Altijd een droom geweest, een duif!
Vanochtend zat mijn hond (likkebaardend) steeds in zo'n hoekje van de tuin te wriemelen waar ze normaal niet wriemelt.
Ik dus toch even kijken, zag ik aan de andere kant van de schutting een klein vogeltje zitten! Ik bij de buren naar binnen gewurmd en het kleine duifje opgetild. Al jaren zitten er 2 duiven te nestelen in de boom erboven, maar voor zover ik kon zien was het nest kapot gegaan
Omdat beide buren katten hebben en er nog 100 rondsluipen in de straat, durfde ik hem niet zomaar te laten zitten.
Dus, de hamsterkooi van zolder gehaald, een chipskommetje met wcpapier erin gezet en duiflief zat gestrest in zn bakje.
Toen maar wat gesurfd naar duiven grootbrengen, en het kwam er op neer dat hij tussen de 16 en 18 dagen oud zou moeten zijn, en dus over ongeveer een week zou moeten kunnen uitvliegen.
Ik heb geen bijster goede ervaringen met dierenambulances (en na wat surfen blijkbaar velen met mij) en er is geen enkele vogelopvang in apeldoorn, dus ik heb wat nutribird met wat brinta en zaadjes gemengd en geprobeerd te voeren.
Volgens mij is alleen de duif al zo oud dat hij weet dat ik bedreigend ben (heel goed natuurlijk) want hij sist, klikt en weigert zich te laten voederen (heb hem toch maar wat gedwongen omdat hij sinds een uur of 11 waarschijnlijk, en ik voedde hem rond 2/3 uur, zonder eten zit)
Ik heb hem zelf maar 1 keer een paar zaadjes zien pikken, maar nog lang niet genoeg om zijn krop goed te vullen.
Hij zit nu bij mij boven op mijn kamer met een warme kruik naast zich zodat hij goed warm kan blijven en een bakje met zaadjes voor het geval dat hij opeens weet hoe hij zelf moet eten.
Ik heb hem zonet nog 1 keer gevoed en daarna wilde hij persé terug naar een plekje op mijn buik, blijkbaar was ik toch niet zo eng want hij bleef terug proberen te waggelen terwijl ik hem probeerde terug te zetten in zijn kommetje.
Hopelijk leeft hij morgen nog omdat ik veel ervaringen heb gelezen waar het vogeltje toch zomaar overleed.
Heeft er iemand nog tips om hem makkelijker te kunnen voeren/leren zelf te eten?
Info heb ik al genoeg qua dat, alleen word nergens de vraag beantwoord hoe je makkelijk kunt laten eten.
en uit een pincet eet hij dus absoluut niet, moet zn bekje open wurmen en dan snel met een spuitje wat nutribird erin doen. Pikken is niet erg want zn snaveltje is nog zacht, is meer vingermassage
Je kan aan zijn krop voelen hoeveel en of hij eet, en dan kan je meteen kijken hoeveel je hem nog bij moet voeren