmanship. Erg jammer, aangezien het echt heel interesant en leuk is om zo natuurlijk met je hond bezig te zijn.
Nu vroeg ik me af, of er op bokt mensen zitten die ook aan Natural dogmanship doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:20

jeeeej, een nieuwe commerciele term om lekker uit te buiten.....

Nee sorry 8)7 kan ik echt helemaal niks mee.
De trainingsmethode an sich wellicht wel, maar te term alleen is al voldoende om me er niet in te willen verdiepen
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 23-05-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:21

Niet onder die naam nee maar bij mijn trainingen let ik altijd al op lichaamstaal e.d.
Als ik dat topic als voorbeeld zou nemen dan zou ik 'ja, dat doe ik met meerdere honden' zeggen ;)

Ik vind het weer een beetje zo'n hokjes gedachte om er een naam aan vast te maken (geldt voor paarden precies hetzelfde)

Inney

Re: Natural dogmanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:23

stef: nou, zo zit het echt niet. Pff. Jammer dat er zo'n reactie komt. Het is namelijk erg interessant om je in te verdiepen.
En ja, t beessie moet toch een naam hebben hè. Ik kan er moeilijk een uitgebreide beschrijving van wat wij 'natural dogmanship' noemen neerzetten. Dat past niet in de titel... Beetje jammer dit.

Rider01: ja, zo bedoel ik het ook. De training is wel heel anders dan de andere cursussen die wij kennen. En het moet toch een naam hebben he :+
Ik vind het zelf een erg fijne methode.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:27

Hoezo nou weer jammer? Je zit op een openbaar forum, dan kan je verwachten dat je niet alleen oh en ah krijgt.
Ik vind puur de term "natural dogmanship" zwaar overtrokken en niet uitnodigen om er verder naar te kijken, eerder afstoten, omdat je idd weer het hokjes gebeuren krijgt op die manier.
Verder ben ik ook heel erg van doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.

Vroeger waren er legio oude boertjes die horsemanship deden, en toen was het niks bijzonders, alleen toen bestond de term horsemanship nog niet. Dat zal bij dogmanship niet anders zijn.

Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar in 9 van de 10 gevallen is duidelijkheid en gezond verstand ruim voldoende om welk dier dan ook netjes op te voeden. Ik ben van mening dat we een beetje door slaan in allerlei trainingsmethoden voor diverse dieren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:28

Ik vind het een hele interessante methode, en ja het moet inderdaad een naam hebben. Toevallig deze naam.
Bij deze methode is het volgens mij niet zo dat je alleen naar de lichaamstaal kijkt, maar ook het voeren gaat heel anders (prooivoeren).. Misschien eerst wat beter verdiepen voordat er een oordeel komt. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:28

Ik snap nog steeds niet precies waar het nu om draait. Ja, het gebruik van lichaamtaal om de hond iets aan te leren. En verder?

Want als dat het enige is vind ik de term ook een beetje overdreven.

Edit: Dus een beetje uitleg zou welkom zijn denk ik ;) .

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:30

Waarom zou je je bij voorbaad al niet in een training verdiepen door de naam? Zoals ik al zei, het moet toch een naam hebben. En ja, sommige mensen en trainingen slaan er inderdaad te ver in door. Maar wij vinden het zelf gewoon een fijne manier om met onze hond aan het werk te zijn. Niks mis mee terug?
Vanuit deze cursus kun je ook mantraining gaan doen, dus speuren ed. Niks 'zweverigs of doortrapts' aan, en ook geen hokjes. Het is gewoon een manier om je hond op te voeden.
We gaan ook zeker niet zover als bijvoorbeeld Cesar Milan, maar sommige dingen zijn gewoon ontzettend fijn.

En als je bij de naam al niet verder kijkt, hoe kun je dan in vredesnaam oordelen over de opvoeding?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:33

Uitleg van google:

Natural Dogmanship is een filosofie ontwikkeld door Jan Nijboer waarbij de nadruk ligt op een natuurlijke manier van opvoeden van honden. Inzicht in het denken, gedrag en communiceren van de hond staat centraal..

Met natural dogmanship leert u uw hond en zijn behoeften beter kennen. Honden zijn op de eerste plaats sociale jagers die samen met roedelgenoten in veiligheid en beschermd willen leven en jagen.

Een harmonische relatie tussen mens en hond is alleen dan mogelijk wanneer zowel aan de behoeften van de mens als die van de hond voldaan wordt en ze beiden een gemeenschappelijk doel nastreven. Om deze reden beschouwen wij bij Natural Dogmanship de instincten van de hond als zijn individuele talenten, die we gebruiken om hem succesvol op te voeden.

Communicatie tussen mens en hond speelt hierbij een essentiele rol. Alleen via een gemeenschappelijke taal kan opvoeding plaatsvinden. Aangezien we niet van onze honden kunen verwachten dat zij Nederlands gaan spreken, moeten wij ons de hondentaal eigen maken.

De weg
Relatie en opvoeding in plaats van training en kunstjes.
De hond onderwerpen om onderdanig gedrag te creeren is taboe bij Natural Dogmanship. Voor de hond moet onderdanig gedrag zinvol zijn. Bij ons vindt opvoeding plaats, die ook in het voordeel van de hond is.

Natural Dogmanship brengt weer samen, wat de mens, als gevolg van culturele invloeden, gescheiden heeft, maar wat in de ogen van onze hond nog steeds een eenheid is: jagen en eten - mens en hond samen als een team.
Door de gemeenschappelijke jacht leert uw hond niet alleen wat in het leven belangrijk is, maar ook hoe hij plezier kan hebben, door op uw signalen te letten, naar u te kijken en u te volgen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Het doel
Vertrouwen en Respect

U wilt dat uw hond u volgt en vertrouwt. Uw hond wil dat u hem verstaat en zijn instinctieve behoeften respecteert.

Natural Dogmanship geeft u inzicht in de behoeften van uw hond, waardoor u samen op een voor de hond zinvolle wijze plezier kan beleven.

Met Natural Dogmanship worden we voor onze honden sociale partners waardoor zij zich heel eenvoudig en goed aan kunnen passen aan onze samenleving.

Natural Dogmanship vereist een andere manier van denken en is tegelijkertijd ongelooflijk spannend, interessant en leerrijk. Voor u een kans om de relatie met uw hond te verdiepen en intensiveren.

En nee, nu zeg ik niet dat mensen die hun hond anders opvoeden er geen band mee hebben. Laat dat even duidelijk zijn. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:34

Ik oordeel niet over opvoeding :n Ik ben alleen van mening dat voor de huistuinen keukenhond er geen aparte trainingsmethoden nodig zijn, alleen duidelijkheid en gezond verstand.
Nogmaals, ik vind de naam niet uitnodigen en eerder afstoten. Het beestje moet toch een naam hebben, waarom? "Honden trainen dmv lichaamstaal" klinkt voor mij veel uitnodigender :j

Maar goed ik zal wel weer gekke henkie zijn.....

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:36

Tjah, ik heb de naam niet bedacht hè.
Dit topic is eigenlijk niet bedoeld als discussietopic, ik wilde graag ervaringen delen.

Stef, ik vind wel dat je erg aanvallend reageert. Zo fel hoeft het toch helemaal niet?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:36

En in praktijk vertaalt zich dat naar...?

Prooien voeren en met lichaamstaal werken? Wat nog meer?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:37

Het is vooral uitgaan van het instinct van de hond. Zoals het prooivoeren bijvoorbeeld. Hij moet eerst werken (jagen) voor zijn eten. Jij stuurt hem, corrigeert hem, dus neem je de rol van roedelleider aan. Ik vind het erg lastig om onder woorden te brengen, sorry als ik onduidelijk ben.
Misschien kun je in mijn fototopic een beetje zien wat ik bedoel?
Laatst bijgewerkt door Inney op 23-05-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:38

@stef, onze oudste bulldog had inderdaad niet echt een trainingsmethode nodig. Gewoon zit, poot, af, blijf, hier en toen was het klaar. Nooit problemen met haar gehad, en nog niet.
Maarrrr toen haar dochter geboren was bleek dat toch een heel ander verhaal. Haar dochter bleek wél een methode nodig te hebben. Het ligt aan het karakter welke methode geschikt is.
Voor de hond van Inney is dit geweldig! Ik zie onze oudste bull dit echt niet doen. Geen reden om deze methode gelijk af te zeiken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:41

Ik zeik de methode ook niet af, want ik weet de methode niet, ik krijg alleen de kriebels van de naam, maarja, dat mag weer niet, what's new.... :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:43

Nou dat moet na 1 post dan wel duidelijk zijn, maar dat is dan alsnog offtopic want ze vraagt niet naar de mening van de naam van deze methode maar naar ervaringen van deze methode.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:43

zucht, ben al weg..... Zo jammer weer dat men nooit eens kritisch mag zijn op bokt :wave:

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:45

Denk dat de hond al veel te veel op de mens gericht is om nog 'natuurlijk taal/omgang' nodig te hebben.
Is dat ook niet wat jij bedoelt Stef?

Ieder mag wat mij betreft zijn eigen methode aanhouden, al lever ik soms wel kritek ook op Cesar, die van zijn honden een soort robots maakt.
Na 100 afleveringen was ik het zat, dag dag karakter van de hond

*ben verder geen criticus :+

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:49

ik vind zelf de methode van cesar soms ook te ver gaan. Die honden zijn soms zo compleet onderdanig dat ze hun karakter verliezen.
Maar elke hond heeft van nature zijn instincten nog. :j het word ook zeker moeilijker als de hond al ouder is en iets compleet anders gewend is, maar de intincten zitten er altijd nog.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:49

Laatste bericht: Rider: Ik vind dat we in alles veel te moeilijk doen, trainingsmethode hier, trainingsmethode daar, alles maar lief oplossen *hondje, wil je mij asljeblieft niet bijten?* *kindje, wil je alsjeblieft niet zo jengelen* *paardje wil je alsjeblieft niet schoppen* (even zwaar overdreven voor het idee uiteraard). Toen mijn hond me als pup 1x dreigde te bijten heeft ie een draai om zn oren gehad, en klaar is klara. Maarja, dat mag allemaal niet meer, dus moeten we steeds extremere trainingsmethodes op gaan zoeken.

Dat er trainingsmethoden zijn voor uitzonderingen snap ik helemaal, maar in heel de omgang van dieren draaien we IMO door, het dieren, geen mensen, en wij zijn mensen, geen dieren.....

Maar goed, ik ging, want mijn mening wordt toch niet op prijs gesteld, dus zwaai......

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:51

Stef, waar lees jij dat we onze hond 'lief vragen' alsjeblieft niet te bijten?
Als het nodig is, krijgt hij ook zeker een opdonder. Dan gaat hij op zijn rug. Midden op straat, maakt niet uit. Onze pup had ook ontzettend dominant gedrag, toen hebben wij hem echt niet heel lief gevraagd of hij alsjeblieft niet wilde grauwen en uithalen. :n
En nu hebben we een hond die alles goed en wel vind, die nooit zou bijten, die zijn karakter nog zeker wel heeft, leuk luistert en plezier heeft in zijn training.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:51

Cesar Milan heeft anders vaak genoeg de hulp van zijn roedel nodig om de hond - zoals hij zegt - te rehabiliteren. Calm assertiveness en lichaamstaal zie ik ook bij hem. Op grond van de foto's zie ik dat je lichamelijk heel fit moet zijn om bij Natural Dogmanship samen met de hond te sluipen en met hem te gaan jagen, en ik denk zomaar dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Verder weet ik te weinig van Natural Dogmanship om er een oordeel over te vellen. Ik vind het alleen een niet zo origneel verzonnen naam...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-05-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:52

Juist met deze traingsmethodes (ook met CM) word er niks lief gevraagd.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:54

@Inney: Kun je antwoorden op mijn vraag? Ben best wel nieuwschierig naar wat het nu precies inhoud in het dagelijkse leven.

Ik heb namelijk nog nooit gehoord van de term (en ik zal niet de enige zijn gok ik) en heb geen idee wat ik me erbij moet voorstellen. Een soort van Cesar begrijp ik?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 23-05-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:55

Bravospots: ik heb een poging gedaan tot antwoord in mijn vorige posten, maar ik vind het erg lasting onder woorden te brengen. Vind je het erg dat ik er nog even over nadenk, hoe ik het precies en juist kan verwoorden?