zwemwater almere (i.v.m. dode honden)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

zwemwater almere (i.v.m. dode honden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:29

Wist even niet of dit bij nieuws hoorde of hier op BB

Zijn er nog meer mensen ongerust over het zwemwater in Almere?

Voor degene die het gemist hebben, er zijn 3 honden gestorven na het zwemmen bij een strandje in Almere.
1 eigenaar zag zijn hond verdrinken, de andere 2 stierven na het zwemmen.
Er wordt gedacht aan gifwaarden in het water maar de eerste metingen hebben niks opgeleverd.

Ben benieuwd wat het nou is, intussen blijven mijn honden maar even weg van het water...

Stukje uit de volkskrant:
Citaat:
Bij autopsie op een van de viervoeters is een giftige stof aangetroffen. Vooralsnog zijn uit metingen in het water geen afwijkingen aangetroffen, maar de provincie neemt het zekere voor het onzekere. Op dit moment worden nog extra monsters genomen.

De provincie heeft borden op het strand geplaatst om mensen te waarschuwen en de gemeente sluit de toegang tot het water af.

8nnemiek

Re: zwemwater almere (i.v.m. dode honden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:44

Het lijkt me sterk dat het door het water komt, dan zouden er meer dode dieren langs de waterkant moeten zijn gevonden.. nee, ik zou eerder denken dat iemand vergiftigde worst of iets dergelijks heeft neergelegd, of er ergens iets anders giftigs heeft gelegen wat de honden binnen hebben gekregen..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:46

8nnemiek schreef:
Het lijkt me sterk dat het door het water komt, dan zouden er meer dode dieren langs de waterkant moeten zijn gevonden.. nee, ik zou eerder denken dat iemand vergiftigde worst of iets dergelijks heeft neergelegd, of er ergens iets anders giftigs heeft gelegen wat de honden binnen hebben gekregen..

lijkt mij ook het meest logies want anders hadden ze ook gif waardeens in het water moeten vinden

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:49

De libelle zomerweek loopt daar nu he, geen eend te bekennen dus..
Het muiderstrand (aan de overkant van het water) is ook afgesloten, ik blijf het even volgen, heb in 20 jaar nog niet zoiets gehoord.

Worst zou kunnen maar het ligt nogal afgelegen, wie zou daar nou bewust iets neerleggen (het kan maar er wordt geen overlast veroorzaakt door de honden denk ik.. honden-vrij strandjes genoeg hier..)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:33

Dat het iets op het land is wat die honden gegeten hebben lijkt mij ook het meest logische. Zeker als er niets raars komt uit de gifonderzoeken. :\

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:38

Dinsdag komen er weer resultaten van metingen binnen, tot die tijd blijft het strand dicht.

Maar aangezien ze bij de honden wel gif hebben gevonden zou je toch denken dat ze vergiftigt eten eerst als mogelijkheid onderzocht zouden hebben in plaats van het hele strand dichtgooien??
of ben ik nou gek :+
of dat de baasjes gevraagd is of hun hond iets van de grond gegeten heeft?

ik 'hoop' inderdaad dat het niet aan het water ligt...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:46

Gif kan op zoveel verschillende mogelijke manieren een hond binnen komen. Als je hond een eind verder aan het rennen is en snel iets naar binnen werkt zie je dat ook niet altijd. :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:56

Vandaag was op de radio dat er vandaag een hond ziek is binnen gebracht bij de dierenarts. Die heeft ook daar gezwommen, de eigenaren wisten niet dat het strand afgesloten is vanwege die redenen.

Ik zat al gelijk aan botulisme te denken, is dat ook schadelijk voor honden?
Misschien dat er dooie vissen langs de kant lagen die botulisme meedragen en ze daar van hebben gegeten. Geen idee hoe het zit daar met het aantal dode vissen, eenden, meerkoeten enz.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:05

Vanwege de libelleweek met bijbehorende drukte en herrie zitten er rond deze tijd weinig dieren, na morgen zou je dat beter kunnen zien dan is de boel weer afgelopen.
Denk dat ik zelf even langs fiets maandag om te kijken of ik iets vind.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:06

ja ik ben benieuwd... het zou wel naar zijn als het door het water komt, ik denk dat veel hondeneigenaren dan hun zwemwater kwijt zijn of niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:08

Hmm wat naar en vaag! :\

Ik zag op het RTL weer gister wel een bordje bij een strandje met daarop een waarschuwing om niet te zwemmen, ook geen dieren vanwege de ziekte van Weil.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:09

sunny_l0ve, ja klopt, evenals het nudisten-strand :')

gelukkig zwemmen de meeste mensen op een ander plekje maar het blijft hetzelfde water natuurlijk.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:17

Volgensmij(maar dat weet ik niet helemaal zeker) werd er gezegd
dat er ook sporen van gif werden aangetroffen in de vacht van de honden..
Dan lijkt het mij wel dat er wat in het water zit..

Ben wel benieuwd naar de uitslagen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:21

Dat heb ik nog niet ergens bevestigd gezien maar:

Citaat:
Bij autopsie is bij een van de honden een giftige stof aangetroffen die het zenuwstelsel aantast.
Onduidelijk is nog of die stof ook in het water zit. Daar waren wel signalen voor.

Bron BNR

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:42

Tellie schreef:
Gif kan op zoveel verschillende mogelijke manieren een hond binnen komen. Als je hond een eind verder aan het rennen is en snel iets naar binnen werkt zie je dat ook niet altijd. :)

als die honden wat giftigs gegeten zouden hebben dan zou dat ook uit die autopsie gekomen zijn. dan hadden ze bijv. vergiftigde worst of zo in de maag gevonden en hadden ze ook geen zwemverbod in hoeven te lassen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:46

Daar zit een logica achter inderdaad, maar als het in het water zit, dan moeten ze het toch ook ingeslikt hebben lijkt me? :\

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:56

Ja maar het water kan ook worden opgenomen door de huid en via de slijmvliezen in de mond. Zou misschien ook verklaren waarom 1 van de honden is verdronken, want dan moet het gif toch snel gewerkt hebben.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:51

Blauwalg schijnt de oorzaak te zijn van dit alles.
Water blijft dus voor mens & dier afgesloten, ben in ieder geval blij dat het geen chemische troep is :)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:54

Blauwalg zie je duidelijk op het water...
Vind het dan ook niet zo slim van de eigenaars om hun hond daar te laten zwemmen als ik eerlijk mag zijn :o

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:56

Het is nu echt nog niet te zien, in de zomer met weinig wind en laag water kun je het wel zien. :)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:57

Jammer om te horen dat er toch weer honden zijn overleden door Blauw alg, dit komt elk jaar terug in Almere en wordt elk jaar opnieuw voor gewaarschuwd. De wateren in Almere staan er bekend om dat er vrij snel blauw alg te zien is en hierdoor zijn nu de wateren ook weer verboden om te zwemmen (voor dier en mens)