Huidallergie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Huidallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:04

Mijn 2 jarige hond, heeft al enige tijd last van ernstige allergie. We zijn uiterraad al meerdere keren naar de DA geweest, maar die weet er ook geen raad mee. Hij heeft ondertussen al meerdere keren antibiotica gehad, die dan aansloeg, maar het kwam terug. En krijgt dagelijks pretnison (als ik dat goed typ).

Eerst dachten we dat het voor voedsel was, maar dit was het ook niet. Misschien hoog gras, water?

Symptonen:

Hij heeft last van een hele dunne vacht, en op sommige plekken (zoals oren, liezen en borst) groeit amper haar terug.
Ook op zijn rug/zij heeft hij donkere vlekken, omdat daar minder haar zit en ook niet terug groeit. Hier heeft hij niet super veel last van, maar soms krijgt hij weer een jeuk aanval, waarbij meneers buik helemaal onder de rode vlekken zit. Het is dood zielig, want hij krabbelt zich kapot. Ook op zijn ellebogen groeit geen haar meer en zijn donkere harde plekken geworden, wat dagelijks ingesmeerd word. Maar het hoort niet, het is dan wel een hond van 65 kl. Eventueel op aanvraag kan ik fotos ervan maken. :j

Nu kunnen we een allergie test doen, maar dit kost heel veel geld en de oorzaak word er niet duidelijker op.

Mijn vraag dus, komt iemand dit bekend voor? En misschien oplossingen met een middeltje dat het haar terug groeit?

Hij moet nu ze leven lang op de pretnison blijven om het jeuken tegen te gaan. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Alvast bedankt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:27

Wat eet ze precies?

Sommige honden doen het een stuk beter op vers dan op brokken. Of reageren allergisch op bepaalde soorten vlees/brok.

Wat naar zeg voor je hond, altijd maar die jeuk, en een heel leven op prednison word je ook niet vrolijk van.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:34

BraveSpots schreef:
Wat eet hij precies?

Sommige honden doen het een stuk beter op vers dan op brokken. Of reageren allergisch op bepaalde soorten vlees/brok.

Wat naar zeg voor je hond, altijd maar die jeuk, en een heel leven op prednison word je ook niet vrolijk van.

Hij kreeg eerst kip en lam brokken, maar omdat we de dachten dat het niet daar aan lag krijgt hij nu ook gewoon lam en rijst brokken. We hebben met eten al verschillende dingen geprobeerd, ook brokken alleen van kruiden gemaakt enzo, maar dit alles is het waarscheinelijk niet. want hij krijgt nu weer ze gewone eten en heeft geen uitbarstingen daar van.

Misschien allergisch van ze eigen haar? Heb ik vaker gehoord, maargoed wat doe je daar aan. Het gaat weken goed en daarna krijgt hij ineens weer een jeukuitbarsting, de weken daarvoor is het dan nog minder en uit te houden. en wat je zegt een leven lang op pillen is niks nee.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 00:21

Google maar eens op vers vlees eliminatiedieet, dat kan heel goed een oplossing bieden!

Als je dat niet wilt, kun je ook eens kijken met een dermatoloog of Atopica een goed medicijn zou zijn voor je hond.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:31

harde kale plekken op de ellebogen heeft ws. niets te maken met een huidallergie. die plekken zie je vaak bij grotere honden en komt door het liggen. voornamelijk door liggen op een harde ondergrond. het is eigenlijk een soort eelt dus zal ook geen haar meer op groeien.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:26

Tieme schreef:
harde kale plekken op de ellebogen heeft ws. niets te maken met een huidallergie. die plekken zie je vaak bij grotere honden en komt door het liggen. voornamelijk door liggen op een harde ondergrond. het is eigenlijk een soort eelt dus zal ook geen haar meer op groeien.

klopt heeft er zeker mee te maken, maar aangezien die al een iewl velletje heeft, is het denk wel verergerd. het word nu elke dag wel ingesmeerd, want vind het zielig wanneer dat gaat scheuren.. als je snapt wat ik bedoel. misschien een ander simpel middeltje daarvoor? :+

lieniminnie

Re: Huidallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:18

Het enige wat je kan doen is iets wat de huid kalmeert geven.. prednison is een medicijn wat je kort kan gebruiken..

Een allergietest lijkt inderdaad veel geld, maar kan zeker wat opleveren. Hebben jullie al iets geprobeerd mbt voeding? Een eliminatie dieet?
Als dat het neit is is het zeer waarschijnlijk dat het een omgevings allergie is. Je zou kunnen proberen van wasmiddel te veranderen, een andere mand of iets in die richting.

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:35

Probeer inderdaad eens vers vlees, of anders een k.v.v. zoals carnibest. Kan een wereld van verschil betekenen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:32

Wat voor merk voer geef je hem?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:32

Ik ben wel benieuwd naar foto's :j. Om wat voor hond gaat het?

Mijn Eng. staff x Franse Bull heeft ook last van allergie, onder zijn oksels & liezen. Met name in het voorjaar, dus ik denk dat het te maken heeft met pollen o.i.d. Ik ben ook bij de DA geweest, en hij heeft ook een tijdje pretnison gehad, maar daar ben ik geen liefhebber van, dus daar ben ik al snel mee gestopt. Ik wilde ook een allergie test laten doen, maar aangezien de kosten hiervan vrij hoog zijn en het altijd nog maar de vraag is of er wat uitkomt én of je er dan wat aan kan doen is altijd nog maar de vraag. Ik heb van de DA een 'calm spray' gekregen, speciaal tegen de jeuk, dit werkt fantastisch. Ook ken ik veel honden die baat hebben bij de huid druppels van PUUR. Succes! :)

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:38

schildklier?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:22

Iedereen ten eerste bedankt voor alle reacties en meedenken. We geven hem altijd brokken, maar we hebben gewisseld van brokken toen, maar dat maakte toen geen verschil. maar al vraag je nu een merk, zou ik het niet weten aangezien me moeder hem altijd eten geeft.

Wat betreft de fotos, die zal ik binnekort maken. (als die weer een aanval heeft, want soms gaat het tijden beter, maar hij blijft gewoon een iel huidje houden met weinig haargroei) Dan heeft die geen jeuk, maar wil graag een middeltje of iets weten wat goed voor de vacht is? en het eventueel laat terug groeien ?

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:01

Nogmaals dan, probeer hem eens op vers of kvv te zetten. Dat kan een boel huidklachten verhelpen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:55

Laatst bijgewerkt door lieniminnie op 29-05-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:01

Ik ga met de anderen mee.

Geef je hond een kans op wellicht herstel, en ga hem een paar maanden KVV geven!!! Want voor honden met huid problemen is brok meestal echte PRUT! (veeeeel te veeeel kunstmatige troep, of granen en dergelijke)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:10

Wendy_Komen schreef:

Geef je hond een kans op wellicht herstel, en ga hem een paar maanden KVV geven!!! Want voor honden met huid problemen is brok meestal echte PRUT! (veeeeel te veeeel kunstmatige troep, of granen en dergelijke)

Ligt aan de brokken, er zijn hele goed merken met alle benodigdheden en meer, met versvlees kan je ook de mist in gaan

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:12

lieniminnie schreef:
Wendy_Komen schreef:

Ligt aan de brokken, er zijn hele goed merken met alle benodigdheden en meer, met versvlees kan je ook de mist in gaan

En die "meer" is meestal juist het probleem. Omdat brok an sich 99% graan is (goedkoop om te gebruiken) moeten er kunstmatige vitaminen, mineralen en smaakstoffen aan toe gevoegd worden. En dan zijn er toch een boel honden die tegen die troep niet kunnen.

Heb nog geen brok gevonden die uit 99% vlees bestaat!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:17

Onze hond had het ook. Nu op vers vlees nergens meer last van.
Tenzij ze weer ergens wat te eten vandaan heeft gehaald, dan zit ze weer onder de plekken.
Lijkt me het proberen waard!!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:20

lieniminnie schreef:
Wendy_Komen schreef:

En die "meer" is meestal juist het probleem. Omdat brok an sich 99% graan is (goedkoop om te gebruiken) moeten er kunstmatige vitaminen, mineralen en smaakstoffen aan toe gevoegd worden. En dan zijn er toch een boel honden die tegen die troep niet kunnen.

Heb nog geen brok gevonden die uit 99% vlees bestaat![/quote]

met het 'en meer' stukje bedoel ik toevoegingen als glucosamine, die goed zijn voor de gewrichten in senior voeding.
antioxidanten voor een mooie vacht en als natuurlijke onstekingsremmer, bepaalde vitamines die het zicht en de hersenen helpen ontwikkelen in kitten/pup voeding..
Een hond heeft meer nodig dan alleen vlees, daarom eten ze ook hun hele prooi op. Hills, royal canin, eukaneuba, geloof me, die weten waar ze het over hebben. Ze doen studies en zoeken uit wat een dier moet eten om een dierenarts bijna onnodig te maken.

Ik heb het dus ook over de goede voeding, met natuurlijke ingrediënten, niet over whiskas en dat soort troep.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:24

Ahum... Oké...
Waarom al die toevoegingen in het brok??? Wolven hebben inderdaad last van hun gewrichten, zien slecht en ga zo maar door. En dan toch ook wel apart dat en meer dan 100 verhalen van mensen met honden die zeer slecht in hun vacht zaten, en slecht in hun vel met het duurste van het duurste dierenarts brok, en met vlees een super hond hebben gekregen! ALLES wat een hond nodig hebt kun je geven met vlees. In het wild hebben ze toch ook geen berg toevoegingen nodig? Stoppen ze enkel er in om EN er meer centen aan te verdienen, EN omdat het er van nature niet in zit (logisch met 98% graan). Terwijl dat dus met vlees niet het geval is!!
En de brokken merken die je noemt is net zulke troep als al het andere!!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:31

Doe is even rustig..

van supermarktvoer krijg je inderdaad dat soort probleempjes, als je ze op premium voer zet krijg je dezelfde resultaten.

Je kunt een hond alles geven met vers vlees, maar je moet wel nauwkeurig zijn en zin hebben om er elke avond mee bezig te zijn. Ik ben er te lui voor, en kies dus voor een premium voeding. Ik heb er een voedingcollege over gekregen, dus ik zeg niet zomaar iets..

Ohja, al die toevoegingen omdat dieren daarom ouder worden dan dat ze deden, en ouderdomskwaaltjes krijgen zoals gewrichtsproblemen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:34

lieniminnie schreef:
Doe is even rustig..

van supermarktvoer krijg je inderdaad dat soort probleempjes, als je ze op premium voer zet krijg je dezelfde resultaten.

Je kunt een hond alles geven met vers vlees, maar je moet wel nauwkeurig zijn en zin hebben om er elke avond mee bezig te zijn. Ik ben er te lui voor, en kies dus voor een premium voeding. Ik heb er een voedingcollege over gekregen, dus ik zeg het niet voor de lol.

Ohja, al die toevoegingen omdat dieren daarom ouder worden dan dat ze deden, en ouderdomskwaaltjes krijgen zoals gewrichtsproblemen.

Die problemen krijg je inderdaad met BROK.
Ben opzich wel rustig, vind het jammer dat iemand met 0,0 verstand van vers vlees voeding, gaat doen of dat niets is, en brok geweldig is. Terwijl zelf het duurste van het duurste brok nog steeds "troep" bevat.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:37

Nee, ik zeg alleen dat brok heel goed is, mits je de goede hebt. Ik vind het jammer dat mensen die in goede voeding geloven zeggen dat brokken goed zijn, maar vers vlees ook goed.
Mensen die vers vlees voeren zijn per definitie tegen brokken? Zo krijg je dus deze TOTAAL offtopic discussies. Omdat jij totaal niks wilt aannemen van wat ik zeg. en me ook geen uitleg geeft waarom die toevoeginen nou zo slecht zijn? En waarom vlees zo heel veel beter? Blijkbaar heb jij dus ook niet zo veel verstand van brokken??

Maar jij vind het dus onzin om een hond die arthrose heeft een voeding te geven met bepaalde toevoegingen zodat de hond uiteindelijk veel minder of zelfs van de pijnstillers af kan?
edit: nierfalen, schildklierproblemen, slijtage? hoe kan een voeding dat aanwakkeren??
Laatst bijgewerkt door lieniminnie op 29-05-11 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:38

@lieniminnie Te lui voor vlees voeren? Bij ons is het een kwestie van plastic openknippen, bakje omkieperen en de hondjes kunnen smullen.
Verder moet je het zelf weten wat je voer hoor :o Maar ik vind het toch apart dat onze honden het veeeeele malen beter doen op vlees dan op dure brokken. Misschien eens een poging wagen??

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:39

Waarom zou ik een poging wagen als mijn kat het super doet op hills voeding?