Duif!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Duif!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 00:16

Hallo allemaal,

Altijd een droom geweest, een duif!
Vanochtend zat mijn hond (likkebaardend) steeds in zo'n hoekje van de tuin te wriemelen waar ze normaal niet wriemelt.
Ik dus toch even kijken, zag ik aan de andere kant van de schutting een klein vogeltje zitten! Ik bij de buren naar binnen gewurmd en het kleine duifje opgetild. Al jaren zitten er 2 duiven te nestelen in de boom erboven, maar voor zover ik kon zien was het nest kapot gegaan :oo
Omdat beide buren katten hebben en er nog 100 rondsluipen in de straat, durfde ik hem niet zomaar te laten zitten.
Dus, de hamsterkooi van zolder gehaald, een chipskommetje met wcpapier erin gezet en duiflief zat gestrest in zn bakje.
Toen maar wat gesurfd naar duiven grootbrengen, en het kwam er op neer dat hij tussen de 16 en 18 dagen oud zou moeten zijn, en dus over ongeveer een week zou moeten kunnen uitvliegen.
Ik heb geen bijster goede ervaringen met dierenambulances (en na wat surfen blijkbaar velen met mij) en er is geen enkele vogelopvang in apeldoorn, dus ik heb wat nutribird met wat brinta en zaadjes gemengd en geprobeerd te voeren.
Volgens mij is alleen de duif al zo oud dat hij weet dat ik bedreigend ben (heel goed natuurlijk) want hij sist, klikt en weigert zich te laten voederen (heb hem toch maar wat gedwongen omdat hij sinds een uur of 11 waarschijnlijk, en ik voedde hem rond 2/3 uur, zonder eten zit)
Ik heb hem zelf maar 1 keer een paar zaadjes zien pikken, maar nog lang niet genoeg om zijn krop goed te vullen.
Hij zit nu bij mij boven op mijn kamer met een warme kruik naast zich zodat hij goed warm kan blijven en een bakje met zaadjes voor het geval dat hij opeens weet hoe hij zelf moet eten.
Ik heb hem zonet nog 1 keer gevoed en daarna wilde hij persé terug naar een plekje op mijn buik, blijkbaar was ik toch niet zo eng want hij bleef terug proberen te waggelen terwijl ik hem probeerde terug te zetten in zijn kommetje.
Hopelijk leeft hij morgen nog omdat ik veel ervaringen heb gelezen waar het vogeltje toch zomaar overleed.
Heeft er iemand nog tips om hem makkelijker te kunnen voeren/leren zelf te eten?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:20

op de grodn springen en wormen uit de grond trekken :+ :(:)
Mischien wil hij ook wel brood geweekt in melk eten? dat wouden de meeste vogeltjes die ik heb opgevangen wel eten :D
verder goed oppassen met stress voor het kleine ding anders kan hij dood gaan.
je kan het brood vasthouden met een pincet ander pikt t vogeltje in je vingers. Mischien dat je eerst zijn bekkie nog open moet doen maar later gaat hij het wel snappen ;)

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:24

Ik zou het diertje zelf denk ik toch naar een vogelopvang brengen, ook al is het dan wat verder rijden. Ik denk toch dat ze daar de meeste ervaring hebben en het beestje daar de grootste kans heeft om te overleven, daarnaast hebben ze misschien wel meer ouderloze vogeltjes zitten. Lijkt me voor jezelf ook niet heel handig om 24/7 een vogeltje mee te moeten nemen.
Ander kun je misschien een vogelopvang even bellen voor info.

Nachtlampje

Re: Duif!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 00:32

Evilsock, het was mij vooral om de tijd te doen. Als hij over een week kan uitvliegen is het voor mij namelijk niet zo'n probleem, als het toch langer duurt ga ik er mee naar de opvang, of zodra het er ook maar een ietsiepietsie slechter uit gaat zien. :) Info heb ik al genoeg qua dat, alleen word nergens de vraag beantwoord hoe je makkelijk kunt laten eten.

loveidefix, brood en melk is slecht voor een duif :P en uit een pincet eet hij dus absoluut niet, moet zn bekje open wurmen en dan snel met een spuitje wat nutribird erin doen. Pikken is niet erg want zn snaveltje is nog zacht, is meer vingermassage :o

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 03:09

Wij als duiven fokkers brengen af en toe ook wel piepers met de hand groot, je moet mais en erwten in de week zetten, deze dan één voor één door zijn keel duwen totdat zijn krop vol zit, met een voederspuit lauw water bijspuiten anders wordt het een harde klomp die in de krop blijft zitten, het is nogal bewerkelijk want je moet dit toch meerdere keren per dag doen, je zou ook kunnen kiezen om geweekte KFF P40 korrel te weken en dit met de voederspuit in zijn krop spuiten!! Succes

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:38

Alleen, hij weigert zn bekje open te doen en moet hem dus steeds dwingen, terwijl hij in het stadium is waar hij zelf graantjes zou moeten gaan pikken. Heb je daar nog tips voor?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:14

Zorgen dat hij constant zaadjes tot zijn beschikking heeft :j Je kan aan zijn krop voelen hoeveel en of hij eet, en dan kan je meteen kijken hoeveel je hem nog bij moet voeren :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:14

hoe vol moet een krop precies zijn? Hij heeft zaadjes, genoeg zaadjes tot zn beschikking :P
Hopelijk eet hij zelf en hoef ik m niet meer aan te raken ivm gewenning aan mensen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:16

De krop moet gewoon wat inzitten. Zeker niet te strak staan, dat is niet goed. Je kan het voelen :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:29

Als ik hem met nutribird voed voel ik het wel, alleen die veertjes-zakjes voelen in de huid hetzelfde aan als pitjes.. Hij poept in ieder geval wel lekker door, dus daarin is hij nog gezond. Nu lekker buiten gezet zodat hij de geuren, geluiden en temperatuur kan waarnemen, wel met een handdoekje eroverheen tegen de ergste wind en voor wat schaduw.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:39

Als je met lichte druk aan weerszijden van de snavel drukt doen ze hem zo open. ik heb al vele jonge duiven groot gebracht met een goed duivenvoer. Oppassen met water in het bekkie spuiten ze verslikken zich erg snel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:53

Dankjewel :)
Zo heb ik hem tot nu toe ook gevoerd, alleen gaat hij dan achteruitwriemelen, met zn kopje schudden en als ik opnieuw zn bekje probeer vast te pakken duwt hij zn hoofd in de handdoek. Hij is slim :P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:54

In onze opvang voeren wij onze jonge duiven aan een aanrecht.
Wij staan met onze buik tegen het aanrecht aan, duif op het aanrecht en we klemmen die duif met de onderarm/elleboog tegen onze buik aan, zo kan hij zijn vleugels niet uitklappen of achteruit gaan en heb je 1 hele arm + hand vrij en nog de andere hand, al is die iets minder mobiel.
Met de hand van de arm waarmee je de duif klem zet, kun je tussen duim en wijsvinger zijn snavel open drukken en open houden.
Met je vrije hand kun je nu die snavel vol laden met voorgeweekt duivenvoer, eventueel een brokje brood wat je vochtig maakt en dipt in dit duivenvoer zodat je een makkelijke prop kan maken.
Als je ongeveer een eetlepel aan hoeveelheid voer er in hebt kunnen werken, kan je hem een uur of 4 laten zitten en zal hij dit rustig verteren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:05

Ja zo doe ik het ook.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:06

Yay! Duif eet sinds vandaag zelfstandig van het lepeltje!
Een mix van nutribird, zaadjes en brinta.
hij pikt het er enthousiast af met piepende geluidjes en vleugelgewiebel, en vind mij zonder lepel nog steeds een eng monster, hij pikt, klikt en sist naar me en rent hard weg.
Gelukkig maar, want zo blijft er de kans om hem vrij te laten.
Hij zit nu sinds vandaag ook permanent buiten, in de grote konijnenbuitenren met netje eroverheen, met een soort "hokje" met een kruik erin en kranten om de ergste grondkou tegen te houden.
Vannacht blijft hij ook buiten, ik vind het dus heel spannend of hij het wel red..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:10

Misschien een beetje een zeikvraag hoor, maar wat voor zaadjes geef je hem?
Als je even de kans krijgt is het namelijk denk ik aan te raden om duiven voer te kopen. En dan voor sierduiven (niet voor tortel) omdat daar ook de groffe zaden in zitten die hij nodig heeft.
Daarnaast heeft hij om die zaden te verteren steentjes nodig, grit. Dit kun je in een dierenwinkel kopen, je kunt ook met een hamer een stukje dakpan tot kleine stukjes tikken (zo groot als kleine zaden) en waarvan je om de andere dag een paar grindjes door het zaad doet wat hij op pikt.

Verder ben je goed bezig denk ik zo!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:52

Ik schrik van het advies om stukjes dakpan te geven, dit is roodsteen en ontrekt vocht aan het dier! Hij heeft wel degelijk grit en maagkiezel nodig maar absoluut geen dakpan! Als het een houtduif is heeft het dier erwten en mais nodig, met de kleine zaadjes ga je het dan niet redden! Koop een goed jonge duiven voer van Mariman bijv en eventueel KFF P40, dit is een eiwit/kracht korrel speciaal voor duiven!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:50

Naja, roodsteen is wat veel mensen wel hebben liggen.
Wij hebben in de opvang een zak met grit staan, speciaal voor duiven, maar als dat op is, pakken wij ook gewoon weer wat fijngewreven dakpan.
Water is altijd onbeperkt aanwezig, onze jonge duiven krijgen hun voor voorgeweekt en in alle jaren dat wij het al zo doen, heb ik niet de indruk dat we uitgedroogde jonge duiven hebben gehad eigenlijk.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:29

Wij zitten in de diervoeding en grit met roodsteen wordt sterk afgeraden, we verkopen het ook niet meer! Je hoeft ook niet bang te zijn dat de jonge duiven uitdrogen maar een pieper die het eten en drinken nog niet volledig onder de knie heeft kun je het beter niet geven. Geef liever grit waar geen roodsteen in zit, daarbij heeft hij maagkiezel nodig, daar is grit niet voor, de maagkiezel heeft hij nodig om het voer te vermalen in de spiermaag, komt er later in de mest weer uit als afgesleten steentjes, dan hebben ze geen functie meer!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:47

Hij drinkt al zelf water en eet nu ook helemaal zelfstandig. Ik heb vanochtend bij een dierenkraam op de markt gevraagd of het nog nodig is om voor hem eivoer te kopen, maar zij zeiden dat het hem zo ook goed lukte. Zijn veertjes groeien en hij krijgt nog naast onbeperkt zaadjes (uhm.. tjah. gewoon gemixte zaadjes? vrij fijn) een mixpapje van zaadjes, nutribird (als het goed is zit daar ook iets in voor het verteren?) en brinta. Ben wel van plan om even te kijken hoe dat zit met duivenvoer, ga nu gelijk even naar de dierenwinkel :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:20

Zo, ik ben naar de dierenwinkel gegaan en heb daar scherpe maagkiezel (die weken blijft zitten?) voor duiven en tortel/sier/strooivoer gekocht. Er was dus alleen een voer voor zowel tortel als sierduif.
Is zulke scherpe maagkiezel niet te scherp? Gevaarlijk voor de slokdarm ofzo?
Hij loopt parmantig rond, heeft van de konijnenkooi zijn hele nest gemaakt (hij poept door het hekje heen)
en zit nu half in de schaduw lekker te zitten. Ik ga zometeen ook een geschikte tak zoeken die laag bij de grond zit (de hoogliggende tak bovenop het hokje komt hij niet), zodat hij geen vergroeiingen krijgt in zijn pootjes. Nu een mixje maken van voer, maagkiezel en nutribird (om de overstap te maken)
Tot hoelang moet ik de zaadjes blijven wellen denken jullie? Kan ik al overgaan op gewoon ruwe zaadjes?
En, hoeveel maagkiezels moeten er in zn eten? ik heb nu een dikke vinger vol zeg maar, zo'n 20 van die steentjes, is dat goed?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:58

Scherpe maagkiezel is helemaal goed, absoluut niet te scherp! Je mag ook wat steenjes, één voor één in zijn krop duwen!

Heel goed dat hij door het hekje heen poept, piepers in het nest doen dat ook, hangen hun poepert over de rand van het nest en poepen dan er naast, zo blijft het nest redelijk schoon!

Ik denk niet dat het nodig is het fijne zaad nog te weken, wij zetten hier bij de broedkoppels op een gegeven moment ook bakjes met voer neer dat als ze willen het in ieder geval kunnen pakken, als zijn stoppels nu groeien en hij hobbelt door het hok dan is hij oud genoeg om ongeweekt zaad te eten, als er erwten en of mais doorheen zitten zou ik die nog wel even in de week zetten! Als er pinda's doorheen zitten wat vaak in strooivoer zit moet je die er even uithalen, pinda's zijn erg schimmel gevoelig en een duif is hier erg gevoelig voor!

Succes ermee!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:00

Als hij echt zo goed zelf pikt en daarmee ook helemaal voldoende binnen krijgt, kun je het eten gewoon droog neer gaan zetten, wel daarnaast een waterbak.

Op een bakje eten zou ik een theelepeltje steentjes doen, die eindigen onderin het bakje natuurlijk, maar als dat bakje ook af en toe (bijna) leeg is, zal hij die steentjes ook mee pikken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:05

k heb toch maar met wat nutribird gedaan omdat hij nog niet genoeg eet naar mijn zin. Het is ook een stuk groffer dan die kleine zaadjes dus misschien maakt het het wat makkelijker.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 14:13

Duif heeft gisteren een rare fladder gemaakt en hierbij zijn poot bezeerd : Ben er net achter gekomen dat het pootje ontwricht is. ;(